Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 80 kg painavia naisia jotka eivät koe olevansa hirmu isoja?

Vierailija
08.06.2025 |

Minä olen lihonut 20 vuodessa noin 30 kg ja painan nyt 86 kg (olen suht pitkä). Silti tuntuu etten ole mikään hirmu valas, ja pystyn liikkumaan ja elämään lähes kuten ennenkin, silloin kun painoin noin 60 kg. Miten se voi olla mahdollista? Luulisi että 30 kg olisi jo iso rasitus nivelille yms, mutta ainut missä kilot tuntuvat on vaatekoko, joka on kasvanut 38:sta 42/44:ään. Mahaa on joo, mutta harva keski-ikäinen on mikään missi muutenkaan.. Olisi kiva laihtua mutta motivaatio on hieman huono, kun kroppa tuntuu samalta oli sitä painoa 75 tai 85.. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kysynyt tätä, mutta en voi olla vastaamatta. Lähes kolmekymmentä lihottua kiloa tarkoittaa lähes kolmeakymmentä kiloa rasvakudosta. Näin ainakin ymmärrän aloituksesta, että kyse ei nyt ole lihaskudoksesta. Jokainen voi käydä kaupassa nostamassa tämän verran voipaketteja ostoskoriin, on aika suuri määrä. Tämä rasva on mennyt ensimmäisenä vatsaonteloon, jossa se aiheuttaa vääjäämättä tuhojaan sisäelimille, joillekin hitaammin, joillekin nopeammin. Myös mm. nivelet ovat joutuneet tottumaan pikkuhiljaa isompaan painoon eivätkä välttämättä kestä oireettomina loputtomiin.

Näen leikkaussalissa muiden leikkausten yhteydessä usein surullisia maksoja, jotka ovat rasvoittuneet, vaikka potilas olisi vain hieman ylipainoinen. Kaikki rasva on mennyt ensin sisäelinten ympärille. Nämä potilaat itse eivät ole ehkä osanneet aavistaakaan, että maksa on hyvää vauhtia menossa pilalle. Voitte ehkä kuvitella miltä näyttää kolmekymmentä kiloa rasvalla lihoneen vatsaontelo ja elimet siellä. Nykyään tiedetään, että myös sydän rasvoittuu samaan vaaralliseen tapaan kuin esimerkiksi maksa.

Pointtini oli se, että olo voi tuntua ihan hyvältä ja liikuntakin sujua, mutta ihmiskehoa ei silti ole tarkoitettu kantamaan kymmeniä kiloja ylimääräistä rasvaa. Kaikkien kehoja ei edes muutamia kiloja. Keho kärsii siitä ja yrittää kertoa asiasta muun muassa metabolisella oireyhtymällä, esidiabeteksella tai maksan vajaatoiminnalla.

Jos ajatukseni yhtään herättävät vastustuksen ja alapeukkujen sijaan, toivoisin kaikkien ylipainoisten, varsinkin itsensä hyvinvoiviksi tuntevien, käyvän säännöllisesti verikokeissa (mm. pitkäaikaissokeri, glukoosi, maksa-arvot jne) ja mittaavan vyötärön ympärystään, jotta he saisi vähän enemmän dataa siitä, miten heidän kehonsa oikeasti jaksavat. Ja tosiaan vielä, tuo vyötärönympärys on hyvä mittari, mutta aivan kaikilla sekään ei kerro mm. maksan rasvoittumisesta mitään.

Positiivinen asia lienee se, että rasvaa onneksi myös lähtee laihduttaessa ihan ensimmäisenä sieltä vatsaontelosta. 

Vierailija
62/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni tuulen kuljettamaksi ballerinaksi.

T. 130-kiloinen nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nainen ja painan 84 kg. Kävelen päivittäin noin 10000 askelta ja pyöräilen. Olen pitkä, rintava ja saan helposti lihaksia. Kun painan 70 kg olen laiha. 

MIllä treenillä naispuolinen saa helposti lihaksia? 

ei niitä saa mieskään vaikka douppais.

Vierailija
64/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu iästäsi,  sillä "yli 65-vuotta täyttäneillä normaalina painoindeksinä pidetään 2429 kg/m2"

Vierailija
65/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat mitat 183cm/80kg,mies olen ja laihiksella tällä hetkellä. Vielä pitäisi saada 5kg pudotettua. Terveydeksi laihdutan kun vyötärö rasvaa on kertynyt. Kyllähän tämä laihdutus itsekuriakin vaatii ja vanhoja tapoja herkuttelusta ei saa noudattaa. Myös tämä 5x viikossa lenkkeily laittaa välillä väsyttämään.

Vierailija
66/73 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 160 cm ja 85 kg. Tämä on tavoitepaino, johon olen laihduttanut 135 kilosta. Eli verrattuna siihen mitä olin vielä muutama vuosi sitten, tuntuu kevyeltä. Muutenkin, mulla vasta 100 kilossa alkoi mitään havaittavaa vaivaa ylipainosta olla silloin kun lihoin aikanaan, silloin alkoi tulla pidemmistä kävelyistä jalkateräkipuja, selkäkipuja, yletöntä hikoilua jne, mutta ei vielä 80-90 kilossa. Painoin nuorena vain noin 50 kg, eli siinä sadassa kilossakin oli reilusti ylimääräistä.

Vierailija
67/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kysynyt tätä, mutta en voi olla vastaamatta. Lähes kolmekymmentä lihottua kiloa tarkoittaa lähes kolmeakymmentä kiloa rasvakudosta. Näin ainakin ymmärrän aloituksesta, että kyse ei nyt ole lihaskudoksesta. Jokainen voi käydä kaupassa nostamassa tämän verran voipaketteja ostoskoriin, on aika suuri määrä. Tämä rasva on mennyt ensimmäisenä vatsaonteloon, jossa se aiheuttaa vääjäämättä tuhojaan sisäelimille, joillekin hitaammin, joillekin nopeammin. Myös mm. nivelet ovat joutuneet tottumaan pikkuhiljaa isompaan painoon eivätkä välttämättä kestä oireettomina loputtomiin.

Näen leikkaussalissa muiden leikkausten yhteydessä usein surullisia maksoja, jotka ovat rasvoittuneet, vaikka potilas olisi vain hieman ylipainoinen. Kaikki rasva on mennyt ensin sisäelinten ympärille. Nämä potilaat itse eivät ole ehkä osanneet aavistaakaan, että maksa on hyvää vauhtia menossa pilalle. Voitte ehkä kuvitella miltä näyttää kolmekymmentä k

Olen käynyt vuoden välein laajoissa verikokeissa ja ne ovat olleet OK. Tuo 30 kg ei ole kaikki ylipainoa, koska alle 60-kiloisena olin alipainoinen. Eli noin 75 kiloisena olisin normaalipainon rajoissa. 

Ap

Vierailija
68/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
69/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen vähän vajaa 80 kiloa eli vaihtelee 78-79 kg välillä ja pituus lähes 180 cm. En kyllä koe olevani mitenkään lihava. Voisin kyllä laihduttaa mutta toistaiseksi en koe sitä nyt niin hirveän tärkeäksi. 

Vierailija
70/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin painavimmillani 80-83kg. Pituutta 171cm. Jalat oli hoikat, vatsassa ylimääräistä. Jaksoin kuitenkin hyvin esim. ratsastusleirit, jossa ratsastettiin 2-3h päivässä.

Terkkari kysyi punnituksessa, alkaako paino kutosella vai seiskalla. Noh...alkoi kasilla.

Nyt kun näin 40v:nä katson sen ajan kuvia, niin en ollut mikään "tankki", vaikka koulussa sainkin haukkumista ja kiusaamista osakseni.

Kun laihduin noin 20kg, niin kyllähän se ulkomuoto muuttui paljon ja vastekoko. Juoksemisesta tuli myös helpompaa.

Vierailija
71/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen itseni vatsakkaaksi. Paino yli 80 kg. Olisin mielelläni 15 kg laihempi. 

Vierailija
72/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ilmasto ja ruokavalio lihottavat. Huomaan miten solakat aasialaistaustaisetkin naiset pyylevöityvät Suomessa. Kylmä ilmasto ainakin heikentää aineenvaihduntaa mutta huomaan ruokavaliolla ja yltiöhygieenisellä bakteerikannalla olevan eniten vaikutusta. Myös prosessoitu ruoka ja se että suomalaiset syövät liikaa leipää.

Vierailija
73/73 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

85-kiloisena tunnen olevani vain vähän tukeva. 80-kiloisena tunnen oloni suorastaan normaaliksi. Olen 168 cm.

Nyt 95-kiloisena kyllä näkee ja tuntee, että painoa on.