Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan valittanut koskaan opettajalle lapsen arvosanasta? Mitä siitä seurasi?

Vierailija
31.05.2025 |

Kiinnostaisi kuulla vielä syy tietenkin, miksi valitit.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan ala-asteella, kun sain eräästä aineesta seiskan todistukseen. Vanhempani sitten valittivat tästä, koska olin kuitenkin saanut kympin kyseisen aineen kokeesta. Arvosana nostettiin sitten kasiin. Tuo opettaja ei jostain syystä tykännyt minusta ja olin eräänlainen silmätikku hänelle. 

Vierailija
42/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hauska kun ollaan "kyllä meidän lapsi on aktiivinen tunneilla". Aijaa. Ootko ollut kattomassa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opettaja kertoi rehellisesti että ainoastaan Jumala voi saada kympin. Ysi oli varattu häneen.

Asia selvä!

Vierailija
44/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että opettajat käyttävät valtaansa väärin ja ovat epäreiluja. Mikään ei ole traumaattisempaa lapselle kuin epäreilu kohtelu.

Kyllä on olemassa lapsille aika paljon traumaattisempia asioita, kuin epäreilu kohtelu.

Kuten? Kyllä se että kohdellaan epäreilusti on yksi pahimpia asioita. Mietipä omalle kohdallesi.

Vierailija
45/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina hauska kun ollaan "kyllä meidän lapsi on aktiivinen tunneilla". Aijaa. Ootko ollut kattomassa? 

Jos opettaja laittaa merkintöjä että on ollut aktiivinen? Ja yleensäkin on aktiivinen kaikilla tunneilla.

Vierailija
46/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni arvosanat 10, 10, 10 ja 10+ kokeista, todistukseen 8. Kysyin itse asiasta ja näin voi tehdä. Onneksi oli vain peruskoulu ja menin lukioon toiselle paikkakunnalle, siellä arvosanat nousivat heti kummasti.

Mulle käynyt sama. Kuulemma vuorovaikutustaitoni olivat huonot. Vituttaa vieläkin ja aina kun näen sen äijän, tekisi mieli ajaa yli.

Vierailija
47/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhutaan koulukiusaamisesta mutta vähän siitä kuinka myös opettajat kiusaavat lapsia. Kyllä tämä on ihan tunnistettavissa oleva ilmiö, ikävä kyllä.

Vierailija
48/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kotitalouden numerosta et miksi seiska eikä kasi.. vieläkin ihmetellään sitä. Kuulema ei kysy aktiivisesti mitä vois seuraavaksi tehdä jos joku homma loppuu. Ei kyllä häiritsekään tms et miks seiska jos ei vaan kysy lisähommaa vaan tekee ne mitä pitää ja odottaa et annetaan taas ohjeita tai pyydetään tekemään. Kuulema pitäs tajuta kysyä. Teki vielä läksytkin, kun antoi kotona tehtäväksi jotain ruokia/leivonnaisia ja pyykkien laittoa. 

Laittoi myös arviointikriteerit, sen taulukon missä ainekohtaiset et voin siitä kattoa kriteerejä kuhunkin numeroon. 

Vierailija
49/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kotitalouden numerosta et miksi seiska eikä kasi.. vieläkin ihmetellään sitä. Kuulema ei kysy aktiivisesti mitä vois seuraavaksi tehdä jos joku homma loppuu. Ei kyllä häiritsekään tms et miks seiska jos ei vaan kysy lisähommaa vaan tekee ne mitä pitää ja odottaa et annetaan taas ohjeita tai pyydetään tekemään. Kuulema pitäs tajuta kysyä. Teki vielä läksytkin, kun antoi kotona tehtäväksi jotain ruokia/leivonnaisia ja pyykkien laittoa. 

Laittoi myös arviointikriteerit, sen taulukon missä ainekohtaiset et voin siitä kattoa kriteerejä kuhunkin numeroon. 

Kokeesta sai 8+. Tokarissa sis siis seiska vaikka oli läsnä, teki kotitehtävät ja hommat ei vaan kysynyt et mitäs sit pitää tehä jossai jonkun mankeloinnin esim hoidettua tai piirakan leivottua. Hyvin voin kuvitella ettei ole mikään kovin oma-aloitteinen mut oisin kuvitellut et kasiin olis riittänyt silti. 

Vierailija
50/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksä sellainen jossa opettaja voi aika randomisti antaa numeroita.

Vierailija
51/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa myös saa huonoja numeroita kun opettajat on huonoja opettamaan.

Vierailija
52/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riehuva yläkoululuokka ja siellä tuntiaktiivisuus on paljon vaadittu. Ei sellaisessa halua kukaan viitata. 

Vierailija
53/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän opettaja kertoi rehellisesti että ainoastaan Jumala voi saada kympin. Ysi oli varattu häneen.

Asia selvä!

Siis mitä, eikö Jeesuskaan saanut kymppiä? 

Vierailija
54/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos arvosana on huonompi kuin kokeiden numerot, niin syy voi olla lapsen käytöksessä. Tietenkin on vaikea hyväksyä, että juuri oma lapsi käyttäytyisi jotenkin huonosti, mutta jokaisessa luokassa on aina sellaisia oppilaita. Lapsen omien sanojen mukaan hän tietenkin on käyttäytynyt asiallisesti, mutta totuus voi olla toinen.

Se vaikuttaa vain käytösnumeroon.

Ei vaikuta. Jos vaikka tunnilla ei kuuntele opetusta tai ei osallistu tunnilla annettuihin tehtäviin, niin se vaikuttaa myös aineen numeroon.

Nuo ovat työskentelytaitoja ja työskentely vaikuttaa arviointiin. Käyttäytymiseen on omat kriteerinsä, minkä mukaan käyttäytyminen arvioidaan. 

Vierailija
55/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeesta oli tullut hyvät numerot, mutta antoi kokeiden keskiarvoa numeroa huonomman. Läksyt tehty eikä poissaoloja. Kysyin oerusteluita niin ei tullut mitään selkeää. Nyt vuosia myöhemmin olen työssäni tekemisissä tämän entisen opettajan kanssa, hän vaihtoi alaa ja harvoin olen tavannut yhtä koppavaa ja toisia arvostelevaa tyyppiä. Että hänessä valuvika. Numero on unohtunut meiltä jo ajat sitten. 

Hyvä, että vaihtoi alaa. Lasten etu. Opettajissa on paljon alalle sopimattomia, sairaita vallankäyttäjiä.

Vierailija
56/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainen antoi liikunnasta pojalle 7, kun vakiopen kanssa oli aina ollut täysi 10 ja poika oli hakemassa urheiluyläasteelle. Rehtori muutti arvosanan.

Vierailija
57/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni arvosanat 10, 10, 10 ja 10+ kokeista, todistukseen 8. Kysyin itse asiasta ja näin voi tehdä. Onneksi oli vain peruskoulu ja menin lukioon toiselle paikkakunnalle, siellä arvosanat nousivat heti kummasti.

Minun ystävän lapsen koulussa tehdään tollasta pojille pikkupaikan koulu ja opettaja suosii tyttöjä.

Vierailija
58/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon puhutaan koulukiusaamisesta mutta vähän siitä kuinka myös opettajat kiusaavat lapsia. Kyllä tämä on ihan tunnistettavissa oleva ilmiö, ikävä kyllä.

Itä-Suomen yliopistossa on tehty tutkimus opettajien osuudesta häiriökäyttäytymisen luokassa. Opettaja simputtaa ja nolaa oppilaita ja oppilaat reagoivat tähän. Miksi opettajien osuutta ei uskalleta tarkastella? He tarvisivat kurssitusta.

Vierailija
59/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riehuva yläkoululuokka ja siellä tuntiaktiivisuus on paljon vaadittu. Ei sellaisessa halua kukaan viitata. 

Entä jos silti on niitä harvoja jotka viittaa? Se ei vaikuta mihinkään, luulisi että opettaja haluaisi että joku on aktiivinen. Ei edes silleen että numero olisi sen mitä kokeista saa.

Vierailija
60/126 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävän lapsen koulussa tehdään tollasta pojille pikkupaikan koulu ja opettaja suosii tyttöjä.

Minulla sekä poikia ja tyttöjä ja olen huomannut samaa. Poikia naisopettajat herkästi rankaisee huonoilla arvosanoilla vaikka taidot olisivat jopa paremmat. Olen itse nainen.