Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
181/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihen todellakin kulutetaan rahaa, eihän se liiketoimin

Painu sinä v* ttuun. Itse kasvoin köyhänä, nyt olen nipinnapin ylempää keskiluokkaa tulojen puolesta. Siinä köyhyydessä ei ole mitään jaloa, ja sinun on suunnattoman helppo larpata hyvätuloisen nuoruuden eläneenä nyt jotain matalapalkkaista duunaria kun iskä ja äiskä piffaa mitä tahansa haluat. Minä painoin niska limassa ihan itse 30 vuoden ajan että omat lapset eivät ole yhtä kurjista oloista kuin minä. Minä elän helvetin säästeliäästi, puhu vain omasta puolestasi noilla sinun kermaperseen kulutustottumuksillasi. 

Köyhällä on itse mahdollisuus ja velvollisuus parantaa omaa taloudellista asemaansa jos on siihen tyytymätön. Mikään määrä muiden piffaamia huvipuistorannekkeita ei sitä asennevammaa korjaa, ja sinun viestisi heille on haitallinen koska sinä et tiedä mistä puhut koska olet edelleenkin varakkaasta perheestä eikä sinun ole ikinä tarvinnut ponnistella.

Vierailija
182/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihen todellakin kulutetaan rahaa, eihän se liiketoimin

Matkustelustakin on tullut "köyhien" huvi nykyään; pitää päästä halpalentoyhtiöillä halpoihin vertaismajoituksiin säännöllisesti ympäri maailmaa. Toisesta päästä kaupataan omaa asuntoa matkailijoille hotelliksi, että saadaan pätäkkää. Matkailusta on tullut rahvaanomaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särkänniemi ei ole mikään perusoikeus. Ja lomat ne on pienituloisillakin.

Aivan, ja joku tuolla kirjoitti,että 3 yötä hotellissa plus junamatkat lapsen kanssa maksoi 450e.

Mitä ihmettä, miksi mennä hotelliin, kun sinne en menisi edes minä vaikka on varaa. Eikö lomalla oikeasti keksitä muuta tekemistä, kuin joku hotelliloma?

Tuolla rahalla saa jo vuokrattua  vaikka asuntoauton, jolla voi kierrellä viikon ympäri Suomea. 

Vierailija
184/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Vierailija
185/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti osa kuluttaa, mutta ei kaikki. Osalla on rahaa esimerkiksi matkoihin juuri siksi, että muuhun ei sitten kuluteta ollenkaan ylimääräistä. Älytöntä maalailla kuvaa siitä, että keskiluokkaisilla olisi varaa tehdä rajattomasti mitä ikinä haluavatkin. Ehkä jotain voi tehdä, mihin köyhillä ei ole varaa, mutta niinhän pitääkin olla! Kyllä jokin ero kuuluukin olla sen hyväksi, joka raataa töissä vuodesta toiseen. Jotain hyvää siitä omalle perheelle pitääkin saada! Toinen juttu on sitten se, että monet ns köyhät kuluttavat ne vähät rahansa kahviloihin, elokuvissa käymiseen, tekokynsiin ja muuhun hömppään, koska kokevat olevansa sellaiseen oikejutettuja. Suurelta osin tällaisia palveluita käyttävät juuri ne, joilla ei niihin oikeastaan edes olisi varaa. Ehkä jotkut rikkaat käy myös kahviloissa usein. En tiedä siitä, kun näin keskiluokkaisena en todellakaan rahojani tuhlaa tuollaiseen! Yhden kavilakäynnin hinnalla ostan kotiin koko paketillisen kahvia mieluummin.

Vierailija
186/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
187/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
188/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olin paljon lapsena yksin, äitin oli yh ja kesät usein töissä. Silloin oli lama ja äidillä pätkätöitä. Rahaa ei ollut mihinkään, kaikki kaverit lähti mummolaan ym reissuihin. Ite olin yksin, se oli ihan kamalaa ja muistan kun katsoin kelloa, koska äiti tulee töistä. Olin korkeintaan 10v.😭 

Ei ole todellakaan kaikilla varaa edes siihen huvipuistoon kerran kesässä. Herätkää!

Olemme viisihenkinen perhe, puoliso on äitiysvapaalla, itse tienaan 5500/kk. Me emme mene huvipuistoon näilläkään tuloilla koska siihen palaa tuhottomasti rahaa. Ei Linnanmäki ole mikään ihmisoikeus. Joka luulee että on, on tottunut aivan liian hyvään. Minun velvollisuus ei ole hemmotella sinun kakaroitasi vain koska sinä olet itse liian laiska tekemään heidän eteen mitään. 

Siis se pelkkä Linnanmäki oli vaan esimerkki. Olin paljon yksin ja rahaa ei ollut mihinkään ylimääräiseen. Ei mummoloita tai sukulaisia. Koko kesä meni aikalailla itekseen, mielestäni aika kamalaa 10v lapselle. 

Vierailija
189/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Paikallisella sopimisella voidaan laskea palkkoja. 

Vierailija
190/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihe

Suurin osa keskiluokasta elää keskiluokkaista elämää. Suurempi osa kuin köyhistä kittaa kaljaa ja vetää röökiä.

Vierailija
191/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika hauskaa kuulla, kun perustellaan sillä, että meneehän kaikki muutkin sinne särkänniemeen/linnanmäelle, kun tosiasia on se, että ei muuten mene enää nykyisillä hinnoilla.

Vierailija
192/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ne lapsen mielestä kivat jutut on joko halpoja tai ilmaisia, esim oman leikki-ikäisen kesätoiveita (sanoi itse, kun kysyttiin): onkimassa käyminen, oma kahluuallas takapihalle, lähirannalla käynti, piknik takapihalla, Ikeassa syömässä käynti ja lähikaupungin isommalla leikkikentällä käynti. Kuulemma suostuu lähtemään myös muumimaailmaan ja isovanhemmille kyläilemään, kun erikseen kysyttiin. 

TÄMÄ! Ongelma on usein enemmän vanhempien itse luomissa mielikuvissa, kuin todellisuudessa. Lapset on sopeutuvaisia, ja osaavat kyllä ottaa ilon irti vähästäkin, jos vanhemmat ei luo huonoa ilmapiiriä surkuttelemalla ettei ole rahaa siihen eikä tähän eikä tuohon.

Vierailija
193/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
194/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit haluavat tehdä töitä vain kaksi päivää viikossa.

Nyt voidaan ottaa lääkäreitä muualta paikallisella sopimisella ja pienemmillä palkoilla. 

Vierailija
195/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tämän trolliketjun saa täältä pois?

Vierailija
196/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit haluavat tehdä töitä vain kaksi päivää viikossa.

Nyt voidaan ottaa lääkäreitä muualta paikallisella sopimisella ja pienemmillä palkoilla. 

Kohta voidaan kaikkien lääkäreiden palkkoja laskea. 

Vierailija
197/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
198/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole!

Helvetti, tämä demariloisinta kommariutopia pitääkin loppua!

Kuka vttu se käski vääntää perseaukisena kersoja??????!

Vierailija
199/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."

https://yle.fi/a/74-20154986

Maailma muuttuu

Vierailija
200/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihe

Tämäkin kirjoitus todisti juuri sitä mistä puhuin; ihmiset väittävät ihan kirkkain silmin kuinka ne olisivat muka köyhät, jotka täällä erilaista maksullista huvi- ym. teollisuutta pitäisivät pystyssä ja kahvilassa käyminenkin olisi joku luksusjuttu johon käyttävät rahaa lähinnä rikkaat ja sitten ne köyhät. Ette te usko tuohon höperrykseen itsekään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi