Kokemuksia siitä kun narsisti saa uhrin näyttämään hullulta muiden silmissä ja siksi kaikki uskovat eron jälkeen narsistin puheita uhrista
Kommentit (77)
Minun kokemus on, että narsisti paljastuu kyllä. Se voi viedä 20 vuotta, mutta totuus tulee ilmi. Narsistille jää vain pieni ydinjoukko, joka ei näe narsistin hulluutta.
On tuttua tälläkin hetkellä. Osa tutuista uskoi narsisti-exän keksityt sepitykset mielenterveysongelmistani, koska hän ekstroverttinä vaikuttaa reippaalta ja rehdiltä ja minä hiljaisena vaikutan ilmeisesti oudolta ja epäilyttävältä. En ole jaksanut nähdä vaivaa oikaista exän sepityksiä, joten valitettavasti jotkut tutut katsovat minua nykyään kieroon.
Vierailija kirjoitti:
On. Mulla on kokemusta, kun komea ex-mies pyöritti lasun tätejä miten tahtoi. Poliisi oli mun puolella, kun tiesi narsistin rikosrekisterin tietty. Eivätkä ole niin sinisilmäisiä, että lässyttämällä saisi valheet läpi. Sossuntädit meni vähän hölmistyneiksi, kun vastasin, että valitettavasti en ole hullu, kun siitä olisi ihan hirveästi hyötyä tässä mun taideammatissa.
Moni kuvittelee, että koska lasu ei ota kantaa kummankaan osapuolen sanomisiin, on lasu jomman kumman puolella. Pershäiriöisiä on lasun asiakaskunta pullollaan. Nämä kyllä tunnistetaan, vaikka ääneen sitä ei voi sanoakaan (ei ole diagnosointioikeutta).
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes narsisti. Toiset ovat parempia ja ahkerampia erotilanteessa selvittämään eron syitä ympäristölle. Itselle kävi näin. Eksä unohti tyystin kertoa lähipiirille omat tekosensa, jaksoi kyllä kertoa millainen minä olin ollut. Ei silti, ei se mua kiinnostanut. Ne ihmiset, joilla on itselleni väliä, tuntevat minut riittävän hyvin eivät myöskään uskoneet eksän juttuja ihan sellaisenaan.
Tuo nyt on ihan tyypillistä terveellekin, että kerrotaan, mitä toinen teki, ja jätetään kertomatta, mitä itsessä oli vikana. Ihan inhimillistä.
Mutta narsistit myös valehtelevat sujuvasti toisista ihmisistä isostikin. Ja projisoivat omat vikansa muihin. Esim. ex-miesystävä, joka oli ihan tunnettu juoppo, väitti minun olevan alkoholisti, vaikka joi minun pienen viinikellarini ihan yksin tyhjäksi. Olen liki raivoraitis, juhlissa voin ottaa kuohuviinilasin muiden kanssa tai yhden lasin viiniä ruuan kanssa. Välillä menee vuosia, etten juo yhtään. Mutta niin vaan osa minunkin läheisistäni uskoi juopon juttuja, eikä omia silmiään ja korviaan. Sama paskajätkä väitti minua myös usein uskottomaksi, vaikka en kertaakaan pettänyt häntä suhteemme aikana. Eron jälkeen paljastui kaikki hänen sivusuhteensa. Joista en jaksanut edes siinä vaiheessa suuttua, hyvä että löysi uusia uhreja.
Narsistit ovat äärimmäisen taitavia manipuloijia. Ja moni todella uskoo, että ovat viehättäviä ihmisiä (eivät ole). Kuka tahansa voi hurmata muut valehtelemalla kaikesta sujuvasti, mutta eihän siinä ole mitään järkeä pidemmän päälle, kun valheet kuitenkin paljastuvat. Ja sitten taas narsisti pakkaa laukkunsa ja lähtee.
Yksi naispuoleinen ystäväni kääntyi minua vastaan, kun ei uskonut kun kerroin millainen mies oikeasti oli. Hän uskoi mieluummin omaa käsitystään ihmisestä jota tapasi ehkä parin kuukauden välein, kuin minua joka oli asunut tämän ihmisen kanssa kymmenen vuotta. Hänen mielestään mieheni oli niin ystävällinen, hauska ja fiksu, ettei voinut kohdella ketään huonosti. Olin kuulemma käsittänyt miehen sanomiset väärin, ylireagoin ja jostain lapsuudestani johtuvasta syystä olin alkanut näkemään miehen valheellisessa valossa. Olin aika syvästi järkyttynyt ja loukkaantunut ystäväni käytöksestä. Entisen ystävän.
Tuttua on. Exän kanssa erottiin hänen salasuhteen vuoksi. Siitä alkoi raju henkinen väkivalta, mikä jatkuu edelleen. Hän on uhri ja minä syyllinen kaikkeen. Tähän kuuluu tietenkin minun mustamaalaaminen kaikille mahdollisille (viranomais)tahoille. Mietin jo rikosilmoituksen tekemistä vainoamisesta. Suosittelen soittamista Nollalinjalle.
Narsisti ei pelkää käyttää fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa. Mitä vaan, jotta uhri menee huonoon kuntoon. Ei ota vastuuta mistään.
Narsisti manipuloi taitavasti lampaat mukaan juoneensa. Manipuloi heitä imartelulla tai seksillä. Ei välitä laeista.
Narsisti valitsee heikon ja säälittävän puolison oikeuttaakseen sairaat tekonsa. Helppo leimata ja tarvittaessa painaa alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kokemusta on. Eksä vannotti mulle, ettei setvitä eroa muiden kanssa, vaan käsitellään ero meidän kesken. Naivisti uskoin tähän ja olin hiljaa. Menetin käytännössä kaikki ystäväni kuukausien kuluessa. Meillä oli yhteiset ystävät, jotka kaikki asettuivat eksän puolelle niiden "hiljaisten" kuukausien aikana, koska eksähän ei ollut hiljaa eron syistä, vaan väitti kaikille mun seonneen ja heittäneen hänet, rakastavan puolison ja isän, pihalle ihan yllättäen, vaikka tosiasiassa hän lähti itse toisen naisen matkaan.
Jep, juuri tällaista koin itsekin. Hyökkää itse ja käyttäytyy passiivisaggressiivisesti viikkoja, eroaa, ja kun pyydän että voisiko sitten nukkua jossakin muualla kuin sängyssäni, niin minä kohtelen häntä epäinhimillisesti. Ynnä muuta karseaa uhriutumispaskaa, vaikka hän oli joka askeleella se pahantekijä. Ilmeisesti olisi vaan pitänyt ottaa iskut vas
Juuri näin! Tasan samanlaista sain kokea itsekin, ja samanlaiset jutut oli exällä. Hän oli olevinaan erosta hämmästynyt uhri, niin välittävä puoliso ja isä, vaikka oli julma ja välinpitämätön ketku. Ja lähipiiri uskoi, ja yritti tolkuttaa minulle järkeä etten eroaisi niin hyvästä miehestä.
Narsistille isoin loukkaus on, kun uhri pääsee häntä vihreämmälle oksalle. Se saa narsistin pitelemättömän raivon valtaan.
Narsistin lähellä tulee huono olo. Jo se kertoo, että tyypin tarinoihin ei ole luottamista. Ja sehän jää toistuvasti kiinni valehtelusta, jota se tekee kaiken aikaa, jopa silloin kun siihen ei ole mitään järkevää syytä.
Narsistin uhri voi olla vaikka miten traumatisoitunut, mutta hänen lähellään ei tule sitä painostavaa, ahdistavaa ja itseään hulluksi luulevaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti valitsee heikon ja säälittävän puolison oikeuttaakseen sairaat tekonsa. Helppo leimata ja tarvittaessa painaa alas.
Minä olin kirjaimellisesti hyvä uhri. Olin pienikokoinen, yksinäinen työni vuoksi ja vielä onnettomuudessa loukkaantunut. Kokematon, nuori ja sinisilmäinen. Sivistysvaltiossakaan ei voi paljastaa heikkouksiaan, aina on vaarana, että joku käy kimppuun.
Toisaalta työni oli osittain kissanristiäisiä, glamouria ja edustamista. Nepä kelpasi narsistille paremmin kuin hyvin. Vakaviin edustustilaisuuksiin ei kuitenkaan halunnut tulla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemus on, että narsisti paljastuu kyllä. Se voi viedä 20 vuotta, mutta totuus tulee ilmi. Narsistille jää vain pieni ydinjoukko, joka ei näe narsistin hulluutta.
Tätä mun isänikin vakuutti mulle pahimmalla hetkellä, ja oikeassa oli. Myös se että hänen vanhempansa olivat olleet sosiaalilautakunnassa, auttoi. Isä osasi aina sanoittaa, miksi sossut toimivat törkeästi, kun sillä oli sisäpiiritietoa.
Narsistilla on usein paljon lapsia, joita hän manipuloi. Kontrolli jatkuu pesästä lentämisen jälkeenkin, vaikka hän olisi harmaantunut ukko tai botox-otsainen mummo.
Vierailija kirjoitti:
Narsistille isoin loukkaus on, kun uhri pääsee häntä vihreämmälle oksalle. Se saa narsistin pitelemättömän raivon valtaan.
Menestys on paras kosto.
On. Seuraapa Helena ja Mikko Koivun hommaa. Sai jopa lapset vietyä täysin normaalilta äidiltä. Eikä ole ainoa tapaus.
Narsisti on suuruudenhullu ja hänellä on paljon velkaa.
Mulla on (oli) ystävänä tällainen narsisti, joka toistuvasti riitaantuu esim. naapureidensa kanssa ja muuttaa äkkiä pois. Kolmen vuoden tuttavuutemme aikana on asunut kolmessa osoitteessa ja kuluvana vuonna olen estänyt hänet puhelimesta kolme eri kertaa kun hän pimahtaa ja alkaa syytellä minua jostain mitä itse tekee. Hyvin hämmentävää, kun mä olen sovinnollinen ihminen enkä riitaannu kenenkään kanssa :D
Ja tää henkilö on niin sokea itselleen, että syyttää jopa muita omasta ylivelkaantumisestaan. Mä (ja muut) näkevät, miten hän itse ostelee rotulemmikkejä, myy ne pois ja hankkii uusia tilalle, pummaa rahaa ja säntää koruliikkeeseen ostamaan itselleen rihkamasormuksen vaikka piti ostaa ruokaa jne. Suuttui viime viikolla kun ei enää kolmatta kertaa tänä vuonna saanut sieltä ostokorttia ruokakauppaan.
Muija on ulosotossa, suojaosuus on isompi kuin se, mitä mulle jää eläkkeestäni asumismenojen jälkeen käteen, mutta silti se on aina kuun lopussa pa ja mulla menee rahaa säästöönkin.
Ja siitähän hän mulle viimeksi kilahtikin kun mä "oon nokkava ja leuhkin varallisuudellani" kun hän tivasi ja intti, miksi aion muuttaa ja minne ja sanoin, että ehkä paikkakunnalle X, kun mulla on siellä perittynä talonpuolikas.
Olen myymässä asuntoani koska tähän tulee putkiremppa, koska mun lapset asuvat kaukana ja vanha isä sillä suunnalla myös ja mä haluan lähemmäs heitä. Mun naapurit on ihanat ja koti kiva eikä ympäristössäkään mitään vikaa. Mun muuttomotiiveissa on hänen mielestään jotain vikaa ja vain hän saa muuttaa, koska riitaantuu naapuriensa kanssa ja polttaa sillat.
Ymmärrän, miksi hänen lapsensa pitävät häneen välimatkaa eivätkä lainaa kesämökkiään.
Juuri näin!