Mikä on inhokkimausteesi ?
Itse olen lapsuudesta saakka inhonnut aromisuolaa. Sehän tietty on maustesekoitus. Meillä oli kotona pöytämausteena ja kaikki muut käytti sitä innolla, mutta itse en voinut sietää.
Mies tykkää aromisuolasta myös. Joskus laittanut vahingossa lämpimiin leipiin tms, mutta onneksi yleensä muistaa, että minä en aromisuolalla maustettua syö.
Toinen inhokki minttu. Hammastahnassa menee, mutta ruokiin ei sovi. Ihan painajaista oli, kun kerran tilasin jossain kreikkalaisessa ravintolassa liharuoka-annoksen, joka tosiaankin maistui siltä, kuin olisi pepsodenttia syönyt.
Anis kuuluu myös inhokkeihin. Siihen taustalla liialliset anislikööriannokset ja huonovointisuus joskus nuoruudessa
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kylläkin yrtti eikä mauste mutta tilli pilaa kaiken mihin sitä tungetaan
Tykkään kalassa, mutta muinainen kouluruoka tillilihakastike oli jotain käsittämätöntä.
En missään muualla ennen sitä enkä sen jälkeen ole törmännyt moiseen enkä syönyt sitä.
Oli ihan hirveää ja alaluokilla vielä lisäksi pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi
ap
Mun itse tekemä tilliliha on mun suurinta herkkua!😅
Tuliset sinapit ja ketsupit. Ennen oli miedompia ketsuppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilli, curry, chili nyt ja aina!
Curry on mausteseos
Ei haittaa vaikka on mausteseos. Sen osaavat myös pilata valkosipulilla ja tuolla jeeralla, juustokuminalla. Mistä moinen nimi juustokumina.
Nämä tuliset mausteet vievät ruoka-aineilta kokonaan maun. Silloin ei mikään liha maistu lihalle eikä edes juurekset juureksille.
Minusta japanilainen ruoka on maukasta. Ja myös kauniisti aseteltua lautaselle tai oikeastaan kulhoon.
Täytyy tutustua niihin mausteisiin.
Miksi porkkanat niin usein tuhotaan rakuunalla? En ole muutoin kovinkaan valikoiva, mutta rakuunan maku kuvottaa sitkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Kurkuma ja inkivääri. Liian tulisia. Inkivääri ok yhdessä pastillissa mietona, muuten ei. Ehkä piparkakussa jos vain hippunen ja ei polta.
Eihän jauhettu kurkuma maistu juuri miltään. Sitä käytetään lähinnä värinsä takia. Ei silti, ei ole mullakaan mikään lempimauste.
Mä luulen että tilliliha on traumatisoinut useamman suomalaisen sukupolven...
Inhokista nyt tiedä, mutta korianterin maku on dominoiva ja suuhuni vieras.
Täytyy myöntää etten keksi ainuttakaan maustetta jota suoranaisesti inhoaisin. Sinappi ehkä lähinnä. Mautonta suomalaista ruokaa sitten sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tilli, Maustepippuri, Rosepippuri.
Ihanoita
Kumina. Karvasmanteliöljy. Kardemumma.
Vierailija kirjoitti:
On kylläkin yrtti eikä mauste mutta tilli pilaa kaiken mihin sitä tungetaan
Tässäpä on osuttu oikeaan. En tosiaan ole vielä nähnyt ruokalajia, johon tilli millään tavalla sopisi.
Viherpippuri, rosepippuri
Tilli : kissankusen haju ja maku
Korianterin kuivatut siemenet
Kumina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilli, curry, chili nyt ja aina!
Curry on mausteseos
Ei haittaa vaikka on mausteseos. Sen osaavat myös pilata navalkosipulilla ja tuolla jeeralla, juustokuminalla. Mistä moinen nimi juustokumina.
Juustokuminan nimi taitaa olla useammankin sekaannuksen summa. On enkuksi cumin ja siitä sekaannus kuminan kanssa vaikka kumina on ihan eri juttu. Ja Valio on ainakin joskus tehnyt kuminalla maustettua juustoa, siitä kai nimi juustokumina vaikka se juuston mauste oli kuminaa eikä jeeraa.
Vierailija kirjoitti:
Korianteri
Lääkärien mukaan korianterista voi oppia pitämään geeneistä huolimatta.
Sipuli, olipa mausteena jauhettu, raakana, paistettu, oksennus tulee.
Valkosipuli ja moneen kertaan valkosipuli. Valmisruuat pilataan nykyään valkosipulilla olkoon mikä tahansa ruoka.
Toinen on se hirvittävä jeera, juustokumina tai roomankumina. Aivan hirveä mauste, sitäkin joka paikassa.