Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kanssa vuorovaikuttaminen

Vierailija
30.05.2025 |

Vauvani on kahdeksankuukautinen ja tämän ikäiselle olisi hyvä lukea kirjoja ja antaa ikätasoisia kirjoja selattavaksi. Ihmettelen kyllä tätä, koska vauva ei jaksa yhtään katsella kirjoja vaan yrittää lähinnä repiä sivuja, käännellä ja heitellä kirjaa ja jos luen niin painelee tukka putkella omiin touhuihinsa. 

Jos laulan lapselle niin silloin hän suomenkielisiä lauluja kuuntelee, mutta silloinkin yrittää enimmäkseen saada puhelinta kädestä jos laulan Youtubesta suomenkielisiä lauluja. Jotain tiettyjä loruleikkejä hän saattaa myös hetken leikkiä.

Vauva on muutenkin sellainen, että jos on ruokittu ja juotettu, vaipat on vaihdettu ja sylit annettu niin on vain perustyytyväinen eikä oikein hirveästi välitä ihmisistä vaan tutkii esim. huonekaluja. Joskus on läheisyydenkipeä ja muuten on aivan sama mitä joku muu aikuinen tekee joka on samassa tilassa. 

Kuitenkin kaikki ohjeet tämän ikäisen kanssa kehottavat lukemaan, vuorovaikuttamaan, tarkkailemaan ruutuaikaa jne. Mitä tässä muka voi oikein tehdä kun häntä ei hirveästi kiinnosta? Myös nukkumaan mennessä vauva ei välitä muusta kuin siitä, että antaa maitoa ja silittää, muuten hän hankkiutuu itse uneen pyöriskelemällä sängyssä. 

Kommentit (187)

Vierailija
101/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että luet vauvalle Mika Waltarin kirjaa: "Sinuhe egyptiläinen". Se on niin mielenkiintoinen kirja, että vauva varmasti jaksaa kuunnella.

Kokeile ihmeessä Mika Waltarin kirjoja, uskon, että vauvasi rakastaa niitä!

Vierailija
102/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan kuvia, jutella, lorutellaan, sadutellaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauvat "lukivat" sanomalehtiä ja rynttäsivät ja repivät innoissaan.

Kun ryttytarve meni ohi alkoivat kiinnostua kirjoista. Eivät enää niitä tahallaan repineet, kun sisältö jo kiinnosti.

Vierailija
104/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, soitanko mielenterveys puh. numeroon? 

Vierailija
105/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keksinyt aloituksen, kiitos vastauksistanne! AP

Vierailija
106/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Ap nolla seitsämänsataa yykaakoo yykaakoo, sieltä saat helpotusta- ja kenties apua😂

Vierailija
107/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus taas....osalla porukkaa on pari erityislasta, mies lähtenyt vuosia sitten, minimipalkka paskatyössä, kuppanen kaksio lähiössä ja aitoja ongelmia. Niin tämä kastehelmi ahdistuu, kun joku pediatriapelle on maininnut sanan "vuorovaikutus". 

Usko nyt, että se sun nyyttis on ihan tavallinen vauva eikä tarvitse äitiä hyräilemään Händelin Messias-oratoriota koko ajan. Lopeta härkkiminen, anna toukan kehittyä omaan tahtiin, tee muita hommia sillä aikaa kun toukka möllöttää. Hitostako se sun pedagogi tietää, mitä teillä neljän seinän sisällä tapahtuu. 

Omaan ahdistukseesi ja epävarmuuteesi varmaan tarttisit ammattiapua, mutta se on sitten jo oma keskustelunsa. 

Luuletko stanan toljanteri, että jokainen isompi asia kerrotaan tänne?! Ett

Hah :-D Äippä raivoaa suu vaahdossa, aina yhtä suloinen näky. Ehkä olet noin hysteerinen koska viestissäni on ainakin se totuuden ydin että olet epävarma ja  auktoriteettiuskovainen, kokematon ihminen, jonka ainoa elämän sisältö on vauvan kouliminen jonkun random-pedagogin mielen mukaiseksi. Muihin viesteihin vastailet tyyliin "yritin kerran mutta ei". 

Jotenkin vielä raapustuksistasi tulee esille, että olet loukkaantunut, koska vauva mielellään vaan syö, nukkuu ja paskantaa eikä halua leikkiä temppuratoja sun ja pedagogisi mieleksi. 

Jaksuja vaan, niitä tuut tarttemaan :-D

Vierailija
108/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuh, nyt sillä rupesi ahdistamaan vastaukset joten ilmoittautui trolliksi ihan itse, sööttiä :-D Menepäs nyt herättämään se vauvasi loruttelutuokiolle että saa äippä taas itselleen tekemistä!

Vierailija
109/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksinyt tätä, ihan oikea ongelma minulle. Ole hyvä ja lopeta minun esittämiseni, trolli. 

Oikea AP

Vierailija
110/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin pois.

Laulan puhelimen avulla kun siellä soi laulut.

AP

Opettelet ulkoa ne laulut sieltä. Ei hyvää päivää.

Kaikki ihmiset eivät muuten osaa laulaa. On parempi kuulla laulu oikein kuin nuotit vierestä.

Vierailija
111/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee toi soita vauvalle eurodancea radiosta tsoukki ehdotus😂 toivottavasti ap ei tosissaan ota sitä.. 

Vierailija
112/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksinyt tätä, ihan oikea ongelma minulle. Ole hyvä ja lopeta minun esittämiseni, trolli. 

Oikea AP

Trolli on se peikko lelu😂 

Vierailija
113/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n oikea ongelma on omissa ajatteluissa eikä kenenkään muun. Käytä omaa päätäsi, äläkä jonkun psykologin tms sanaa niin kirjaimellisesti ota, jonka oot tavannut kerran, kaks? 

Vierailija
114/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyskytys, kiksutus, jyystäminen, ratsastaminen

Vierailija
115/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa AP rölli tai ei, aloitus on ihan kuvaavaa settiä ensikertalaisten somemammojen sielunmaisemista. Kerätään älyttömät paineet täydellisyydestä, uskotaan kaiken maailman marianordineita, alennutaan pentujen täyden palvelun ohjelmatoimistoiksi. Tasaisin väliajoin on täällä juttua siitä, että ahdistunut mammuli ei voi käydä suihkussa, kusella tai juoda kupillista kahvia, koska se toukka "vaatii" kaiken huomio. Ei edes yritetä opettaa pentua sitteriin tai huovalle itsekseen ihmettelemään. Sitten ei nukuta öitä koska ei uskalleta antaa sen rääpäleen änähtää sekunninkaan vertaa ilman että ollaan korvan juuressa "loruttelemassa" ja lässyttämässä. 

Vierailija
116/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää lapsen tulevaisuus kun äitinsä on näin neuroottisen perfektionisti. Koulutaipale tulee olemaan pelkkää täydellisyyden tavoittelua.

Enpä edes ollut neuroottinen asian suhteen ennen kuin tuli pedagogilta kehotusta tähän vuorovaikutukseen.

AP

Lopeta jo tämän aloituksen kanssa leikkiminen, ei tätä kukaan ota tosissaan😀 hyvät naurut tästä saa. 

Vierailija
117/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin vauvalleni niin, että makoilimme vierekkäin sängyllä ja minä luin. Ei se mitään tähtitiedettä ole. Keskity lapseesi äläkä aliarvioi häntä.

No en todellakaan aliarvioi vaan minua aliarvioidaan. Oikein hakemalla haetaan vikaa äitinä. Että mitä vielä puuttuu tai voisi tehdä täydellisesti. Muille sallitaan luonteva äitiys, mutta ei ilmeisesti minulle.

AP

No minusta tuo kyllä kuulostaa lapsen aliarvioimiselta: "Joskus on läheisyydenkipeä ja muuten on aivan sama mitä joku muu aikuinen tekee joka on samassa tilassa".

Minä luin jo vastasyntyneelle lapselle hyvänkokoisia tarinoita ja tietysti juttelin muutenkin. Jos lapsi menee jonnekin, osaat varmaan mennä perässä. En usko kylläkään, että lapsi on koko päivää liikkeellä. Enemmän kuulostaa vanhemman sitoutumisongelmalta. En tarkoita pahalla, mutta pienenkin lapsen kehityksen eteen pitää vanhemman tehdä aktiivisesti töitä. Ei se sanavarasto esim. muuten kartu. 

Vierailija
118/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutteessa ap on, t. Guuma mies

Vierailija
119/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeezus auttaa sua ap

Vierailija
120/187 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja alapeukuttaa ja vastaa omiin juttuihinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi