Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?

Vierailija
04.06.2025 |

Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?

Kommentit (20167)

Vierailija
1261/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuinen ullakko ei minusta ole mitenkään ihmeellistä, jos siellä ei ole asuttu. Noin vanhoissa taloussa ullakkoa ei välttämättä ole edes tarkoitettu asumiseen. Meilläkin on mökillä, entinen mummila, ihan samalla tavalla. Se on vain olemassa, koska ei kukaan ole käyttänyt. Ja noin 90 neliötä 9 hengelle oli aikoineen ihan normaalia. Kaksi makkaria, toisessa tytöt ja toisessa pojat, kerrossängyt, vanhemmat olohuoneessa. Ihan ok. Mutta se ulkoilun vähyys ja jokaisen lapsen kotikoulu ei sovi kuvioon, koska ei lapsia voi yötäpäivää pitää  ahtaassa tilassa sisällä. Ehkä sisällä oli siivotonta tai mikä lie "järkyttänyt". Perhehän yritti etsiä uutta asuntoa. Missä se heidän laaja tuttavapiiri silloin oli? 

Vierailija
1262/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilta-Sanomien tietojen mukaan perhe lähti pakenemaan viranomaisia sen jälkeen, kun vanhemmat saivat vihiä siitä, että lasten sijoituspaikka vaihtuisi ja heidät erotettaisiin toisistaan.

Perheen lapset olivat olleet sijoitettuina samassa paikassa. Vanhemmat olivat etsineet lapsilleen uutta kotia, mutta tästä ei päästy sosiaaliviranomaisten kanssa yhteisymmärrykseen.

IS:n tietojen mukaan tieto siitä, etteivät lapset saisi enää asua yhdessä, yllätti vanhemmat. Sen jälkeen vanhemmat ajoivat pakettiautolla sijoituslaitoksen pihamaalle 15. toukokuuta 2024 ja poistuivat paikalta lapset mukanaan."

Ylläripylläri, lastensuojelulle ei riittänyt lasten erottaminen vanhemmistansa, vaan lapset olisi pitänyt saada erotettua vielä toisistaankin. Puhdasta pahuutta. Nyt tuen vanhempien päätöstä entistäkin enemmän (olettaen siis että lapset ovat turvassa).

Kyllä muakin ahdistaisi, jos lapseni aiottaisiin lähettää ympäriinsä. Miten pystyisin sen jälkeen pitämään heihin yhteyttä ja varmistamaan, että kaikilla on asiat hyvin sijoituspaikassa? Ja tietenkin ikävöisivät perhettään ja sisaruksiaan. 

Mulla siis ei ole lapsia, mietin vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ilmiantaa jos Suomessa ovat ja tietää missä asuvat. 

Minä toivon, etteivät löydy ja olisivat jossain ulkomailla rauhassa elämässä.

Vierailija
1264/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniin näköinen talo ja maisema missä asuivat.

Joo mutta 90 neliötä 9 hengelle. Ja kuulemma 2 makkaria. Ahdasta on. Eipä siinä ole kellään lapsella omaa huonetta, eikä edes kaksistaan sisaruksen kanssa jaettua huonetta. 😀 Vanhin oli 16/17 kun sijoitus tapahtui? Ei ollu teineillä mitään omaa rauhaa. Ehkä pihalla (jossa heitä ei naapureiden mukaan näkynyt). 

Onko ahdas asunto syy huostaanotolle?

Riippuu ahtaudesta. Jos tuollainen perhe sulloutuisi pikkuiseen yksiöön, eiköhän jokainen ymmärtäisi ettei ainakaan kaikkien lasten paikka ole kotona. 

Jos ei ole varaa isompaan? Kustantaako kaupunki muka isomman asunnon aina?

Ja lisää lapsia vaan!   Vaikka entisetkin asuu ahtaasti. 

Vierailija
1265/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät lapsia laittaneet kouluun? Onko heillä edes mahiksia opettaa? Mikä näiden koulutus on???? 

Molemmat ovat yliopiston käyneitä akateemisesti koulutettuja.

Mä oon akateemisesti koulutettu, mutta en silti katso olevani pätevä pitämään kotikoulua.

Mä en ole mutta pystyisin siihen helpostikin. Opetinhan lapseni lukemaan ja vähän laskemaankin ennen kouluun menoa.

Vierailija
1266/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että lapseni huostaanoton aikana toinen (kesällä sijaistava sos.tt) oli sitä mieltä ettei huostaanotolle ole mitään aihetta. 

Olin shokissa enkä ajanyt asiaa.

Kaikki shokki on vaikuttanut siihen etten ole kyennyt hakemaan töitä. Olen ollut koko elämäni ihminen jolla kaikki meni hyvin. Nyt makaan sohvalla vaikka olen ihan fiksu valtiotieteidenmaisteri. 

Oliko meille tähän rahaa?

Vierailija
1267/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käytännöllisesti on kyllä melkoinen moka sijoituspaikalta, että tuon kokoinen pesue pääsee jollain autolla karkaamaan teille tietymättömille pihasta tai sisältä. Mitä ihmettä? Olivatko mukana juonessa ja järjestämässä paon? Jos tulot ovat vuosikausia olleet köyhyysrajalla ja velkaa on, ei heillä varmaan ole mitään minibussia, jossa jokaiselle lapselle olisi asiallinen turvavyöpaikka ja turvaistuin olemassa. Siis lapset on sullottu sikinsokin johonkin menopeliin. He ovat tietysti libertaariin meininkiin tottuneita, ja sijoituspaikan rutiinit, hammaspesut, nukkuma-ajat, sään mukainen vaatetus ja lämmin ruoka ovat tuntuneet oudoilta. Olen iloinen, että lapset ehtivät olla edes tuokion normaalissa ympäristössä, jossa olisi alettu heille hoitaa esimerkiksi vaatetusta, hammashuoltoa, harrastuksia, koulunkäyntiä ja ravintoa kehoon. 

Vierailija
1268/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se punainen torppa, jossa koko jättiperhe asui, ollut ainakin sieltä yläkerrasta järjettömän likaisessa kunnossa? Joku asekin siellä lehtitietojen mukaan taisi olla. Eihän nuo vanhemmat nyt ihan täy sillä käy,koska tuollaisen tempun tekivät. Ilmeisesti ja ihan syystä lapset huostaan otettu. Nainen juuri teh taillut kahdeksannen mukulan ja kunhan alakerran paikat paranevat, niin eikun yhdeksättä kehiin. Järkyttävää. 

Vierailija
1269/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sossuna yleisen uutisoinnin perusteella koen melko rajuna että lapset huostaa otettiin pysyvämmin. Kiireellisinen sijoitus olisi voinut olla kuukauden ja tuona aikana laittaa perheen asiat ruotuun, esim sopia tehostetusta kotiin vietävästä avusta ja että lapset siirtyisivät opinahjoon opiskelemaan kotoilun sijaan. 

Vierailija
1270/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilta-Sanomien tietojen mukaan perhe lähti pakenemaan viranomaisia sen jälkeen, kun vanhemmat saivat vihiä siitä, että lasten sijoituspaikka vaihtuisi ja heidät erotettaisiin toisistaan.

Perheen lapset olivat olleet sijoitettuina samassa paikassa. Vanhemmat olivat etsineet lapsilleen uutta kotia, mutta tästä ei päästy sosiaaliviranomaisten kanssa yhteisymmärrykseen.

IS:n tietojen mukaan tieto siitä, etteivät lapset saisi enää asua yhdessä, yllätti vanhemmat. Sen jälkeen vanhemmat ajoivat pakettiautolla sijoituslaitoksen pihamaalle 15. toukokuuta 2024 ja poistuivat paikalta lapset mukanaan."

Ylläripylläri, lastensuojelulle ei riittänyt lasten erottaminen vanhemmistansa, vaan lapset olisi pitänyt saada erotettua vielä toisistaankin. Puhdasta pahuutta. Nyt tuen vanhempien päätöstä entistäkin enemmän (olettaen siis että lapset ovat turvassa).

No jos miettii yleisellä tasolla, niin melko harvoin pieniä lapsia lastenkotiin sijoitetaan, vaan ensisijaisesti perheisiin. Ylipäätään erikoista että on alunperinkään sijoitettu koko sisaruslaumaa samaan laitokseen, jännästi siellä on sopivasti 7 paikkaa vapaana ollut.

Vierailija
1271/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät lapsia laittaneet kouluun? Onko heillä edes mahiksia opettaa? Mikä näiden koulutus on???? 

Mä oon akateemisesti koulutettu, mutta en silti katso olevani pätevä pitämään kotikoulua.

Todellakin tämä!   Varsinkin noita isompia lapsia, lukioikäisiä!  

Vierailija
1272/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se punainen torppa, jossa koko jättiperhe asui, ollut ainakin sieltä yläkerrasta järjettömän likaisessa kunnossa? Joku asekin siellä lehtitietojen mukaan taisi olla. Eihän nuo vanhemmat nyt ihan täy sillä käy,koska tuollaisen tempun tekivät. Ilmeisesti ja ihan syystä lapset huostaan otettu. Nainen juuri teh taillut kahdeksannen mukulan ja kunhan alakerran paikat paranevat, niin eikun yhdeksättä kehiin. Järkyttävää. 

Tuo määrä normaali kuten isompikin Helsingissä jossa kansainvälistä väkeä

Vierailija
1273/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mu

Aivan. Käytännössä sisaruksethan eivät enää näkisi toisiaan. Pienimmät lapset unohtaisivat siskonsa ja veljensä. Myös vanhempien olisi käytännössä mahdotonta tavata lapsiansa säännöllisesti.  

Vierailija
1274/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä käynyt maaseudulla? Ihan normimeininkiä tuollainen vanha talo ja likainen ullakko siellä päin, mistä olen. Ja samasta pitäjästä löytyi myös tuollaisia suurperheitä.

Vierailija
1275/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että lapseni huostaanoton aikana toinen (kesällä sijaistava sos.tt) oli sitä mieltä ettei huostaanotolle ole mitään aihetta. 

Ja tilanne on mitä on. Perhekodissa on ainakin yksi todella fiksu poika lisää.

Vierailija
1276/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole mutta pystyisin siihen helpostikin. Opetinhan lapseni lukemaan ja vähän laskemaankin ennen kouluun menoa.

Ala-aste on helppo kenelle tahansa, mutta entä yläaste? Osa aineista saattaa mennä vaikeaksi.

Vierailija
1277/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin lapsuudenkodissa on ullakolla vanha sodanaikainen kivääri tai joku. Ei olla jaksettu edes etsiä sitä, kun siellä on liikaa roinaa. Ja tosiaan sitä pölyä. Ei käyty ikinä siellä lapsena leikkimässä ja olihan se kiellettyäkin.

Vierailija
1278/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kun on erilainen, niin jo tehdään perheestä lasu! En yhtään ihmettele, ettei Suomessa mitään vauvabuumia ole.

Vierailija
1279/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ilmiantaa jos Suomessa ovat ja tietää missä asuvat. 

Minä toivon, etteivät löydy ja olisivat jossain ulkomailla rauhassa elämässä.

Minäkin toivon, että vanhemmat ovat huolellisesti valinneet uuden kotimaansa, ja asuvat siellä nyt turvassa lastensa kanssa. 

Vierailija
1280/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki shokki on vaikuttanut siihen etten ole kyennyt hakemaan töitä. Olen ollut koko elämäni ihminen jolla kaikki meni hyvin. Nyt makaan sohvalla vaikka olen ihan fiksu valtiotieteidenmaisteri. 

Oliko meille tähän rahaa?

Nehän tekee tuon tahallaan. Heille on myrkkyä se, jos näytät, että pärjäät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä