Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko pomolle sairausloman syy?

Vierailija
04.06.2025 |

Jos olen laittanut pomolle sairauslomatodistuksen, jossa näkyy diagnoosikoodi ja sille selitys sekä että kyseessä on sairaus, onko pomolla oikeus vielä kysellä lisäselvitystä tälle diagnoosille ja tarvitseeko sitä selitellä tarkemmin? Pomo ei siis palkkaa maksa vaan sairaustodistukset laitetaan palkanlaskentaan erikseen.  

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin julkisella ei kuulu, mutta varmaan eria asia yksityisellä sektorilla.. 

Miksi alapeukkuja? Olen julkisella töissä eikä pomoilla ole mitään hajua miksi olen sairauslomalla, koska lähetän todistuksen henkilöstöosastolle. Ei tartte pomoille selitellä sairauksia. Sen sijaan luuulen, että yksityinen firman omistaja on kiinnostunut mahdollisista sairauslomista. Aika outoa, jos firman pomo ei tietäisi miksi hänen henkilökuntansa on sairauslomalla. 

Siksi että sinun työpaikkasi käytäntö ei ole yhtä kuin minkä tahansa julkisen työpaikan käytäntö.

Vierailija
42/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi korvaavan työn järjestäminen sairausloman ajaksi vaatii sen, että esimies tietää sairauden. Jos työntekijä ei pysty fyysiseen työhön (jalka poikki tms), niin toimistotehtävät onnistuvat. Meillä työterveyslääkäri tuntee työpaikan ja tietää millaisia työtehtäviä siellä on 

Lainaus netistä:

Jos alalla on sovittu korvaavasta työstä ja työterveyslääkäri on arvioinut henkilön sopivan korvaavaan työhön, ei työntekijä voi ilman perusteltua syytä kieltäytyä tarjotusta työstä. Lähtökohtaisesti järjestely on kuitenkin vapaaehtoinen. Korvaavan työn on oltava sekä työntekijälle että työnantajalle mielekästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai palkanlaskentakaan sitä päätä, onko kyse palkallisesta poissaolosta vaiko eikö. Ja miksi ihmeessä sairauslomatodistus edes menee palkanlaskentaan? En hyväksyisi, minusta sen ei tarvitse sinne mennä. Mahdollisimman vähän käsittelyä sille joka tapauksessa, joten jos esimies sen ottaa vastaan, niin ei sitten enää tarvitsisi sitä eteenpäin lähettää. 

Mutta kyllä esimiehen kans pitää pystyä puhumaan sairausloman syystä tuon palkallisuuden takia, ja voihan pitkittyessä liittyä työkykyarviota ym. 

Jos haluat palkkaa sairausajalta niin sairauslomatodistuksesi menee palkanlaskijan kautta. Älä huoli, ei palkanlaskijaa sairautesi kiinnosta pätkääkään.

Vierailija
44/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin julkisella ei kuulu, mutta varmaan eria asia yksityisellä sektorilla.. 

Miksi alapeukkuja? Olen julkisella töissä eikä pomoilla ole mitään hajua miksi olen sairauslomalla, koska lähetän todistuksen henkilöstöosastolle. Ei tartte pomoille selitellä sairauksia. Sen sijaan luuulen, että yksityinen firman omistaja on kiinnostunut mahdollisista sairauslomista. Aika outoa, jos firman pomo ei tietäisi miksi hänen henkilökuntansa on sairauslomalla. 

Miksi ihmeessä tästä pitää närkästyä, koska on paljon sairauksia joista työnantajan kuuluu tietää, ettei ole aina yksinomaan työntekijän oma asia aina. Riippuu tapauksesta, tuskin valtion koppivirastossa on suurta uhkaa kenellekään siitä työntekijän sairaudesta olipa mitä tahansa, mutta jossakin muualla voi olla. 

Vierailija
45/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kumma, kun muuten ollaan niin tarkkoja että terveystiedot on yksityisasioita.

Vierailija
46/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos saikun syynä on esimerkiksi keskenmeno? Tai keskeytynyt keskenmeno, joka vaatii lääkkeellisen tyhjennyksen ja mahdollisesti myös sairaalassa oloa?

Tätä mietin juuri itse, kun nyt lasta alettiin yrittää ja kaverilleni kävi juuri tuollainen keskeytynyt keskenmeno. Jos itselle kävisi sama, niin en todellakaan haluaisi poissaolon oikeaa syytä pomolle kertoa. Se on yksityisasia eikä edes työhaastattelussa tarvitse perhesuunnitelmista kertoa. Kaiken lisäksi olen vielä määräaikaisessa työsuhteessa, joissa tunnetusti syrjitään lähiaikoina (mahdollisesti) äitiyslomalle jääviä naisia. Eli en kyllä ajatellut riskeerata mahdollista vakkarisopimuksen saamista paljastamalla, että yritän juuri tulla raskaaksi.

Olisiko tuossa tilanteessa siis pakko valehdella, vai mitä itse tekisitte? 

No ei kyllä keskenmenosta tarvitse kertoa pomolle, juuri tuosta syystä että se vaikuttaa omiin työllistämismahdollisuuksiin. Vaikka ei saisi vaikuttaa, mutta valitettavasti todellisuus on usein toinen. Mun mielestä tuossa tilanteessa on ihan hyväksyttyä keksiä joku muu syy, mutta mitäs sitten jos lääkäri siihen saikkulappuun kirjoittaa jotain keskenmenosta? Vai tajuaako ne kirjoittaa syyksi jonkun muun syyn tuossa tapauksessa...

Vierailija
47/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mut dg numerot voi hakea.

Vierailija
48/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on arkaluontoinen syy, niin ei kuulu pomolle.

Vierailija
49/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos saikun syynä on esimerkiksi keskenmeno? Tai keskeytynyt keskenmeno, joka vaatii lääkkeellisen tyhjennyksen ja mahdollisesti myös sairaalassa oloa?

Tätä mietin juuri itse, kun nyt lasta alettiin yrittää ja kaverilleni kävi juuri tuollainen keskeytynyt keskenmeno. Jos itselle kävisi sama, niin en todellakaan haluaisi poissaolon oikeaa syytä pomolle kertoa. Se on yksityisasia eikä edes työhaastattelussa tarvitse perhesuunnitelmista kertoa. Kaiken lisäksi olen vielä määräaikaisessa työsuhteessa, joissa tunnetusti syrjitään lähiaikoina (mahdollisesti) äitiyslomalle jääviä naisia. Eli en kyllä ajatellut riskeerata mahdollista vakkarisopimuksen saamista paljastamalla, että yritän juuri tulla raskaaksi.

Olisiko tuossa tilanteessa siis pakko valehdella, vai mitä itse tekisitte? 

No ei kyllä keskenmenosta tarvitse kertoa pomolle, juur

Lääkäri voi kirjoittaa todistuksen vaikkapa akuutista stressireaktiosta jollainen keskenmeno aivan ehdottomasti on. 

Vierailija
50/73 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus esihenkilönä ja minua on kiinnostanut seuraavat: 

1. poissaolon pituus

2. saattaako poissaolo pidentyä tai toistua

3. onhan henkilö saanut riittävän tuen sairauden hoitoon

4. liittyykö poissaoloon jotain työoloihin liittyvää

Sinänsä ei ole väliä onko kyseessä flunssa vai jotain muuta, terveydenhoidon tehtävä on arvioida henkilön työkyky. Eli en tarvitse itse diagnoosia vaan yllä luetellut tiedot, jotta voin huolehtia omista tehtävistäni (sijaisen hankkiminen, muutokset tehtäviin jne.). 

Vierailija
51/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lääkäri voi kirjoittaa saikkua.  Eri asia on se, pitääkö työnantajan maksaa sairausajan palkkaa.  Työnantajan on siis saatava tietää diagnoosikoodi, jotta hän voi tietää, onko saikku palkallista vai ei.  Esim. henkilö voi masentua koiransa kuolemasta niin, ettei pysty töihin, mutta työnantajalla ei tuolloin ole palkanmaksuvelvollisuutta.

Vierailija
52/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että persujen kannatus romahti rökääleesti kaksi kolmasosaa vaaleissa ja loput rupusakki hajoaa tuhannen pillunpäreiksi,   🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
53/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lääkäri voi kirjoittaa saikkua.  Eri asia on se, pitääkö työnantajan maksaa sairausajan palkkaa.  Työnantajan on siis saatava tietää diagnoosikoodi, jotta hän voi tietää, onko saikku palkallista vai ei.  Esim. henkilö voi masentua koiransa kuolemasta niin, ettei pysty töihin, mutta työnantajalla ei tuolloin ole palkanmaksuvelvollisuutta.

Masennus on kyllä täysin validi syy sairauslomalle ja siitä todellakin on työnantajalla palkanmaksuvelvollisuus. 

Vierailija
54/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sen diagnoosin sisältävän todistuksen on jo vienyt niin ei kai sitä enää tarvii sen enempää selitellä työntekijän vaivojaan pomolle..??

Jos pomo kysyy, niin kyllä silloin tarvii. Voi pystyä tekemään esim korvaavia töitä tai olla osittain töissä. 

Korvaavaan työhön tarvitaan työntekijän suostumus. Ei se mene niin, että jos halvaannut kaulasta alaspäin, niin pomo käskee hoitamaan työt puhelimessa, hän laittaa sulle kaiuttimen päälle.

Vierailija
55/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus on kyllä täysin validi syy sairauslomalle ja siitä todellakin on työnantajalla palkanmaksuvelvollisuus. 

Kukaan lääkäri ei kyllä kirjoita masennus diagnoosia sillä perusteella että sun koira on kuollut.

Vierailija
56/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että persujen kannatus romahti rökääleesti kaksi kolmasosaa vaaleissa ja loput rupusakki hajoaa tuhannen pillunpäreiksi,   🤣🤣🤣🤣🤣

Panomestari Halla-ahon  kannatus romahti rökääleesti vaaleissa  69%...Huom....69% 🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
57/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan lääkäri ei kyllä kirjoita masennus diagnoosia sillä perusteella että sun koira on kuollut.

Ei sillä ole mitään merkitystä mistä se masennus on lähtöjään, jos kerta masennus on todettu. Jos henkilö on masentunut, niin silloin on masentunut. Kaikilla masentuneilla ei ole edes mitään "syytä" masennukselleen. 

Vierailija
58/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele sitten ensinnäkin erottamaan suru ja masennus toisistaan, ne ei ole mitään synonyymejä kuten näytät luulevan.

Tuossakin tilanteessa voi olla esim unettomuutta tai ahdistusta, jotka nekin oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan. 

Vierailija
59/73 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten, mutta se joka käsittelee sairauslomatodistuksia, antaa tiedon onko sen syy hyväksytty olla palkatulla lomalla vai ei.  Ei siis diagnoosia itsessään.  Pienissä paikoissa se voi kylläkin olla pomo itse. 

Vierailija
60/73 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja kovin moni muu keskustelussa vaikuttaa olevan juuri niitä hankalia tapauksia joiden takia irtisanomisia ollaan helpottamassa.

Hyvin yhteistyökykyistä väkeä