Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fiksua vai sitoutumiskammoisuutta, jos en osta miesystävän asunnosta puolta?

Vierailija
04.06.2025 |

Ollaan seurusteltu muutama vuosi ja mietitään, että muuttaisin miehen luo kokonaan kun muutenkin olen siellä käytännössä koko ajan. Minulla on oma asunto ja vaihtoehtoa on, että myyn sen ja ostan miehen asunnosta puolet tai sitten laitan omani vuokralle ja maksan miehelle asumiskuluista puolet.

Kuulostaako tyhmältä, että ensin asuisin vuoden pari ja vasta sitten myisin omani? Ollaan yli 50v

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saat päättää itse. Onko mies painostanut sinua myymään asuntosi tai nimitellyt sinua sitoutumiskammoiseksi? 

Vierailija
2/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaa myyntiin. Laita vuokralle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan mitä itse haluat.

Vierailija
4/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ensin muutamiksi vuosiksi vuokralle.

Vierailija
5/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen miehen asunto on, haluaisitko ostaa sellaisen joka tapauksessa? Onko se kalliimpi, jäisikö sinulla rahaa esim pienempään sijoitusyksiöön sen lisäksi? Et sitten olisi ihan nalkissa, jos mies muuttuukin yllättäen kauheaksi. Ehkä mä mieluummin maksaisin eka vaan puolia, enkä sitoutuisi ostamalla.

Vierailija
6/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ myy!

Vierailija
7/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä oma asuntosi ja laita vuokralle. Voit muuttaa miehen luokse ja maksaa puolet vastikkeesta. Katsotte pari vuotta miltä yhteiselo tuntuu. Sitten vasta oman asunnon myyntipäätös. 

Vierailija
8/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita omasi vuokralle. 

Mies maksaa itse asuntolainaansa ja korkoa. Pidä huoli, ettet maksa miehesi asumiskuluista kuin korkeintaan 350 euroa, joka ehdoton maksimi. Sinullahan ei ole siellä asuessasi omaa tilaa vaan olet jonkinlaisena hyyryläisenä. Vuokralaisellakin on oma keittiö, kylppärin ja muut tilat, joita tämän ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa kuten nyt teet.

Pidä huoli, ettei mies maksaa kulujasi sinulla. Mies maksakoon itse asumisensa kuten ennenkin. 

Vierailija
9/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No fiksuutta, herranjestas. Luota omiin tuntemuksiisi ja kun puhtaalla järjelläkin miettii niin oman asunnon vuokraus tietenkin alkuun.

Vierailija
10/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio laittaa omaani vuokralle. Ensinnäkin tämä on talo, jonka vuokramarkkinat saattavat olla haasteellisemmat (en tiedä), ja toiseksi olen vanhempieni kautta seurannut vuokranantajan roolia enkä halua siihen. 

En tosin aio ostaa puolia mieheni asunnostakaan. Haluan että hänkin myy ja ostetaan yhteinen. Onneksi hän on samoilla linjoilla. 

Vierailija
11/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan myy sitä omaa asuntoa. Se on takuu jos tulee ero niin sinulla on sitten oma asunto kuitenkin. Mies voi myös käyttää sinua taloudellisesti hyväksi.

Vierailija
12/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en aio laittaa omaani vuokralle. Ensinnäkin tämä on talo, jonka vuokramarkkinat saattavat olla haasteellisemmat (en tiedä), ja toiseksi olen vanhempieni kautta seurannut vuokranantajan roolia enkä halua siihen. 

En tosin aio ostaa puolia mieheni asunnostakaan. Haluan että hänkin myy ja ostetaan yhteinen. Onneksi hän on samoilla linjoilla. 

Ai, että mies menettää asunnon ja sinä et? 

Vierailija
13/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että mies menettää asunnon ja sinä et? 

Anteeksi kuinka? Mistä ihmeestä tuollaiseen tulkintaan päädyit?

Vierailija
14/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan teistä ei nyt mieti olennaista eli sitä miten erotilanteessa tosiasiassa käy. Jos menet miehelle vuokralle ja myyt oman kämppäsi, se on kaikista huonoin vaihtoehto. Silloin jäät puille paljaille erossa josset sitten mene oikeuteen asti taistelemaan ja silloinkin lopputulos on epävarma. Parempi jos ihan virallisesti ostat puolet asunnosta ja maksat suoraa niitä kuluja siitä yhtä paljon kuin mies. Silloin erossa miehen kuuluu maksaa sut ulos tai myytte koko asunnon ja tuotto puoliksi. Oma kämppä kannattaa tässä markkinatilanteessa ehdottomasti vuokrata mieluummin kuin myydä, jossei sun kämppä sitten ole tosi hyvällä paikalla ja markkina-arvo loistava. Kannattaa tarkistaa asia välittäjältä ennen kuin tekee mitään päätöstä tässä ja myös mitä vuokraa saisit ja verrata asioita. Et maininnut myöskään onko sulla omasta asunnosta vielä velkaa ja minkä verran kuluja kuussa kokonaisuutena? Se +25% pitäisi saada vuokrana ihan minimissä. 

Vierailija
15/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluat ostaa miehen asunnosta puolet? En vain käsitä. Onko miehesi ehdottanut sitä? Oletko ajatellut, että saatat joutua maksumieheksi, jos miehesi jättää vastikkeet maksamatta ja maksattaa sinulla taloyhtiön remontteja? Olette vasta kaksi vuotta tunteneet, et tunne miestä kunnolla.

Itselleni olisi suuri red flag ehdottaa tuollaista. Pitäisin oman asuntoni ja ottaisin siihen vuokralaisen ja kokeilisin asua miehen luona useamman vuoden ennen kun edes harkitsisin tuollaista. Sikäli kun ei ole mahdollista asua molempia asuntoja vuorotellen kuten suurin osa eronneista tuttavistani on tehnyt. Yksi muutti hiljattain miehensa ok-taloon ja myi talonsa, sitä ennen olivat seurustelleet yli 10 vuotta.

Älä anna rakkauden sekoittaa päätäsi. 

Vierailija
16/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet kyse olevan sitoutumiskammosta? Jos mies suoraan tai epäsuorasti niin väittää tai vihjailee, hän yrittää manipuloida sinua ja siinä tapauksessa lopettaisin suhteen. Manipulointi ei kuulu terveeseen parisuhteeseen. Jos taas epäilet omaa sitoutumistasi suhteeseen, kysymys ei ratkea yhteenmuutolla.

Jos taas oikeasti ja aidosti haluat muuttaa miehen asuntoon, sinuna laittaisin omani vuokralle , en ostaisi ainakaan vielä osuutta miehen asuunosta ja maksaisin puolet vastikkeesta. Missää nimessä en osallistuisi lainakuluihin asunnosta, josta ei ole omistusosuutta.

Aloituksesta tuli käsitys, että epäröit, haluatko muuttaa miehen asuntoon. Jos et sitä sataprosenttisesti halua, älä muuta. Myöskään järkevyys, ajan jakaminen, kulujen vähentäminen jne. eivät ole riittäviä syitä, jos ei aidosti halua muuttaa.

Vierailija
17/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne niin, että mies haluaa sinut osaomistajaksi, että vastikkeelle on aina maksaja ja muille kuluille, joita asunnosta tulee. Vai lainako sinun pitää maksaa. Peliongelmaiselle tuo on oiva ratkaisu, hän asuu ilmaiseksi ja sinä maksat kaiken.

Et olisi ensimmäinen, jolle käy noin. Olen miettinyt erään miehen puolisoa, kun hän ei selvästikään tiedä, että miehellä on peliongelma, että pitäisikö kertoa. Mutta toisaalta se on törkeää myös kertoa, joten en ole sanonut mitään. Kuitenkin kun pelihimo iskee, siinä menee naisten ja lastenkin rahat hetkessä. Peliongelman voi salata vuosia, kun harva kirje tulee kotiin postissa enää.

Vierailija
18/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa turvaat sen oman selustasi ja laitat asuntosi vuokralle. 

Vierailija
19/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin oman vuokralle ja ostin puolet miehen talosta. 

Vierailija
20/56 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne omaan kämppään pääse mahdollisen eron sattuessa niin vaan muuttamaan takaisin, jos se on vuokralla. Irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on vähintään 3 kk (alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteessa) ja pahimmillaan menee puolen vuoden päähän ennen kuin kämppä vapautuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi