Mikä on inhokkimausteesi ?
Itse olen lapsuudesta saakka inhonnut aromisuolaa. Sehän tietty on maustesekoitus. Meillä oli kotona pöytämausteena ja kaikki muut käytti sitä innolla, mutta itse en voinut sietää.
Mies tykkää aromisuolasta myös. Joskus laittanut vahingossa lämpimiin leipiin tms, mutta onneksi yleensä muistaa, että minä en aromisuolalla maustettua syö.
Toinen inhokki minttu. Hammastahnassa menee, mutta ruokiin ei sovi. Ihan painajaista oli, kun kerran tilasin jossain kreikkalaisessa ravintolassa liharuoka-annoksen, joka tosiaankin maistui siltä, kuin olisi pepsodenttia syönyt.
Anis kuuluu myös inhokkeihin. Siihen taustalla liialliset anislikööriannokset ja huonovointisuus joskus nuoruudessa
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kylläkin yrtti eikä mauste mutta tilli pilaa kaiken mihin sitä tungetaan
Tykkään kalassa, mutta muinainen kouluruoka tillilihakastike oli jotain käsittämätöntä.
En missään muualla ennen sitä enkä sen jälkeen ole törmännyt moiseen enkä syönyt sitä.
Oli ihan hirveää ja alaluokilla vielä lisäksi pakotettiin syömään lautanen tyhjäksi
ap
Hyvää.
Tilli alkaa oksettaa helposti. Kähäräpersiljasta en pidä, lehtipersiljasta kyllä. Aromisuolaa en ole kai ikinä maistanut.
Aromat. Hyi helkkari, siinä niin omintakeinen maku ettei voi erehtyä.
Korianteri, maistuu saippualta mun suussa. Jeera haisee ja maistuu hikisukille, hyi yök. Kuivattu rosmariini on myös jotenkin tympeän makuista.
Vierailija kirjoitti:
Korianteri.
"Korianterin maku on voimakkaan aromikas, makeahko ja kirpeän sitrusmainen. Se sopii esimerkiksi kaali- ja punajuuriruokien mausteeksi. Toisaalta merkittävä vähemmistö (414 %) kokee korianterin maun saippua- tai multamaisena. Tämä johtuu hajuaistiin vaikuttavasta geenimuunnoksesta. Tästä syystä on kehitetty humoristinen I Hate Coriander Day eli Vihaan korianteria -päivä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korianteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mainitsema aromisuola on kieltämättä todella vastenmielinen. Muuten kyllä kaikki maistuu. Kaikki sellaiset mausteseokset, jotka on helppo itsekin tehdä (tai siis mausta ruoka yksittäisillä mausteilla), jätän kyllä kauppaa. Näitä on yleensä sellaiset, joiden nimessä on "mauste", esim. jauhelihamauste, pizzamausta, kalamauste jne. Samoin kaikki suolaa sisältävät jätän ostamatta. Curry ja muut eksoottisemmat mausteseokset kyllä päätyy ostoskärryyn.
Noissa -mauste sekoituksissa on monesti kolmasosa tai enemmän pelkkää suolaa. Sitä saa halvemmalla kun ostaa erikseen ja voi myös annostella kuten haluaa
Kaikilla ei onneksi ole niin tiukkaa, ettei voi maksaa paria kymmentä senttiä helppoudesta ja siitä, mausteet ovat valmiiksi oikeassa suhteessa. Etenkin esim. harvemmin intialaistyyppistä ruokaa kokkaaville kävisi huomattavasti kalliimmaksi ostaa joka mauste erikseen kaappiin vanhenemaan.
Jos käyttää liikaa niin kurkuma alkaa maistumaan tunkkaiselta. Tykkään vähän joskus.
Tuore korianteri. En voi mitään, mutta se maistuu aivan saippualta. Kuivattuna jauheena menee, jos sitä ei ole liikaa.
Grillimauste, sitruunapippuri, aromisuola top 3 inhokeista