Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?

Vierailija
04.06.2025 |

Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?

Kommentit (20167)

Vierailija
1281/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät lapsia laittaneet kouluun? Onko heillä edes mahiksia opettaa? Mikä näiden koulutus on???? 

Molemmat ovat yliopiston käyneitä akateemisesti koulutettuja.

Mä oon akateemisesti koulutettu, mutta en silti katso olevani pätevä pitämään kotikoulua.

Todellakin tämä!   Varsinkin noita isompia lapsia, lukioikäisiä!  

Kyllä itse pystyisin. Lukiossa vaikein aine on pitkä matikka ja oon itse yliopistossa opiskellut matikkaa. Ei lukion matikka ainakaan sitä vaikeampaa ole.

Vierailija
1282/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä noita kotikouluja lainkaan. Miten ihmeessä joku ihminen osaa/jaksaa/kykenee opettamaan äidinkielen, matematiikan, historian, maantiedon, ruotsinkielen, uskonnon, liikunnan, englanninkielen, puutyöt/käsityöt, biologian jne. Taitaa olla ihmeihmisiä. En muutoinkaan ymmärrä, miksi ehdoin tahdoin halutaan poistaa lasten sosiaaliset suhteet, kaveripiirit ja yhdessä kokemisen ilo? Eihän tuollaiset lapset ikinä opi toimimaan missään ryhmissä ja ymmärtämään erilaisia ihmisiä kun ympärillä on vain ja ainoastaan omat vanhemmat ja sisarukset. Hirvittävä virhe ja lasta ja hänen normaalia kehitystään väheksyvä. 

Niin, ja sitten jos ei lapsia viedä neuvolaan eikä koulutarkastuksiin, niin sittenhän vanhemmat ovat vielä lääkäreitä, kouluterkkareita ja sairaanhoitakiakin.

Jumalasta siis seuraavia luulevat olevansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käytännöllisesti on kyllä melkoinen moka sijoituspaikalta, että tuon kokoinen pesue pääsee jollain autolla karkaamaan teille tietymättömille pihasta tai sisältä. Mitä ihmettä? Olivatko mukana juonessa ja järjestämässä paon? Jos tulot ovat vuosikausia olleet köyhyysrajalla ja velkaa on, ei heillä varmaan ole mitään minibussia, jossa jokaiselle lapselle olisi asiallinen turvavyöpaikka ja turvaistuin olemassa. Siis lapset on sullottu sikinsokin johonkin menopeliin. He ovat tietysti libertaariin meininkiin tottuneita, ja sijoituspaikan rutiinit, hammaspesut, nukkuma-ajat, sään mukainen vaatetus ja lämmin ruoka ovat tuntuneet oudoilta. Olen iloinen, että lapset ehtivät olla edes tuokion normaalissa ympäristössä, jossa olisi alettu heille hoitaa esimerkiksi vaatetusta, hammashuoltoa, harrastuksia, koulunkäyntiä ja ravintoa kehoon. 

Jos tunnet perheen noin hyvin että tiedät mihin he ovat tottuneita ja kuinka monta turvavyötä autossa on, niin ilmoittaudu nyt ihmeessä poliisille ja kerro tietosi. Jos jauhat paskaa niin mieti vähän mikä tarve sulla on sellaiseen. Mijä tavoittelet?

Vierailija
1284/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisellä tasolla kysyn: Miksi lapsia hankitaan koko ajan lisää, vaikka jo olemassa olevienkin hoitamisessa on ongelmia. 

Vierailija
1285/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkoiko sossu lakia jo siinä kohtaa, kun perheelle ei tarjottu asiaankuuluvaa asuntoa?

He tekevät aina näin jos haluavat perheen ahdinkoon.

Vierailija
1286/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät lapsia laittaneet kouluun? Onko heillä edes mahiksia opettaa? Mikä näiden koulutus on???? 

Mä oon akateemisesti koulutettu, mutta en silti katso olevani pätevä pitämään kotikoulua.

Mä en ole mutta pystyisin siihen helpostikin. Opetinhan lapseni lukemaan ja vähän laskemaankin ennen kouluun menoa.

Ala-aste on helppo kenelle tahansa, mutta entä yläaste? Osa aineista saattaa mennä vaikeaksi.

Ennen vanhaan noista selvisi helposti lukemalla koulukirjat, mutta toisaalta sillon luettiin paljon kirjoja muutenkin ja oltiin tottuneita lukemiseen. Nykyään voi olla eri juttu. 

Vierailija
1287/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisellä tasolla kysyn: Miksi lapsia hankitaan koko ajan lisää, vaikka jo olemassa olevienkin hoitamisessa on ongelmia. 

Jos periaatteesta ei halua käyttää ehkäisyä, mutta kokee kuitenkin yhdyselämän tärkeäksi parisuhteen kannalta.

Vierailija
1288/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen todellakin, että lasten sijoittaminen on ollut tässä tapauksessa enemmän kuin tarpeellista. Ja vaikka heitä olisi aiottu sijoittaa eri perheisiin, niin onhan tuossa todella monta sisarusta sijoitettavaksi vaikka pareittain tai kolmistaan. Saadaan varmaan vielä kuulla raastavia terveystarinoita siitä kuinka vanhemmat ovat laiminlyöneet ulkoilun, liikunnan, ruokahuollon, hammashuollon, vaatetuksen ja sen kuuluisan kotikoulunkin. Lapset ovat joutuneet oleilemaan sisällä huonokuntoisina ja katselemaan ikkunasta viereisen koulun lapsia. Miksi täällä niin moni puolustaa tuommoista lapsuutta, jossa ei ole esimerkiksi ulkoilua tai riittävää huolenpitoa?

Vierailija
1289/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä noita kotikouluja lainkaan. Miten ihmeessä joku ihminen osaa/jaksaa/kykenee opettamaan äidinkielen, matematiikan, historian, maantiedon, ruotsinkielen, uskonnon, liikunnan, englanninkielen, puutyöt/käsityöt, biologian jne. Taitaa olla ihmeihmisiä. En muutoinkaan ymmärrä, miksi ehdoin tahdoin halutaan poistaa lasten sosiaaliset suhteet, kaveripiirit ja yhdessä kokemisen ilo? Eihän tuollaiset lapset ikinä opi toimimaan missään ryhmissä ja ymmärtämään erilaisia ihmisiä kun ympärillä on vain ja ainoastaan omat vanhemmat ja sisarukset. Hirvittävä virhe ja lasta ja hänen normaalia kehitystään väheksyvä. 

Niin, ja sitten jos ei lapsia viedä neuvolaan eikä koulutarkastuksiin, niin sittenhän vanhemmat ovat vielä lääkäreitä, kouluterkkareita ja sairaanhoitakiakin.

Ihan samalla tavalla kuin se normiopettajakin siihen kykenee. Moni yläasteen opettajakin oli itsellä sellainen tyyliltään, että lukekaa kirja ja tehkää tehtäviä. Meidän matikanopekin teki vaan jotain hommia läppärillä koko tunnin ajan, kun me oppilaat teimme tehtäviä. Kyllä oma vanhempi kotiopettajana varmaan pystyy olemaan enemmän läsnä.

Vierailija
1290/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia kun lukee, niin ei kyllä yhtään ihmetytä että joku sossu sekoilee omiaan. Tämänkin kirjoittajalla on selvästi vahva näkemys asiasta,  ja loistavalla mä en ymmärrä -argumentilla. Toivottavasti et työskentele ihmisten kanssa.

Kaikki neuvola ja kouluth-palvelut ovat vapaaehtoisia. Ne ovat vapaaehtoisia juuri siksi että niitä saa olla myös käyttämättä. Sellainen vapaaehtoisuus, joka ei ole vapaaehtoisuutta kuului Neuvostoliittoon ja Pohjois-Koreaan.

Vierailija
1291/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sossuna yleisen uutisoinnin perusteella koen melko rajuna että lapset huostaa otettiin pysyvämmin. Kiireellisinen sijoitus olisi voinut olla kuukauden ja tuona aikana laittaa perheen asiat ruotuun, esim sopia tehostetusta kotiin vietävästä avusta ja että lapset siirtyisivät opinahjoon opiskelemaan kotoilun sijaan. 

Totta. Sijoitusta voi tarvittaessa myös jatkaa tietyn ajan. Komppaan näkemystäsi, mutta yksityiskohtiahan emme tiedä. Psyk.sh.

Vierailija
1292/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä yleensä on, että seitsemän saman perheen lasta voidaan sijoittaa samaan sijoituspaikkaan? 

Vierailija
1293/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole mutta pystyisin siihen helpostikin. Opetinhan lapseni lukemaan ja vähän laskemaankin ennen kouluun menoa.

Ala-aste on helppo kenelle tahansa, mutta entä yläaste? Osa aineista saattaa mennä vaikeaksi.

Peruskoulun oppimäärä on vaikea? Ehkä sulle.

Vierailija
1294/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ilmiantaa jos Suomessa ovat ja tietää missä asuvat. 

Todellakin! Vaikka huostaanotot olisi ollut aiheettomia, lasten kaappaaminen ja piilottelu tuolla tavalla on aivan järkyttävää. 

Itseä järkyttää kyllä enemmän toisten asioihin puuttuminen. Lähipiirihän on jo kertonut medialle, että asiat on kunnossa.

Lähipiirin saama posiitivinen kuva voi todellisuudessa ollakin päinvastainen.

Vierailija
1295/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se punainen torppa, jossa koko jättiperhe asui, ollut ainakin sieltä yläkerrasta järjettömän likaisessa kunnossa? Joku asekin siellä lehtitietojen mukaan taisi olla. Eihän nuo vanhemmat nyt ihan täy sillä käy,koska tuollaisen tempun tekivät. Ilmeisesti ja ihan syystä lapset huostaan otettu. Nainen juuri teh taillut kahdeksannen mukulan ja kunhan alakerran paikat paranevat, niin eikun yhdeksättä kehiin. Järkyttävää. 

Tuota noin, itse sain tuosta lehtijutusta sellaisen kuvan, että siinä kuvattiin talon ullakkoa. Tiedätkö mikä ullakko on? Tuollaisessa vanhassa talossa se usein ei ole asuinkäytössä ollenkaan, vaan lähinnä varastona, jossa ei välttämättä käydä vuosikausiin. Jos olisin vuokralla tuollaisessa talossa, niin tuskin edes kävisin koko ullakolla, joka on täynnä vuokranantajan rojuja, ei minulla sinne mitään asiaa olisi. Ei ainakaan heti ensimmäisenä tulisi mieleen mennä sinne siivoamaan vuosikymmenten pölyjä... 

Vierailija
1296/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen todellakin, että lasten sijoittaminen on ollut tässä tapauksessa enemmän kuin tarpeellista. Ja vaikka heitä olisi aiottu sijoittaa eri perheisiin, niin onhan tuossa todella monta sisarusta sijoitettavaksi vaikka pareittain tai kolmistaan. Saadaan varmaan vielä kuulla raastavia terveystarinoita siitä kuinka vanhemmat ovat laiminlyöneet ulkoilun, liikunnan, ruokahuollon, hammashuollon, vaatetuksen ja sen kuuluisan kotikoulunkin. Lapset ovat joutuneet oleilemaan sisällä huonokuntoisina ja katselemaan ikkunasta viereisen koulun lapsia. Miksi täällä niin moni puolustaa tuommoista lapsuutta, jossa ei ole esimerkiksi ulkoilua tai riittävää huolenpitoa?

No koska tällaisesta ei ole todisteita. Ihmiset kuvittelevat, että varmaan näin on ja sitten kauhistelevat omia kuvitelmiaan.

Vierailija
1297/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan jokaisella lapsella ihan ihmisarvo, joka ei ole riippuvainen neliöistä tai sotkusta tms. En tunne perhettä, ihan yleisellä tasolla vastaus. 

Vierailija
1298/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tämä!   Varsinkin noita isompia lapsia, lukioikäisiä!  

Kyllä itse pystyisin. Lukiossa vaikein aine on pitkä matikka ja oon itse yliopistossa opiskellut matikkaa. Ei lukion matikka ainakaan sitä vaikeampaa ole.

Valinnaiset taitaa olla aika suppeita.

Vierailija
1299/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saadaan varmaan vielä kuulla raastavia terveystarinoita siitä kuinka vanhemmat ovat laiminlyöneet ulkoilun, liikunnan, ruokahuollon, hammashuollon, vaatetuksen ja sen kuuluisan kotikoulunkin. Lapset ovat joutuneet oleilemaan sisällä huonokuntoisina ja katselemaan ikkunasta viereisen koulun lapsia. Miksi täällä niin moni puolustaa tuommoista lapsuutta, jossa ei ole esimerkiksi ulkoilua tai riittävää huolenpitoa?"

Kuka tuota muka puolustaa? Ei kukaan. Mutta varmaan ymmärtät että katsoit tuon ihan omasta kristallipallostasi. Tuosta ei ole mitään näyttöä.

Vierailija
1300/20167 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käytännöllisesti on kyllä melkoinen moka sijoituspaikalta, että tuon kokoinen pesue pääsee jollain autolla karkaamaan teille tietymättömille pihasta tai sisältä. Mitä ihmettä? Olivatko mukana juonessa ja järjestämässä paon? Jos tulot ovat vuosikausia olleet köyhyysrajalla ja velkaa on, ei heillä varmaan ole mitään minibussia, jossa jokaiselle lapselle olisi asiallinen turvavyöpaikka ja turvaistuin olemassa. Siis lapset on sullottu sikinsokin johonkin menopeliin. He ovat tietysti libertaariin meininkiin tottuneita, ja sijoituspaikan rutiinit, hammaspesut, nukkuma-ajat, sään mukainen vaatetus ja lämmin ruoka ovat tuntuneet oudoilta. Olen iloinen, että lapset ehtivät olla edes tuokion normaalissa ympäristössä, jossa olisi alettu heille hoitaa esimerkiksi vaatetusta, hammashuoltoa, harrastuksia, koulunkäyntiä ja ravintoa kehoon. 

Jos tunnet perheen noin hyvin että tied

Ajatteletko sinä että perhe on lähtenyt paikalta hyvässä järjestyksessä, riittävissä vaatteissa ja turvavöissä? Tai että jokainen lapsista halusi vanhempiensa matkaan ihan todella? Varmasti on kaoottinen tarina joskus kuultavissa tästä porukasta, kunhan lapset tokenee. Olen sijoittamisen kannalla, jos poliisipartio järkyttyy näkemästään. Myös naapuri oli ihmetellyt lapsiperhettä, jossa lapset ei ulkoile. Paljon on häikkää silloin, ja on se sijoituksessa selvitettävä. Koti ei todellakaan ole aina paras paikka. Eikä vanhemmat oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi