Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa hoitaa" - onko sinusta näin?

Vierailija
08.06.2025 |

Turun kaupunki on palkkaamassa eläinlääkäriä jotta köyhätkin lemmikin omistajat saisivat hoidettua lemmikkinsä. Ja minusta se on pelkästään hyvä juttu jos kaupunki tulee tässä vastaan niile, joilla ei ole enää varaa hoitaa lemmikkiään. 

Turku selvittää eläinlääkärin palkkaamista köyhien lemmikinomistajien avuksi eläimiä jää hoitamatta hintojen takia | Varsinais-Suomi | Yle

Mutta onpahan moni kommentoinut tätä vastaankin, "älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa"

Jos ei ole ollut lemmikkiä, ei voi tietää näitä hintoja ja mistä ne muodostuu. Monia ensimmäistä koiraa miettiviä olen neuvonut, että yksi pienikin vamma leikkauksineen maksaa helposti 2000 euroa ja se on vain "alkaen" hinta, päälle tulee kontrollikäyntejä ym ym. Ja mikään ei takaa, etteikö lemmikki voisi joutua tapaturmaan vaikkapa kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Kenellä muka on oikeasti varaa jos jatkuvasti sattuu ja tapahtuu? Vakuutuksissakin on maksukatto. Kyllä sairaan eläimen hoito menee keskituloisenkin maksukyvyn yli, itsekin maksan rahoituksella isommat jutut. 

En kerta kaikkiaan ilkeäisi sanoa kenellkään, että mitäs läksit ja hoida itse. Elämäntilanteet muuttuu. Jollekin se lemmikki voi olla ainoa syy nousta aamulla ylös. 

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sairauden uuvuttama kissani lopetettiin yksityisellä klinikalla. Klinikka otti osaa suruuni tuuttaamalla sähköpostini täyteen kissa terveeksi-mainoksia. 

Tuli ikävä vanhaa kunnaneläinlääkäriä. 

Vierailija
142/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin  lemmikin hoitoon pitää olla rahaa, mutta hämmästyttävän iso osa ei mieti asiaa yhtään etukäteen vaan kiukuttelevat lemmikkien hankintahintojen suuruuksista ja yrittävät valitettavasti löytää lemmikin jostain pentutehtaasta. Samalla näin tehdessään lisäävät eläinten kaltoinkohtelua.

Meillä meni yhtenä keväänä yllättäen n. 2000 e eläinlääkärikäynteihin. Sisälsi päivystyskäyntejä ja yhden pienen leikkauksen. 

Kannattaa katsoa jo etukäteen eläinlääkärin hinnastoja, mitä maksaa esim. päivystyönä tehty sterilointi, kun narttukoiralle tulee kohtutulehdus. Silloin on usein kiire.

On tonni enemmän rahaa lemmikin hoitoon jos sitä ei anna kasvattajalle vastineeksi  rotusairaasta eläimestä. Omat lemmikkini ovat kaikki olleet ilmaisia, ja ovat eläneet 17, 18, ja 18 vuotiaiksi ihan perusellikäynneillä. Enää en ota lemmikkiä edes ilmaiseksi kunnlekurikulut ovat karanneet lapasesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö sanonnan, että suomalainen on niin kateellinen, että se vaikka maksaa 100 e kunhan naapuri ei saa ilmaiseksi 50 e? 

Tämä ketju on täynnä sellaisia ihmisiä. Ihan kirjaimellisesti sellaisia ihmisiä. Osa ei asu Turun suunnallakaan, mutta periaatteesta vastustavat, että joku saisi lemmikin hoidon edullisemmin. 

Turun kokoinen kaupunki voi jättää yhden julkisen taideteoksen tilaamatta (hinnat alkaen 100 000 euroa)  tai liikenneympyrän rakentamatta (600 000 euroa - 1,2 milj euroa) ja sillä jo palkataan se eläinlääkäri. Helposti.

Selatkaapa huvikseen kaupunkien budjetteja. Mihin ne rahojaan käyttää, ja mihin ei käytä. 

Sillä eläinlääkärin hinnalla voisi palkata myös esim. terveyskeskuslääkärin purkamaan hoitojonoja tai palkata hoivakoteihin lisää henkilökuntaa. On tö

Sillä liikenneympyrän hinnalla voi tehdä molemmat. Terveyskeskukseen pari lääkäriä, ja kaupungille kaupungineläinlääkäri.

Turulla ei tällä hetkellä ole ollenkaan eläinlääkäriä, vaikka laki vaatii. Turku ostaa palvelun muilta kunnilta. Aika törkeää sekin. 

Vierailija
144/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koira on toope? 🤔

Ainakin meidän labbis on täystoope. Mennä kohnottaa tuhatta ja miljoonaa ihan vaan juoksemisen ilosta metsässä, jossa on kivenkoloja, lohkareita, kaatuneita puita ym piittaamatta yhtään niistä. Ei vielä sentään ole katkaissut koipeaan, mutta toisen etutassun polkuantura ja kannuskynsi on poistettu, kun repesi terävän kiven reunaan. Ei oppinut mitään, vaan samalla vauhdilla mennään edelleen. Lisäksi se on toope sen takia, että syö ihan kaiken, mitä suuhunsa saa, niin ulkona kuin sisälläkin (sukista suklaakekseihin ja banaaneihin kuorineen). Sellainen on toope koira.

Vierailija
145/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyötön tai köyhä ottaa 50kg painavan koiran niin sehän syö kuin hevonen!

Tai kissan ja sitten kerjää apua kun ei ole rahaa ostaa sille ruokaa ja hiekkaa. Joka kk rahat loppu. Mut kun kyllä ihmisellä pitää elämässä sisältöä olla. Vaikkei olisi kykyä edes elättää lemmikkiä. 

Vierailija
146/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina haaveillut elämisestä maaseudulla ja pienestä eläinlaumasta. Vuosikausia tein töitä ja säästin, ja lopulta oli varaa ostaa mummonmökkityylinen talo piharakennuksineen. Paljon on saanut rempata, mukavuuksiakaan ei itsellä vielä paljoa ole, mutta onneksi on ollut varaa hankkia ja hoitaa koiriani, kissaa, kukkoa, kanoja, vuohia ja hevosia. Toki olen varautunut suurempiinkin menoeriin esim. jos joku laumastani sairastuu. Ehkä vuoden päästä hankin lehmän ja sitten "perheeni" on täydellinen. 

Vierailija
147/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvattajan näkökulmasta voin sanoa että hälytyskelloni soivat todella kovaa kun pennun kyselijä kysyy osamaksu mahdollisuutta ja näitä on paljon! Elämäntilanteet muuttuvat myös eläintalouksissa ja sen ymmärrän, mutta toiset todellakin haluavat sen ihanan eläimen kotiinsa vaikka ei ole edes hankintahintaa säästössä. Näille en ikinä myy koska se on valtava riski.

Vierailija
148/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

Ja sitäkö ei voinut antaa jollekin vaikka ilmaiseksi? Tsiisus teitä ääliöitä koirantappajia.

Vaikka sen antaisi ilmaiseksi, se ei ole ilmaista saajapuolelle. Ei sellaista moni halua ristikseen.

Vierailija
149/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kasvattajan näkökulmasta voin sanoa että hälytyskelloni soivat todella kovaa kun pennun kyselijä kysyy osamaksu mahdollisuutta ja näitä on paljon! Elämäntilanteet muuttuvat myös eläintalouksissa ja sen ymmärrän, mutta toiset todellakin haluavat sen ihanan eläimen kotiinsa vaikka ei ole edes hankintahintaa säästössä. Näille en ikinä myy koska se on valtava riski.

Kannattaa kysellä ohimennen "paljonko teilläpäin maksaa koiran hammashoito" tms. Saa hyvän käsityksen, onko kuluihin varauduttu vai ei.

Vierailija
150/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysellä ohimennen "paljonko teilläpäin maksaa koiran hammashoito" tms. Saa hyvän käsityksen, onko kuluihin varauduttu vai ei.

Tuskin tulevista kuluista on tietoakaan jos ei ole edes varaa ostaa sitä lemmikkiä.

Vierailija
151/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

"Piikille jota rakastin"? Ookei, LOL

No nimenomaan. Se on raukkautta, kun uskaltaa ajatella sen lemmikin parasta ei itseään vaan. Lemmikit kärsii eniten niiden kanssa, jotka itsekkäästi pitävät niitä hengissä vaikka olisi pitänyt päästää paremmille laitumille jo aikoja siten. 

No minä vielä kirjoitan asiasta. Uskokaa vain minä todellakin rakastin koiraa ja olimme kuin paita ja peppu. Mutta ei minkäänlaista mahdollisuutta huolehtia isosta Rottweiler nartusta. Koira oli äidin koira ja näin äiti menehtyi ja koira pääsi hänen mukanaan matkaan. Ette siis osa teistä ei käsitä minkälaisessa tunteiden sekamelskassa jouduin tekemään kipeän päätöksen. 

Vierailija
152/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen lisäksi voi tulla yllätyksenä  että yksityisellä päivästävä eläinlääkäri ei puhu suomea ollenkaan. Siinä sitä sitten englanniksi selvitetään lemmikin oireita. Miehellä ei oikein ollut kohtulehdussanasto hallussa 😌