Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä yli 50-vuotias lapseton nainen, kaduttaako tai harmittaako koskaan, ettet hankkinutkaan lasta/lapsia?

Vierailija
31.05.2025 |

Et halunnut lapsia tai ehkä olisit halunnutkin muttet saanut ja nyt olet yli 50-vuotias. Tuleeko koskaan sellaisia hetkiä, että olisi sittenkin pitänyt hankkia lapsi? Tai harmittaako/kaduttaako, että äitiys ja lapsiperhe-elämä jäi sinulta kokematta? 

Kerro myös halutessasi, oletko parisuhteessa tai tapailetko miehiä vai elätkö yksin. 

Kommentit (618)

Vierailija
601/618 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin alkaa tekemään jotain mikä nuorena jäi kesken. Ehkä muutan johonkin vuoristoiseen maahan ja alan pitää käsityöläisputiikkia. Tai sitten erakoidun ja uppoudun johonkin harrastukseeni, kun ei ole lasten elättämistä vaivana, voin elää vaikka miten pienellä budjetilla. Tai lähden taas reppureissulle, jos löytäisin siihen vaikka kaverin. Siinä jotain mitä tuli nyt mieleen.

Mä en kyllä koe, että multa jäi mitään lasten vuoksi kesken, enkä ajattele, että olis ollut lasten elättäminen vaivana. Olen elänyt ihan elämääni mut toisaalta ei kyllä ole isot olleet toiveetkaan. Nyt kun nuorimmainen on syksyllä muuttamassa opiskelemaan niin pakko myöntää, että vähän hirvittää, mutta ei nyt varsinaisesti vapaa-aikaa mistään ole tulossa enempää kun eihän lähes aikuinen kotona enää multa paljon ole aikaa vaatinut. Ollut enemmänkin apuna kotitöissä, että itse on alettava useammin pesukoneita pyörittämään.

Eikä mulla vielä ole eläke lähelläkään, joten töissäkin jatkan niin kuin tähänkin asti, jos olla saan eikä tule potkut ytssa. Sinällään siis kyllä ymmärrän, että ei mun elämä kai ihan hirveästi ole erilaista kuin lapsettomien, vaikka itse ajattelen, että parasta on ollut lapset ja perhe ja toivottavasti on jatkossakin. Tulevat käymään ja olemaankin yötäkin ja ehkä joskus lapsenlapsia mut siitä en päätä minä.

Vierailija
602/618 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu. Taaperot - ekaluokkalaiset kivoja mutta vauvoista en ole ikinä tykännyt. Teinit taas... no joo en sano mitää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/618 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän yli 50-vuotias. Olisin halunnut äidiksi, mutta olen lapsesta asti ollut sairaalloisen lihava, eikä kukaan mies ollut kiinnostunut perustamaan perhettä kanssani. Vielä n. 10 vuotta sitten asia oli minulle todella kipeä, mutta nyt olen hyväksynyt tilanteen ja olen itse asiassa ihan tyytyväinen. Olen voinut toteuttaa muita unelmiani vapaammin. 

Vierailija
604/618 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä lapsia hankkineet selittävät, millaista lapsiperhe-elämä oikeasti on? Useilla meillä lapsettomilla on kumppani, jolla on lapsia. Kumppani saattaa olla jopa yksinhuoltaja, joten lasten seurassa tulee vietettyä paljon aikaa. Sitä elämää katsellessa ei todellakaan tule mieleen, että lapset vaan menee siinä sivussa.

Olen siis vuosi vuodelta onnellisempi, että minulla ei ole omia lapsia. Muutama vuosi on vielä viisikymppisiin.

Vierailija
605/618 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän fakta:

Enemmän katuu tekemättömiä asioita kun tehtyjä.

Kaikki vanhukset allekirjoittaa tämän.

Epäilen. Aika moni lapsia tehnyt vanhus itkee yksinäisyyttään ja varmasti myös katuu sitä, että meni tekemään lapsia "vanhuuden turvaksi", vaikka niitä lapsia ei nyt kiinnostakaan edes puoleksi tunniksi pyörähtää äitiä/isää tapaamassa. 

Varmaan, jos lapsia on tehnyt nimenomaan "vanhuuden turvaksi". Minä halusin lapsen, koska meillä on vain tämä yksi elämä, jonka mahdollisimman monet puolet haluan kokea. Äitiys on yksi suurimpia ja merkittävimpiä kokemuksia, joita olen onneksi saanut kokea ja joista olen kiitollinen. Tätä kokemusta muistelen varmaan vanhana myös kiitollisena, riippumatta siitä käykö lapsi minua katsomassa. Jos käy, sehän on vain plussaa, mutta pääasia että lapsi saa elää omanlaistaan elämää ja on onnellinen.

Vierailija
606/618 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Katuisin jos olisin tehnyt. Elämäni on täydellistä näin.

Vierailija
607/618 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa hokeminen yksinäisestä vanhuudesta. Miksi se sitä olisi. On mies ja iso kaveripiiri ja sukulaiset. Ihan samaa elämää olen elänyt kuin nuorempanakin. Ei se vanhuus mitään muuta. Yksinäisempää on kai ihmisillä, jotka on tottuneet siihen, että perhe on ympärillä ja sitten yht äkkiä ei enää olekaan.

Kyllä se vanhuus muuttaa asioita. Kaveripiiri ja sukulaiset harvenevat ajan kuluessa, moni mieskin kuolee ennen vaimoaan. Vanhuksien yksinäisyys on tosiasia. Myös oma heikentyvä fysiikka voi tehdä nuorempana eletyn kaltaisen elämän mahdottomaksi. Omat lapset useimmiten kuitenkin pitävät yhteyttä ja huolehtivatkin vanhoista vanhemmistaan/äideistään.

Vierailija
608/618 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta.

Vierailija
609/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän fakta:

Enemmän katuu tekemättömiä asioita kun tehtyjä.

Kaikki vanhukset allekirjoittaa tämän.

Epäilen. Aika moni lapsia tehnyt vanhus itkee yksinäisyyttään ja varmasti myös katuu sitä, että meni tekemään lapsia "vanhuuden turvaksi", vaikka niitä lapsia ei nyt kiinnostakaan edes puoleksi tunniksi pyörähtää äitiä/isää tapaamassa. 

Toisen ihmisen luominen omaksi vanhuuden turvakseen ei ole kestävää koska lapsilla on oma elämä ja ne voi muuttaa kauas kotiseudulta. Ei ole takeita että lapsi edes haluaa olla tekemisissä vanhempiensa kanssa.

Varmaan, jos lapsia on tehnyt nimenomaan "vanhuuden turvaksi". Minä halusin lapsen, koska meillä on vain tämä yksi elämä, jonka mahdollisimman monet puolet haluan kokea. Äitiys on yksi suurimpia ja merkittävimpiä kokemuksia, joita olen onneksi saanut kokea ja joista olen kiitollinen. Tätä kokemusta muistelen varmaan vanhana myös kiitollisena, riippumatta siitä käykö lapsi minua katsomassa. Jos käy, sehän on vain plussaa, mutta pää

Vierailija
610/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysyttiin lapsettomilta. Miksi lapselliset tulevat tänne kehuskelemaan ja kääntämään veistä haavassa? Koetteko olevanne jotenkin parempia ihmisiä?

Vierailija
611/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tosiaan selittää lapsiperheen elämästä mitään - suurin osa on elänyt sitä itse lapsina.

Ja se mikä äidistä ja isästä oli hyvin, ei lapsista sitä välttämättä ollutkaan.

Vierailija
612/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
613/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45-vuotias ja se aika on meni jo eikä kaduta yhtään. Ja ihaninta on, ettei kukaan enää kysele että onko niitä vauvoja tulossa. Olen vapaa. 

Olen 45-vuotias pienen lapsen äiti. Onneksi vuosien hoidot tuottivat tulosta.

Vierailija
614/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45-vuotias ja se aika on meni jo eikä kaduta yhtään. Ja ihaninta on, ettei kukaan enää kysele että onko niitä vauvoja tulossa. Olen vapaa. 

Ei taida enää saada hoitoja ja jos mies on vanhempi ei ehkä kannata. Vanha isä tuo riskejä.

Vierailija
615/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiinkö tätä? Jos sinulla on lapsia, et ole lapseton/lapsivapaa. Voisitko siirtyä toiseen viestiketjuun.

Vierailija
616/618 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset aikuistuessaan karseita. Joku nujerrettu jos perheyhteisö pysyy, ja itse olisin päätynyt pölkylle.

Vierailija
617/618 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tosiaan selittää lapsiperheen elämästä mitään - suurin osa on elänyt sitä itse lapsina.

Ja se mikä äidistä ja isästä oli hyvin, ei lapsista sitä välttämättä ollutkaan.

Monesti ne näkökulmat voivat myös poiketa toisistaan hyvin paljon kun lapset tulevat aikuisikään ja alkavat kelata läpi omaa lapsuuttaan.

Vierailija
618/618 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä 50-vuotias, vaan 43 v. Mutta nyt jo voin sanoa, että kaduttaa aivan suunnattomasti. Jos yhtään mietit lasten hankintaa, niin sanon, että tee se. Lapset ovat ihania, ja tuovat niin paljon elämään iloa ja sisältöä. Voisin sanoa että melkein elämän tarkoitus. Ainakin minusta tuntuu nyt siltä. Olen tahattomasti lapseton, koska en ole löytänyt sopivaa kumppania ajoissa, ja aika alkaa olla loppu. Olisin halunnut 3-4 lasta, ison perheen. Pelottaa elämä ilman lapsia; kaipaan sitä menoa ja meininkiä jota lapsiperheessä on, suunnitelmia, yhdessä tekemisiä ja sitä että saisin tarjota ihania asioita lapsilleni. Antaisin melkein mitä vaan, että saisin palata 10 vuotta taaksepäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän