Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ylpeilevät sillä ettei käytä tekoälyä mihinkään?

Vierailija
03.06.2025 |

Se alkaa olla vähän sama kuin ylpeilisi sillä että ei käytä autoa tai tietokonetta mihinkään, eli aika yleinen työkalu jo. Minä käytän paljon. En esimerkiksi kysele enää yhtään mitään keskustelupalstoilta - paitsi nyt tämän - vaan kysyn tekoälyltä. Se googlettaakin nopeammin kuin minä itse, joten esim. vieraan kaupugin ruokapaikat osoitteineen kysyn tekoälyltä, vain yhtenä esimerkkinä. Tänään se suunnitteli minulle juhlamekon. Lähden viikonloppuna etsimään siihen kangasta ja netistä se etsikin minulle jo mallikaavat. 

Kommentit (319)

Vierailija
241/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se on vieraan pelkoa, osittain aiheellista. Itse käytän oppimiseen, chatGPT on varsin hyvä selittämään vaikeita konsepteja selkokielisesti ja sen kanssa voi sparrata omas ymmärrystään loputtoman paljon.

Vierailija
242/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuollainen arkisen tiedon haku toimii hyvin. Kuten vaikka se että mikä on paras reitti Hevonkuusesta ja Hevonpyllyyn. Google maps antaa kyllä ohjeita, mutta tekoälyllä saa myös aikataulut. Eli se vain tekee nopeammin sen minkä osaisin itsekin tehdä. Aikaa säästyy. 

Ja mihin tuossa aikataulutiedossa tarvitaan tekoälyä? Sitäpaitsi googlen antamat tiedot aikatauluista, aukioloajoista ym. ovat yllättävän monesti vääriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos pitää päättää, mihin aikaan 10 ihmistä pääsee ravintolaan niin voi laittaa tekoälyä tekemään Doodle-kysely puolestasi tai koostamaan WhatsApp-ryhmästä aikataulut yhteen? Kun mummolle pitää muistaa lääkkeet, moni käyttää jo nyt kalenteria tai muistutuksiam tekoälyllä voi tehdä vielä yksilöllisempiä muistutuksia tai tarkistaa, oliko lääkkeet otettu, jos siihen on yhdistettynä sensori tai hoitaja-avusteinen järjestelmä."

Mihin näissä toimissa tarvitaan tekoälyä? Nuohan hoitaa pienemmällä vaivalla ihan itse kuin alkaa kinaamaan jonkun idiootin kanssa että saisi oikeanlaisen lopputuloksen.

Yksilöllisempiä muistutuksia??? Eli mitä?

Hoitaja-avusteinen järjestelmä?? Siis hoitaja tarkistaa, että lääkkeet otetaan?? Ja tekoälyä tässä tarvitaan mihin??

Vierailija
244/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se on vieraan pelkoa, osittain aiheellista. Itse käytän oppimiseen, chatGPT on varsin hyvä selittämään vaikeita konsepteja selkokielisesti ja sen kanssa voi sparrata omas ymmärrystään loputtoman paljon.

Esimerkki tällaisesta konseptista?

Vierailija
245/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin työpaikoissa vaaditaan videoesittely, mikä saattaa olla ainakin ujommalle tai vähemmän kauniille/komealle kova paikka. AI voinee auttaa tähänkin eli osaamiskartoituksen perusteella tehdä käsikirjoituksen mitä puhua. Jopa antaa esiintymistä koskevia neuvoja.

Sitten vain harjoittelemaan kuin koulun jouluista tonttuleikkiä varten.

Niin keltään ystävältä tai perheenjäseneltähän ei tähän voi pyytää apua kun pitää oikein vaalia sitä autistisuuttaan Suomessa ja kehittää itseään elottoman koneen kanssa.

Vierailija
246/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erona on se, että tekoäly ei puolustaudu, ei vähättele kysyjää eikä väitä olevansa täydellinen. Se korjaa virheensä sekunneissa, jos siihen annetaan mahdollisuus toisin kuin moni, joka jää oman ylimielisyytensä vangiksi."

LOL! Tässähän juuri tekoäly puolustautuu ylimielisesti...

"Jos joku päättää olla käyttämättä tekoälyä siksi, että haluaa muiden epäonnistuvan sen avulla, kertoo se enemmän asenneongelmasta kuin asiantuntemuksesta."

Mistähän tämä virke sitten kertoo?

Vierailija
247/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihminen sparraa ymmärrystään parhaiten toisten ihmisten kanssa keskustelemalla.

Vierailija
248/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattiset konseptit implikaatioineen.

Vierailija
249/319 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihminen sparraa ymmärrystään parhaiten toisten ihmisten kanssa keskustelemalla.

Monimutkaisia konsepteja sisäistäessä ihmisen rajallinen aika ja kärsivällisyys tulevat pullonkauloiksi heti.

Vierailija
250/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältän tekoälyä niin paljon kuin mahdollista. Ehkä se johtuu siitä, että arvostan aitoa luonnollista älyä. 

Ainakin toistaiseksi älykkäämpi ja luovempi yksilö istuu näppäimistön tällä puolen. Se olen minä, joka tekee havaintoja, bongaa virheitä ja saa prosessissa uusia ideoita. Tekoäly toteuttaa ne niin hyvin kuin tällä hetkellä osaa.

Vierailija
251/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monimutkaisia konsepteja sisäistäessä ihmisen rajallinen aika ja kärsivällisyys tulevat pullonkauloiksi heti.

Ja resurssit. Jos yliopiston kurssille osallistuu sata opiskelijaa, henkilökohtaista aikaa luennoitsijalta ei liikene jokaiselle.

Vierailija
252/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako se tehdä Munsalan kansalispuvun? Paljonko maksaa?

Tai pestä jauhenlihan

Vierailija
253/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja resurssit. Jos yliopiston kurssille osallistuu sata opiskelijaa, henkilökohtaista aikaa luennoitsijalta ei liikene jokaiselle.

Näin on. Lisäksi kielimallit ovat TOSI hyviä oppimisen apuvälineitä, mikäli niitä hyödyntää kuin tsemppaavaa kurssiassaria.

Vierailija
254/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin työpaikoissa vaaditaan videoesittely, mikä saattaa olla ainakin ujommalle tai vähemmän kauniille/komealle kova paikka. AI voinee auttaa tähänkin eli osaamiskartoituksen perusteella tehdä käsikirjoituksen mitä puhua. Jopa antaa esiintymistä koskevia neuvoja.

Niin keltään ystävältä tai perheenjäseneltähän ei tähän voi pyytää apua kun pitää oikein vaalia sitä autistisuuttaan Suomessa ja kehittää itseään elottoman koneen kanssa.

Tekoäly on aina avulias, sillä on aina aikaa eikä se ole koskaan pahansuopa. Se ei jauha seläntakana kakkaa avunpyytäjästä. Samaa ei voi sanoa perheenjäsenistä ja ystävistä.

Vierailija
255/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa tulee esille, että lähinnä sitä sitten käytetään kuin oppikirjaa tai opettajana. Vaikka ne opiskeluvuodet tuntuvat pitkiltä, niin ne ovat kuitenkin aika lyhyt aika elämässä. Mitä sitten, kun ei enää tarvitse opetella jotain matematiikan konsepteja? Kun se espanjakin sujuu, eikä  uusien kielten opiskeluun ole tarvetta tai kiinnostusta? Eikä sitä firmaakaan ole perustamassa, jota pitäisi markkinoida. 

Katsoin juuri videon noista metan ja Ray banin älylaseista. Tyyppi käveli ympäriinsä ja kysyi, hei meta, millainen sää on Berliinissä, hei meta millainen sää on Barcelonassa. Hei meta, minkä merkkinen auto edessäni on jne. Ihan oikeasti, kuka jaksaa kävellä lasit päässä koko ajaan kysyen aika turhia asioita ääneen, jotta saisi niistä laseista edes jotain käyttöä? Mitä väliä sillä ihan oikeasti on, jos se auto siinä edessä on Jeep tai Ford? Tai sataako Berliinissä nyt? 

Vierailija
256/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta on tullut kyllä hyvin esille tuo, se voi, narratiivi. Koulussa sentään opettaja voi vähän sentään vaikuttaa oppimiseen. Vaikka sittenhän luetuttaa ääneen tai laittaa lapset kirjoittamaan. Ei ehkä aina, mutta usein. 

Itse olen opetellut espanjaa tekoälyn avulla siten, että juttelen tekoälyn kanssa espanjaksi ja pyydän sitä korjaamaan virheeni. Voin myös pyytää tekoälyä kirjoittamaan vaikka B1-tason luetunymmärrystekstin kysymyksineen. Lisäksi voin pyytää opettamaan tietyn aihepiirin sanastoa tai selittämään vaikeita kielioppiasioita selkeämmin. Käytän toki muitakin opiskelukeinoja, mutta tekoäly on hyvä lisä ja tukee muuta oppimista.

Minä taas en ikinä luottaisi tekoälyyn kielen oppimisessa, koska se voi lasketella ihan mitä potaskaa tahansa ja sitten oppisin asiat väärin. Koneet ja ihmisten puhumat kielet nyt eivät vaan sovi yhteen.

Vierailija
257/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattiset konseptit implikaatioineen.

Tämäkö on mielestäsi selkokieltä? Ei se ainakaan suomea ole, eli et ole oikeasti oppinut yhtään mitään.

Vierailija
258/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on aina avulias, sillä on aina aikaa eikä se ole koskaan pahansuopa. Se ei jauha seläntakana kakkaa avunpyytäjästä. Samaa ei voi sanoa perheenjäsenistä ja ystävistä.

Ystäväsi ovat silti aina realistisempia leikkimään työnantajaa kuin yksikään tekoäly. Jos tuntuu ettei henkisesti kestä ystävien tai perheenjäsenten edessä harjoittelua ja palautetta, niin ei se helpompaa ole kyllä työnantajankaan kohdalla. Ystävät ovat ystäviä, ei jotain kiusaavia luokkakavereita. Kyllä heidän pitäisi olla jotain muuta kuin pahansuopia sinua kohtaan tai en kutsuisi heitä enää sitten oikein ystäviksi, vai mitä?

Ei, enkä minä kyllä ole koskaan kokenut, että perheenjäseneni jauhaisi kakkaa selän takanani minusta, jos olen heidän kanssaan jotain harjoitellut. Mutta ehkä sitten sinun perheesi on toisenlainen? 

Vierailija
259/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resursseista puheen ollen, montako hehtaaria sähköä ja mottia vettä tekohenkilökohtaiseen virheitä vilisevään keskinkertaiseen lässytystuokioon on kulutettu? (Käytän tahallani vääriä yksiköitä.)

Lyön vetoa, että enemmän kuin siihen, että opiskelija vaivautuisi tutustumaan kurssimateriaaliin ja ajattelemaan itse. Jos tämä on liian vaivalloista, yliopisto on väärä paikka.

Vierailija
260/319 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa vaikka korostaa ekologisuutta tai tiedonhankintataitoja? En tiedä. Vähän kyllä epäilyttää kun jotkut ulkoistavat ajattelunsa tekoälylle. Itse olen tehnyt niin älypuhelimelle ja minusta on tullut tyhmempi.