Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista

Vierailija
31.05.2025 |

Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.

Kommentit (397)

Vierailija
81/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvin on unohtuneet Jeesuksen opit. Hän ei muistaakseni ollut myöskään kovin innostunut ahneudesta, materialismista ja rikkauksien tavoittelusta. Mites se meni se kamelin neulan läpi menemisjuttu...

Voisiko se kamelijuttu viitata siihen, ettei yksikään ihminen pääse Jumalan valtakuntaan omin voimin? 

Ei, kyllä siinä puhuttiin selvästi rikkaasta miehestä. 

Vierailija
82/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskonnon voi itse valita, mutta jokaisen lapsen pitäisi saada käydä koulun uskontotunnit ja rippikoulu, jotta voisi itse tehdä päätöksen.  itselläni on viisi lasta ja kaikki ovat kastettu ja käyneet rippikoulun,  Nykyisin osa kuuluu kirkkoon ja osa ei.  Hirvittää ajatus, että lapsista tai lapsenlapsista tulisi pakanoita siksi, että vanhemmat eivät tästä asiasta huolehdi.  Miksi pitää typerät nimiäiset, ellei lasta kasteta?  Turhaa humppaa, nimenhän voi ilmoiittaa rekisteiriin ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tilanne on muuttumassa.  Nythän käy paljon rippikouluiköisiä itse kasteella, kun vanhemmat eivät ole asiasta huolehtineet.

Vierailija
84/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvin on unohtuneet Jeesuksen opit. Hän ei muistaakseni ollut myöskään kovin innostunut ahneudesta, materialismista ja rikkauksien tavoittelusta. Mites se meni se kamelin neulan läpi menemisjuttu...

Voisiko se kamelijuttu viitata siihen, ettei yksikään ihminen pääse Jumalan valtakuntaan omin voimin? 

Kameli on käännösvirhe. Alkuperäisteksti puhuu köydestä.

Vierailija
85/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuossakin on 44.3% liikaa. 

Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä. 

Ei suomessa uskonto edes ole niin aivopestyä, mitä jossain muslimimaissa. Eikö siihen aikalailla kuulu vain perinteet ja sitten joku rippileiri. Itse olin jo 13-vuotiaana ateisti, vaikka koko elämä oli jankutettu uskontoa. Omasta mielestä ei ole väliä kuuluuko uskontokuntaan, aikuisena sitten erotkoon jos haluaa.

Vierailija
86/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siinä puhuttiin rikaasta miehestä, koska rikas mies kysyi Jeesukselta mitä juuri hänen täytyisi tehdä saadakseen iankaikkisen elämän. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, miten tarina jatkui: "Kun opetuslapset kuulivat tämän, he olivat ihmeissään ja kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.""

Vierailija
87/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm suurin osuus on pääkaupunkiseudulla, n.20%. suurin osa niistä on venäl ukrainailaisia virolaisia. Joten is lam ilaiset on tuskin syynä. Maallistuminen koskee kyllä syntyperäisiä suomalaisia. Kirkko on tehnyt asiasta tutkimuksia. Opetelkaa lukemaan tollot.

Vierailija
88/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kameli on käännösvirhe. Alkuperäisteksti puhuu köydestä.

Eipäs, vaan alkuperäisteksti puhuu selvästi kamelista. 

Vierailija
89/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri kirjan Jumalan synty, oli muuten mielenkiintoinen. 

Vierailija
90/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaukset ei taas toimi. Kommentti tähän: "Ateistisissa perheissä lähimmäisenrakkauden opettaminen onnistuu varmaan jossakin määrin, mutta ongelmia tulee siinä kohtaa, kun lapsi alkaa kyseenalaistamaan näitä oppeja. Ateistihan ei voi perustella niitä mitenkään, mutta kristitty puolestaan voi helposti toteamalla vain, että Jeesus opetti niin."

Taas tätä kristittyjen huuhaata, että ilman perimmäistä (kristittyjen) Auktoriteettia ei voisi perustella mitään elämänohjeita ja joudutaan väkisin totaaliseen sekasortoon.

Jos lapselle menee läpi perusteluna Jeesus, niin yhtä hyvin menee äiti, isä, tai Joulupukki.

Sitten kun terveellä yksilöllä jossain vaiheessa nämä eivät enää mene läpi, on aika muodostaa ihan itse käsitys siitä miten ihmisten pitäisi toimia suhteessa toisiinsa. Muodostamisessa toki kannattaa ottaa oppia historiasta ja aiemmin hyviksi havaituista periaatteista. Näin saavutetaan aito vastuu omasta toiminna

Tuo perustelusi ei oikein toimi, koska joulupukilla ei ole mitään opetuksia olemassa. Siksi joulupukilla ei voi perustella lapselle mitään. Jeesuksen opetuksia taas löytyy Raamatusta yli tuhannen sivun verran. Nuo historiaan liittyvät pohdinnatkin menevät lopulta kristinuskoon, koska käytännössä kirkko päätti kaikesta keskiajalla Suomessa. Keskiajaa edeltävältä ajalta ei ole säilynyt kirjoitettua historiaa Suomessa, joten sitä kauempaa ei voi ainakaan täällä oppeja hakea.

Vierailija
91/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suurin osa ole saanut ihan vanhan kunnon luterilaisen kasvatuksen. Ei ole kovin helppoa vanhemman omasta kasvatuksestaan päästä irti. Tuollaisen minä ainakin sain, se uskonto osa vaan siitä puuttui. 

Eipä silti, ateistisissa perheissä kyllä onnistuu lähimmäisenrakkauden ja empatian opettaminen aivan yhtä hyvin kuin uskonnollisissakin. 

Sitä paitsi, en ole huomannut tuota lähimmäisenrakkautta mitenkään kovin perustavanlaatuisena ominaisuutena suomalaisissa. 

Luterilainen kulttuuri näkyy varmasti vielä monissa perheissä, jotka eivät kirkkoonkaan enää kuulu. Niin pitkät perinteet sillä kuitenkin on Suomessa.

Ateistisissa perheissä lähimmäisenrakkauden opettaminen onnistuu varmaan jossakin määrin, mutta ongelmia tulee siinä k

Jos haluat tutustua kirkon oppiin, niin se löytyy uskontunnustuksesta. Jos et allekirjoita sen jokaista kohtaa, et ole evankelisluterilainen kristitty.

Vierailija
92/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö ja mistähän tämä johtuu ;D Meillä kastettiin vain yksi lapsi, ei kymmentä lasta ;D

Vierailija
93/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jotka eivät usko Jumalaan kuuluvat kirkkoon?

Vierailija
94/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suurin osa ole saanut ihan vanhan kunnon luterilaisen kasvatuksen. Ei ole kovin helppoa vanhemman omasta kasvatuksestaan päästä irti. Tuollaisen minä ainakin sain, se uskonto osa vaan siitä puuttui. 

Eipä silti, ateistisissa perheissä kyllä onnistuu lähimmäisenrakkauden ja empatian opettaminen aivan yhtä hyvin kuin uskonnollisissakin. 

Sitä paitsi, en ole huomannut tuota lähimmäisenrakkautta mitenkään kovin perustavanlaatuisena ominaisuutena suomalaisissa. 

Luterilainen kulttuuri näkyy varmasti vielä monissa perheissä, jotka eivät kirkkoonkaan enää kuulu. Niin pitkät perinteet sillä kuitenkin on Suomessa.

Ateistisissa perheissä lähimmäisenrakkauden opettaminen onnistuu varmaan jossakin määrin, mutta ongelmia tulee siinä kohtaa, kun lapsi alkaa kyseenalaistamaan näitä opp

Totta: itsekkyys jyllää nyt Suomessa. Siihen ei tietenkään sovi Jeesuksen opetukset lähimmäisen rakastamisesta.

