Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa hoitaa" - onko sinusta näin?

Vierailija
08.06.2025 |

Turun kaupunki on palkkaamassa eläinlääkäriä jotta köyhätkin lemmikin omistajat saisivat hoidettua lemmikkinsä. Ja minusta se on pelkästään hyvä juttu jos kaupunki tulee tässä vastaan niile, joilla ei ole enää varaa hoitaa lemmikkiään. 

Turku selvittää eläinlääkärin palkkaamista köyhien lemmikinomistajien avuksi eläimiä jää hoitamatta hintojen takia | Varsinais-Suomi | Yle

Mutta onpahan moni kommentoinut tätä vastaankin, "älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa"

Jos ei ole ollut lemmikkiä, ei voi tietää näitä hintoja ja mistä ne muodostuu. Monia ensimmäistä koiraa miettiviä olen neuvonut, että yksi pienikin vamma leikkauksineen maksaa helposti 2000 euroa ja se on vain "alkaen" hinta, päälle tulee kontrollikäyntejä ym ym. Ja mikään ei takaa, etteikö lemmikki voisi joutua tapaturmaan vaikkapa kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Kenellä muka on oikeasti varaa jos jatkuvasti sattuu ja tapahtuu? Vakuutuksissakin on maksukatto. Kyllä sairaan eläimen hoito menee keskituloisenkin maksukyvyn yli, itsekin maksan rahoituksella isommat jutut. 

En kerta kaikkiaan ilkeäisi sanoa kenellkään, että mitäs läksit ja hoida itse. Elämäntilanteet muuttuu. Jollekin se lemmikki voi olla ainoa syy nousta aamulla ylös. 

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa lapseen, lemmikkiin, taloon yms, sitä ei kannata hankkia. Päivänselvää.

Outoa että maksut kaadetaan muiden maksettavaksi. muilla on omatkin ongelmat.

Vierailija
2/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAA ON JA LISÄÄ OTETAAN SEINÄSTÄ!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa tai jopa ilmainen lemmikki tulee kalliiksi, ja vieläkin kalliimmaksi jos se esim. saurastuu. 

Vierailija
4/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, normihinnoilla, kuten kunnaneläinlääkärin hinnoilla olen sitä mieltä, että ota lemmikki, vain jos on varaa hoitaa. Yksityisen hinnoilla olen eri mieltä. Ei elävän olennon hätää ja kärsimystä saisi pitää tekosyynä oman omaisuuden holtittomalle kasvattamiselle.

Vierailija
5/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä marsusta voi aina tehdä jonkun pataruoan.

Vierailija
6/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikeissä on myös eroja, pitäisi tutustua hyvin lajiin ja mitä se vaatii ja paljon keskimäärin kuluttaa rahaa vuodessa. Meillä koiran kuoltua vanhuuteen, on nykyään vaan kaks kania (4v ja 2v), koira vie niin paljon aikaa ja rahaa, että tällä hetkellä ei ole järkevää harkita uutta. Lapsi on 11v, joten koira varmasti jäisi mun vastuulle kun lapsi muuttaa jossain vaiheessa pois kotoa. Kun kaneista aika jättää olisi tarkoitus olla vihdoinkin täysin lemmikki vapaa. 20v ollut aina joku lemmikki tässä talossa.

Vierailija
7/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, normihinnoilla, kuten kunnaneläinlääkärin hinnoilla olen sitä mieltä, että ota lemmikki, vain jos on varaa hoitaa. Yksityisen hinnoilla olen eri mieltä. Ei elävän olennon hätää ja kärsimystä saisi pitää tekosyynä oman omaisuuden holtittomalle kasvattamiselle.

Noi kunnan hinnat ovat monesti samaa tasoa kuin yksityisellä. Pienissä kunnissa varmasti vielä voi saada edullista hoitoa.

Vierailija
8/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkien hoitaminen on muuttunut niin kalliiksi, että en ota lemmikkiä, vaikka varaa olisikin.

Vierailija
9/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikki ei ole mikään ihmisoikeus, vaan harrastus. Miksi yhteiskunta ei tue mun harrastuksia, jos jään työttömäksi? Harrastus on minulle henkisesti erittäin tärkeä, ja syy nousta ylös viikonloppuisin.

