Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholista kyselen

Vierailija
06.06.2025 |

Tuttuni (eläkeläinen, nainen) sanoo ettei juo alkoholia. Silti juo päivittäin viiniä, olutta tai siideriä eivätkä ne ole alkoholittomia. Tiedän tämän siitä koska minä autollisena palautan noita tölkkejä ja pulloja. Ja niitä kertyy paljon!

Saatoin häntä lääkäriin ja lääkärille hän sanoi ettei juo alkoholia ollenkaan. Enpä siinä halunnut häntä valehtelijaksikaan alkaa syyttelemään. Olisiko kuitenkin pitänyt?

Humalassa en ole häntä nähnyt, ainakaan tietääkseni. Pitäisikö asiaan jotenkin tarttua vai mitä itse tekisit?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne.

Ihan vain huolissani olen kun mietin etteikö ymmärrä, että noissa miedommissakin on alkoholia ja kuitenkin käyttää päivittäin lääkkeitä.

Paljonko hän siis juo ja minkätyyppisiä lääkkeitä on käytössä?

En osaa tarkkaan sanoa, että paljonko juo, mutta oma veikkaukseni on muutama olut/siideri päivässä tai pullo viiniä. Eihän tuo juominen minulle kuulu, mutta ihmetyttää kun sanoo olevansa absolutisti. Ymmärtääkö kuitenkin, että juo, mutta haluaa sen kieltää. Vai että ei ymmärrä nauttivansa alkoholia?

Lääkkeistä en tiedä, mutta ainakin on diabeetikko kun on opettanut minut ottamaan tarvittaessa verensokerin.

Vierailija
22/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nautintoaineet on jokin piip peikko. Elämästä pitää nauttia tai se on saamarin ikävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttava heittäytyy siinä määrin vastuullesi että on opettanu verensokereitaankin mittaamaan niin minusta voit hyvin ilmaista hänelle huolesi alkoholinkäytöstä. Ei sinun tarvitse vain mukautua jeesailemaan ja myötäilemään - jos joku asia kuviossa painaa mieltä niin kyllä sen saa nostaa esiin, vaikka juominen lopulta onkin "hänen oma asiansa".

Vierailija
24/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä tämä eläkeläinen on joko älyllisesti vajaa ,kun ei ymmärrä että alkoholia sisältävät olut, viinit ja siiderit ovat alkoholijuomia TAI,  hän on dementoitunut. Voit aivan hyvin näyttää hänelle pullon/ tölkin etiketistä juoman ALKOHOLIPITOISUUDEN. Jos tajuaisi.

Vierailija
25/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärille ei kannata valehdella .Lääkkeet ja viinat ei sovi isoissa määrissä yhteen.

Lääkkeet voivat olla oikein hyödyllisiä krapulan hoitamiseen. Alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttö on varmaan yleisin sekakäytön tapa suomessa.

Vierailija
26/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin juomien on yhtä kuin ryyppääminen eli kännääminen, sen nauttiminen on eri asia. Sama ero kuin ylensyömisellä ja ruokailemisella.

Mutta miksi sitten pitää valehdella asiasta?

Kysymys "juotko alkoholia", on eri kysymys kuin "käytätkö alkoholia", joka on eri kysymys kuin "nautitko alkoholia". Ryyppäätkö, kännäätkö, nautitko. Eri kysymyksiin on yleensä eri vastaukset.

Vierailija
27/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on ihan viisasta. etenkin jos terveydenhuollon rekisteriin päätyy tieto alkoholiongelmasta se voi haitata paljonkin jatkossa hoidonsaantia

Vierailija
28/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana oon huomannut että monelle jo vähän iäkkäämmälle, sanotaan noin 60v+ ikäisille alkoholi = kirkas viina/konjakki tms vahvat alkoholit. Heille siis oluet ym ei ole alkoholia. 

Oon siis tullut tähän lopputulokseen kun työskentelen osastolla jossa monesti on näitä joille tullut alkoholikin laukaisema haimatulehdus, maksakirroosi jne ja aina kun sitten selvitellään paljonko sitä alkoholia tulee käytettyä niin kielletään käyttö ja kun kysyy tarkentavaa että juoko esim saunaolutta viikonloppuisin tai ruuan kanssa viiniä niin rempseästi vastataan että menee viikonloppuisin useampi oluttölkki ja ruualla viinipullo puoliksi puolison kanssa 😅😅 osa ihan sanonutkin että ei kai niitä alkoholiksi lasketa ja joutuu vaan toteamaan näille ertä kyllä, niissä on alkoholia eli käytät alkoholia useamman annoksen viikossa vaikkei se olisikaan kirkasta viinaa. 

Vierailija
29/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä vastauksia täällä! Tottakai kuuluu huolehtia toisista. 

Tee huoli-ilmoitus.

Huoli-ilmoitus siitä, että täysivaltainen aikuinen ihminen tissuttelee kotonaan? Hänellä on siihen halutessaan oikeus, ja tässähän naapurikyyläkin myöntää ettei rouva ilmeisesti ole edes humalassa.

Valehtelee asiasta. Selvästi on silloin jotain salattavaa.  Kuten joku sanoi voi olla vaarallista, jos ei lääkärille kerro. Täysin itsenäiseen elämään ei näköjään kykene, vaan tarvitsee apua mm liikkumiseen. 

Eri asia jos joku keski-ikäinen korkkaa bissen keskellä työviikkoa. Vanhusten juomisesta on puhuttu pitkään. Iso ongelma.

Vierailija
30/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään alkoholia juo, juon vain viinaa ja kaljaa.

Alkoholilla pesen rasvaisia autonosia.

Vierailija
31/31 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholistia voi auttaa, jos hän ei sitä itse halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä