En ymmärrä vanhempien sukupolvien vuotuisaa pakkomiellettä kotimaisista mansikoista!(?)
Siis mikä hitto siinä on että pitää ostaa monta laatikkoa kerralla, jotta ne voi sitten lähes kaikki pakastaa? Luulisi että kun niitä saa vain kesällä tuoreina, niin silloin myös pyrkisi syömään niitä sellaisenaan, mutta ei. Siis kyllähän kotimaisia mansikoita voi ostaa kaupasta ympäri vuoden. Tokihan tuolla kikkailulla voi säästää muutaman euron, muttei se mielestäni ole sen väärti.
Kommentit (128)
Kotimaisia mansikoita ei saa ympäri vuoden. Ulkomaalaiset mansikat näyttävätkin kamalilta hormonihirviöiltä. Ostan aina kaksi 5 kg:n laatikollista mansikoita ja osan pakastan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisetkin on yllättävän hyviä, olen tänä keväänä ostanut jo vaikka kuinka monta rasiaa S-marketista
Kiva. Kun minä kokeilin joskus ulkomaista mansikkaa, tuli noro. Pensasmustikka on ollut joskus turvallisempi, riippuen mistä se tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.
Kotimaisia mansikoita saa pakasteena ympäri vuoden.
Tulee varmasti edullisemmaksi pakastaa itse. Lisäksi en ole nähnyt kotimaisia pakasteita ympäri vuoden.
Joidenkin ruokavalioon ja ruuanlaittoon kuuluu pakasteiden käyttö. Itselläni ne aina homehtuu pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkomaiseen pakastemansikkaan ei voi luottaa. Kotimaista ei tarvitse keittää.
Mitäpä sitä kerääjien käsihygieniasta välittämään. Tai siitä kuinka paljon hyönteiskarkotetta niiden käsien kautta on kulkenut...
Minä huuhtelen aina mansikat lävikössä joten eiköhän niistä ainakin enimmät karkotteet lähde.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ruokavalioon ja ruuanlaittoon kuuluu pakasteiden käyttö. Itselläni ne aina homehtuu pakkaseen.
Käykö pakasteesi välillä sulana, jos homehtuvat?
Pointti on aloituksessa tässäkin että kaikesta pääsevät uusavuttomat ja ylikaupunkilaistuneet nykyisin aivan liian helpolla. En kyllä mansikanviljelijänä möisi marjojani yhtään niin halvalla.
Pointti on aloituksessa tässäkin että kaikesta pääsevät uusavuttomat ja ylikaupunkilaistuneet nykyisin aivan liian helpolla. En kyllä mansikanviljelijänä möisi marjojani yhtään niin halvalla.
Syödään tietenkin sekä tuoreina että itse pakastetaan myös soseena. Mikä onkaan ap:n ongelma?
Kunnon perheenemännän pitää pakastaa mansikoita. Se on sellainen mittari. Aiemmin se oli marjojen hilloaminen.
Kaupastakin saa pakastettuja mansikoita, ja ne on niin tehokkasti pakastettu, että eivät sulattaessa sula liuruiksi.
Äitini 83 v. suuttui, kun kuuli, etten enää pakasta mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat.
Noita perunoita mä en ole koskaan tajunnut, ihan saman makuisia kuin muutkin perusperunat. Saatanan kalliita vaan. Ehkä se onkin just se hinta🤔
Noi uudet tai pienet perunathan on vielä epäterveellisempiäkin....en just muista mitä niissä on, mutta ei ole suositeltavaa syödä liian pieniä edes.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne Chernobylin laskeumat keittämällä lähde suomalaisitakaan mansikoista. Minä olen tuon onnettomuuden jälkeen suhtautunut varauksella suomalaiseen ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis pakastettaessahan se mansikan rakenne muuttuu ihan täysin, verrattuna tuoreisiin mansikoihin ja jos tekee jotain hilloa niin ihan sama onko edes kotimaista.
Jos vain rakenteella on merkitystä, on ihan sama, missä maailmankolkassa ne on kasvatettu.
Mutta jos on makuaisti, huomaa kyllä pohjoisen pitkinä kesäpäivinä kasvatettujen mansikoiden omaleimaisuuden.
Tiesittekö muuten, että yöttömän yön mansikat ovat valkoisia?
Tuo ja muut satokauteen liittyvät "pakkomielteet" lienevät enimmäkseen rituaaleja. Ei kaikille, mutta monille.
Jokainen saa tehdä marjojensa kanssa miten haluaa (joskin terveydellisistä syistä ulkomaiset pakastemarjat kannattaa keittää ennen käyttöä), mutta mielestäni aloituksen kysymys on samaa sarjaa kuin "En ymmärrä ihmisten vuotuisaa pakkomiellettä jouluun valmistautumisesta".
Rutiinit ja rituaalit tuntuvat ihmisistä hyvältä. Joulun aikaan yleensä halutaan tehdä "kaikki samalla tavalla" kuin aina aiemminkin, joskus rituaalit tulevat jo ihmisen varhaislapsuudesta. Rituaalien kanssa puuhaillessa saa luvan kanssa muistella aiempia kertoja, oikeastaan koko elettyä elämää. Siinä on myös etenkin maaseudulla edelleen tärkeät sääaspektit mukana: minä kesänä mansikat tulivat jo ennen juhannusta, milloin lähempänä elokuun puoliväliä.
Monelle samankaltaisia rituaaleja ovat alkukesän tuoreet vihannekset torilta, joillekin syksyllä Beaujolais Nouveau -viinit Alkosta. Satokauden mukaiset rituaalit myös yhdistävät yksilön laajempaan yhteisöön eli niihin toisiin, tuttuihin ja tuntemattomiin, jotka noudattavat samoja rituaaleja. Sen vuoksi noista omista rituaaleista haluaa myös puhua toisille ja toisten kanssa.
Mitä se on keneltäkään pois, jos ja kun eri ihmiset noudattavat erilaisia rituaaleja? Jokakesäinen mansikkashow lienee rituaaleista kaikkein harmittomimmasta päästä, sitä paitsi.
Ööh, sä et saa tuoreita mansikoita talvella, joten miten se kesäik liittyi mihinkään?
Jos et ole ollut hereillä koulussa, niin Suomen kesässä aurinko paistaa pitkään, joka saa marjoihin makeutta toki voit ostaa niin hollantilaisia herkkutattimansikoita, jos niistä tykkäät Suomalainen mansikka pakastettunakin on parempi kuin ulkomaalainen tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pakkomielteey uusista perunoista, jälkeen mustikat ja sienet ja puolukat.
Et tee itse ruokaa?
Mitäpä sitä kerääjien käsihygieniasta välittämään. Tai siitä kuinka paljon hyönteiskarkotetta niiden käsien kautta on kulkenut...