Vierailija
10/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaupungin eläinlääkärit ole halpoja. Ei niihinkään köyhien rahat riitä.

Vierailija
11/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

Vierailija
12/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi kunnan hinnat ovat monesti samaa tasoa kuin yksityisellä. Pienissä kunnissa varmasti vielä voi saada edullista hoitoa.

Samoin täällä Tampereella. Halvin klinikka samaa hintaluokkaa kun kunnan eläinlääkäri. Mitään isoja juttuja ei hoideta kunnan eläinlääkärillä.

Vierailija
13/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä äitini kuoleman jälkeen, joka oli äkillinen jouduin viemään äitini koiran piikille jota rakastin todella paljon. Mutta fakta oli ettei minulla pienituloisena yksiössä asuvana olisi ollut mitään mahdollisuutta pitää isoa koiraa. Koira oli elämän asunut maaseudulla ja viihtyi siellä. Kyllä lopettamis päätös oli hankala ja muutama ihminen jopa nimitteli minua koiran tappajaksi. 

Teit viisaan päätöksen. Tietty jos koiralle olisi kohtuullisessa ajassa saanut uuden kotin, tämä vielä eläisi, mutta tuossa tilanteessa uuden kodin etsiminen on raskasta. Nykyään on niin paljon vastuuttomia hiihtäjiä hankkimassa rescue-koiria, että piikille vieminen on usein parempi vaihtoehto

Vierailija
14/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun nykyään eläimiä voidaan hoitaa vaikka kuinka pitkälle. Jos joku asia on ilmaista tai teennäisen halpaa, sitä tuhlataan ylettömästi.

En ymmärrä miten se on muiden ihmisten lompakosta otettava, jos vaikka omistaja on ottanut sairaaksi jalostetun koirarodun, joka vaatii hoitoa allergiaan, molempien polvien ristisideleikkaukseen ja mittaviin hammasoperaatioihin. Tai pito-olosuhteet on huonot, kuten vaikka noutaja joka syö jatkuvasti adhd-omistajan ympäri levitettyjä tavaroita ja roskapussin sisältöjä. Sitten siltä leikataan jatkuvasti vierasesineitä päivystysajalla suolistosta tai hoidetaan oksuripuleita.

Kunnaneläinlääkäri on hyvä systeemi että saa eutanasiat ja perustoimenpiteet edullisesti. Sen lisäksi on pieniä yksitysvastaanottoja jotka ovat myös edullisia.

Vierailija
15/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

620€ maksoi kissan eläinlääkäri.  Koiraa pisti käärme viime kesänä,hintaa tuli 840€.

Enpä kysellyt kunnalliselta, eikä varmaan olis iltasella päässytkään.

Vierailija
16/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiralle olisi löytynyt kyllä uusi koti. Oksettava olet. Myös maaseudulle otetaan koiria. Mullekkin olisi kelvannut.

Vierailija
17/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme kissaa. Lemmikkejä ei oteta vaikka olisikin varaa hoitaa. Sen verran kalliiksi tullut että tässä se oli. Nuorin on 10-vuotias.

Vierailija
18/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikin pito parantaa terveyttä, tieteellisesti näyttöä siitä että alentaa verenpainetta, poistaa yksinäisyyttä, tekee hyvää mielelle ja lisää yhteisöllisyyttä ja lisää liikuntaa.

Vierailija
19/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ihan kaupungissa ja täällä yksityisen hinnat ovat 2-3 kertaa kalliimmat, kuin kunnallisella.

(Kaikki kaupungit ovat kuntia, mutta kaikki kunnat eivät ole kaupunkeja).

Vierailija
20/152 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikin pito parantaa terveyttä, tieteellisesti näyttöä siitä että alentaa verenpainetta, poistaa yksinäisyyttä, tekee hyvää mielelle ja lisää yhteisöllisyyttä ja lisää liikuntaa.

Ja mites sen lemmikin hyvinvointi olikaan? Et mainitse asiaa edes sivulauseena.