Mitä mieltä kun 17 vuotias tyttö viettää juhannuksen vanhempiensa kanssa kotona?
Onko tämä yleistäkin nykyään? Itse olin 17 vuotias -80 luvulla ja ei olisi tullut mieleenkään olla juhannusta tuolloin vietettiin mukisematta vanhempien kanssa. Mistään arasta ihmisestä ei ole kyse. Itse olin aikanaan ujo, mutta kyllä minä olen 14 vuotiaasta asti viettänyt juhannukset kavereiden kanssa jossain juhlapaikan ulkopuolella edes. Eikö nuo kaverimuistot teininä ole juuri niitä joita muistelee sitten vanhempana.
Kommentit (100)
Yks mun sukulainen nauroi mulle päissään, kun vietin juhannusta 15v ikäisenä perheeni kanssa.
Kaverimuistot lapsuudesta oli kaiketi sitä ihmisen parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt joka juhannuksen mökillä suvun kanssa kokkoa poltellen ja pelaten korttia serkkujen kanssa. En ole vielä nähnyt syytä mennä vihteellle kavereiden kanssa. Viihdyn hyvin raittiin juhannuksen serkkujen kanssa. Meillä on kivaa. Oikeastaan odotan seuraavaakin juhannusta.
M32
Itsellä sama homma. Muutama saunakalja riittää. Viimeiset 10 vuotta olen ollut vetovastuussa ruuan tai ainakin grillaamisen ja menun suunnittelussa. M31
Kyllä minäkin vietin kaikki nuoruuden juhannukset vanhempien kanssa aina siihen asti kunnes muutin pois kotoa. Nykyäänkin olen juhannuksen yksin kotona tai töissä. Ei ollut tapana pahemmin juhlia lapsuudenperheessäkään.
Kyllä tuonikäisen pitäisi olla jo jossain jussifestareilla pitämässä hauskaa samanikäisen pojan kanssa vaikka teltassa vaakamamboillen.
Meidän 23v opisjelija tulee kotiin juhannukseksi. Ehkä tapaa ystäviä, ehkä ei.
Ihan nornaalia. Kotona saa levätä täysihoidossa pari päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä huolestuisin jos meidän 17 vuotias haluaisi olla juhannuksena meidän 50 vuotiaiden vanhempien kanssa. Meidän tyttö lähtee 3 kaverinsa kanssa telttailemaan festareille. Vielä pahempaa jos näpräisi huoneessaan yksin puhelinta koko pyhän. Miettisin, että kiusataanko häntä vai onko muita ongelmia. Kyllä nuoruuteen kuuluu oleminen ikäistensä seurassa.
Kyllähän sitä ehtii muulloinkin kun juhannuksena. Ei meillä vielä alaikäiset festareilla hillu ilman aikuista seuraa.
Mitä pahaa on festsreissa? Olen vienyt 16- ja 17-vuotiaan Ruisrockiin. Kotiin ne tuli yöksi.
Meillä oli aikanaan naapurissa saman ikäinen tyttö, joka myös vietti juhannukset vanhempiensa kanssa. Kaunis ja todella kiltin oloinen. Vanhemmat asiallisia ja kohteliaita, mutta tietysti minä yhden juhannuksen kotona viettäessäni kyyläsin mitä he takapihalla tekevät juhannusaattona. Kännissä koko perhe ja juomia näytti riittävän edelleenkin.
Mut aikanaan 17-vuotiaana vielä pakotettiin mukaan vanhempien kavereiden mökille katselemaan heidän viinan kiskontaa ja juhannuksen juhlintaa. Kotiintuloaika oli 22 illalla vielä 18 vuotiaanakin.
Kaikki ei halua olla kännisten nussittavana
Minä olin nuori 90-luvulla ja vietin usein juhannukset kotona vanhempieni kanssa, joskus meille tuli joku kavereistani. Ei vaan kiinnostanut mitkään festarit yms, en ollut mikään ujo enkä arka, ne vaan ei kiinnostaneet. Niitä ihania nuoruusmuistoja kavereiden kanssa sai kyllä muualtakin kuin juhannuksena tapahtumista.
Ei minusta tuossa ole mitään ihmettelemistä. Monet perheethän viihtyvät yhdessä ja erillään voi olla muulloinkin kuin juhannuksena. Ei 17-vuotias ole vielä aikuinen, eivätkä kaikki sen ikäiset ole samanlaisia.
On. Pitää mennä Himoksen Juhannusjuhlille nyt ainakin.
Olisiko parempi olla yö taksikuskin kanssa? Ilmeisesti.
Meidän 17-vuotias, jota ei kiinnosta alkoholi eikä ihmismassat. On kavereita, lukiossa menee hyvin, harrastaa voisi mielestäni olla sosiaalisempi, mutta meitä on erilaisia. Viihtyy kotona, mökillä, perheen, sukulaisten kanssa ja myös yksin. On erilainen kuin minä. Varmasti jotain, mitä minä olen kokenut, jää kokematta, mutta se ei välttämättä ole huono asia. Näin 30 vuotta myöhemmin, kun muistelen kaikkia touhuja ja reissuja, niin paljon olisi saanut jäädä tapahtumatta ja moni asia olisi saanut tapahtua myöhemmin.
Eikö tuo ole nykyään ihan normaalia, ainakin omassa ystävä-ja tuttavapiirissä.
Juuri sen takia nuorten alkoholin käyttö on romahtanut, samoin rikosten määrä, jos vertaa ennen 2000-lukua.
Jopa tutkijat naureskelleet, hulttio nuoret ovat Suomesta kuolleet sukupuuttoon ja siksi niin moni tutkija tarpeeton.
Meidän tuon ikäiset ovat myös viettäneet juhannukset kotona vanhempien kanssa. Johtuen varmaan siitä, että kaverit ovat olleet joko ulkomailla tai jossain sukulaisten mökeillä, ei ketään maisemissa.
Ystävät kannattaa hankkia nuorena, vanhana se on vaikeampaa. Vanhemmat, älkää vaatiko lapisanne sinne perämetsien mökille, antakaa niiden mennä, se onparempi vaihtoehto tulevaisuuden kannalta.