Kirkkoon on alkuvuonna kastettu enää 44,3% syntyneistä vauvoista
Kirkon alamäki kiihtyy koko ajan, Pakkokastettujen määrä on suorastaan romahtanut. Kirkon tilastot kertovat että tammikuu-huhtikuun aikana kasteprosentti oli enää 44,3%. Alle kymmenen vuoden päästä kirkon jäsenmäärä on alle 50%.
Kommentit (397)
Onhan tuo historiallisen pieni tuo kastettujen vauvojen osuus kaikista pilteistä. Syystäkin tuota voi ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. Eikö ole vain parempi jos ihmiset itse saavat päättää kirkkoon liittymisestään.
Muslimi ei ainakaan saa päättää ja 9-vuotiaana olet jonkin partakuvatuksen pantavana.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, kirkkoon liittyy myös paljon aikuisia. Vuonna 2023 kirkkoon liittyi 21 000 henkilöä, joista suurin osa 30-39 vuotiaita, ja sen lisäksi kastettiin 22 000 alle 1-vuotiasta. Eli jäsenmäärän romahdusta et voi laskea pelkkien kastettujen perusteella.
Eihän sitä lasketakaan. Aina verrataan kastettujen, liittyneiden ja eronneiden määrää ja jo useana vuonna eronneiden määrä on suurempi kuin liittyneiden ja vähemmistö syntyneistä kastetaan kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, kirkkoon liittyy myös paljon aikuisia. Vuonna 2023 kirkkoon liittyi 21 000 henkilöä, joista suurin osa 30-39 vuotiaita, ja sen lisäksi kastettiin 22 000 alle 1-vuotiasta. Eli jäsenmäärän romahdusta et voi laskea pelkkien kastettujen perusteella.
Eihän sitä lasketakaan. Aina verrataan kastettujen, liittyneiden ja eronneiden määrää ja jo useana vuonna eronneiden määrä on suurempi kuin liittyneiden ja vähemmistö syntyneistä kastetaan kirkkoon.
Ovatko p a r t a l a p s e t laskuissa mukana?
Vierailija kirjoitti:
EKssa on jo työn alla lakialoite kirkollisten pyhien vapaapäivän oikeutuksen rajaamiseksi vain seurakuntaan kuuluville. Muille kristillinen juhlapyhä on tavallinen viikonpäivä.
No eihän ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossakin on 44.3% liikaa.
Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä.
Tämä on totta. Itse pitäisi saada valintansa tehdä
Sinä saat sen tehdä. Mutta millä lailla se kaste ja kirkkoon liittäminen vahingoittaa sitä lasta?
Mitä hyötyä siitä on?
Tuleepahan hoidettua alta pois. Ja jos lapsi nyt sitten haluaa rippikouluun ja konfirmaatioon, niin se on kuitenkin tehtävä. Vähemmällä se lapsi pääsee, kun se on tehty jo vauvana, jolloin hän ei vielä ymmärrä mitään. Voisin kuvitella, että kaste rippikirkossa kymmenien silmäpar
Liittämättä jättäminen on helpompaa. Hyvä, että tunnustat, että käytät hyväksesi ymmärtämättömyyttä liittääksesi lapsen pakolla seurakuntaan. Vaikeaahan se olisikin silloin kun hän olisi täysikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Islam menee ohi oikealta ja vasemmalta. Tulevaisuudessa vallan Suomessa ottaa islamin kirkko.
Jos ainoa vaihtoehto tälle on hypätä niiden kelkkaan, jotka tällä hetkellä haluavat edistää kristinuskoa tämän kehityksen estämiseksi niin aivan sama. Heidän Suomensa on hyvin, hyvin marginaalisesti parempi kuin m usl imien Suomi.
Mieluummin taistelen vastaan tiedolla, sivistyksellä, sekularismilla, tasa-arvolla ja humanismilla ja epäonnistun yrityksessäni kuin antaudun suosiolla p*skavaltion rakentajille, olivatpa he minkä merkkisiä hyvänsä.
Et sinä saa valita kun Allahin hurskaat profetian levittäjät päättävät puoletasi mihin sinä tulevaisuudessa kumarrat.
Kuulehan, juuri tuon pelkosi takia sinunkin tulisi ehdottomasti kannattaa uskonnon opettamisen lopettamista koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei pitäisi saada liittää pakolla MIHINKÄÄN uskontokuntaan alaikäisenä. Ihminen tehköön valintansa uskonnostaan täysi-ikäisenä.
Sinä saat sen tehdä. Mutta millä lailla se kaste ja kirkkoon liittäminen vahingoittaa sitä lasta?
Mitä hyötyä siitä on?
Tuleepahan hoidettua alta pois. Ja jos lapsi nyt sitten haluaa rippikouluun ja konfirmaatioon, niin se on kuitenkin tehtävä. Vähemmällä se lapsi pääsee, kun se on tehty jo vauvana, jolloin hän ei vielä ymmärrä mitään. Voisin kuvi
Liittämättä jättäminen on helpompaa. Hyvä, että tunnustat, että käytät hyväksesi ymmärtämättömyyttä liittääksesi lapsen pakolla seurakuntaan. Vaikeaahan se olisikin silloin kun hän olisi täysikäinen.
Tuo kirkkoon liittäminen, ei kyllä ollut mitenkään työlästä. Pappi hoiti tiedot eteenpäin. Joka tapauksessa nimi olisi ollut jonnekin ilmoitettava. Joten liittämättä jättäminen ei olisi ollut yhtään helpompaa. Mitä taas lapseni aikuisena tekevät, on ihan heidän asiansa, en heitä ole pakottamassa pysymään kirkon jäseninä. Eroavat, jos haluavat. Kaikki ainakin halusivat rippikoulun käydä.
En oikeastaan ymmärrä, miksi toisten ratkaisut häiritsevät sinua niin paljon. Lapseni eivät ole valittaneet asiasta, joten ei pitäisi olla kenelläkään muullakaan mitään sanomista.
aavikkojen huuhaat takaisin aavikolle ja huuhaita kannattavat hölmöt työnnetään itä-mereen
näin on käyvä kun kohtalon kello lyö 2030
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on?
Tuleepahan hoidettua alta pois. Ja jos lapsi nyt sitten haluaa rippikouluun ja konfirmaatioon, niin se on kuitenkin tehtävä. Vähemmällä se lapsi pääsee, kun se on tehty jo vauvana, jo
Miksi pakottaminen seurakunnan jäseneksi on mielestäsi asia, joka pitää hoitaa alta pois? Pelkäätkö, että lapsestasi tulee rationaalinen, joka ei sitten itse vapaaehtoisesti liitykään?
Vierailija kirjoitti:
aavikkojen huuhaat takaisin aavikolle ja huuhaita kannattavat hölmöt työnnetään itä-mereen
Tiesitkö, että kristinuskokin perustuu siihen aavikon huuhaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että kristinuskokin perustuu siihen aavikon huuhaaseen?
Sitähän minä olen yrittänyt teille kertoa koko ajan. Kolmen kultin kultistit kultteineen omille mailleen takaisin aavikolle.
Olin viikonloppuna ristiäisissä. Mikä ihana tilaisuus.
Satuolennon palvominen ei enää kiinnosta ketään. Pelkästään nauratta tuollainen taikausko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on?
Tuleepahan hoidettua alta pois. Ja jos lapsi nyt sitten haluaa rippikouluun ja konfirmaatioon, niin se on kuitenkin tehtävä. Vähemmäll
Miksi pakottaminen seurakunnan jäseneksi on mielestäsi asia, joka pitää hoitaa alta pois? Pelkäätkö, että lapsestasi tulee rationaalinen, joka ei sitten itse vapaaehtoisesti liitykään?
Se on se kaste, joka on hyvä hoitaa alta pois. Seurakuntaan liittäminen tulee siinä sivutuotteena. Ja syyn kerroin jo kommentissani. Minulle on ihan sama mitä lapseni aikuisena päättää. Mutta kysymys on, miksi minun lasteni kirkkoon kuuluminen vaivaa sinua niin paljon?