HS: Ajattelun alasajo
Kirjoitustaito ja kriittinen ajattelu ovat alamäessä. Samoin kyky keskittyä, ideoida ja suunnistaa informaatioähkyssä. Ihmiskunta potee hiljaista ajattelukyvyn romahdusta, kirjoittaa HS Vision toimittaja Niclas Storås.
Hylätty. Hylätty. Hylätty. Hylätty. Hylätty.
Kun apulaisprofessori Veikko Eranti oli hylännyt viidenneltä opiskelijalta tenttivastauksen, hän päätti lähettää tälle suoran kysymyksen sähköpostilla.
Oliko opiskelija käyttänyt apunaan ChatGPT kielimallia valmistautuessaan tenttiin? Pyytänyt siltä tiivistelmän tenttikirjasta.
Opiskelija vastasi käyttäneensä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
"Sanoo tyyppi joka kaivaa jostain hihasta argumentin: äärioikeisto ja yrittää sitä hokemalla todistaa oman kummallisen ideologisen mielipiteensä oikeaksi.
Joo ei. Olet itse loistava esimerkki siitä miksi sinä ja kaltasesi olette väärässä."
Mikä yhdistää äärioikeistoa ja Venäjää? Ilmastonsuojelun ja sen myötä vihreiden vastustaminen.
Venäjä haluaa myydä öljyä, koska niillä ei juuri muuta ole, ja äärioikeisto taas uskoo kaiken mitä venäläiset trollit niille syöttää.
Että kukahan se on väärässä? Ei tarvitse paljon miettiä.
Venäjä myy kaasua jos eurooppaa katsotaan. Ja kukas esim. saksassa on vaatinut ydinvoiman sulkemista mutta venäjän kaasu kuitenkin kelpaa? Vihreät.
Te moskovanlässyt tosiaan luotatte siihen ettei kukaan tiedä nykyään mitään kun hoette jopa täysin samaa tuubaa kommentteina satoja kertoja vaikka sen samat sata kertaa todistaisi vääräksi.
Ihmiset ovat tyhmentyneitä. Viimeisten vuosien suuret luulot ovat alkaneetkin karista. Palstallakin huomaa miten tyhmiä ihmiset ovat, sisälukutaito on ala-arvoinen, lapsetkin ovat viisaampia nykyisin.
Tekoälyn käyttö tuossa ominaisuudessa kertoo, ettei opiskelijaa kiinnosta oppiminen tarpeeksi. Motiivit opiskella ovat aina vaihdelleet suuresti.
Metalla muuten osa työntekijöistä on alkanut kapinoimaan, koska heidän heidän pitäisi luoda ja kouluttaa AI-agentteja, jotka sittemmin korvaavat heidät. Mikä motivoi kaivamaan kuoppaa siitä missä itse seisoo?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tyhmentyneitä. Viimeisten vuosien suuret luulot ovat alkaneetkin karista. Palstallakin huomaa miten tyhmiä ihmiset ovat, sisälukutaito on ala-arvoinen, lapsetkin ovat viisaampia nykyisin.
Osa professoreista oli aikanani sen verran laiskoja, eteivät vaivautuneet vaihtamaan laskutehtäviä tenteissä, vaan vaihtelivat samaa settiä. Helpoin tapa varmistaa erinomainen arvosana oli opetella laskujen ratkaisut ulkoa. Tekoälyssä huolestuttavinta on tekijän välinpitämättömyys lopputuloksesta, huono kelpaa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tyhmentyneitä. Viimeisten vuosien suuret luulot ovat alkaneetkin karista. Palstallakin huomaa miten tyhmiä ihmiset ovat, sisälukutaito on ala-arvoinen, lapsetkin ovat viisaampia nykyisin.
Osa professoreista oli aikanani sen verran laiskoja, eteivät vaivautuneet vaihtamaan laskutehtäviä tenteissä, vaan vaihtelivat samaa settiä. Helpoin tapa varmistaa erinomainen arvosana oli opetella laskujen ratkaisut ulkoa. Tekoälyssä huolestuttavinta on tekijän välinpitämättömyys lopputuloksesta, huono kelpaa hänelle.
Olrn kuullutkin joskus tuonlaisesta peruskoulunkin osalta. Kai pitää työssä päästä mahdollisimman helpolla, pääasia on että saa palkkansa ajallaan.
Puppa👴 auttaa, ei hätää 👍