Miksi suomimammat luulee että Moccamaster olisi jotenkin hieno kahvikone?
Kommentit (100)
No jos sillä valmistaa jotain vaaleapaahtoista juhlamokkaa niin kuraa tulee, kuin pannun huuhdevettä. Täytyy etsiä kunnollista tummapaahtoista kahvia niin tulee juomakelpoista. Oikeastaan hyvää.
Mutta kyllä Moccamaster keittimenä on kestävä kun vaan jaksaa pitää huolta siitä. Meillä sama kone ollut yli 20 vuotta ja edelleen tekee meille hyvää kahvia. Pari pannua on jouduttu ostamaan lisää kun on vahingossa hajonnut.
Tämän ketjun perusteella yksikään suomalainen ei omista kahvinkeitintä eikä juo suodatinkahvia. Onneksi tiedän, ettei tämä palsta edusta todellisuutta missään määrin.
Moccamasteria pidetään vähän parempana keittimenä sen vuoksi, että se on kalliimpi kuin muut merkit. Niissä voi myös olla joitain ominaisuuksia, joita ei halvemmissa keittimissä ole, kuten automaattinen sammutus (joo, on aika monessa muussakin), nopeampi valmistusaika sekä pitävät kahvin kuumana pidempään kuin jotkut muut keittimet. Joissain malleissa on tuplapannut, joilloin ne ovat käteviä työpaikalla.
Moccamaster on kuitenkin suodatinkahvinkeitin, ei kahvikone. Kahvikoneita ovat nämä kapselikeittimet, jotka keittävät yhden kupillisen valittua kahvia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse edes sanot sitä kahvikoneeksi?
Olen eri, mutta kyse ei ole kahvinkeittimestä. Kahvi uutetaan n. 96- asteessa näillä "kahvinkeittimillä". Psyk.sh.
Muovi ja kuumuus eivät sovi yhteen. Keitän veden muussa, kuin muovikannussa ja kaadan veden posliini suodattimen läpi lasiseen kahvikannuun. Suodatinpaperin huuhdon ensin molemmin puolin. Suodatinpaperia käytän ainoastaan ApoE4- geenin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että valmistajan jo pitäisi mennä nurin kun sitten yhtään ole uusiutunut sitten 80 luvun ja täynnä vanhentuneita yksityiskohtia kuten kytkimet ja ei grippikahvaa pannussa tai kääntyvää suodatinta josta riittäisi sitten sisäosan pesu.Pelkästään kahvimitta myös väärää muovia ja hajoaa helposti.
Se kahvimitta on muuten hyvin suunniteltu; littana ja lyhytkahvainen. Se mahtuu kahvipaketin sisään säilöön vrt. perinteinen pitkävartinen ja syvä mitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi itse edes sanot sitä kahvikoneeksi?
Olen eri, mutta kyse ei ole kahvinkeittimestä. Kahvi uutetaan n. 96- asteessa näillä "kahvinkeittimillä". Psyk.sh.
Onko toi tittelin kirjoittaminen jotenkin tarpeellista kahvinkeitinkeskustelussa?🤔
Vierailija kirjoitti:
Se on keitin. Ja ihan hyvä keitin onkin.
Se ei keitä mitään. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomimammat luulee että suodatinkahvi olisi jotenkin hienoa kahvia? Itse veivaan aamuisin pavuista kahvin puumyllyllä ja keitän kuparipannulla.
Kai hakkaat myös puut, joilla se kahvisi keität. Ei se muuten ole tarpeeksi hienoa!
Vähintään. Ja ne itse kaadetut, karsitut ja pilkotut puut kannetaan käsivoimin sisälle, ja uunissa sitten niitä rauhassa poltellaan ja siinä keitetään oikein kunnon aidot sumpit. Tämä tietenkin joka aamu kello 4.30, että ehtii vielä kivasti polkea sähköttömällä polkupyörällä 20 km työmatkan suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomimammat luulee että suodatinkahvi olisi jotenkin hienoa kahvia? Itse veivaan aamuisin pavuista kahvin puumyllyllä ja keitän kuparipannulla.
Kai hakkaat myös puut, joilla se kahvisi keität. Ei se muuten ole tarpeeksi hienoa!
Vähintään. Ja ne itse kaadetut, karsitut ja pilkotut puut kannetaan käsivoimin sisälle, ja uunissa sitten niitä rauhassa poltellaan ja siinä keitetään oikein kunnon aidot sumpit. Tämä tietenkin joka aamu kello 4.30, että ehtii vielä kivasti polkea sähköttömällä polkupyörällä 20 km työmatkan suuntaansa.
No nyt on elitismin makua. Psyk.sh.
Eikö nykymammoilla ole sellaiset isot laitteet kuin kahviloissa? Moccamaster on vanhusten laite. Meillä on ollut jo 15 v sama keitin, pannuja ja erilaisia osia uusittu. Hyvä ja kestävä kone, kuumentaa veden tarpeeksi kuumaksi, ja varaosia saa Prismasta.
Vain sivettikissan kakkaamista kahvipavuista tulee kelvollissta kahvia!
Vierailija kirjoitti:
Sama asia kuin Volkswagen tai Toyota, Moccamaster vain keittää kahvia ja joillain ihmisillä toiset asiat ovat tärkeämpiä kuin hieno kahvinkeitin ja peruskahvi riittää.
Elämä on valintoja.
Ei voi verrata. Toyota on laatuauto. Psyk.sh.
En tiedä uusista, mutta vanha perusmalli jossa ei ollut suodatintelinettä, vaan suodatinmuki tuli suoraan kannuun kiinni ja oli vain virta päälle ja pois kytkin - on ikuinen - ja tekee niin hyvää kahvia kuin suodattimella voi saada.
Metallirunko joka ei mene rikki - vesi kuumenee lähes kiehuvaksi, ei liian kylmäksi - jos kannu menee rikki ja ei ole varaa ostaa uutta, voi ottaa kannun ja suodatintelineen jostan vanhasta keittimestä ja keittää siihen.
Muoviosat Mokkamasterissa menevät rikki tai hukkuvat, mutta niitä ei oikeastaan tarvitakaan, vaan pelkkä runko ja metallinen irroitettava vesiputki täytyy olla tallella, sitten vain joku lämpölevylle sopiva kannut ja sille suodatin.
Noin tehtiin ennen kahvia liedellä - kuumennettiin vesi pannussa ja kaadettiin kannuun kahvinporojen läpi suodattimella.
Halpikset, tai merkkituotteet, Braunit, Boschit, jne, yleensä menevät oikeasti rikki jostain osastaan ja täytyy sitten laittaa pois ja ostaa uusi halpis.
Mokkamasteria voi pitää yllä lähes ikuisesti - vesisäilön muovi alkaa harmaantua ja samentua (kalkista kai) ja ihmiset eivät kehtaa pitää esillä ja vievät kierrätyskeskukseen, jossa joku kirkastaa vesisäiliön ja joku köyhä ostaa vähän uutta halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykymammoilla ole sellaiset isot laitteet kuin kahviloissa? Moccamaster on vanhusten laite. Meillä on ollut jo 15 v sama keitin, pannuja ja erilaisia osia uusittu. Hyvä ja kestävä kone, kuumentaa veden tarpeeksi kuumaksi, ja varaosia saa Prismasta.
Moccamaster on niitä harvoja vekottimia, jotka on vielä tarkoitettu kestämään hieman pidempään kuin vuoden, pari. Niihin sopivia pannuja saa tosiaan Prismasta, jos sattuu kannu hajoamaan. Niihin taitaa muitakin varaosia löytyä, ja oma mittalusikkakin vielä. Ei tartte heti heittää koko laitetta mäkeen, jos jotain pientä menee rikki.
Ostin käytetyn Moccamasterin kirppikseltä, koska siinä EI ole ominaisuutta, joka sammuttaa keittimen puolen tunnin kuluttua. Lisäksi siihen saa varaosia toisin kuin muihn kahvinkeittimiin, jotka joutavat kaatopaikalle heti, kun joku osa hajoaa.
Miten peset keittimesi kun sen pesuainetta joutuu tilaamaan ulkomailta asti? Miksei sitä myydä Prismassa, eikö kukaan muka pese keitintään koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on elitismin makua. Psyk.sh.
Ite oon käyny poimiin pavut Andin yläharjanteelta, vain kypsät pavut, Juan Valdezin kansa poimittiin. Kotona paahan brännarissa ja sitte jauhan käsimyllysä.
En ole koskaan tavannut ketään, joka näin luulee. Ihan suomalaisia mammoja tunnen. Jos joku niin kuvittelee, niin onko niksi siinä, että kahvi valuu suodattimesta kannun pohjalle ja on ehkä kuumempaa? Työpaikallani on sellainen enkä ole huomannut mitään eroa muihin keittimiin.