Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloussanomat: Lapsi yksin koko kesän - onko pienituloisille vanhemmille enää sijaa yhteiskunnassa?

Vierailija
08.06.2025 |

Mammat, nyt menee tunteisiin. Tämä artikkeli on kuin isku vatsaan kaikille, jotka ovat joskus tunteneet syyllisyyttä siitä, ettei voi tarjota lapselleen 'normaalia' kesää.

Tässä sanotaan suoraan: kun kouluruoka loppuu, monella perheellä ei ole edes varaa ruokaan. Lapsi viettää kesän yksin, koska vanhempien rahat ei riitä mihinkään. Polkupyörästä tai huvipuistosta voi vaan unelmoida. Yhteiskunnan 'apu' on puistoruoka ja ehkä leiri jos käy tuuri. Moni äiti istuu ahdistuneena, syyllisenä, peläten että lapsi jää taas ulkopuoliseksi. Ja kaiken tämän päälle jotkut kehtaavat sanoa että 'ulkoilkaa metsissä' tai että 'ei lapsi mitään kaipaa'. Tajuatteko te, miten hirveää on selittää lapselle joka kesä miksi kaikki muut menee Särkänniemeen ja me vaan hikoillaan kämpillä?

Tää ei ole mikään lomakausi - tää on köyhyyden korostamisen sesonki. Häpeän ja selittelyn kausi. Ollaanko me tosiaan näin rikki jo?

Kommentit (573)

Vierailija
201/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikke

Jos keskituloisella on varaa maksaa oman perheensä kesämenot, niin miksi oletetaan, että hänellä olisi varaa maksaa siihen päälle myös köyhän perheen kesämenot? Kun se erotus köyhän ja keskituloisen välillä ei ole mikään suuren suuri, niin ei sitä ylimääräistä keskituloisellakaan määrättömästi ole!

Vierailija
202/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmist

Sitäpaitsi mitä väärä- siinä on, jos keskituloinen omilla rahoillaan maksaa oman perheensä menoja? Joidenkin mielestä sekin näyttää olevan paheksuttavaa! Kaikki pitäisi vaan antaa köyhille, niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus haluaa työntekijöitä Suomeen ulkomailta esim palomiehiä ja puheterapeutteja ja lääkäreitä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html

Unohdit linkin.

Vierailija
204/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varaa edes siihen bussilippuun että pääsisimme johonkin rannalle eikä itselläni ole polkuöyörää. Aika yksinäinen tuo 12 v oli jo viime viikolla. Jos käymme täältä Jakomäestä bussilla vaikka Malmilla menee siihen jo yli 8 e edestakaisiin matkoihin. Ainoa sukulainen asuu Vantaalla pienessä kaksiossa mutta sinne ei ole varaa usein mennä bussilipun hinnan takia. Kaksiossa asumme lapsen kanssa ja vuokrankorotuksrn jälkeen tämäkin on 30 e liian kallis Kelan mukaan. Sen maksan nyt perustoimeentulo tulotuesta.  

Otin yhteyttä Helsingin sos tt jo maaliskuussa ja yhden leirin olisivat voineet lapselle maksaa ( 150 e 5 vrk)  mutta sinne olisi pitänyt hankkia varusteita joten ei voinut lähteä. Meillä ei ole makuupusseja tai ulkoilukenkiä lapsella, kirppareilta ei löydy tik ikäiselle ja Torin kautta ostaessa on ongelma matkat hakea, taas se bussilipun hinta siihen päälle.

T: yh Hki 

Vierailija
205/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olin paljon lapsena yksin, äitin oli yh ja kesät usein töissä. Silloin oli lama ja äidillä pätkätöitä. Rahaa ei ollut mihinkään, kaikki kaverit lähti mummolaan ym reissuihin. Ite olin yksin, se oli ihan kamalaa ja muistan kun katsoin kelloa, koska äiti tulee töistä. Olin korkeintaan 10v.😭 

Ei ole todellakaan kaikilla varaa edes siihen huvipuistoon kerran kesässä. Herätkää!

Olemme viisihenkinen perhe, puoliso on äitiysvapaalla, itse tienaan 5500/kk. Me emme mene huvipuistoon näilläkään tuloilla koska siihen palaa tuhottomasti rahaa. Ei Linnanmäki ole mikään ihmisoikeus. Joka luulee että on, on tottunut aivan liian hyvään. Minun velvollisuus ei ole hemmotella sinun kakaroitasi vain koska sinä olet itse liian laiska tekemään heidän eteen mitään. 

Siis se pelkkä L

Mutta eihän se ole rahasta kiinni! Voihan rikkaatkin vanhemmat olla kesän töissä, ja lapset itsekseen. En näe miten tuo olisi rahasta kiinni.

Vierailija
206/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole jo lasun paikka jos lapselle ei ole kenkiä ulkoiluun..

Vierailija
207/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskiluokkaiset vanhemmat (olin lapsi 90 luvulla) ja mielestäni oli parasta aikaa se 10 viikkoa, kun sai olla nimenomaan yksin kotona koko kesäloman, ku porukat oli töissä.

Käytiin juhannuspäivänä Korkeasaaressa ja Linnanmäellä ja se oli loman kohokohta. Sekin tuli yllätyksenä juhannuspäivänä, että lähdetään sinne eikä me lapset tiedetty etukäteen siitä. Olin varmaan 9 tai 10 vuotias silloin.

Vierailija
208/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämäkin kirjoitus todisti juuri sitä mistä puhuin; ihmiset väittävät ihan kirkkain silmin kuinka ne olisivat muka köyhät, jotka täällä erilaista maksullista huvi- ym. teollisuutta pitäisivät pystyssä ja kahvilassa käyminenkin olisi joku luksusjuttu johon käyttävät rahaa lähinnä rikkaat ja sitten ne köyhät. Ette te usko tuohon höperrykseen itsekään. "

Tämä. Aina kun tulee puhe köyhien mahdollisuuksista ja oikeuksista eri asioihin, tänne tulee joukko ihmisiä selittämään, etteivät keskiluokkaisetkaan mitään juurikaan tee eivätkä kuluta.

Sitten taas kun kritisoidaan leikkauksia ja sitä, että köyhien ostovoiman lasku vaikuttaa negatiivisesti talouteen, aletaan selittää, että köyhien kulutus on niin pientä, ettei sillä mitään merkitystä ole.

Eli pieni joukko varakkaitako tätä koko (kulutus)yhteiskuntaa pyörittää? :D Jos näin on, niin sittenhän voidaan keskituloisten palkkojakin alentaa reilusti, koska eihän sitä rahaa mihinkään kuitenkaan käytetä. 

Vierailija
209/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole jo lasun paikka jos lapselle ei ole kenkiä ulkoiluun..

Jos minua tarkoitat niin olen pyytänyt apua sos toimistosta niihin, ei saa, pitää ostaa toimeentulotuen perusosasta. Lapsen jalka ok kasvanut vuodessa 2 kokoa. Tällä hetkellä käytössä peruslenkkarit ja kangaskengät. Leirillä pitäisi olla vedenpitävät ulkoilukengöt sellaisille ei ole tarvetta hänellä muuten. Ei käydä retkillä metsässä tms ihan asfalttitietä menee kouluun. Viime syksynä oli ulkoilukengät mutta eivät mahdu enää.

Vierailija
210/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämäkin kirjoitus todisti juuri sitä mistä puhuin; ihmiset väittävät ihan kirkkain silmin kuinka ne olisivat muka köyhät, jotka täällä erilaista maksullista huvi- ym. teollisuutta pitäisivät pystyssä ja kahvilassa käyminenkin olisi joku luksusjuttu johon käyttävät rahaa lähinnä rikkaat ja sitten ne köyhät. Ette te usko tuohon höperrykseen itsekään. "

Tämä. Aina kun tulee puhe köyhien mahdollisuuksista ja oikeuksista eri asioihin, tänne tulee joukko ihmisiä selittämään, etteivät keskiluokkaisetkaan mitään juurikaan tee eivätkä kuluta.

Sitten taas kun kritisoidaan leikkauksia ja sitä, että köyhien ostovoiman lasku vaikuttaa negatiivisesti talouteen, aletaan selittää, että köyhien kulutus on niin pientä, ettei sillä mitään merkitystä ole.

Eli pieni joukko varakkaitako tätä koko (kulutus)yhteiskuntaa pyörittää? :D Jos näin on, niin sittenhän voidaan keskituloisten palkkojakin alenta

Tosiaan. Ei talous pyöri, jos kaikki vain säästää säästämistään. 

Vierailija
211/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sitä ei edes tämä ilmasto kestäisi. Nykyajan ihmisten saatavilla on ylipäänsä paljon enemmän kaikkea huvitusta kuin muutama vuosikymmen sitten ja siihe

Olen pahoillani puolestasi, että olet menettänyt empatiakykysi köyhiä kohtaan vaikka olet itsekin kokenut köyhyyttä. 

Kirjoitit myös viestisi vihan vimmassa ja syytit minua asioista, joita en ole edes sanonut. Minä en ole väittänyt, että köyhyydessä olisi jotain jaloa, ei todellakaan ole vaan köyhyys on ihmiselle vain haitallista. Juuri siksi yhteiskunnassa pitäisikin pyrkiä siihen, että köyhyyttä ei olisi. Köyhiä parjaamalla ja syyllistämällä ei kukaan nouse köyhyydestä. 

Mitä tulee arvailuihin henkilökohtaisesta elämästäni, niin sen verran voin sitä avata, vaikkei asia sinulle sinänsä kuulukaan, että minua ei elätä isä eikä äiti, isää minulla ei edes ole. Minun "matalapalkkaduunarin larppaamiseni" on seurausta oppimisvaikeuksista, joiden vuoksi en pärjännyt opiskeluissa. En ole rikkaasta perheestä vaan todellakin keskiluokkaisesta, enkä ole koskaan väittänyt olevani huono-osainen, pienituloinen kylläkin ja minun on vaikea kuvitella kuinka esimerkiksi toimeentulotuella sinnittelevät ylipäänsä pärjäävät.

Vierailija
212/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on leikkipuiston ilmaisessa lounaassa? Lounaasta pitäisi tehdä varmaankin maksullinen, jotta sen arvostus nousisi.

Itse muistan lapsuuden kesistä nimenomaan leikkipuistokesät. Aamulla menimme leikkientälle muovilautasten kanssa. Kello 11 kokoonnuimme soppatykin ympärille ja lauloimme " peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea".

Loppupäivän leikimme leikkientällä. Siellä tutustui aivan uusiin lapsiin ja syntyi uusia tuttavuuksia. Pienempiä lapsia hoidettiin. Joitain hienompia leluja sai ohjaajalta pyydettäessä. Leikin jälkeen ne palautettiin ohjaajalle.

Leikkikentällä oli keinuja, uima-allas, kiipeilytelineitä. Kaikki oli siellä niin ihanaa.

Vierailija
213/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rikkaat tietää ettei köyhiä Suomessa ole ollenkaan. 

Vierailija
214/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas mennään. Palsta täyttyy ihmisistä, joilla on rahaa, mutta mihinkään sitä ei käytetä, ei käydä missään huvituksissa, edes kahvilassa ei kahvia juoda. Ja kuitenkin nykyajan ihminen, siis keskiluokkainen ja hyvätuloinen ihminen, kuluttaa enemmän kuin ikinä on kulutettu. Olen keskiluokkaisen lapsuuden elänyt ( ja nykyinen kädestä suuhun elävä matalapalkkaduunari), meillä ei oltu köyhiä, voitiin harrastaa, matkustaa ulkomaillekin joskus, käytiin ulkona syömässä ja erilaisissa maksullisissa tapahtumissa välillä. Ja nykyinen keskiluokan elintaso on siihen minun lapsuuteeni verrattuna huima, sellaiset asiat, jotka minun lapsuudessani olivat harvinaista ekstraa, ovat nykyään arkipäivää. Esimerkiksi matkustellaan aivan jatkuvalla syötöllä, sit

Analyyttisellä ajattelulla eivät nämä "paremman väen" edustajat ainakaan täällä pääse juhlimaan. Sanoiko joku, että se olisi väärin jos keskiluokkainen käyttää rahaa? Ei se ole väärin, vaan sitä täällä kritisoitiin, että aina näissä keskusteluissa hurskastellaan kuinka keski- eivätkä hyvätuloisetkaan muka mihinkään kuluttaisi, ja tätä käytetään köyhien syyllistämiseen siitä, että nämäkin toivovat jotain samaa mitä suurin osa suomalaisista voi tehdä. 

Vierailija
215/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin on valtavasti tekemistä ilmaiseksi. Omakin lapseni on kaksi viikkoa ilmaisella päiväkeirillä. 

Oho, Helsingissä asiat on siis hyvin? Ei täällä pienemmässä kaupungissa mitään ilmaista ole, lähin viikon mittainen päiväleiri olisi ollut 150e.

Vierailija
216/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen kaveri on rikkaasta perheestä. Ei siis kekituloisesta, vaan oikeasti rikkaasta. Hän on jo monena kesänä halunnut tulla mukaan meidän vaatimattomalle mökille, kun siellä pääsee onkimaan mato-ongella, ja saa itse onkimiaan kaloja syödä uusien perunoiden kanssa. Siellä saa lämmittää puusaunaa, ja nukkua halutessaan teltassa mökin pihalla. Siellä saa rakentaa majaa metsään, ja kerätä mustikoita, joista minä teen mustikkapiirakkaa. Kyllä rikkaatkin lapset osaavat arvostaa vaatimattomiakin asioita, ja yhdessäoloa siinä missä köyhemmätkin. Ihan kivaa väkeä on tämän meidän lapsen kaverin perhe. Eivät ollenkaan ylimielisiä eivätkä mitenkään tuos esiin varallisuuttaan, vaikka sitä silminnähden onkin, ja paljon! Meidän lapsi on kyllä myös vastavuoroisesti päässyt heidän kanssaan purjehtimaan, ja heidän hulppealle loma-asunnolleen. Kuitenkin sekä meidän lapsi, että tämä kaveri valitsevat mieluummin meidän vaatimattomattomat olosuhteet, kun saavat itse päättää. Varmasti tämän lapsen kaverin perheessäkin tehdään kivoja juttuja, mutta ihan erilaisia kuin meillä. Kun rahaa on paljon, käy helposti niin, että tekemistä ei tule tuotettua itse mielikuvistusta käyttäen, vaan tekeminen on valmista ja rahalla ostettua. Kivaa sekin voi olla, mutta yritän kai sanoa, että vähintään yhtä kivaa saa kyllä halvalla, ja osin ilmaiseksikin. Meidän lapsi muistelee useinvuosien takaista juttua, kun olimme sopineet että lähdetään eväsretkelle, ja juuri kun kaikki oli pakattuna, alkoikin sataa. Mies sitten keksi, että eipä hätää, pidetään eväsretki oman olkkarin lattialla, ja niin me tehtiin. En edes silloin tajunnut, miten hauskaa tuo lapsen mielestä oli, mutta tosiaan vielä vuosien päästäkin hän tuota muistelee.  

Vierailija
217/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"onko ennä sijaa?" "köyhyyden korostamista"

my ass! 

1980-luvulla lapset oli yksin koulun jälkeen ja kesälomilla, usein talvilomilla ja joululomiillakin, silloin kun vanhemmat oli töissä. Ei silloin saanut mitään lomia valkata lasten kanssa yhteen aikaan, hyvä jos pääsi kesken päivän töistä, jos lapsi oli joutunut ensiapuun. 

Lapset kyllä pärjää, jos ne opettaa pärjäämään ja olemaan itsenäisesti. Puhutaan etukäteen mitä voi tehdä sillä aikaa, kun on yksin kotona, missä saa käydä, mitä sääntöjä on ja miks niitä on tärkeää noudattaa etenkin silloin, kun on yksin, mitä pitää tehdä, jos yksin ollessa tapahtuu jotain odottamatonta ja niin edelleen. Ja hyvin pärjättiin! meillä oli usein pari luokkalaista, jotka eivät uskaltaneet jäädä yksin kotiin ja oli sitten sovittu heidän vanhempien kanssa, että tulevat meille koulun jälkeen. Meistä se oli hauskaa, koska oli leikkiseuraa ja peliseuraa ja sai tehdä kotiläksyt yhdessä. 

Vierailija
218/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin on valtavasti tekemistä ilmaiseksi. Omakin lapseni on kaksi viikkoa ilmaisella päiväkeirillä. 

Oho, Helsingissä asiat on siis hyvin? Ei täällä pienemmässä kaupungissa mitään ilmaista ole, lähin viikon mittainen päiväleiri olisi ollut 150e.

Leikkipuiston leirit ovat 1- 3 luokkakaisolle tarkoitettu. Ei täällä Hki muita ilmaisia leirejä ole. Oma 12 v on yli ikäinen leikkipuiston leirille. 

Vierailija
219/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pieni joukko varakkaitako tätä koko (kulutus)yhteiskuntaa pyörittää? :D Jos näin on, niin sittenhän voidaan keskituloisten palkkojakin alenta

Tottakai keskiluokka kuluttaa, mutta kyse on siitä, että hekin joutuvat valitsemaan! Ei heilläkään ole varaa kaikkeen! Keskiluokka on iso, ja eri ihmiset tekevät eri valintoja. Mikä tämän koko keskustelun pointti oikein edes on? Onko jonkun mielestä jotain väärää siinä, että keskiluokka voi tarjota lapsilleen jotain elämyksiä? Jos oletus on, että saa tarjota, mutta pitäisi sitten myös köyhemmille tarjota, niin tiedoksi vaan, että siihen ei kyllä riitä rahkeet keskiluokkaisellakaan. Sitten pitäisi jo reippaasti tinkiä siitä mitä omille lapsilleen tarjoaa. Muistakaa että kyse ei ole rikkaista, vaan tosiaan ihan keskiluokasta.

Vierailija
220/573 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään lasten tekeminen rikkaille. Eivät köyhät niitä tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi