Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?
Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua.
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.
Ja kun ei ole varaa enää asua, niin hyvin luontevaa on muuttaa halvempaan. Niin se pitää mennä.
Vuokra on 50 euroa liian suuri ja pelkät muuttokulut on vähintään 300 euroa ja tuohon päälle vuokravakuudet ja päällekkäiset vuokrat. Köyhällä ei ole varaa muuttaa.
Kela maksaa toimeentulotukiasiakkaan muuton halvempaan asuntoon
Kela maksaa 180 euroa muuttokustannuksista. Tuolla hinnalla ei palkata minkäänlaista muuttofirmaa.
Miksi teille eläteille pitää hommata muuttofirmakin valtion piikkiin? En ole ikinä tarvinnut, mutta mä maksankin elämäni itse. Aloitekykyä löytyy vähän muuhunkin, oisko tässä syy siihen, miksi en ole täysin valtion almujen varassa
SDP tuudutti heidät ruususen uneen ja antoi suomi-neidon rinnasta varastettua maitoa. Heru tyrehtyi ja ruususen uni loppui. Snap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄
Elämäntilanteet muuttuvat, ja olosuhteet sen mukana. Jos tulot putoaa huomattavasti niin ei voi olettaa että elämä jatkuu täysin samanlaisena, vaan esimerkiksi täytyy vaihtaa asuntoa halvempaan. Näin tekevät kaikki jotka maksavat itse oman asumisensa.Todella, todella tyhmää olettaa että mikään muu elämässä ei muuttuisi eälmäntilanteiden muutosten mukana.
Mutta kun niitä halvempia asuntoja pienituloisille ei ole olemassa. Mitäs sitten neropatti?
On niitä. Jostain syystä muuttohaluttomat vain haluavat väittää muuta.
Itse vuokraan 100 neliön asuntoa. Sinne mahtuu asumaan 4 hlöä ja lisäksi koirille on vielä tilaa.
Katsoin kelan maksimikustannukset. Tuohon asuntoon saa täyden korvauksen toimeentulotuesta 4-henkinen perhe. Maksimiasumistuen taas saa jo 3-henkisellä perheellä.
Itse asuimme tuolla 4-henkisenä perheenä, joten samaan pitäisi kyetä toimeentulotukiperheenkin. Ja asumistukiperhe saa asua jopa meitä leveämmin tuolla.
Joten halvempia asuntoja on olemassa. Ihan turha väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Aina ehdotetaan ratkaisuksi jotain harmaata taloutta, tyyliin "voisko joku tulla satasella roudaamaan". Sekin näköjään pääsi unohtumaan, että satanen on monelle köyhälle niin iso raha, että siihenKÄÄN ei ole varaa.
Ehkä siksi että kellään työssäkäyvälläkään ei todellakaan ole varaa maksaa mitään muuttofirmaa, vaan ihan itse ne muutot tehdään. Siksi ei voi olla vaihtoehto, että tuilla elävälle automaattisesti sellainen maksettaisiin valtion rahalla.
Muuttofirmat eivät sitten vissiin kovin pitkäikäisiä yrityksiä ole, jos kerran kukaan ei tilaa heidän palveluitaan. Jännä, että niitä on kuitenkin noinkin paljon perustettu, jos kerran kysyntää ei kuitenkaan ole.
Yksiön tulee riittää yhdelle ihmiselle, ja yksinhuoltajamammat voi ihan hyvin nukkua olkkarissa. Ja asuinaluetta joutuu joskus vaihtamaan, jos rahat ei enää riitä, lapsetkin selviävät koulun vaihdosta ihan hyvin. Aika leveästi on eletty tähän asti valtion piikkiin. Hyvä että tähän tulee muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ehdotetaan ratkaisuksi jotain harmaata taloutta, tyyliin "voisko joku tulla satasella roudaamaan". Sekin näköjään pääsi unohtumaan, että satanen on monelle köyhälle niin iso raha, että siihenKÄÄN ei ole varaa.
Ehkä siksi että kellään työssäkäyvälläkään ei todellakaan ole varaa maksaa mitään muuttofirmaa, vaan ihan itse ne muutot tehdään. Siksi ei voi olla vaihtoehto, että tuilla elävälle automaattisesti sellainen maksettaisiin valtion rahalla.Muuttofirmat eivät sitten vissiin kovin pitkäikäisiä yrityksiä ole, jos kerran kukaan ei tilaa heidän palveluitaan. Jännä, että niitä on kuitenkin noinkin paljon perustettu, jos kerran kysyntää ei kuitenkaan ole.
Palveluita voi ostaa, jos lompakko kestää. Toimeentulotukiasiakkailla harvemmin on niin paljoa työkiireitä, että ei ehtisi itse hoitaa muuttoaan. Taitaa olla ennemmin kyse siitä, että ollaan heittäydytty muutenkin täysin valtion varaan, niin miksipä itse nähdä vaivaa tämänkään suhteen.
Itse ajattelen, että jos muuten ei onnistu niin valtion pitäisi järjestää jokaiselle esim. puolen vuoden työjakso tes:in mukaisella palkalla. Tämä mieluiten ennen 30-vuoden ikää. Tällöin ihminen saisi jonkinlaisen käsityksen rahan arvosta, eli miten paljon töitä vaatii saada kokoon esim. ne vuokrarahat. Jo ihan se, että on aamuisin lähdettävä, vaikka ei yhtään huvittaisi. Nyt voi olla, ettei tällaista kokemusta koskaan tule ja rahan arvoa on vaikea ymmärtää. Ja siis tämä ei todellakaan johdu aina yksilöstä itsestään, vaan töitä ei vaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että kellään työssäkäyvälläkään ei todellakaan ole varaa maksaa mitään muuttofirmaa, vaan ihan itse ne muutot tehdään. Siksi ei voi olla vaihtoehto, että tuilla elävälle automaattisesti sellainen maksettaisiin valtion rahalla.Muuttofirmat eivät sitten vissiin kovin pitkäikäisiä yrityksiä ole, jos kerran kukaan ei tilaa heidän palveluitaan. Jännä, että niitä on kuitenkin noinkin paljon perustettu, jos kerran kysyntää ei kuitenkaan ole.
Firmat käyttävät niitä. Olen 59+ ja vain kerran elämässä on ollut varaa muuttoliikkeeseen. Toki olin myös yhdeksännellä kuukaudella raskaana, joten en itse pystynyt kantamaan. Ja rn ole koskaan ollut työtön.
Asumistuet pois kokonaan. vaiheittain. Asut siellä missä sinulla/teillä on varaa asua
No sitten tulee tilanne, että kaupungit jossa tarvitaan niitä pienempipalkkaisia työntekijöitä ,joutuvat joko matkustamaan pitkän matkan takaa....ei hyvä tilanne ...ajankäytön takia saati ympäristön. Ratkaisuna työsuhdeasunnot.
Kun työsuhde päättyy , muutat siirtymäajan jälkeen pois, ellei työantaja varaa osaa asunnoistaan eläkeläisille.
Jos jäät työttömäksi, muutat pois....joko omaan asuntoon halvalle seudulle tai vastaavasti halpaan vuokra-asuntoon jonnekin missä niitä on. Valtion poistama tuki myös laskee vääjäämättä vuokra-asuntojen hintaa. Ongelma ratkaistu.
Ei ole kenenkään etu ,että kaupungeissa asuu laajoja varattomien joukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Yksiön tulee riittää yhdelle ihmiselle, ja yksinhuoltajamammat voi ihan hyvin nukkua olkkarissa. Ja asuinaluetta joutuu joskus vaihtamaan, jos rahat ei enää riitä, lapsetkin selviävät koulun vaihdosta ihan hyvin. Aika leveästi on eletty tähän asti valtion piikkiin. Hyvä että tähän tulee muutos.
Minä asun lapseni kanssa yli 50 vuotta vanhassa kerrostalokaksiossa ja tämäkin on kelan mielestä liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun lapseni kanssa yli 50 vuotta vanhassa kerrostalokaksiossa ja tämäkin on kelan mielestä liian kallis.
Ei kai 50 vuotta vanha tai kaksio kerro mitään siitä miten kallis se on. Jos sijainti on parhaalla paikalla niin ihan taatusti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että kellään työssäkäyvälläkään ei todellakaan ole varaa maksaa mitään muuttofirmaa, vaan ihan itse ne muutot tehdään. Siksi ei voi olla vaihtoehto, että tuilla elävälle automaattisesti sellainen maksettaisiin valtion rahalla.
Kyllä mulla vaan oli työssäkäyvänä varaa muuttofirmaan. Kuinka surkea palkka sulla on, jos 500 euroa pari kertaa elämässä on ylitsepääsemätön summa? Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä edes halua tehdä mitään talkoomuuttoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 50 vuotta vanha tai kaksio kerro mitään siitä miten kallis se on. Jos sijainti on parhaalla paikalla niin ihan taatusti onkin.
Mikä on mielestäsi "parhaalla paikalla"?
Tilanne karkaa hallinnasta koska kunnon ravistelua ei tehdä tasaisin väliajoin ja ymmärrystä riittää kustannuksista piittaamatta koska se raha ei ole kenenkään rahaa ajatusmallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi "parhaalla paikalla"?
Esimerkiksi alue, jossa jo kaksiokin on niin kallis että ylittää kelan rajat.
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
"Vuoden 2024 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi että kellään työssäkäyvälläkään ei todellakaan ole varaa maksaa mitään muuttofirmaa, vaan ihan itse ne muutot tehdään. Siksi ei voi olla vaihtoehto, että tuilla elävälle automaattisesti sellainen maksettaisiin valtion rahalla.Kyllä mulla vaan oli työssäkäyvänä varaa muuttofirmaan. Kuinka surkea palkka sulla on, jos 500 euroa pari kertaa elämässä on ylitsepääsemätön summa? Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä edes halua tehdä mitään talkoomuuttoja.
Onnea sinulle. Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä edes halua maksaa 500 euroa muutaman tunnin hommasta.