Onko naisen pakko käydä gynekologilla?
Kommentit (71)
Mitä siinä kuormittaa?
Tai siis silloin, kun käyn niin käyn yksityisellä ja ihan oikealla gynekologilla eli naistentautien-ja synnytysten erik.läärillä, en millään terveyskeskuksen tmv yleislekurilla.
Eli maksan siitä käynnistä hyvän summan rahaa.
Mutta joo, enpä minä siellä hyppää, viimeksi käynyt n.15v sitten.
Minäkin mietin onko se tarpeellista? En ole käynyt noin 8 vuoteen, ei ole mitään oireita tai syytä käydä.
On ihan pakko, ei vaan ole vaihtoehtoja ei sitten millään. Heti huomenna täytyy käydä.
Minäkin olen käynyt hammaslääkärissä viimeksi 21 vuotta sitten. Hampaat ovat vielä tallella ja ihan normaalin näköiset. Ei edes vihlo.
Ei ole, jos ei ole mitään oireita. En minä verikokeissakaan käy muuten vaan, jos ei ole tarvetta.
Ei ole pakko, jos ei ole oireita ja jos on 0% mahdollisuus, että olisi saanut sukupuolitaudin eikä tarvitse esim sellaista ehkäisyä, johon vaaditaan käynti.
Minulla papaluokka on ollut aina puhdas I ja HPV negatiivinen. Käyn vain viiden vuoden välein joukkoseulonnoissa, koska riskini ovat vähäiset. Mitä siitäkin tulisi, jos tutkituttaisin jokaisen kehon osani usein vain varoiksi?
Elämä on kyllä helppoa ilman vaivoja. Ei sukupuoli yksin tee vaivaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
On ihan pakko, ei vaan ole vaihtoehtoja ei sitten millään. Heti huomenna täytyy käydä.
Ok, menen heti aamulla lähimmälle vastaanotolle. Toivottavasti ei sakoteta kun en ole käynyt kymmeneen vuoteen.
Ap
Mikä siinä kuormittaa? Julkisella puolella gynekologi on vain erikoissairaanhoidossa, jonne pääsee vain lähetteellä.
En ole eläissäni käynyt gynellä ja olen 33-vuotias. Hormonaalista ehkäisyä en käytä ja seksiä en harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen käynyt hammaslääkärissä viimeksi 21 vuotta sitten. Hampaat ovat vielä tallella ja ihan normaalin näköiset. Ei edes vihlo.
Minäkin käyn varmaan 10 v välein hammaslääkärissä. Ihmettelen kun moni käy vuosittain. Gynellä tarpeen mukaan. Siinäkin vierähtää vuosia välissä.
Ei ole pakko, jos ei ole oireita. Niin on ihan gynekologi todennut. Naiset vain on peloteltu käymään kalliilla erikoislääkärillä ns. varmuuden vuoksi.
Ei todellakaan. Jos ei gynekologista vaivaa, niin papa-seulonnat riittää. Rokotetuilla ei tarvita niitäkäön.
Ei ole pakko ravata jos ei ole vaivoja. Ja jos tietää mitä ottaa apteekista. Mutta papa-koe on ilmeisesti joskus, sinne monen on kai pakko mennä, vaikka yksityiselle, kunnan koe on kauhea ollut. Ei ole pakko ottaa e-pilleriä.
En käy säännöllisesti. Käyn jos on tarve. Lähinnä joukkopapaseulonnoilla on tultu toimeen.
Ihan ohiksena tuon sukupuolikeskustelun viitoittamana aivopieruna, kun jos vaihtaa sukupuolta, niin pääseekö sitten esim. miehestä naisten kirjoille muuttanut automaattisesti papa-kutsuntoihin ja mammografiaan?
Mitään ei ole pakko tehdä