Mikä on inhokkimausteesi ?
Itse olen lapsuudesta saakka inhonnut aromisuolaa. Sehän tietty on maustesekoitus. Meillä oli kotona pöytämausteena ja kaikki muut käytti sitä innolla, mutta itse en voinut sietää.
Mies tykkää aromisuolasta myös. Joskus laittanut vahingossa lämpimiin leipiin tms, mutta onneksi yleensä muistaa, että minä en aromisuolalla maustettua syö.
Toinen inhokki minttu. Hammastahnassa menee, mutta ruokiin ei sovi. Ihan painajaista oli, kun kerran tilasin jossain kreikkalaisessa ravintolassa liharuoka-annoksen, joka tosiaankin maistui siltä, kuin olisi pepsodenttia syönyt.
Anis kuuluu myös inhokkeihin. Siihen taustalla liialliset anislikööriannokset ja huonovointisuus joskus nuoruudessa
Kommentit (131)
Chilimausta, sitruunapippuri ja tietenkin Anis ja tuo Minttu.
Valkopippuri maistuu mielestäni lääkkeelle, tuoksussa vivahdus paskaa. Pilaa minkä tahansa ruoan.
Erikoista sillä tykkään mustapippurista yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Salvia. Olen pari kertaa tehnyt kanaruokia, joihin on reseptin mukaan laitettu tuoretta salviaa, ja voi ääh. Jos jollain on hyvä salviaa sisältävä resepti, niin kertokaa ihmeessä - mielelläni muuttaisin mielipiteeni!
Saltimbocca, esim. alla romana tai alla siciliana. Ohjeissa yleensä kehotetaan käyttämään vasikanlihaa. Jos sitä ei löydy, broileri toimii mainiosti sekin.
Ja sitten oikein hyvä on myös voi-salviapasta. Tuo on niin yksinkertainen ruoka, että pastan laadulla on suuri merkitys. Käytä siis tuorepastaa. Ja voi pitää olla nimenomaan voita, jos et halua ruokaa pilata.
Vierailija kirjoitti:
Kumina. Karvasmanteliöljy. Kardemumma.
Kardemummahan on kyllä mausteiden aatelia. Käy leivontaan, liharuokiin ja jopa kahviin.
Rosepippuri.. ei se nyt syömäkelvottomaksi ruokaa tee mutta parempaa on ilman.
Ap:n mainitsema aromisuola on kieltämättä todella vastenmielinen. Muuten kyllä kaikki maistuu. Kaikki sellaiset mausteseokset, jotka on helppo itsekin tehdä (tai siis mausta ruoka yksittäisillä mausteilla), jätän kyllä kauppaa. Näitä on yleensä sellaiset, joiden nimessä on "mauste", esim. jauhelihamauste, pizzamausta, kalamauste jne. Samoin kaikki suolaa sisältävät jätän ostamatta. Curry ja muut eksoottisemmat mausteseokset kyllä päätyy ostoskärryyn.
Kumina vie voiton. En erityisemmin pidä aniksesta, inkivääristä, korianterista tai tillistäkään, mutta kuminaa en voi sietää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mainitsema aromisuola on kieltämättä todella vastenmielinen. Muuten kyllä kaikki maistuu. Kaikki sellaiset mausteseokset, jotka on helppo itsekin tehdä (tai siis mausta ruoka yksittäisillä mausteilla), jätän kyllä kauppaa. Näitä on yleensä sellaiset, joiden nimessä on "mauste", esim. jauhelihamauste, pizzamausta, kalamauste jne. Samoin kaikki suolaa sisältävät jätän ostamatta. Curry ja muut eksoottisemmat mausteseokset kyllä päätyy ostoskärryyn.
Noissa -mauste sekoituksissa on monesti kolmasosa tai enemmän pelkkää suolaa. Sitä saa halvemmalla kun ostaa erikseen ja voi myös annostella kuten haluaa
Melkein kaikki. Ruoanlaitossa pidän vain pippurista ja suolasta. Ns. leivontamausteissa ei ole inhokkia.
Kumina, neilikka, kaneli ovat pyhä lihapadan maustekolminaisuus. Jos jokin on kauhea, niin ! kuivattu ! persilja tai tilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumina. Karvasmanteliöljy. Kardemumma.
Kardemummahan on kyllä mausteiden aatelia. Käy leivontaan, liharuokiin ja jopa kahviin.
Jos haluaa pullalle maistuvaa lihaa, niin ok. Meillä tuota ei todella käytetä muuhun kuin pullataikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumina, neilikka, kaneli ovat pyhä lihapadan maustekolminaisuus. Jos jokin on kauhea, niin ! kuivattu ! persilja tai tilli.
Kumina vai juustokumina?
Kuivattu salvia. Siitä tulee lähinnä mieleen ortodoksikirkko ja olen elämässäni käynyt useammin ortodoksihautajaisissa kuin luterilaisissa vastaavissa. Ei oikein nappaa hautajaisille maistuva ruoka.
Korianteri maistuu saippualle ja myöskään ne aniksenmakuiset yrtit/jauheet ei uppoa. Fenkoli tosin menee, jos se on keitetty ja paistettu voissa valkosipulin kera.
Inkivääri, korianteri, pepperoni-pippuri, chili, useimmat kuivayrtit rosmariini, valkopippuri, kumina, anis, muskottipähkinä
kaikki valmiit curryt, koska ne maistuu samalta ja peittää kaiken muun. Kuminasta tykkään, mutta sitä pitää laittaa niin vähän, ettei muut maut peity.
Vierailija kirjoitti:
Valkopippuri maistuu mielestäni lääkkeelle, tuoksussa vivahdus paskaa. Pilaa minkä tahansa ruoan.
Erikoista sillä tykkään mustapippurista yli kaiken.
Oletko maistanut paskaa?
Kaikki savunmakuinen on yök. Samoin rosepippuri ja fenkolikin aika vaikea.