Vauvan kanssa vuorovaikuttaminen
Vauvani on kahdeksankuukautinen ja tämän ikäiselle olisi hyvä lukea kirjoja ja antaa ikätasoisia kirjoja selattavaksi. Ihmettelen kyllä tätä, koska vauva ei jaksa yhtään katsella kirjoja vaan yrittää lähinnä repiä sivuja, käännellä ja heitellä kirjaa ja jos luen niin painelee tukka putkella omiin touhuihinsa.
Jos laulan lapselle niin silloin hän suomenkielisiä lauluja kuuntelee, mutta silloinkin yrittää enimmäkseen saada puhelinta kädestä jos laulan Youtubesta suomenkielisiä lauluja. Jotain tiettyjä loruleikkejä hän saattaa myös hetken leikkiä.
Vauva on muutenkin sellainen, että jos on ruokittu ja juotettu, vaipat on vaihdettu ja sylit annettu niin on vain perustyytyväinen eikä oikein hirveästi välitä ihmisistä vaan tutkii esim. huonekaluja. Joskus on läheisyydenkipeä ja muuten on aivan sama mitä joku muu aikuinen tekee joka on samassa tilassa.
Kuitenkin kaikki ohjeet tämän ikäisen kanssa kehottavat lukemaan, vuorovaikuttamaan, tarkkailemaan ruutuaikaa jne. Mitä tässä muka voi oikein tehdä kun häntä ei hirveästi kiinnosta? Myös nukkumaan mennessä vauva ei välitä muusta kuin siitä, että antaa maitoa ja silittää, muuten hän hankkiutuu itse uneen pyöriskelemällä sängyssä.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois.
Todellakin. Ei yhtään ruutuaikaa kahdeksankuiselle.
Ei se vauva ole puhelimella vaan minä laulan lastenlauluja Youtuben säestyksellä.
AP
Kyllä mulla lastenlaulut luonnistui ilman säestystä. Minä puhuin, kerroin ja nimesin asiat ja tekemiset niin ulkona kuin sisälläkin. Rattaissa istuessaan oli kasvot minuun päin. Leikittelin myös piiloleikkejä. Pojat rakasti piiloleikkejä. Siis en varsinaisesti mennyt piiloon vaan laitoin kädet kasvojeni peitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekalut kiinnostaa niin sä voit auttaa vaikka kiipeää sohvalle ja laskeutuu alas. Meillä on tuossa iässä tää on ollut todella mielenkiintoinen juttu.
Autan kiipeämään sohvalta pöydälle tai nostan sängyn kaiteita vasten jossa voi pidellä itseään jaloillaan pystyssä.
AP
Nyt meni yli hilseen! Ei lasta opeteta nousemaan pöydälle! Minä en juurikan nostellu lapsiani mitään vasten, oppivat kyllä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois.
Ei se vauva ole puhelimella vaan minä laulan lastenlauluja Youtuben säestyksellä.
AP
Etkö osaa laulaa ilman? Ei se mukula siihen mitään säestystä tarvitse. Tai jos haluat säestyksen, niin tee joku soittolista tietämästäsi lastenlauluista, laita se soimaan ja känny muualle. Sitten laulelet sen vauvan kanssa. Tai totta kai sitä vauvaa kiinnostaa se kännykkä, kun sieltä tulee musiikkia ja sä vilkuilet sitä koko ajan.
En ole kovin hyvä muistamaan laulujen sanoja. En edelleenkään muista noitakaan lauluja ulkoa. Juuri ja juuri parista laulusta muistan säkeistöt.
AP
No se riittää. Muistan yhden naspurin, jossa isä lauloi lapselleen kolme varista tuutulauluna.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lähinnä tutustuu kirjoihin maistelemalla niitä ja juuri repimällä. Ihan tavallista käytöstä. Paksusivuiset kirjat käyttöön, joita vauva voi itse katsella ja maistella. Lisäksi jotkut luukulliset "kukkuu" kirjat voi olla hauskoja. Kirjoista voi näyttää kuvia ja sanoa lapselle, mikä se on. Ei ole tarkoitus mitään pitkiä lukuhetkiä pitää.
Meillä vauvat "lukivat" esim. sanomalehtiä tai senaikuisia tietokonetulosteita metritolkulla. Ts. rynttäsivät ja repivät tosissaan.
Oppivat aika varhain selaamaan kirjojaan (siis ihan tavallisia, ei paksulehtisiä). Sit jossain vaiheessa, kun selaaminen oli hanskassa, alkoivat katsella kuviakin. Toki heille luettiin suunnilleen syntymästä lähtien ja yhdessä katsottiin kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois.
AP
Et saa ikinä tätä oikaisua menemään läpi tällä palstalla, joku aina lukee sanomasi väärin. Mutta älä stressaa vauvan vuorovaikutuksen kanssa, normaali elämä riittää. t. neljän aikuiseksi kasvaneen lapsen äiti
juu