Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenmaa: Vähägluteeninen ruokavalio tekee tuhoja - asiantuntijatkin ihmeissään

Vierailija
06.06.2025 |

Mammat hei, nyt ollaan ison kysymyksen äärellä. Tutkimus vertailee kauraa ja riisiä ja tulos on suorastaan nolostuttava meille, jotka ollaan menneet mukaan tähän "vähägluteeniseen" trendiin. Kauraa syöneiden vatsat toimivat paremmin, kolesterolit laski, ja jopa psyykkinen olo koheni. Riisiryhmä sen sijaan sai vähemmän kuitua, enemmän u m m e t u s t a ja vähemmän kaikkea hyvää.

Ja mitä tekee mammalauma? Syöttää edelleen lapsille riisipuuroa ja kasvipohjaisia höttöjä, koska "gluteeni on pahasta" ja "instassa sanottiin". Missä kohtaa meistä tuli näin helposti vietävissä olevia ruokamuodin orjia? Miksei me enää uskota kotimaisuuteen ja tutkittuun tietoon, vaan ostetaan Thaimaasta kuljetettua muovipussiriisiä koska joku elämäntapavaikuttaja niin käski?

Tämä on juuri se ongelma, että ravitsemuskeskustelu ei enää perustu järkeen tai faktaan vaan fiilikseen ja filttereihin. Me äidit jaksetaan kyllä puhua lasten hyvinvoinnista, mutta kun pitäisi ostaa kaurahiutaleita, valitaan taas jokin gluteeniton manteli"riisi".

Onko kellään muulla fiilis, että tää koko "vähägluteeni" -hössötys on mennyt aivan liian pitkälle? Ja että ne jotka oikeasti tarvii gluteenittoman ruokavalion, jää kaiken tämän trendipelleilyn jalkoihin?

Jakakaa omat kokemuksenne. Miten teidän perheessä suhtaudutaan kauraan? Ja oletteko huomannut eroa vatsavaivoissa kun syö suomalaista peruskauraa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että. Mä olen syönyt koko ajan ihan samalla tavalla. Iso kaurasämpylä joka aamu ja pastaa, pizzaa yms ihan mitä vaan tekee mieli. En todellakaan vältä mitään ja voin hyvin.

Vierailija
22/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä vaan että ne IB- ja IBS-"potilaat" on aina olleet naisia - aika vinkeä sairaus joka osaa vältellä 50 prosenttia väestöstä ihan vaan sukupuolen perusteella. Samoin kaikki sähkö- ja hajustelallergikot vaikuttavat olevan naisia. Saahan heille kertoa mitä tahansa faktaa ravinnosta, se on aina Maria Nordin kun tietää parhaiten. Olen toki itsekin nainen, mutta kaikki nämä nykyajan allergiat ja keliakiat ja väsymysoireyhtymät tuntuvat vaivaavan ainoastaan omaa sukupuolta. Ihme että naiset eivät ole vaan kuolleet sukupuuttoon kaikkine oireineen. Tekoäly antanee miehille jatkossa mutkattomat elämänkumppanit joten kai se sama, jos me kadotaankin maanpinnalta. T. ei sitten millekään allerginen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä vaan että ne IB- ja IBS-"potilaat" on aina olleet naisia - aika vinkeä sairaus joka osaa vältellä 50 prosenttia väestöstä ihan vaan sukupuolen perusteella. Samoin kaikki sähkö- ja hajustelallergikot vaikuttavat olevan naisia. Saahan heille kertoa mitä tahansa faktaa ravinnosta, se on aina Maria Nordin kun tietää parhaiten. Olen toki itsekin nainen, mutta kaikki nämä nykyajan allergiat ja keliakiat ja väsymysoireyhtymät tuntuvat vaivaavan ainoastaan omaa sukupuolta. Ihme että naiset eivät ole vaan kuolleet sukupuuttoon kaikkine oireineen. Tekoäly antanee miehille jatkossa mutkattomat elämänkumppanit joten kai se sama, jos me kadotaankin maanpinnalta. T. ei sitten millekään allerginen

No toisin kuin vaikkapa sähköallergia, IBS on ihan todennettavissa tähystyksessäkin. Ja toisaalta ei siihen mitään tähystyksiä edes tarvita: jos ripuli lentää pönttöön aina kun syö jotain tiettyjä ruoka-aineita, aika nopeasti niitä ruokia oppii välttämään.

Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että sairauksilla on erilaisia sukupuolijakaumia. Hormonitoiminta vaikuttaa paljon, ja sen lisäksi voi olla vielä liuta altistavia tekijöitä itse kromosomeissa, joista ei ole vielä mitään tietoa. Esimerkiksi MS-tauti on neljä kertaa yleisempää naisilla kuin miehillä. Reuma kolme kertaa yleisempää. Parkinsonin tautia on tuplasti enemmän miehillä. Alzheimerin tauti on yleisempää naisilla, mutta muut dementiatyypit yleisempiä miehillä kuin naisilla. Eikö näitä sairauksia ole mielestäsi olemassa, koska sukupuolijakaumat eivät ole 50/50?

Vierailija
24/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaurassa ole gluteenia. Gluteenia on vehnässä ja rukiissa, mutta ei lasten noita tartte vältellä.

Aikuinen voi, jos kokee saavansa vatsavaivoja ja ei esimerkiksi kiinnosta piereskellä. 

Gluteenia on myös ohrassa. Mutta näitä ei todellakaan kannata vältellä, jos gluteenin kanssa ei ole ongelmia. Ainoa mitä itse välttelisin on varsinkin leipiin lisättävä vehnägluteeni, valitsisin sellaisten sijasta ilman gluteenilisää olevia tuotteita.

Vierailija
25/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on syöty kauraa jo monta sukupolvea. Ehkä syynä on periytyvä keliakia. Mummoni oli ensimmäinen, jolla todettiin. Todennäköisesti niillä muillakin sukupolvilla oli, koska tilalla on aina viljelty kauraa.

Vierailija
26/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurasta on 2 versiota. Vain toinen on gluteeniton.

Kaurasta on yksi versio, kaura, mikä itsessään on gluteeniton. Ns. tavallisen ja gluteenittoman kauran ero on tuotantomenetelmissä, tavallisessa ei tarvitse välttää viljelyssä, kuljetuksessa, varastoinnissa, käsittelyssä ja pakkauksessa olevia kontaminaatioriskejä, gluteenittoman kauran tuotannossa näissä ollaan tarkkoja. Tiesitkö esimerkiksi sitä, että normaalissa viljelyssä on tasan tarkkaan viljelijän oman harkinnan varassa, kuinka perusteellisesti puimuri ja kuivuri puhdistetaan eri viljalajien välillä?

Vierailija
27/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minulla on keliakia ja söisin mielelläni kauraa, mutta mulla sattuu olemaan kaura-allergia myös. Näitä joo joo sinä saat syödä kauraa ihmisiä tulee aina joskus vastaan.

Vierailija
28/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiat, keliakiat, suolistosairaudet ja monet muut ovat lääketieteellisesti diagnosoitavia sairauksia, eivät kuvitelmaa. Vaikka esimerkiksi aistiyliherkkyyksiä ei voi todentaa samalla tavalla, niiden oireet ovat todellisia ja aiheuttavat haittaa niistä kärsiville.

Omassa suvussani on perinnöllisenä keliakia ja meillä se on kieltämättä lähinnä naisten sairaus, mutta aikaisemmissa sukupolvissa ilman diagnooseja on ollut tunnistettavia keliakian oireita myös miehillä. Meidän vanhimman polven keliaakikot ja heidän terveet sisaruksensa muistavat vielä omien tätiensä ja setiensä olleen todella huonossa kunnossa aina leivontapäivinä, kun syötiin vähän enemmän tuoretta vehnästä. Osa oli pienikokoisia, mikä viittaa jo lapsena puhjenneeseen keliakiaan. Osa heistä myös kuoli todella nuorina jopa sen ajan mittapuulla. Ja jännästi yksi miespuolinen ei koskaan kärsinyt vaivoistaan sota-aikana rintamalla, kun ruoka oli näkkileipää lukuunottamatta hänelle sopivampaa.

Vierailija
29/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka IBS onkin yleisempi naisilla kuin miehillä, ei se esiinny pelkästään naisilla.

Vierailija
30/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaurassa ole gluteenia. Gluteenia on vehnässä ja rukiissa, mutta ei lasten noita tartte vältellä.

Aikuinen voi, jos kokee saavansa vatsavaivoja ja ei esimerkiksi kiinnosta piereskellä. 

Voin kertoa, että jos keliaakikkona syön gluteenia, seuraukset eivät ole piereskely vaan noin vuoden mittaiset vatsa- ja suolistokivut, olo on kuin olisi syönyt pari ruokalusikallista lasimurskaa, joka etenee suolistossa todella hitaasti ja raastaa menoreittinsä verille. Olisipakin vain piereskelyä. 

Vuoden pituiset vatsakivut, sairaalakierre, kivuliaat tutkimukset ja todella rajoitettu ruokavalio (liotettua gluteenitonta kauraa ja myöhemmin hieman marjoja, pikku hiljaa tästä ravitsemusterapeutin avulla eteenpäin) seurasi minulle siitä, kun söin kylässä palan minulle gluteenittomana tarjottua kakkua. Leipuri jälkeenpäin naureskeli, että ei se oikeastaan ollut gluteenitonta kauraa, mutta kauraa kuitenkin, eikös se ole sama asia.

Tajuatteko mikä pakokauhu siitä tuli? Nämä ei ole pikkujuttuja. Plus että nuo suolinukan tuhoutumisen totta kai nostavat suolistosyövän riskiä.

Nykyään en syö mitään tarjoiluja, jollen saa itse aukaista niitä avaamattomasta paketista.

Vierailija
31/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton "trendipelleily" on itse asiassa ollut oikeasti hyödyllistä keliaakikoille. Tarjonta on lisääntynyt ja laatu parantunut koko ajan. Jos 90-luvulla olisi nähnyt sellaisia tuoreleipätiskejä mitä nykyään on, olisin itkenyt onnesta. Eikä enää tarvitse hotelliaamupalalla tyytyä riisikakkuun, ravintoloista saa pastaa ja pizzaa...

Mutta kääntöpuolena, osa luulee osaavansa tehdä keliaakikolle turvallista gluteenitonta ruokaa, kun tuollaisessa muuten vaan -ruokavaliossa se sinne päin -tarkkuus on ihan riittävä.

Ja sitten pahoitetaan mieli, kun keliaakikkona en uskalla syödä tällaisen "vartavasten minua" leipomaa kakkua (jota siis en ole pyytänyt enkä odottanut, itselleni riittää juhlissa ihan vaan kahvi).

Viimeisin altistus riitti taas vuosikymmeneksi aiheuttamaan epäilyksiä, kun se "katsoin tosi tarkkaan, syö vaan :): olikin sitten "oho.... otinkin vahingossa tämän ainesosan tavallisena, sori....".

Vierailija
32/47 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse feikkaan niin hyvin keliakian oireita, että verikokeessa ampaisi vasta-aineet taivaisiin. Ja ohutsuolen koepalan-otossa feikkasin myös niin hyvin, että siitä varmistettiin keliakia. 

Keliakia btw ei ole allergia.

Vierailija
33/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista puhutaan, se on hyvä, koska sitten kun se menee perille on siihen asti kuljettu pitkä matka.  Jokaisen on kokelitava vaikka täysin viljatonta dieettiä, vähänkin epäillessään.

Vierailija
34/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että riisi olisi muka jotenkin muodissa. Riisipuuro kuuluu jouluun.

Vierailija
35/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole edes verrattu gluteeni vs gluteeniton, vaan kaura vs riisi. Ei siitä tuollaista yhteyttä voi vetää, sama kuin otsikoisi "k:lla alkavan viljan käyttäminen on terveellisempää kuin r:llä alkavat viljat", tai "suomalainen perinneruoka on terveellisempää kuin kiinalainen". Mutkat on vedetty madonreiän kautta suoriksi. 

Vierailija
36/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaura on mulle vihoviimeinen. Ärsyttää vatsaa. Ei toimi mulle. Varmin tapa saada löysä vatsa

Vierailija
37/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vielä badtaatte tälle "mammat hei"-pellelle eli Konalan mt-potilaalle alias pupalle?

Vierailija
38/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosittomuus on toinen paha. Suoliston toiminta hidastuu ilman laktoosia, paino nousee. Itse en osta mitään mikä on laktoositonta.

Vierailija
39/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön gluteenittomia tuotteita ja vasta toimii hyvin. Enkä oo ees keliaakikko. Milläs AP tän nyt selität? Ookko kuullu kasviksista, marjoista, psylliumista pellavasiemenrouheesta, chiansiemenistä? 

Vierailija
40/47 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vähägluteenihössötys ole mennyt liian pitkälle ja huomauttaisin aloittajalle, että kaikista suomalaisista viljoista se on kaura, jossa on luontaisesti vähiten gluteenia.

Oikeasti tässä perheessä eniten vatsavaivoja aiheuttavat tavallinen maito, ohra ja "raaka" ruis eli tuore ruisleipä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi