Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa hoitaa" - onko sinusta näin?

Vierailija
08.06.2025 |

Turun kaupunki on palkkaamassa eläinlääkäriä jotta köyhätkin lemmikin omistajat saisivat hoidettua lemmikkinsä. Ja minusta se on pelkästään hyvä juttu jos kaupunki tulee tässä vastaan niile, joilla ei ole enää varaa hoitaa lemmikkiään. 

Turku selvittää eläinlääkärin palkkaamista köyhien lemmikinomistajien avuksi eläimiä jää hoitamatta hintojen takia | Varsinais-Suomi | Yle

Mutta onpahan moni kommentoinut tätä vastaankin, "älä ota lemmikkiä jos ei ole varaa"

Jos ei ole ollut lemmikkiä, ei voi tietää näitä hintoja ja mistä ne muodostuu. Monia ensimmäistä koiraa miettiviä olen neuvonut, että yksi pienikin vamma leikkauksineen maksaa helposti 2000 euroa ja se on vain "alkaen" hinta, päälle tulee kontrollikäyntejä ym ym. Ja mikään ei takaa, etteikö lemmikki voisi joutua tapaturmaan vaikkapa kaksi kertaa puolen vuoden sisällä. Kenellä muka on oikeasti varaa jos jatkuvasti sattuu ja tapahtuu? Vakuutuksissakin on maksukatto. Kyllä sairaan eläimen hoito menee keskituloisenkin maksukyvyn yli, itsekin maksan rahoituksella isommat jutut. 

En kerta kaikkiaan ilkeäisi sanoa kenellkään, että mitäs läksit ja hoida itse. Elämäntilanteet muuttuu. Jollekin se lemmikki voi olla ainoa syy nousta aamulla ylös. 

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pointti on siinä, mihin tilanteeseen eläin on otettu. Eli nimenomaan otsikon mukaisesti, älä ota, jos ei ole varaa. Jos tilanne sitten muuttuu yllätyksenä, on inhimillistä tarjota ja saada apua. Mutta se, että kroonisesti persaukinen ottaa eläimen vain koska mä haluun, on syvältä ja silloin ainoan avun pitäisi olla lemmikin lopetus tai uudelleen sijoittaminen. Kuka tahansa voi joutua pahaankin pulaan, mutta kuka tahansa ei ole vuodesta toiseen jatkuvassa pulassa.

Öö, tota, mun mies sairastui vakavasti ja joutui työkyvyttömyyseläkkeelle ja musta tuli omaishoitaja, niin missä kohtaa tämä meidän pula loppuu? Kiva tietää, että tämä siis takuulla loppuu, ihanaa. 

Vierailija
162/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkien hoitaminen maksaa paljon enemmän kuin ihmisen hoitaminen. Vakuutuksia kyllä kaupitellaan, mutta eivät ne kata juuri mitään. Siskolla meni viikossa mähemmäs kaksi tonnia hoitokuluihin, kun koiralle tuli terveysongelma. Minun leikkaus maksoi 150 eur vertailun vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.

Lemmikit ansaitsevat tulla kunnolla hoidetuiksi tarpeen tullen.

Nykyisin ovat varakkaiden etuoikeus siis.

Vierailija
164/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei ole ollut lemmikkiä, ei voi tietää näitä hintoja ja mistä ne muodostuu." Niin, onhan se harmi kun näitä tietoja ei voi etukäteen löytää mistään. Eikun hetkonen....

Vakavasti; jokaisen lemmikkiä harkitsevan pitäisi ymmärtää, että lemmikkiin tulee menemään rahaa. Ruuat ja tarvikkeet tietysti, mutta miten voi hommata lemmikin miettimättä mitä tehdään jos eläimelle sattuu jotain tai itsellä on joku reisssu edessä? Aivan perus juttuja. 

Mutta tuota eläinlääkäripalvelua vähävaraisille pidän kyllä hyvänä, koska on se niiden eläinten etu saada hoitoa. Pitäisi vain lemmikkienkin hankintaan olla joku pakollinen "ajokortti", kun vieläkin ihmiset hommaa esim valmiiksi sairaita pentutehtailun tuotoksia kun eivät ota selvää mistään. Sitten on sormi suussa kun sairasta eläintä pitäisi hoitaakin.

Vierailija
165/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta puhutaan niin Suomessa lemmikkiin ei ehkä olekaan rahaa, vaikka lapseen on kun on pienituloinen. 

- Jotain jää uupumaan aina kun ja jos rahaa ei ole tarpeeksi, mutta kyllä sillä  TT tuen perusosasta saa katettua vaatteet ja ruuan lapselle. Myös lapsilisällä ja palkalla. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän kustantaa. Tuo ei ollut sitten kannuste että voi kun kannsttaa lastenteko on kun saa tukia ei, mutta eikö tuossa ole jotain faktaakin?

- Lemmikkieläimet kuluihin ei tule mistään senttiäkään apua Ruust voi olla hyvinkin 50€ kk. Lisäksi mahdolliset tarvikkeet ja eläinlääkärilulut kalliita, joista voi tulla jo toinen 50€ kk jyvitetty vuosikulut kuukausittain. On iso summa esim. työttömälle. 

Vierailija
166/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jonkun mielestä olla ikävä, mutta minusta kenenkään ei pidä ottaa (pitkäikäistä) lemmikkiä, jos ei ole vähintään 10 000 euron puskuria.

Tuskin se koko puskuri kuluu kerralla pelkästään lemmikkiin, mutta jos tulee useampi vastoinkäyminen kerralla, niin aika nopeasti joutuu pulaan.

Lemmikit on ihmiselle harrastus, ei perusoikeus. Lemmikillä on oikeus hyvään elämään ja terveyteen. Mielellään myös siihen, ettei tule lopetetuksi liian aikaisin pelkästään taloudellisista syistä.

Toki rahatilanne voi aina muuttua, mutta siinä tilanteessa olisi parempi etsiä lemmikille uusi koti

Itsellä on ihan tavallinen maatiaiskissa, jolla on hoidettavissa oleva krooninen sairaus, joka saattaa joskus harvoin aiheuttaa myös akuuttia huolta. Rahaa on kulunut erittäin paljon. Tämä kokemus on vain vahvistanut omia ajatuksia aiheeseen liittyen.

Vierailija
167/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Jollei ole valmis lopettamaan lemmikkiä jos se sairastuu. Lemmikinpito ei ole oikeus.

Vierailija
168/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni koiran eläinlääkärikuluihin yhtenä keväänä n. 2000 €. 

Vierailija
169/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, normihinnoilla, kuten kunnaneläinlääkärin hinnoilla olen sitä mieltä, että ota lemmikki, vain jos on varaa hoitaa. Yksityisen hinnoilla olen eri mieltä. Ei elävän olennon hätää ja kärsimystä saisi pitää tekosyynä oman omaisuuden holtittomalle kasvattamiselle.

Noi kunnan hinnat ovat monesti samaa tasoa kuin yksityisellä. Pienissä kunnissa varmasti vielä voi saada edullista hoitoa.

No ei ole kunnallisella  läheskään samaa tasoa kuin Evidensia ketjun  klinikoilla.🙄  Yksityisissäkin on eroa. Itse löysin edullisen yksityisen  klinikan Herttoniemestä, omalla   paikkakunnalla superkallis yksityinen

Vierailija
170/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni koiran eläinlääkärikuluihin yhtenä keväänä n. 2000 €. 

Minulla kissan koronanhoitoon yli  10 th. Ihan tosi .Ensin tehohoito  5 vrk/ 1000 e vrk, sen  jälkeen lääkitys 85 vrk .Lääke  eläinlääketieteen korkeakoulullakin eritysluvalla.

Vierailija
171/171 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on kyllä fiksua ja realistista tekstiä. Epäilen, että harva oikeasti hahmottaa sitä, mitä suuruusluokkaa hoitokulut voivat olla. Kaikilla ei tapahdu juuri mitään; kaikki eivät vie eläimiä säännöllisiin tarkastuksiin; jotkut eivät reagoi näkemiinsä eläimen oireisiin siten, että veisivät eläimen lääkäriin jne. Luultavasti aika harva asiallisesti eläintään hoidattava arvaa etukäteen, millaiset kulut tulevat olemaan.

On aika tylyä ajatella, että vähävarainen ei saisi pitää kohtuullista määrää eläimiä. Vastuuta, myös taloudellista, pitäisi silti painottaa - vaan kuka sen tekisi? 

Vaikea asia. On myös ihmisiä, joilla olisi varaa hoidattaa lemmikkejään, mutta eivät ymmärrä tai halua tehdä niin. Sosiaalisesti vastuuntuntoisia pieniä eläinlääkäripaikkoja on ollut ja luultavasti tulee nousemaan lisää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi