Veloja on nykyään hirveä määrä
Omat lapseni syntyivät 80-luvulla. Silloin oli verrattain harvinaista, että kolmekymppinen nainen oli lapseton. Sama koski varmasti miehiäkin, mutta itse työskentelin niin naisvaltaisella alalla, ettei miesten tilanne tullut yhtä tutuksi. Omassa tuttavapiirissä kaikilla oli lapsia. Siis ihan kaikilla.
Nykyään tuntuu, että vähintään joka toinen kolmen kymmenen ikäinen nuori ihminen on lapseton. Todella moni heistä aikoo lapsettomaksi jäädäkin. Ihan mieletön asennemuutos käynyt muutamassa vuosikymmenessä. Kyllä muuttuu maailma.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Olen viime vuosina deittaillut paljon 35-40-vuotiaita miehiä ja moni heistä on juuri eronnut pitkästä (5-16-vuoden) suhteesta. Monella heistä on vauvakuume. Sitten kysyin yhdeltä mieheltä, joka oli vuosi sitten eronnut 16 vuoden avioliitosta, että miksi hän ei hankkinut lasta exän kanssa, vastasi hän, että "ei me koskaan edes puhuttu asiasta".
Mä en ymmärrä sitä, että jos kumpikin on yli 30-vuotiaita, on hyvä parisuhde ja kohtuullinen taloudellinen tilanne, ja kumpikin haluaa lapsen, niin miksei vaan voi alkaa yrittää vauvaa?
Seuraavan kerran kun joku sanoo että ei me puhuttu koskaan asiasta, niin vastaa että siihen ei puhumista tarvita vaan tekoja. 😅
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa. Jokaisen oma oikeus ja päätös, mutta luonnotonta se on. Kertoo maailman tilasta jotain karua ja oleellista.
Itselläni kaksi lasta enkä minäkään ihan nuorena alle 25 vuotiaana aikonut isäksi, mutta muuten ajatuksena se oli luonnollinen. Maailma muuttuu ja ihan kaikkea en ymmärrä.M43
Ei ole mitenkään luonnollista, että ihan kaikki lisääntyisivät. Miten luonnollista elämää me elämme enää muutenkaan? Onko tietokoneen näpyttely ja ruoan syöminen muovirasiasta luonnollista?
Kun tajuaa kuinka pahasti päättäjät on pilannut kaikki häviää tulevaisuuden usko.
Joskus vuosikymmeniä sitten sitä vielä oli kun valtio ei ollut lähtenyt käsistä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa. Jokaisen oma oikeus ja päätös, mutta luonnotonta se on. Kertoo maailman tilasta jotain karua ja oleellista.
Itselläni kaksi lasta enkä minäkään ihan nuorena alle 25 vuotiaana aikonut isäksi, mutta muuten ajatuksena se oli luonnollinen. Maailma muuttuu ja ihan kaikkea en ymmärrä.M43
Itse asiassa se on juurikin luonnollista, että osa lisääntyy ja osa ei. Luonnotonta olisi, jos yhtään kukaan ei lisääntyisi tai jos aivan kaikki lisääntyisivät.
Mielenkiintoinen tulevaisuus. Siis siinä mielessä mielenkiintoinen, että jollain maata pitäisi pyörittää ja jollain ne eläkkeet maksaa. Ja jos oikeasti ei synny kulttuuria, jossa tällainen lapsiperhe ole suurimman osan nuorten tavoite, niin ainoastaan ulkomailta Suomeen muuttavat voi meidät pelastaa. Ja tämä on oikeasti näin. Mitä tahansa persut selittää! Tai väestön vaihdosta salaliitosta puhuvat selittää. Olen sanonut, että jos haluat vastustaa maahanmuuttoa, niin tee kymmenen lasta Suomeen.
Jos verrataan 2024 vuoteen, niin siihen verrattuna 2030 meillä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että meillä on tarve 4000 opettajalle vähemmän viiden vuoden päästä. Ja tuota ei muuta mikään muu kuin maahantulijat! Eli tuohon ei ole enää kuin viisi vuotta! Vuonna 2024 meillä syntyi alle 44 000 lasta, kun vaikka vuonna 1990 syntyi yli 65000 lasta. Ja noita on pirun hankala korjata. Kun ikäluokka on 20 000 henkilöä pienempi, niin se aikuistuttuaan tekee 30 vuoden päästä myös aika reilusti vähemmän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se on juurikin luonnollista, että osa lisääntyy ja osa ei. Luonnotonta olisi, jos yhtään kukaan ei lisääntyisi tai jos aivan kaikki lisääntyisivät.
Ihmisluontoon kuuluu lisääntyminen. Sinäkään et olisi tässä ilman sitä.
Itse asun maalsuspitäjässä ja todella harvalla on alle kolme lasta, neljä taitaa olla se yleisin lukumäärä. Eli todella paljon on lapsettomia, kun keskiarvo on niin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitenkään luonnotonta ole. Päinvastoin. Ihan luonnollinen valinta niille kenelle se sopii. Ei me ihmiset sentään ihan täysiä eläimiä olla, vaikka välillä siltä tuntuukin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tulevaisuus. Siis siinä mielessä mielenkiintoinen, että jollain maata pitäisi pyörittää ja jollain ne eläkkeet maksaa. Ja jos oikeasti ei synny kulttuuria, jossa tällainen lapsiperhe ole suurimman osan nuorten tavoite, niin ainoastaan ulkomailta Suomeen muuttavat voi meidät pelastaa. Ja tämä on oikeasti näin. Mitä tahansa persut selittää! Tai väestön vaihdosta salaliitosta puhuvat selittää. Olen sanonut, että jos haluat vastustaa maahanmuuttoa, niin tee kymmenen lasta Suomeen.
Jos verrataan 2024 vuoteen, niin siihen verrattuna 2030 meillä on 80 000 lasta vähemmän peruskoulussa. Se tarkoittaa esimerkiksi, että meillä on tarve 4000 opettajalle vähemmän viiden vuoden päästä. Ja tuota ei muuta mikään muu kuin maahantulijat! Eli tuohon ei ole enää kuin viisi vuotta! Vuonna 2024 meillä syntyi alle 44 000 lasta, kun vaikka vuonna 1990 syntyi yli 65000 lasta. Ja noita on pirun hankala korjata. Kun ikäluokka on 20 000 henkilöä
Korttitalo romahtaa vuoteen 2040 mennessä. Pitäkää hatuistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun maalsuspitäjässä ja todella harvalla on alle kolme lasta, neljä taitaa olla se yleisin lukumäärä. Eli todella paljon on lapsettomia, kun keskiarvo on niin alhainen.
Lapsettomiksi jäädään jos kumppania ei löydy tai taloudellinen tilanne on huono.
Joo kaikilla oli lapsia kyllä, mutta kuinka moni niitä oikeasti halusi? Se oli sen aikakauden normi. Eikö ole lasten kannalta parempi, että he syntyvät vanhemmille, jotka oikeasti haluavat heitä ja jotka pystyvät tarjoamaan heille parhaat lähtökohdat elämään? Omassa lapsuudessani 80-90-luvuilla moni perhe oli köyhä, mekin oltiin. Ei se ollut kivaa.
Työura tai oma ala löydetään nykyään vasta aikaisintaan 30v, eikä koskaan jos 20-30v välinen aika on käytetty lapsiin.
Moni joutuu asumaan sellaisille alueilla, että "tuohon kouluun en kyllä tulevia lapsiani veisi" ja sitten ei ole koskaan varaa muuttaa valkoisemmalle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu. Mutta ei se välttämättä kuulu jokaiselle yksilölle. Ei missään lajissa kaikki yksilöt lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä lapsettomuusboomissa on kyse puhtaasti porukan laiskistumisesta. Hyvä kun jaksavat itsestään huolehtia ja moni ei jaksakaan. Ikääntyneet vanhemmat joutuvat tukemaan. Ollaan lumihiutaleita, herkillä, on masennusta ja neurooseja. Pelätään kaikkea. Ja homma naamioidaan "ympäristöteoksi". Itse olen neljä lasta kasvattanut yksinhuoltajana aikuiseksi, eikä ollut varaa tulla hulluksi. Velvollisuus kutsui.
Mikä ihmeen velvollisuus? Itse päätit synnyttää. Turhaa syyllistämistä asiasta, joka ei muille kuulu. Ja miksi on pitänyt neljä lasta tehdä? Ymmärrätkö miten paljon kulutat yhteistä palloa itsekkäällä valinnallasi??
Nelikymppisenä lapsen saaneena huomaa miten vajavaista se oma täydellinen elämä oli ennen lapsia. Lasten kasvun seuraaminen on avannut aivan uusia näkökulmia elämään. Suruja on tullut tietysti paljon lisää, mutta niin myös iloa.
Kun tekee lapsen on ulkona kaveriporukoista, bileistä, seikkailuista ja koko loppuiäksi täysin ulkona deittimarkkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuuluu. Mutta ei se välttämättä kuulu jokaiselle yksilölle. Ei missään lajissa kaikki yksilöt lisäänny.
Entisaikoihin, kun ehkäisyä ei ollut vielä keksitty, voisin vaikka väittää 100 % että lisääntyminen on ollut luonnollisin asia mitä olla ja voi. Ja siinä ei ole edes aina välttämättä mielipidettä kysytty, kun tuntee ihmisen raakalaismaisen historian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisluontoon kuuluu paljon kaikenlaista ja sitten on se sivistys ja kulttuuri, joka erottaa meidät elämistä. Emme ole eläimiä ja biologiassa kiinni. Tule toki sinäkin ihmiseksi.
Itselläni kaksi lasta enkä minäkään ihan nuorena alle 25 vuotiaana aikonut isäksi, mutta muuten ajatuksena se oli luonnollinen. Maailma muuttuu ja ihan kaikkea en ymmärrä.
M43