Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikeustieteellisen pääsykoeuudistus 2025

Vierailija
04.06.2025 |

Mitä mieltä

1. Pääsykoeuudistuksesta

2. Ennakkomateriaalista

3. Hyödynnätkö tekoälyä ennakkomateriaali tiivistämiseen ja kiteyttämiseen sisällön oppimiseksi 2pv aikana

4. Muuta?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeustieteen osio oli helppo, jos materiaalin ehti sisäistää. Yhteinen osio ihan ok.

Yhteinen osio oli helppo

T. Sossu

Mun mielestä ei ollut. Aika loppui kesken. Huomasithan että väärästä meni miinukselle?

Vierailija
22/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koe oli helpompi 

Tyhmemmätkin pääsee siis sisään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ennakkomateriaaliin kerran ja se riitti

Montako Helsingin oikikseen otetaan? 

Jos on niin tyhmä, ettei tuota tiedä, miten voi pärjätä oikiksessa? :D

Vierailija
24/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeustieteen osio oli helppo, jos materiaalin ehti sisäistää. Yhteinen osio ihan ok.

Yhteinen osio oli helppo

T. Sossu

Mun mielestä ei ollut. Aika loppui kesken. Huomasithan että väärästä meni miinukselle?

Minä olin tekemässä sitä yhteistä osiota ja ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin ongelmitta.

Vierailija
25/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin olen nähnyt mitään näin typerää, kuin tämä uudistus.

Samalla kokeella pyritään oikeustieteisiin ja esim. liikunnan yhteiskuntatieteisiin ja sosiaalitieteisiin. Monivalintatehtäviä ja/tai aukkokysymyksiä ( huonoin mahdollinen koemuoto ) - aikaa 2 tuntia. Eriytyvä osio -aika 2 tuntia, materiaali 200s., julkaistaan 3 päivää ennen koetta - miksi?

Mielestäni tässä on kaikki väärin, enkä ymmärrä mihin tällä pyritään. Tämä ei palvele opiskelijoita, yliopistoa. Koneellisesti voidaan toki tarkastaa kokeet ja pääsykoetapahtumia on vähemmän, mutta ne ovatkin ainoat hyvät puolet. 

Yo:n opettajat ovat jo nyt tuskastuneita todistusvalinnalla tulleiden kirjalliseen ilmaisuun ja tietopohjaan opiskeltavasta alasta - tämä vain lisää opetuksen haasteita. Lukeminen on ongelma ja tekoälyllä ja kopioimalla tehdään nyt jo kotitehtävät.

Vierailija
26/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavan paljon parempi kaikin tavoin kuin kolmen kuukauden täysipäiväinen lukeminen.

Vierailija
27/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakoe yliopistovalinnat-sivuilla. Se eriytyvä osio ei vaikuttanut helpolta. 

Vierailija
28/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät tulokset tule heti? Tarkistaminen vie silmänräpäyksen.

Vierailija
29/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen osio oli helppo

T. Sossu

Huomasin. Ja hyvin ehti lukea materiaalin

Vierailija
30/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kokeella pyritään oikeustieteisiin ja esim. liikunnan yhteiskuntatieteisiin ja sosiaalitieteisiin. Monivalintatehtäviä ja/tai aukkokysymyksiä ( huonoin mahdollinen koemuoto ) - aikaa 2 tuntia. Eriytyvä osio -aika 2 tuntia, materiaali 200s., julkaistaan 3 päivää ennen koetta - miksi?

Mielestäni tässä on kaikki väärin, enkä ymmärrä mihin tällä pyritään. Tämä ei palvele opiskelijoita, yliopistoa. Koneellisesti voidaan toki tarkastaa kokeet ja pääsykoetapahtumia on vähemmän, mutta ne ovatkin ainoat hyvät puolet. 

Yo:n opettajat ovat jo nyt tuskastuneita todistusvalinnalla tulleiden kirjalliseen ilmaisuun ja tietopohjaan opiskeltavasta alasta - tämä vain lisää opetuksen haasteita. Lukeminen on ongelma ja tekoälyllä ja kopioimalla tehdään nyt jo kotitehtävät.

Eriytyvässö osiossa 60min

Vierailija
31/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on jätetty mahdollisuus hienosäätää asteikkoa, että saadaan tarvittaessa kaulaa.

Vierailija
32/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on jätetty mahdollisuus hienosäätää asteikkoa, että saadaan tarvittaessa kaulaa.

Painottavat eriytyvää osiota? Mikä muu on muka mahdollista tuollaisissa kysymyksissä?

Vierailija
33/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painottavat eriytyvää osiota? Mikä muu on muka mahdollista tuollaisissa kysymyksissä?

Jos huomaavat ristiriitaisuuksia esimerkiksi, ja voi olla niissä järjestelyissäkin ratkaistavia, saattaa olla jopa yliopistolaki mikä venyttää. 

Vierailija
34/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erot tulevat olemaan varmasti hiuksenhienoja, kun oli helpohko koe ja hakijoita valtavasti.

Vierailija
35/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorsii niitä, jotka joutuvat kulkemaan pitkän matkan pääsykokeisiin. Yksi lukupäivä on pois, kun se kuluu matkustamiseen.

Eikö pääsykoepaikkoja kuitenkin ole ympäri Suomen? 

Hki, Turku, Rovaniemi, onko Kuopio, Vaasa?

Myös Oulussa on valintakoe G, jossa on oikeustiede  muiden ohella.

Vierailija
36/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 paikkaa jota ensikertalaiset voi hakea. Tuosta määrästä 50 sellaisia joita ensikertalaisten kanssa voi muut myös kisata

Vierailija
37/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä avoimessa 125 op oikeustieteen perus- ja aineopintoja, oikiksen erityisosion kysymykset ei kyllä mitenkään tue sitä väitettä, että ne mittaisivat oikeustieteen opinnoissa tarvittavia taitoja. Olivatko julkaisun kirjoittajat todella tarkoittaneet, että heidän työnsä tulkitaan pääsykokeessa lähinnä yksityiskohtien muistitehtävänä sen sijaan, että keskityttäisiin oikeusvaltioajattelun ymmärtämiseen ja soveltamiseen EU:n ja Suomen kontekstissa?

Vierailija
38/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen osio oli helppo

T. Sossu

Minä olin tekemässä sitä yhteistä osiota ja ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin ongelmitta.

jep, yhteinen osio oli n. tunnissa tehty ja oikisosio n.puolessa tunnissa. Toki jätin taktisesti joitakin vastaamattakin, mutta ei hurjan monta. Yhteinen osio oli kyllä mielestäni outo ja kun 3 päivää oli silmät kierossa tankannut oikiksen ennakkomatskua niin en huimasti ilahtunut yli 40 sivun matskun selailusta, onneksi olen hyvä silmäilemään tekstiä läpi, niin ei mennyt aikaa haku-naputteluun. Jotenkin erikoista miten tämä mittaa soveltuvuutta näille kaikille aloille.

Vierailija
39/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriyty

Sekin vielä.

Vierailija
40/143 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä avoimessa 125 op oikeustieteen perus- ja aineopintoja, oikiksen erityisosion kysymykset ei kyllä mitenkään tue sitä väitettä, että ne mittaisivat oikeustieteen opinnoissa tarvittavia taitoja. Olivatko julkaisun kirjoittajat todella tarkoittaneet, että heidän työnsä tulkitaan pääsykokeessa lähinnä yksityiskohtien muistitehtävänä sen sijaan, että keskityttäisiin oikeusvaltioajattelun ymmärtämiseen ja soveltamiseen EU:n ja Suomen kontekstissa?

Yksityiskohtien muistamista se lakimiehenkin työ on eikä mitään filosofointia.