Jenkkilän uskonnollisissa piireissä leviää nyt iskulause "empathy is a sin", eli empatia on synti. Toivottavasti Suomen uskikset ovat hereillä ja viittaavat kintaalla tuolle trendille, joka takuuvarmasti alkaa vuoden sisään rantautua Suomeen esim. nettipersujen kautta.

Vierailija
95/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Lapsi alkaa kyseenalaistamaan lähimmäisenrakkauden oppeja? Mitä ihmettä höpiset? Normaali empatia ja käytöstavat opetetaan lapselle ja sitten saadaan empaattinen ja toiset huomioiva, lainkuuliainen kansalainen. Ei siihen mitään uskontoja tarvita.

Lapset yleensä kyseenalaistaa asioita, ainakin näin on tapahtunut kaikissa tuntemissani perheissä. Mitä tarkoitat normaalilla empatialla ja käytöstavoilla? Nykyajan nuoriso osaa olla aika julmaakin. Esimerkiksi TikTokissa kun lukee kommentteja, niin teinit käyttää tosi töykeää kieltä toisistaan. Lisäksi kouluissa on paljon kiusaamista ja väkivaltaakin. Mistä nämä opit ovat tulleet? Itse sanoisin, että vapaasta ateistisesta kasvatuksesta.

Ei. Nyt olet aivan hakoteillä. Minä olen 50- vuotias ihminen, jonka vanhemmat aikoinaan erosivat kir

Ehkä omassakin perheessäsi näkyi vielä kristilliset perinteet, eli kuuliaisuus auktoriteetteja kohtaan? Minäkin luulin aiemmin, että normaali käytös ja empatia ovat itsestäänselvyyksiä jokaisessa perheessä. Nykynuorisoa kun katsoo ja uutisia lukemallakin sen näkee, että nämä eivät todellakaan ole itsestäänselviä asioita enää. 

Vierailija
96/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic, mutta itse en kyllä kannata tätä uutta raivokasta linjaa, että Suvivirsi pitää kieltää ja kaikki muukin, jossa vaan mainitaan uskonto edes ohimennen. Mä olin uskonnottomana aina kirkossa muiden kanssa, osaan ulkoa useita uskonnollisia laulujakin ja muutaman rukouksen. Ei se mua mitenkään vahingoittanut. 

Vierailija
97/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jotka eivät usko Jumalaan kuuluvat kirkkoon?

Miksi ne jotka uskovat kuuluvat? Raamattu riittää.

Vierailija
98/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä. 

Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä

Ei lapsikaste tarkoita etteikö voisi itse valita uskontoaan aikuisena. Kristitty lapsi voi aikuisena ruveta vaikka ateistiksi, ja vastaavasti ateistien lapsi voi mennä kasteelle.

Et ymmärrä.

Kaste on vanhempien päätös liittää lapsi kirkkoon, ilman lapsen lupaa. 

Lapsi voi mennä aikuisena kasteelle.

Vierailija
99/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ihmiset alkaa tajuamaan, että Kristinusko ei kuulu Suomeen, se kuuluu aavikkoon kuten Islam ja juutalaisten uskonto. Kristinusko ja Islam ovat kummatkin juutalaisia uskontoja, ei ne kuulu suomalaisille. Kristinusko tekee suomalaisista heikkoja ja monikulttuurimyönteisiä, koska se aivopesee ihmisen heikoksi itsetuhoiseksi orjaksi. 

Suomi on kristitty maa, näkyy lipusta. trolli.

Vierailija
100/397 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä

Ja koska pieni lapsi ei voi itse valita, kuuluuko hän kirkkoon vai ei, hänen huoltajansa tekevät valinnan hänen puolestaan. 

Ei viddu saa tehdä noin! Lasta ei pidä kastaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän