Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ihmisten on vaikea asettua toisten asemaan. Ja nähdä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita. Olen seurannut sairastunutta ystävää, niin hän ei jaksa edes hakea tukia . Jos en olisi tekemässä anomuksia hänen puolestaan, niin hän olisi nyt asunnoton ja ulosotossa. Tähän asti hän on hoitanut asiansa hyvin. Ja ollut ihan hyvin toimeentuleva perheellinen. Nyt eronnut (fyysisesti) sairastunut tukien varassa elävä, mutta silti fiksu. Hei, jokainen teistä voi menettää kaiken milloin vain. Mitä tapahtuu, jos tosiaan tulee sota?
Ei voi, on ihmisiä jotka eivät jää tuleen makaamaan suuressakaan tuskassa. Lopulta ihminen on vahvempi kuin uskotaan. Ja lopulta ainoa, joka voi auttaa, on ihminen itse. Tämän on moni surullisen lapsuuden elänyt kokenut. Kenenkään elämä ei ole helppoa, ei senkään joka on pärjännyt ja jopa rikastunut.
Vierailija kirjoitti:
Ilman asumistukea sijoitusasunnoilla keinottelu kyllä muuttuisi todella vaikeaksi.
Ei pidä.paikkaansa. Jos asuntoja olisi tarpeeksi, niin vasta sitten. Täällä jo kerrottiin, että yksityisillä on halvempia vuosia kuin kaupungin vuokra-asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ihmisten on vaikea asettua toisten asemaan. Ja nähdä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita. Olen seurannut sairastunutta ystävää, niin hän ei jaksa edes hakea tukia . Jos en olisi tekemässä anomuksia hänen puolestaan, niin hän olisi nyt asunnoton ja ulosotossa. Tähän asti hän on hoitanut asiansa hyvin. Ja ollut ihan hyvin toimeentuleva perheellinen. Nyt eronnut (fyysisesti) sairastunut tukien varassa elävä, mutta silti fiksu. Hei, jokainen teistä voi menettää kaiken milloin vain. Mitä tapahtuu, jos tosiaan tulee sota?
Ei voi, on ihmisiä jotka eivät jää tuleen makaamaan suuressakaan tuskassa. Lopulta ihminen on vahvempi kuin uskotaan. Ja lopulta ainoa, joka voi auttaa, on ihminen itse. Tämän on moni surullisen lapsuuden elänyt kokenut. Kenenkään elämä ei ole helppoa, ei senkään joka on pärjännyt ja jopa rikastunut.
No joo. Jokainen kokee oma elämä on rankkaa. Toisilla se vain on oikeasti rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Kyllä ja ei. Jos heti ikävän elämäntilanteen tullessa joutuu muuttamaan, niin kyllähän se stressaa lisää eikä ainakaan tuo mitään voimavaroja kenellekään. Jotain joustoa olisi hyvä olla, mutta tietenkään ei voi loputtomiin kustantaa asumista liian suuressa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on liian kallis asunto ei kela ole maksanut sitä kokonaan vaan on pitänyt "omalla rahalla" maksaa se ylimenevä osa? ja tämä "oma raha"kin on jotain muuta tukea mutta vain eri nimellä?(Toimeentulotuki?) Eli joka tapauksessa saa asua kokonaan muiden kustannuksella? Ja tästä sitten valitetaan? Ei hitto :o :o
Huvittavaa kyllä. Ihmettelen myös niitä, joiden mukaan ovat veronmaksajia, kun maksavat tuista veroja. Öööö Yhteiskunnan eli veronmaksajien varoista maksetuista tuista.
Niin ja tukia saavien yritysten osingoista veroja maksavat, maataloustuottajat ynnä muut, onhan näitä. Yksityisten tuista pitäisikin poistaa verot. Turhaa touhua.
Miten olisi, jos sinäkin kuule perustaisit YRITYKSEN? Pääset sinäkin katsomaan, kuinka on
En sanonut helposta rahasta mitään. En aloittanut tätä. Sanoin vain että on niitä kaikenlaisia tukien saajia, totesin tilanteen. Onko yritystukien saaja parempi tuen saaja? Olen ollut yrittäjä enkä ikinä mitään tukia saanut enkä ole kateellinen mutta ei pidä tarkoituksella unohdella asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Me jotka ei saada mistään mitään tukia
Turhaan saivartelet. Tässä ketjussa on puhuttu ihan asumistuesta tai toimeentulotuesta tai muuttoavustuksesta. Joita ei todellakaan kaikki saa. Vaikka tulot olisi pienet .
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuntokupla on sitä, että ns. halvempia asuntoja ei ole olemassakaan. On vain kalliita ja siten superkalliita.
Uusia asuntoja rakennetaan, mutta jo nytkin tilanne on se, että iso osa asunnoista on tyhjillään.
Vuokra-asunnoista Hekan asunnot alkavat olla samaa hintaluokkaa kuin vapaiden markkinoiden vuokrat.
Et ole Sodankylän suunnilta katsellut? Oletan, että olet työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt halvempaa jo vuosia.Ei löydy. En ihan 20 m2 asuntoon halua ahtautua, koska niissä ei ole kuin hitusen halvempi vuokkra.
Mutta en ole saanut tukea ylimenevään vuokraan. Osa-aikatyö ei riittää mihinkään vuokraan. Kokoaikaista työtä ei olen tarjolla. Kenellekään. Nykyään tuet ovat entistä.tärkeämpia, koska työpaikat ei ole vakituisia.
Hommaa toinen työ lisäksi,näin ne muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta, jotka ovat muuttaneet ihan yksin.
Tämä.Mihin tarvii kallista muuttofirmaa kun riittää että on auto käytössä,sillä hoituu muuttohommat.
Lainaus: Niin ja tukia saavien yritysten osingoista veroja maksavat, maataloustuottajat ynnä muut, onhan näitä. Yksityisten tuista pitäisikin poistaa verot. Turhaa touhua.
En sanonut helposta rahasta mitään. En aloittanut tätä. Sanoin vain että on niitä kaikenlaisia tukien saajia, totesin tilanteen. Onko yritystukien saaja parempi tuen saaja? Olen ollut yrittäjä enkä ikinä mitään tukia saanut enkä ole kateellinen mutta ei pidä tarkoituksella unohdella asioita
Vastaus: Aiempaan viestiisi Jos olisit edes ollut yrittäjä, niin ymmärtäisit, että ennen kuin osinkoja edes saa, on yritys maksanut paljon erilaisia veroja. Tutustu siis siihen ensimmäisenä, ennen kuin tulet tälle palstalle laukomaan järjettömyyksiä. Lääkärifirmat ja somevaikuttajat ovat asia erikseen, ja niihin on tulossa muutoksia muutenkin. Ja sitten yritystuista. Nämä yksinyrittäjät ja toisia työllistävä yritys eivät ole saaneet mitään tukia, joten mihin yrityksiin viittaat? Vientiyrityksiin?? Sehän olisikin fiksua leikata vaikka Wärtsilältä tukia, ettei pääse vientiä edistämään? Entä maatalousyritykset? Ne ovat, rakas ystävä vain siksi, että sinä saat halpaa ruokaa. Tuet valuvat kalliille siemenkauppiaille, lannoitekaupoialle, konekauppiaille yms. Koneetkaan eivät nykyään välttämättä ole omia, vaan leasingsopimuksella. Traktorit maksavat helposti kuusinumeroisen luvun ja niitä ei noin vain makseta. Kyllä, olen joskus nähnyt kirjanpitoa, kun itsekin ihnettelin lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman asumistukea sijoitusasunnoilla keinottelu kyllä muuttuisi todella vaikeaksi.
Ei pidä.paikkaansa. Jos asuntoja olisi tarpeeksi, niin vasta sitten. Täällä jo kerrottiin, että yksityisillä on halvempia vuosia kuin kaupungin vuokra-asunnoissa.
Kyllä pitää paikkansa. Eihän monella olisi ilman asumistukea kerta kaikkiaan varaa asua vuokralla. Olisi pakko muuttaa paikkakuntaa ainakin.
On vaikeaa löytää oikean hintaista. Kun muutin opiskelujen perässä Tampereelle, löysin vain muistaakseni kolme vapaata 447 euron hyväksyttäviä vuokra-asuntoja. Onnekseni sain noista yhden.
Vuokra luonnollisesti nousi joka vuosi ja kun löysin parin vuoden selailun jälkeen kohtuuhintaisen vuokran, tuon asunnon vuokra nousi muuttoni jälkeen alkuperäisestä 100 eurolla + uutena sähkö.
Pari vuotta sitten myös Tampereen omat vuokra-asunnot nostivat hintojaan. 490 euroa vaihtui 540:neen ja niin edelleen. Tällä hetkellä näyttäisi olevan yhtä asuntomallia 435 eurolla tarjolla. Yksi vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksi tukia maksetaan niin paljon, että niillä voi elää yksiössä. Miksi työttömille ei voisi olla soluasuntoja kuten opiskelijoilla on?
Siitä vaan ehdottelemaan vaikkapa suoraan kansanedustajille. Entisessä kotikunnassa on vanhustentaloja, rivareita jotka oli ennen kunnalla ja sitten siirtyivät kuntien asuntofirmalle. Vuokrat on vähintään samat kuin yksityisillä. Etu on se että palvelut on kätevä suorittaa kun on paljon asiakkaita lähekkäin. Nekin maksavat. Kaikesta on tehty bisnestä, siitä on laitkin, oikeiston vaatimat. Kaikki pitää kilpailuttaa eikä kunta saa juuri mitään halvalla enää itse tehdä. Ehdotapa oikeistolle, niille sopii mutta firmojen hoitamana ja kallista on, ehdota vasemmistolle, voisi olla mutta oikeisto ei hyväksy kuntien hoitamana. Ei ole soluasuminen mitään aikuisten touhua, ei tosiaan. Eihän moni pysty edes asumaan puolisonsa kanssa isossa asunnossa. Kommunismi ei vaan toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää paikkansa. Eihän monella olisi ilman asumistukea kerta kaikkiaan varaa asua vuokralla. Olisi pakko muuttaa paikkakuntaa ainakin.
Karmeat nykykolossit, joissa kukaan ei asu vaihtoehtoisesti kuitenkaan, jäisi tyhjilleen.
Pakun saa muutamalla kympillä päivävuokralle. Talkooporukalle safkat ja bisset myös muutaman kympin. Satanen riittää aivan hyvin. Jos oikein persaukinen niin lainaa tutuiltaan pakun ja paistelee vaikka makkaraa talkooväelle. Vai pitäiskö muutto tehdä ns avaimet käteen periaatteella että kaikki alusvaatteista lähtien siirretään uuden kämpän vaatekaapin hyllyille? Ja muiden piikkiin tottakai? Ei me työssäkäyvätkään muuteta noin
Miten paljon teillä tukien varassa elävillä ylipäätään oikein on tavaraa, jos tarvitaan joku valtava talkooporukka tai maksettu muuttofirma? Me ollaan miehen kanssa muutettu ihan kahdestaan nyt kolme kertaa viimeisen neljän vuoden aikana, vuokrapakulla joka maksoi muutaman kympin.
Tuttu mies asui asumistuella kivassa rivitalokolmiossa, koska oli eronnut ja tytärtä varten piti olla yksi ylimääräinen huone. Tytär oli jo teini-ikäinen, eikä ollut isänsä luona koskaan. Mutta sitähän Kela ei tiennyt. Kun tyttö täytti 18, täytyi iskän muuttaa pienempään. :)
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosia on tiedetty, että tukiin menee liikaa rahaa. Kenelle tulee yllätyksenä, että tukia vähennetään ?
Todellinen yllätys olisi se että yritystukia vähennettäisi riittävästi. Oikeiston toiminta ei kyllä yllätä. Idologia edellä menevät, ei järjen häivää.
On asuttu, koska kela on maksanut. On jääty asumaan, vaikkei olisi ollutkaan tarvetta enää niin suurille neliöille, koska kela on maksanut. On jääty asumaan, vaikka joskus sitten olisikin vuokran yläraja mennyt umpeen, koska kela on kuitenkin korvannut sitten nykytilannetta enemmän kuitenkin niitä vuokria ja on voinut hakea poikkeusta vaikka sillä prusteella, että lasten ei tarvitse vaihtaa koulua, tai että lasten koulumatka muuten pitenisi hirveän paljon 100 metrillä, tai joku muu syy. Tai että kun lapsenlapset tulee minulle joskus hoitoon, niin tarvitsen siksi kaksiota. Kun kela on korvanut.
Nyt on parempi tilanne tuossa mielessä, että on katto ja jos menet sen yli, niin ei oikeastaan ole poikkeuksia. Omistuasunnossa olevlle tämä tilanne ei ole hyvä ja oi hallitukselta huono päätös, koska omistusasujan asuminen maksaa kuitenkin yleisesti vähemmän kuin vuokralla asujan ja toisaalta, jos omistuasujat siirtyvät vuokramarkkinoille, niin se taas nostaa kysyntää, joka nostaa vuokria, joka sitten lisää väistämättä toimeentulotukea saavien määrää, joka on sitten itsessään jo aikamoisen syvä kuilu joka sitten lopulta pahentaa valtion tilaa avustusten lisääntymisenä.
Hallitus siksi osoitti tuossa ammattitaidottomuutensa/taloustaitamattomuutensa.
Mutta joo, itsessään on hyvä, että ihmisiä patistellaan muuttamaan halvempaan asuntoon. Suomessa on kyllä oikeasti totuttu asumaan liian väljästi pelkällä lapsikortilla tai tottumuskortilla.
Tukien maksamisesta kai keskimäärin eniten on hyötyneet asuntosijoittajat ja asuntoja vuokraavat instituutiot. Jos siis katsotaan keskimääräistä vuokralla asujaa.
Usein Suomessa heti, jos vuokra-asujan oma talous alkaa kantamaan hyvin, niin ostetaan oma.
Ainakin tukien varassa asujat vain asuvat ja raha virtaa lävitse. Tässä tukien laskemisessa eniten taitaa rahallisesti kärsiä lopulta asuntosijoittajat.
Tulee tyhjiä kuukausia ja vuokria jää rästiin.
Toki halvempaan vaihtamisesta tulee vuokralaisille vaivannäköä ja kärsimystä. Mutta suurin osa varmasti tästä selviää hengissä.
Eikä se kela edelleenkään pakota muuttamaan. Saat vähemmän asumistukea jos sitäkään ja enemmän menee palkasta/muista tuista. Itse en lähtisi muuttamaan sen takia että säästän 15-30e kuukaudessa