Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Kyllä olet. Kelan sivuilta olisi selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksi tukia maksetaan niin paljon, että niillä voi elää yksiössä. Miksi työttömille ei voisi olla soluasuntoja kuten opiskelijoilla on?
Siitä vaan ehdottelemaan vaikkapa suoraan kansanedustajille. Entisessä kotikunnassa on vanhustentaloja, rivareita jotka oli ennen kunnalla ja sitten siirtyivät kuntien asuntofirmalle. Vuokrat on vähintään samat kuin yksityisillä. Etu on se että palvelut on kätevä suorittaa kun on paljon asiakkaita lähekkäin. Nekin maksavat. Kaikesta on tehty bisnestä, siitä on laitkin, oikeiston vaatimat. Kaikki pitää kilpailuttaa eikä kunta saa juuri mitään halvalla enää itse tehdä. Ehdotapa oikeistolle, niille sopii mutta firmojen hoitamana ja kallista on, ehdota vasemmistolle, voisi olla mutta oikeisto ei hyväksy kuntien hoitamana. Ei ole soluasuminen mitään aikuisten touhua, ei tosiaan. Eihän moni pysty edes asumaan puolisonsa kanssa i
Jos ihmisellä ei ole omien sanojensa mukaan varaa asua yksin, niin sitten soluasuminen saa olla ratkaisu. Siinä on kuitenkin jokaisella oma huone. On aivan turha rakentaa jokaiselle yksiötä, kun yhteiskunnalle halvimmaksi tulee vähempi määrä vesi-ja viemäröintivetoja. Solussa on vain yksi keittiö ja suihkutila useampaa huonetta kohti. Samat säännöt kuin opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksi tukia maksetaan niin paljon, että niillä voi elää yksiössä. Miksi työttömille ei voisi olla soluasuntoja kuten opiskelijoilla on?
Siitä vaan ehdottelemaan vaikkapa suoraan kansanedustajille. Entisessä kotikunnassa on vanhustentaloja, rivareita jotka oli ennen kunnalla ja sitten siirtyivät kuntien asuntofirmalle. Vuokrat on vähintään samat kuin yksityisillä. Etu on se että palvelut on kätevä suorittaa kun on paljon asiakkaita lähekkäin. Nekin maksavat. Kaikesta on tehty bisnestä, siitä on laitkin, oikeiston vaatimat. Kaikki pitää kilpailuttaa eikä kunta saa juuri mitään halvalla enää itse tehdä. Ehdotapa oikeistolle, niille sopii mutta firmojen hoitamana ja kallista on, ehdota vasemmistolle, voisi olla mutta oikeisto ei hyväksy kuntien hoitamana. Ei ole soluasuminen mitään aikuisten touhua, ei tosiaan
No eipä kukaan ole rakentanut soluasuja työttömille. Eikä yksityiset vuokraa esim kolmiotaan kolmelle työttömän lössille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Miksi firma olisi pakollinen? Ainiin..valittajalla ei ole mitään muuta keinoa maailmassa kun se kallis firma. Mikään laina, vuokra ja tuttuapu ei ole mitenkään mahdollisia. Ei pysty ei oo enkä halua.
Tuntemani työtön asuu uudemmassa talossa, paremmin varustellussa ja paremmalla paikalla kuin moni työssäkäyvä.
tuilla asustelee ylemmän sosiaaliluokan parissa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että yksin elävä vaati vähintään 30 m2 kämpän kooksi. Kaveri asui 28 m2:ssa kaverin kanssa. Suihkuna selkainen ruokaskafferin kokoinen tila, jossa myös wc-pönttö samassa tilassa. Tämä siis 2000-luvulla.
Asuin kanssa monet vuodet tosi pienessä kämpässä, oli tyttäretkin aika nuoria, nukkuivat lattialla vuoroon, tykkäsivät siitä. Silloin kävin töissä ja säästin vaan kun en tarvinnut isompaa. Yhdelle ja viikonloppulapsille riitti. Oli huoletonta, fillarimatka töihin. Kotipaikalla sain käydä harrastelemassa, mökin vuokrasin pariksi viikoksi kesäisin.
Voiko kukaan vaatia mitään? Koko ajanhan toitotetaan että oma vastuu pitää olla. Lasten kanssa olevaa pitää auttaa aina.
No siitä sitten pikku hiljaa muutin isompiin kämppiin ja pariutuessa jopa kolmioon, ei ollut tarpeeksi lasten kanssa vieläkään tilaa virallisesti mutta eipä ainakaan kukaan valittanut. Joku 30 neliötä yhdelle lapsettomalle just riittää, ainakin minulle, nyt on kahdestaan se 60 neliöö, eikös moni asu paljon väljemminkin. Tilanteita on erilaisia. Asumistukia ei olla ikinä saatu, liian suuret tulot varmaan eikä siinä huomioida menoja, on vain normikaavat.
Hallitus on lisännyt pitkäaikaistyöttömyyttä ja työttömien määrää. Hallitus on tehtaillut leikkauksilla köyhiä, jotka tarvitsevat tukia yhä enemmän myös asumiseen. Sopivan hintaisia asuntoja ei ole koko Suomessa tarjolla riittävästi. Lamahallitus on alentanut asumistukia ja perheiden tukia mikä lisää viimesijaisten tukien tarvetta.
Kaikki on suunnitelmallista ja tarkoituksellista veroalennusten ja valtiontalouden pienentämisen takia. Seurauksena on Suomen velanoton ja velkaantumisen kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on joissakin tapauksissa voinut käydä niin, että vuokra on ollut alunperin järkevä mutta sitä on korotettu joka vuosi.
Itselläni vuokra kohosi aiemmassa vuokra-asunnossa noin viidessä vuodessa satasen. Nykyisessä korotukset on maltillisempia.
Meillä on noussut vuokra kuudestasadasta kuuteensataankomeenkymppiin kymmenessä vuodessa. vesilasku laski puoleen joku vuosi sitten. Sähkölasku on noussut vähän. Johtunee siitä että kämppä on aika alkuperäinen, tosin siisti ja viihtyisä ja tosi hyvällä paikalla.
Eipä ole halvempia. Kelan rajoissa olevia vuokria on hyvin vähän/ei juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani työtön asuu uudemmassa talossa, paremmin varustellussa ja paremmalla paikalla kuin moni työssäkäyvä.
tuilla asustelee ylemmän sosiaaliluokan parissa.
Mitä jos A.I. on vienyt ensin sen työttömän työpaikan, miltä muut ovat toistaiseksi säästyneet? Huonommalla paikalla asuvat kärvistelevät vielä epätoivoisesti töissä, elintasoonsa, sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen asemaansa epätoivoisesti tarrautuen.
Joku on voinut asua kumppanin kanssa ja tullut ero
Jos on välillä työtön ja sitten taas työssä ei voi koko aikaa olla muuttamassa erihintaisiin asuntoihin. Muutto on kallista ja työlästä. Itse muutin juuri ennen kuin tuli tieto että tuet huononee. En nyt taas aio muuttaa. Voi olla että saan työn huomenna ja sitten muutto olisi turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on joissakin tapauksissa voinut käydä niin, että vuokra on ollut alunperin järkevä mutta sitä on korotettu joka vuosi.
Itselläni vuokra kohosi aiemmassa vuokra-asunnossa noin viidessä vuodessa satasen. Nykyisessä korotukset on maltillisempia.
Meillä on noussut vuokra kuudestasadasta kuuteensataankomeenkymppiin kymmenessä vuodessa. vesilasku laski puoleen joku vuosi sitten. Sähkölasku on noussut vähän. Johtunee siitä että kämppä on aika alkuperäinen, tosin siisti ja viihtyisä ja tosi hyvällä paikalla.
Todisteletko, että vuokrasi on pysynyt järkevänä vai että vuokraasi olisi pitänyt ennemmin laskea kuin nostaa asunnon aika alkuperäisyyden takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Miksi firma olisi pakollinen? Ainiin..valittajalla ei ole mitään muuta keinoa maailmassa kun se kallis f
Tuo on oikeasti outoa. Siis todellakin: jos vähävarainen valittaa siitä, että on pakko muuttaa eiä ole varaa maksaa oy muuttofirma ab:lle tonnia muutosta, niin hän ei sitten millään tajua, että voi kysellä vaika facesta pakettiautollisilta ihmiiltä, että tulisiko joku muuttamaan tavarani ja minut satasella kaupungin toiselle puolelle. Tai kysyä kavereilta muuttoapua, tai perheenjäseniltä. Tai muuttaa itse. ITse muutin aikoinaan viereiseen kerrostaloon yksin. En jaksanut vaivautua kysymään keltään apua. tavarat vain pyörälliseen matkalaukkuun ja suhaamaan talojen väliä edestakaisin. Ei voinut itse kantaa, koska muutin ylämäkeen, joten vedettävä matkalaukkiu oli hyvä. Päivä siinä meni, mutta se oli paras muutto ikinä, kun ei tarvinnut stressata ohjeiden antamisen kanssa ja sai todellakin omalla aikataululla muuttaa. Olisin voinut tuolla metodilla muuttaa vaikka kaupungin toiselle puolelle. Toki silloin olisin mennyt bussilla. Vuorokausilippu vaan ja sitten matkaan. Isommat tavarat olin myynyt tai antanut pois ja uuteen asuntoon sitten ostin uudet jostain kierrätysmyymälästä kerralla, kun nyt sattui sieltä löytymään sopivat ja nätit. Toivat kaiken yhden kuljetusmaksun hinnalla, se oli silloin jotain 30 euroa. Jos en olisi halunnut luopua vanhoista huonekaluistani, niin olisin iha pokkana laittanut ilmoitustaululle kyselyn, että voisiko joku tulla auttamaan minua huonekalujen kantamisessa, tarjoan pizzat sitten tuossa alamäen pizzeriassa, kun ei opiskelijana ole varaa enempään.
Kaikilla ei ole ajokorttia tai tuttuja jotka voisi auttaa muutossa, oletko vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi firma olisi pakollinen? Ainiin..valittajalla ei ole mitään muuta keinoa maailmassa kun se kallis f
Kaikilla ei ole ajokorttia tai tuttuja jotka voisi auttaa muutossa, oletko vähän yksinkertainen?
Et ole outo, olet vain tyhmä ja kaltaisiasi on tälläkin palstalla liikaa. Olet varsin tavanomainen siis. Ikävä kyllä.
Suomessa taitaa olla maailman kateellisin keskiluokka valituksen määrästä päätellen :D Kadehditaan köyhiä ja sairaita sekä muita huono-osaisia, kuvitellaan että he elelevät herroiksi yhteiskunnan tuilla. Jos pitkäaikaistyöttömän elämä on niin hienoa, tai köyhän ja sairaan, niin ei muuta kuin kokeilemaan vaan!
Irtisanoutukaa töistänne, hävittäkää omaisuutenne ja muuttakaa jonnekin kunnan homeloukkuun asumaan niin tajuatte kuinka "ruhtinaalliset" tuet saatte. Hommatkaa vielä päälle pari vakavaa sairautta niin avot. Mutta ei taida rohkeus riittää? Vaikka valitatte ja kiroatte niin kuitenkin pidätte niistä palkkatöistänne kynsin hampain kiinni...
"Miksi työttömille ei voisi olla soluasuntoja kuten opiskelijoilla on?"
Mistä nä valopäät oikein tulee, jotka oletusarvoisesti ajattelevat, että työttömällä ei olisi varaa maksaa omaa elämistään? Monilla on