Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
221/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mennyt vaan siihen että tekoälyä käyttävät ihmiset ei omaa edes perustaitoja kun on oppinut sen että itse ei tarvi opetella mitään kun tekoäly kertoo kaiken. Miksi minun ottaisi käyttää tekoälyä asioihin minkä voin opetella itsekin?

Kaikkea ei ehdi eikä kannata opetella itse, kun aika ja resurssit ovat rajallisia. Siksi tekoäly toimii loistavana apuvälineenä ja auttaa oppimaan tehokkaammin ja nopeammin juuri niitä asioita, joita haluat ymmärtää paremmin.

Onpa sinulla ruusuinen kuva oppimisesta ja ihmisistä. Tekoäly ei toimi minään apuvälineenä, jollei niitä juttuja noudata tai niin vastauksia ei lueta. Kouluissa tämä tulee niin hyvin esille, Sanotaan, että tee esitelmä Einsteinista. No, se meni nopeasti. 3 sekuntia ja lähetät sen opettajalle. Oppiko joku jotain? Sinun ja tekijän aika ja  resurssit säästyivät. Ehkä opettaja pisti jopa sen tekoälyn analysoimaan sen esitelmän. Ja tässäkö kaikki ovat voittajia?

Vierailija
222/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin tekisi ristikkoa tai ala-asteen matikan kertotauluja katsomalla takasivulta vastaukset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljonkin helpompaa leuhkia käyttämättömyydellä kuin yrittää oppia niin vaikea taito. Ja voin sitäpaitti leikkiä niin viisasta etten tartte lisäviisautta !

Mitä leuhkimista siinä on, että osaa kirjoittaa promptin chatgpteehen? Sinä voit sen kiinakieliopin lukea 3 minuutissa, mutta et saa todennäköisesti mitään silti sanottua kiinaksi. Me puhumme yli tuhannesta tunnista jota joudut suunnilleen harjoittelemaan, jotta voit sanoa osaavasi kiinaa. 

Vierailija
224/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Minun vastaukseni ovat olleet pitkiä enkä annan lupaa käyttöä niitä kokonaisuuksina.

Tämänkin ketjun kaikki esimerkit ehkä työhakemuksia lukuunottamatta on aivan tekemällä tehtyjä ongelmia. Haluan oikeasti nähdä sellaisen ihmisen, joka oppii suomenkielen chatgp:teellä.  

Rehellisesti sanottuna, mitä enemmän kirjoitan ja ajattelen asiaa, sitä enemmän tulen vakuuttuneeksi, että jos sille ei ole suoranaista tehtävää, niin ihmiset eivät sitä tule liiemmin käyttämään. Kun se ansioluettelo on kirjoitettu niin ehkä koira pitää viedä ulos, lapset käskeä suihkuun, sopia 10 ihmisen kanssa mistä ravintolasta he pitävät ja milloin ehtivät ja muistiko mummo lääkkeensä, niin ne tekoälyvastaukset menettävät merkityksen. Suurin osa ihmisten ongelmista on arkipäiväisiä asioita. Ei sitä, että tarvitaan joku selittämään kiinankielioppia. Eikä edes löytämään ravintolaa Färsaarilla, vaan se, että miten Pirkko ja Piia saataisiin samaan aikaan siihen ravintolaan juhlimaan synttäreitä, kun molemmilla on aina niin kova kiire. Ei, eikä edes se treeniohjelma, vaan se miten saa itsensä treenaamaan ylipäätään. 

Jos pitää päättää, mihin aikaan 10 ihmistä pääsee ravintolaan niin voi laittaa tekoälyä tekemään Doodle-kysely puolestasi tai koostamaan WhatsApp-ryhmästä aikataulut yhteen? Kun mummolle pitää muistaa lääkkeet, moni käyttää jo nyt kalenteria tai muistutuksiam tekoälyllä voi tehdä vielä yksilöllisempiä muistutuksia tai tarkistaa, oliko lääkkeet otettu, jos siihen on yhdistettynä sensori tai hoitaja-avusteinen järjestelmä. 

Vierailija
225/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä tietokoneistakin sanottiin että ei tavallinen ihminen niitä tarvitse mihinkään...

Ihan tuollainen arkisen tiedon haku toimii hyvin. Kuten vaikka se että mikä on paras reitti Hevonkuusesta ja Hevonpyllyyn. Google maps antaa kyllä ohjeita, mutta tekoälyllä saa myös aikataulut. Eli se vain tekee nopeammin sen minkä osaisin itsekin tehdä. Aikaa säästyy. 

Oikein käytettynä loistava työkalu. Ammatteja tulee ja menee, tekoäly korvaa osan, joitakin se tuo lisää. 

Vierailija
226/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyltä saa varmasti mielenkiintoisia vastauksia nyt kun venäjä on alkanut syöttämään lännen tekoälymalleille omaa propagandaansa.

Nyt niillä on hätä saada ihmiset käyttämään tekoälyä aivottomasti joka asiaan.

Vierailija
227/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyttäisin, jos vain osaisin. Miten se toimii?

Lataat appstoresta chatgpt:n sitten kirjoitat siihen, että kirjoita minulle ansioluettelo tai kuinka monta koirarotua maailmassa on ja sitten sinulle tulee vastaus. Ja jos ei kelpaa niin käsket tekemään tarkemmin  jotain. Riippuen tietysti mitä tekoäly ohjelmaa käytät voit tehdä eri asioita. Kuten vaikka se uusi Googlen veo, joka tekee videoita. Sitten vaan sanot mitä haluat ja se tekee ja loppuillan käytät kaikenlaisen turhan tekemiseen, ellei sinulla ole jotain oikeaa tehtävää tehtäväksi.

Vierailija
228/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mennyt vaan siihen että tekoälyä käyttävät ihmiset ei omaa edes perustaitoja kun on oppinut sen että itse ei tarvi opetella mitään kun tekoäly kertoo kaiken. Miksi minun ottaisi käyttää tekoälyä asioihin minkä voin opetella itsekin?

Kaikkea ei ehdi eikä kannata opetella itse, kun aika ja resurssit ovat rajallisia. Siksi tekoäly toimii loistavana apuvälineenä ja auttaa oppimaan tehokkaammin ja nopeammin juuri niitä asioita, joita haluat ymmärtää paremmin.

Onpa sinulla ruusuinen kuva oppimisesta ja ihmisistä. Tekoäly ei toimi minään apuvälineenä, jollei niitä juttuja noudata tai niin vastauksia ei lueta. Kouluissa tämä tulee niin hyvin esille, Sanotaan, että tee esitelmä Einsteinista. No, se meni nopeasti. 3 sekuntia ja lähetät sen opettajalle. Oppiko joku jotain? Sinun ja t

No et sinä kyllä koulussakaan live-opettajan opetuksessa opi mitään ellet kuuntele ja ole aktiivinen. Se on ihan jokaisesta itsestään kiinni miten sitä tekoälyä käyttää. Joissan tapauksissa se voi hidastaa oppimista, oikeinkäytettynä syventää.

Vierailija
229/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka kysyi miten käyttää tekoälyä. Täältä löytyy Chat GPT, on myös maksuton versio

https://chatgpt.com/

Vierailija
230/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää päättää, mihin aikaan 10 ihmistä pääsee ravintolaan niin voi laittaa tekoälyä tekemään Doodle-kysely puolestasi tai koostamaan WhatsApp-ryhmästä aikataulut yhteen? Kun mummolle pitää muistaa lääkkeet, moni käyttää jo nyt kalenteria tai muistutuksiam tekoälyllä voi tehdä vielä yksilöllisempiä muistutuksia tai tarkistaa, oliko lääkkeet otettu, jos siihen on yhdistettynä sensori tai hoitaja-avusteinen järjestelmä. 

Mutta kun katsos Pirkkolla ei periaatteesta ole whats apissa ja Piia ei vielä tiedä milloin lapsen koulun päättäjäiset pidetään, joten he eivät voi vastata kyselyyn. Mummo taas kuulee muistutuksia, mutta ei muista miksi muistutus soikaan. Kun niitä muistutuksia on niin paljon. Sensori taas ärsyttää ja muutenkin mummo luulee, että siinä on paholainen. 

Vierailija
231/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin juuri tekoälyltä niinkin arkista neuvoa, että neuvoa miten saisin auki itsepäisen kookospähkinän ja onnistuihan se varsin hyvin tekoälyn neuvoilla.

Vierailija
232/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sinulla ruusuinen kuva oppimisesta ja ihmisistä. Tekoäly ei toimi minään apuvälineenä, jollei niitä juttuja noudata tai niin vastauksia ei lueta. Kouluissa tämä tulee niin hyvin esille, Sanotaan, että tee esitelmä Einsteinista. No, se meni nopeasti. 3 sekuntia ja lähe

Tästä ketjusta on tullut kyllä hyvin esille tuo, se voi, narratiivi. Koulussa sentään opettaja voi vähän sentään vaikuttaa oppimiseen. Vaikka sittenhän luetuttaa ääneen tai laittaa lapset kirjoittamaan. Ei ehkä aina, mutta usein. 

Vierailija
233/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyin juuri tekoälyltä niinkin arkista neuvoa, että neuvoa miten saisin auki itsepäisen kookospähkinän ja onnistuihan se varsin hyvin tekoälyn neuvoilla.

Eli miten? Vasara, pora vai saha?

Vierailija
234/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun katsos Pirkkolla ei periaatteesta ole whats apissa ja Piia ei vielä tiedä milloin lapsen koulun päättäjäiset pidetään, joten he eivät voi vastata kyselyyn. Mummo taas kuulee muistutuksia, mutta ei muista miksi muistutus soikaan. Kun niitä muistutuksia on niin paljon. Sensori taas ärsyttää ja muutenkin mummo luulee, että siinä on paholainen. 

Se ettei tekoäly anna vastausta aivan jokaiseen ongelmaan ei se tarkoita sitä etteikö tekoäly voi olla hyödyllinen muissa ongelmissa. Pirkon ja Piian suhteen ehdotan, että muut sopivat WhatsAppissa milloin tapaavat ja Pirkko ja Piaa ja sitten tulevat jos heille sopii ja vastaavasti jättävät tulematta jos ei sovi.

Vierailija
235/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin työpaikoissa vaaditaan videoesittely, mikä saattaa olla ainakin ujommalle tai vähemmän kauniille/komealle kova paikka. AI voinee auttaa tähänkin eli osaamiskartoituksen perusteella tehdä käsikirjoituksen mitä puhua. Jopa antaa esiintymistä koskevia neuvoja.

Sitten vain harjoittelemaan kuin koulun jouluista tonttuleikkiä varten.

Vierailija
236/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn käyttö haku hakukoneena on erittäin kyseenlaista.  Ja osoittaa laiskuutta ja tyhmyyttäkin. Tekoäly ei erota luotettavaa tietoa ja jopa sepustelee omiaan. Sitä EI pitäisi käyttää hakukoneena sanovat asiantuntijat.

Muuta käyttöä kyllä löytyy, JOS osaa muotoilla sille hyvin, mitä haluaa.

Vierailija
237/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta on tullut kyllä hyvin esille tuo, se voi, narratiivi. Koulussa sentään opettaja voi vähän sentään vaikuttaa oppimiseen. Vaikka sittenhän luetuttaa ääneen tai laittaa lapset kirjoittamaan. Ei ehkä aina, mutta usein. 

Itse olen opetellut espanjaa tekoälyn avulla siten, että juttelen tekoälyn kanssa espanjaksi ja pyydän sitä korjaamaan virheeni. Voin myös pyytää tekoälyä kirjoittamaan vaikka B1-tason luetunymmärrystekstin kysymyksineen. Lisäksi voin pyytää opettamaan tietyn aihepiirin sanastoa tai selittämään vaikeita kielioppiasioita selkeämmin. Käytän toki muitakin opiskelukeinoja, mutta tekoäly on hyvä lisä ja tukee muuta oppimista.

Vierailija
238/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli miten? Vasara, pora vai saha?

Siinä on sellainen pehmeämpi 'silmä' kohta ja siihen kun puhtaalla ruuvarilla ja vasaralla napsauttaa niin saa kivasti pillin meneen lävitse.

Vierailija
239/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aluksi kiinnostunut tekoälystä mutta nyt olen vakuuttunut siitä, en sen tavoite on lähinnä passivoida ja tehdä ihmisistä entistä tyhmempiä. 

Vierailija
240/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei tekoäly anna v

Eli ehdotatko sinä vai tekoäly? Kukaan ei kiellä etteikö voi olla, kuten sinäkään et kiellä sitä ettei se aina ole. Oikeassa elämässä ihmiset ovat juuri tuollaisia, outoja periaatteita, ihmeellisiä uskomuksia, ei edes itse tiedetä mitä halutaan, laiskuutta jne, monet ongelmat syntyvät juuri niistä. Ihmisten kanssa lähes kaikki jokapäiväiset ongelmat ovat jotain tätä luokkaa. Ei se, että mistä saisi espanjan b1 taso harjoitusmateriaalia. 

Tekoäly pystyy ratkaisemaan ja hoitamaan määrätynlaisia tarkkoja ongelmia, jotka kysyjä pystyy määrittelemään ja ilmaisemaan tarkasti. Ja jos unohdat itse jotain vastaus jää vajaaksi, koska se ei pysty tietämään, ette sinä muistanut, että olit jo ensiviikoksi sopinut jotain ja tai se ravintola, jonne sinun siellä Färsaarilla piti mennä, niin heillä sattui palamaan savupiippu jo nyt on ehkä kiinni tai ei, kun saavutte sinne, eikä se tekoäly ei kykene varoittamaan sinua asiasta, koska se ei tiedä. Toisin kun ehkä se hotellin omistaja, jonka serkku omistaa sen paikan. 

Tekoäly on hyödyllinen kuin televisio, jos haluaa katsoa uutiset. Luotat, että se on totta ja kuuntelet, mitä sanotaan. Mutta kun suljet television, niin et sinä sitä kauheasti kaipaa tai tarvitse. Eikä se nyt kauheasti mullista elämääsi.