Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenmaa: Vähägluteeninen ruokavalio tekee tuhoja - asiantuntijatkin ihmeissään

Vierailija
06.06.2025 |

Mammat hei, nyt ollaan ison kysymyksen äärellä. Tutkimus vertailee kauraa ja riisiä ja tulos on suorastaan nolostuttava meille, jotka ollaan menneet mukaan tähän "vähägluteeniseen" trendiin. Kauraa syöneiden vatsat toimivat paremmin, kolesterolit laski, ja jopa psyykkinen olo koheni. Riisiryhmä sen sijaan sai vähemmän kuitua, enemmän u m m e t u s t a ja vähemmän kaikkea hyvää.

Ja mitä tekee mammalauma? Syöttää edelleen lapsille riisipuuroa ja kasvipohjaisia höttöjä, koska "gluteeni on pahasta" ja "instassa sanottiin". Missä kohtaa meistä tuli näin helposti vietävissä olevia ruokamuodin orjia? Miksei me enää uskota kotimaisuuteen ja tutkittuun tietoon, vaan ostetaan Thaimaasta kuljetettua muovipussiriisiä koska joku elämäntapavaikuttaja niin käski?

Tämä on juuri se ongelma, että ravitsemuskeskustelu ei enää perustu järkeen tai faktaan vaan fiilikseen ja filttereihin. Me äidit jaksetaan kyllä puhua lasten hyvinvoinnista, mutta kun pitäisi ostaa kaurahiutaleita, valitaan taas jokin gluteeniton manteli"riisi".

Onko kellään muulla fiilis, että tää koko "vähägluteeni" -hössötys on mennyt aivan liian pitkälle? Ja että ne jotka oikeasti tarvii gluteenittoman ruokavalion, jää kaiken tämän trendipelleilyn jalkoihin?

Jakakaa omat kokemuksenne. Miten teidän perheessä suhtaudutaan kauraan? Ja oletteko huomannut eroa vatsavaivoissa kun syö suomalaista peruskauraa?

Kommentit (47)

Vierailija
2/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaurassa edes ole gluteenia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen keliaakikko ja syön gluteenitonta kauraa. Mikä käytännössä siis tarkoittaa kauraa, jota ei käsitellä gluteenillisten viljojen kanssa samoilla tuotantolinjoilla. Eli ongelma oli? Kaurahan on gluteeniton vilja.

Vierailija
4/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jotkut harrastavat tuota gluteenittomushömpötystä? Olen luullut että se on ihan menneen talven lumia. Fiksut ovat aina tienneet ettei siinä ole mitään järkeä. 

Vierailija
5/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että me ihmiset olisimmekin vähän erilaisia, eikä se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovikkaan jollekin toiselle?

Nim. Epätietoinen

Vierailija
6/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lihan ja eläinrasvan syöminen on ylivertaista.

Vierailija
7/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jotkut harrastavat tuota gluteenittomushömpötystä? Olen luullut että se on ihan menneen talven lumia. Fiksut ovat aina tienneet ettei siinä ole mitään järkeä. 

Kokeilepa pari päivää keliakiaa ja palaa sitten asiaan. 

Vierailija
8/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on kun sillä meidän aivot kehittyi. Ja juoksutaito myös. Suklaa, herkut, hiilarit ja sokerit muutta meidän läskeiki Jabba The Hutteiksi.

Vierailija
9/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikon on pakko.

Vierailija
10/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen keliaakikko ja syön gluteenitonta kauraa. Mikä käytännössä siis tarkoittaa kauraa, jota ei käsitellä gluteenillisten viljojen kanssa samoilla tuotantolinjoilla. Eli ongelma oli? Kaurahan on gluteeniton vilja.

Ei kaurasta tule gluteenitonta pelkästään teollisuuden linjastolla, vaan edellyttää koko ketjun gluteenittomuutta pellolta kuivaamolle ja siitä eteenpäin. Ootte te kyllä niin erikoisesti pihalla. Mutta mitä sitä voikaan edellyttää?

Vierailija
11/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton "trendipelleily" on itse asiassa ollut oikeasti hyödyllistä keliaakikoille. Tarjonta on lisääntynyt ja laatu parantunut koko ajan. Jos 90-luvulla olisi nähnyt sellaisia tuoreleipätiskejä mitä nykyään on, olisin itkenyt onnesta. Eikä enää tarvitse hotelliaamupalalla tyytyä riisikakkuun, ravintoloista saa pastaa ja pizzaa...

Vierailija
12/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton "trendipelleily" on itse asiassa ollut oikeasti hyödyllistä keliaakikoille. Tarjonta on lisääntynyt ja laatu parantunut koko ajan. Jos 90-luvulla olisi nähnyt sellaisia tuoreleipätiskejä mitä nykyään on, olisin itkenyt onnesta. Eikä enää tarvitse hotelliaamupalalla tyytyä riisikakkuun, ravintoloista saa pastaa ja pizzaa...

Näin on. Ainakaan huonompaan suuntaan ei ole mikään mennyt meidän näkökulmasta. Paitsi ehkä se, että jotkut ei vaan halua uskoa, että se on ihan oikea juttu. Tosi kivaa kaikille olla kertomassa, että mitä kaikkia oireita saan gluteenista, kuin todistaakseni heille, että en oikeasti voi sitä syödä. En minäkään mene kyselemään laktoosi-introlerantilta, että hei, tuleeko sulle ripuli vai ihan jäätävät ilmavaivat vai jotain muuta kun syöt normijätskiä? En a) halua tietää ja b) halua nolata toista semmoisilla jutuilla.

Jokainen seuratkoon itse omaa ja perheensä tilannetta, ja jos ei jotain pysty syömään, niin pitäähän ne ravintoaineet sitten oikeasti korvata jollain muulla, sehän nyt on päivänselvää.

Vierailija
13/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harmikseni huomannut kyllä, että trendi olisi menossa ohi. Muutaman vuoden oli tosiaan paljon tarjontaa ja laatu parantunut, mutta nyt valikoimat ovat supistuneet kovasti, ainakin niissä marketeissa missä itse käyn.

No, kunhan ei ihan ysärille palata valikoimissa, niin eiköhän tässä pärjää kuitenkin.

Vierailija
14/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan alkuuna ei kannata kuunnella näitä tyyppejä, joilla ei ole alkeellistakaan ymmärrystä siitä, mistä puhuvat. Kuten mainittu, niin kaura EI sisällä gluteenia. Mutta toiset uskoo mitä vaan, ja vielä levitää näitä juttuja eteenpäin.. Sillä on monet harmit saatu aikaiseksi

Vierailija
15/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaurassa ole gluteenia. Gluteenia on vehnässä ja rukiissa, mutta ei lasten noita tartte vältellä.

Aikuinen voi, jos kokee saavansa vatsavaivoja ja ei esimerkiksi kiinnosta piereskellä. 

Vierailija
16/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina isken hampaani paahtokylkeen.

Vierailija
17/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurasta on 2 versiota. Vain toinen on gluteeniton.

Vierailija
18/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaurasta tule gluteenitonta pelkästään teollisuuden linjastolla, vaan edellyttää koko ketjun gluteenittomuutta pellolta kuivaamolle ja siitä eteenpäin. Ootte te kyllä niin erikoisesti pihalla. Mutta mitä sitä voikaan edellyttää?

Harvalla noin paha gluteeniongelma on. Kaurassa voi olla ihan minimaalisesti. 

Vierailija
19/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on kun sillä meidän aivot kehittyi. Ja juoksutaito myös. Suklaa, herkut, hiilarit ja sokerit muutta meidän läskeiki Jabba The Hutteiksi.

Aivot tarvitsee nimenomaan hiilareita, mutta laadukkaita hiilareita. Eli sokeri ei käy. 

Vierailija
20/47 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelet. googleta edes,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä