Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olit lapsi, oliko ravintolassa käyminen iso asia?

Vierailija
06.06.2025 |

Oliko se aivan arkipäiväistä vai ennemmin iso asia, jos pääsi ravintolaan syömään? Millaisia ruokia ravintolassa sai?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti oli 1910-luvulla töissä ruokaravintolassa Tampereella. 

Hän koki kaiken niin epähygieenisenä, ettei halunnut itse enää syödä kuin kotiruokaa. 

Siis ruokaa tehtiin mahdollisimman halvoista aineista, laadusta viis. Bisneksen tuotto oli pääasia. 

(Turussa vuosia sitten muistan, kun uutisoitiin, että joku kiinalaisravintola haki tarvikkeita kaupan biojätteestä.)

Mun kaveri oli töissä Tampereen Rossossa. Olisi saanut ruuvat puoleen hintaan mutta kun oli nähnyt mitä keittiössä tapahtui niin ei koskaan syönyt siellä.

Vierailija
102/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kun ei koskaan ravintolaan menty. Varmaan olisi ollut iso tapaus jos joskus olisi moisen kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vieläkin. En ole elämässäni montaa kertaa ravintoloissa käynyt.

Vierailija
104/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin kerran vuodessa uutenavuotena ravintolassa. Se oli meidän perheen sellainen (ainoa) hienostelujuttu. Mutta perhekoon kasvaessa ruvettiin käymään vain pizzeriassa, kun me lapset muutenkin syötiin vain pizzaa siellä ravintolassakin.

Vierailija
105/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa käynti oli iso asia. 

Vierailija
106/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla käytiin melekin kerran viikolla jossain pippurimyllyn, pata-akan, Denniksen tapaisessa syömässä. Kivoimpia oli mielestäni ne kun mentiin nakkikiskalle ja syötiin Ladassa :)

Oma lapsi 2010-luvulla on varmaan käynyt pizzalla tai ravintolassa harvemmin.

Ap:n oluenjuontiin niin kasarin lopussahan noissa juottoloissa kävi kaikki alaikäiset...

Vierailija
107/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin aika usein ravintolassa viikonloppuisin syömässä 80-luvun alkupuolella, kun asuttiin pikkukaupungissa. Aina samassa ravintolassa. Isäni ilmeisesti sai töistä jotain lounasseteleitä, joita ei sitten kuitenkaan käyttänyt arkisin ja syötiin niillä sitten viikonloppuisin. Lapsille oli ranskalaisia ja nauravia nakkeja. Vanhemmat söi jotain leikkeitä.

Vierailija
108/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena en käynyt koskaan ravintolassa. Asuttiin maalla eikä matkusteltu missään.Eka kerran söin ravintolassa viimeisen koulupäivän iltana abina v 1976. Muistaakseni oli jotain leikettä ja perunaa. 

Vierailija
109/111 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin ripille -90 ja rippijuhliin kutsuttiin vain kummit. Silloin mentiin paikallisen tuppukylän ainoaan lounasravintolaan syömään. Ei muistikuvia ruuasta, onneksi. Muutin kolmen vuoden kuluttua pois enkä ole palannut. 

Oletpa outo, sinua kuitenkin juhlistettiin. Minä en käynyt siitä syystä rippikoulua koska häpesin ettei minua olisi kukaan juhlistanut. Suku asui kaukana ja mielenterveysongelmainen yksinhuoltajaäitini oli katkonut välit kummeihini. Tällaistakin voi elämä olla meillä jollain. Kävin riparin sitten 18- vuotiaana kaikessa hiljaisuudessa papin kanssa keskustellen ja yksin konfirmoitiin. 

Vierailija
110/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun ei ikinä käyty. Reissattiin kyllä paljon kotimaassa, pitkiäkin matkoja, mutta meillä oli aina eväät mukana.

Vierailija
111/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me käyty koskaan ravintolassa. Asuttiin maalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän