Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista
Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi.
Itse olen kristitty, enkä ole lainkaan monikulttuurimyönteinen. Mielestäni monikulttuurisuus tuhoaa yhteiskunnan, koska eri ideologiat ja opit kumoavat lopulta toisensa. Lopulta se vahvin ja väkivaltaisin uskonto voittaa, mikä taitaa tässä maailmanajassa olla i s l a m.
Tarkoitatko siis että ainoastaan valkoiset voivat olla kristittyjä? Kristittyjä on kaikissa kulttuureissa. Esim jos talossa asuu kristittyjä kaikkialta maailmasta, niin silloin se monikulttuurinen, vai onko tämä taas joku koirapilli?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat keskenään ydinperhettä ja uusioperhettä? Moni kristitty on eronnut ja perustanut uusioperheen ja osa uskonnottomista vanhemmista elää ydinperheessä?
Vertasin ihan siitä syystä, koska ydinperhe on kristinuskon oppien mukaista ja tavoiteltavaa. Eroaminen nähdään syntinä miltei aina kristityillä. Ateisteilla ydinperhe taas ei ole mitenkään välttämättömyys ja uusioperhe on siellä ihan yhtä hyväksyttävä muoto kuin ydinperhekin. Myös avoimet sekä homosuhteet ovat heillä hyväksyttyjä. Ateisteja toki elää myös ydinperheissä. Kasvoinhan itsekin ateistisessa ydinperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Baptistien mukaan ainoastaan aikuinen voi ottaa kasteen omasta tahdostaan. Lapsien kastamiseen suhtautuvat erittäin kielteisesti.
Se onkin yksi syy sille, miksi baptistit ei kuulu ev.lut. kirkkoon eikä myöskään liity tähän keskusteluun juuri mitenkään, koska Suomessa on niin vähän baptisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi.
Itse olen kristitty, enkä ole lainkaan monikulttuurimyönteinen. Mielestäni monikulttuurisuus tuhoaa yhteiskunnan, koska eri ideologiat ja opit kumoavat lopulta toisensa. Lopulta se vahvin ja väkivaltaisin uskonto voittaa, mikä taitaa tässä maailmanajassa olla i s l a m.
Tarkoitatko siis että ainoastaan valkoiset voivat olla kristittyjä? Kristittyjä on kaikissa kulttuureissa. Esim jos talossa asuu kristittyjä kaikkialta maailmasta, niin silloin se monikulttuurinen, vai onko tämä
Monikulttuurisuus tarkoittaa, että yhteiskunta sisältää erilaisia uskonnollisia, kulttuurisia ja maailmankatsomuksellisia ryhmiä. Ihonvärin kanssa sillä ei ole juurikaan tekemistä. Kristittyjä löytyy kaiken värisinä, näköisinä ja kokoisina. Eri uskonnot eivät kuitenkaan voi elää rauhassa keskenään, johan sen Lähi-itäkin osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus opetti niin,ei ole mikään kunnon perustelu. Ei sopeasti jonkun tyypin opin noudattaminen ainakaan ajattelemaan opeta
Ei Jeesus itsekään kehottanut sokeasti noudattamaan oppejaan. Hän esimerkiksi sanoi muille, että jos he eivät usko hänen opetuksiinsa, niin uskoisivat edes hänen tekoihinsa.
Ja jos alaikäinen on töissä ja jotuuu maksamaan kirkollisveroa koska venhemmat eivät anna erota kirkosta, voiko hän haastaa kirkon oikeuteen rahankiskonnasta myöhemmin? Kirkollehan raha on tärkein asia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon asiat ei kuulu siihen.
Miksi?
Ai miksi? Kun on täyttä ymmärrystä vailla?
Jos vanhemmat ovat kristittyjä, niin miten he käytännössä toteuttaisivat ateistisen kasvatuksen? Jos vanhemmat itse noudattavat kristinuskon oppeja joka päivä, niin eihän sitä uskontoa voi sen perheen elämästä mitenkään erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat keskenään ydinperhettä ja uusioperhettä? Moni kristitty on eronnut ja perustanut uusioperheen ja osa uskonnottomista vanhemmista elää ydinperheessä?
Vertasin ihan siitä syystä, koska ydinperhe on kristinuskon oppien mukaista ja tavoiteltavaa. Eroaminen nähdään syntinä miltei aina kristityillä. Ateisteilla ydinperhe taas ei ole mitenkään välttämättömyys ja uusioperhe on siellä ihan yhtä hyväksyttävä muoto kuin ydinperhekin. Myös avoimet sekä homosuhteet ovat heillä hyväksyttyjä. Ateisteja toki elää myös ydinperheissä. Kasvoinhan itsekin ateistisessa ydinperheessä.
Nykyään suurin osa kristityistä ei ole niin konservatiivisia arvoiltaa kuin sinä tekstisi perusteella olet.
Näyttää eroaminen olevan nykyään tavallista kristittyjen piireissä. Ja ollut jo kymmeniä vuosia. Olen 35 v. ja monen kristityssä perheessä kasvaneen kaverini vanhemmat on eronnut kavereideni ollessa max 10 v. Omat vanhempani edelleen yhdessä,vaikka olen uskonnottomasta perheestä
Vierailija kirjoitti:
Ja jos alaikäinen on töissä ja jotuuu maksamaan kirkollisveroa koska venhemmat eivät anna erota kirkosta, voiko hän haastaa kirkon oikeuteen rahankiskonnasta myöhemmin? Kirkollehan raha on tärkein asia kuitenkin.
Alaikäinen saa erota kirkosta, ei sitä kukaan estä. Harvemmin myöskään alaikäinen on niin hyväpalkkaisessa työssä, että joutuisi tuota kirkollisveroa maksamaan. Itse en ainakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Jos vanhemmat ovat kristittyjä, niin miten he käytännössä toteuttaisivat ateistisen kasvatuksen? Jos vanhemmat itse noudattavat kristinuskon oppeja joka päivä, niin eihän sitä uskontoa voi sen perheen elämästä mitenkään erottaa.
Saisivathan he kasvattaa lapsensa miten haluavat, Sen lapsen KASVATTAMISEEN ei tarvitse JURIDISESTI lasta liittää uskontokuntaan. Jos lapsi saa kristillsen kasvatuksen ja uskoo siihen niin hänhän juurikin liittyy täysi-ikäisenä VAPAAEHTOISESTI kirkon jäsenyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään suurin osa kristityistä ei ole niin konservatiivisia arvoiltaa kuin sinä tekstisi perusteella olet.
Näyttää eroaminen olevan nykyään tavallista kristittyjen piireissä. Ja ollut jo kymmeniä vuosia
Puhuinkin niistä periaatteista, joiden mukaan kristittyjen tulisi elää. Siinä olet toki ihan oikeassa, että todella harva kristitty noita noudattaa enää. Silloin toki herää myös kysymys, että jos kristitty elää samalla tavalla kuin ateisti tai vielä huonommin, niin voidaanko sellaista ihmistä kutsua enää kristityksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen saa erota kirkosta, ei sitä kukaan estä. Harvemmin myöskään alaikäinen on niin hyväpalkkaisessa työssä, että joutuisi tuota kirkollisveroa maksamaan. Itse en ainakaan ollut.
Alle 18v ei saa erota kirkosta ilman huoltajiensa lupaa, eli on pakkojäsenyydessä kunnes tule täysi-ikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Saisivathan he kasvattaa lapsensa miten haluavat, Sen lapsen KASVATTAMISEEN ei tarvitse JURIDISESTI lasta liittää uskontokuntaan. Jos lapsi saa kristillsen kasvatuksen ja uskoo siihen niin hänhän juurikin liittyy täysi-ikäisenä VAPAAEHTOISESTI kirkon jäsenyyteen.
Tuo on ihan totta, mutta harva oikeasti kristitty perhe enää edes kuuluu kirkkoon. Monet perheet käyvät nykyään vapaan suunnan seurakunnissa, joihin ei ole pakko liittyä mitenkään juridisesti. Onko sellainen sinulle ihan ok, että lapsiperhe käy yhdessä esimerkiksi vapaan suunnan jumalanpalveluksessa joka sunnuntai vai onko sekin mielestäsi väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvasmassasi kasvatuksessa on kyse perhekohtaisista eroista, ei maailmankatsomuksesta. Itse olen uskonnottomasta perheestä ja meillä ei ollut vapaakasvatus. Vanhemmat asetti rahat ja pikkulapsina ei pyöritty yksin kylillä. Asiat opettiin hoitamaan sivistyneesti, eikä tappelemalla
Tiedän kristittyjä perheitä jossa on ns vapaakasvatus
Mistä vanhempiesi kasvatusperiaatteet tulivat? Olivatko lukeneet jotain oppaita vai noudattivatko omien vanhempiensa oppeja? Olivatko isovanhempasi kristittyjä? Johonkinhan heidän kasvatusperiaatteensa pohjautuivat ja siksi näitä tiedustelen.
Ei lukenut kasvatusoppaita. Eikä isovanhempani olut kristittyjä
Onko kristinyt niin avuttomia, että tarvii kasvatusoppaita ja Jumalanpelkoa kasvattaakseen lapsista yhteiskuntakelposia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 18v ei saa erota kirkosta ilman huoltajiensa lupaa, eli on pakkojäsenyydessä kunnes tule täysi-ikäiseksi.
Aika usein vanhemmat antaa luvan, ainakin omassa lähipiirissä näin. Sitä veroa ei tosiaan myöskään tarvitse maksaa millään peruskesäduunipalkoilla. Mitään vaivaa tuosta kirkon jäsenyydestä ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus opetti niin,ei ole mikään kunnon perustelu. Ei sopeasti jonkun tyypin opin noudattaminen ainakaan ajattelemaan opeta
Ei Jeesus itsekään kehottanut sokeasti noudattamaan oppejaan. Hän esimerkiksi sanoi muille, että jos he eivät usko hänen opetuksiinsa, niin uskoisivat edes hänen tekoihinsa.
Missä Jeesus sanoi tuollaista vai oletko ymmärtänyt jotain väärin? Raamatusta löytyy ainakin yksi kohta, joka on jollain tavalla hyvin lähellä kuvaamaasi, mutta sen sanoma on jotain aivan muuta kuin väitit: "Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden." (Joh. 14:11)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvasmassasi kasvatuksessa on kyse perhekohtaisista eroista, ei maailmankatsomuksesta. Itse olen uskonnottomasta perheestä ja meillä ei ollut vapaakasvatus. Vanhemmat asetti rahat ja pikkulapsina ei pyöritty yksin kylillä. Asiat opettiin hoitamaan sivistyneesti, eikä tappelemalla
Tiedän kristittyjä perheitä jossa on ns vapaakasvatus
Mistä vanhempiesi kasvatusperiaatteet tulivat? Olivatko lukeneet jotain oppaita vai noudattivatko omien vanhempiensa oppeja? Olivatko isovanhempasi kristittyjä? Johonkinhan heidän kasvatusperiaatteensa pohjautuivat ja siksi näitä tiedustelen.
Ei lukenut kasvatusoppaita. Eikä isovanhempani olut kristittyjä
Onko kristinyt niin avuttomia, että tarvii kasvatusoppaita ja Jumalanpelkoa kasvattaakseen lapsista yhteiskuntakelposia?
Tuo on aika harvinaista, jos suvussasi ei ole ollut ketään kristittyä sinua ennen. Käytännössä vielä 1900-luvun alkupuolella kaikki olivat ainakin näennäisesti kristittyjä Suomessa.
Tuosta en tiedä, onko avuttomia. Voi olla sitäkin. Ihmisellä on kuitenkin pakko olla joku arvopohja, minkä perusteella hän toimii. Arvopohja voi olla käytännössä mitä vaan kommunismista kristinuskoon. Jos ei sellaista ole, niin silloinhan kaikki on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Jeesus sanoi tuollaista vai oletko ymmärtänyt jotain väärin? Raamatusta löytyy ainakin yksi kohta, joka on jollain tavalla hyvin lähellä kuvaamaasi, mutta sen sanoma on jotain aivan muuta kuin väitit: "Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden." (Joh. 14:11)
Tuossa on sama asia, kun ottaa huomioon asiayhteyden. Löytyy myös tästä kohdasta: Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos teen, uskokaa minun tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te tulette tietämään ja ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä.
Johannes 10:37-38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Harva on muutenkaan miettinyt loppuun asti, mitä siitä seuraisi jos lapset pitäisi sulkea uskonnon harjoittamisen ulkopuolelle. Miltä tuntuisi jäädä ulkopuoliseksi kun äiti, isä ja mahdolliset vanhemmat sisarukset kävisi kirkossa ja muussa seurakunnan toiminnassa, rukoilisi yhdessä, pitäisi kotihartauksia, kuuntelisi uskonnollista musiikkia yms. eikä itse saisi osallistua mihinkään?
Baptistien mukaan ainoastaan aikuinen voi ottaa kasteen omasta tahdostaan. Lapsien kastamiseen suhtautuvat erittäin kielteisesti.