Vauvan kanssa vuorovaikuttaminen
Vauvani on kahdeksankuukautinen ja tämän ikäiselle olisi hyvä lukea kirjoja ja antaa ikätasoisia kirjoja selattavaksi. Ihmettelen kyllä tätä, koska vauva ei jaksa yhtään katsella kirjoja vaan yrittää lähinnä repiä sivuja, käännellä ja heitellä kirjaa ja jos luen niin painelee tukka putkella omiin touhuihinsa.
Jos laulan lapselle niin silloin hän suomenkielisiä lauluja kuuntelee, mutta silloinkin yrittää enimmäkseen saada puhelinta kädestä jos laulan Youtubesta suomenkielisiä lauluja. Jotain tiettyjä loruleikkejä hän saattaa myös hetken leikkiä.
Vauva on muutenkin sellainen, että jos on ruokittu ja juotettu, vaipat on vaihdettu ja sylit annettu niin on vain perustyytyväinen eikä oikein hirveästi välitä ihmisistä vaan tutkii esim. huonekaluja. Joskus on läheisyydenkipeä ja muuten on aivan sama mitä joku muu aikuinen tekee joka on samassa tilassa.
Kuitenkin kaikki ohjeet tämän ikäisen kanssa kehottavat lukemaan, vuorovaikuttamaan, tarkkailemaan ruutuaikaa jne. Mitä tässä muka voi oikein tehdä kun häntä ei hirveästi kiinnosta? Myös nukkumaan mennessä vauva ei välitä muusta kuin siitä, että antaa maitoa ja silittää, muuten hän hankkiutuu itse uneen pyöriskelemällä sängyssä.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää väkisin kokoajan laulaa ja hyräillä vauvalle?!
Niin, olen ihmetellyt samaa.
AP
Vastaat itsellesi? Onko tarvetta auttavalle taholle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois ja vaikka laulukirja tilalle, tai radiosta soi lauluja ja kun opit sanoja niin laula mukana. Alle kaksivuotiaalla on ruutuaika 0 minuuttia. Kansallinen suositus.
Miten radio poikkeaa siitä jos laulaa Youtuben lastenlaulujen mukana JOS puhelin on vaikka pöydällä?
AP
Unohda musiikki taustalta. Laulat omalla äänelläsi. Opettelet laulujen sanat ulkoa. Niin on tehty vuosituhansien ajan. Nytkö löytyy sitten 2020-luvulla ensimmäinen sukupolvi vanhempia, jotka eivät osaa eivätkä välitä opetella lastenlauluja ulkoa?
Olen itse laulanut nuo samat laulut läpi jo tarhassa, mutta EN MUISTA SANOJA ULKOA. Voitko yrittää uskoa jo tämän?
AP
AP uhoilee jo 😆 tää on selvä provo.
Kuka ikinä sotketkaan ketjua hanki jotain muuta tekemistä itsellesi. Tulin hakemaan täältä neuvoja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kuka ikinä sotketkaan ketjua hanki jotain muuta tekemistä itsellesi. Tulin hakemaan täältä neuvoja.
AP
Ähinä linjan neuvojako?
Miksi sinä täältä haet neuvoa, tossa asiassa pärjää maalaisjärjellä..? Ei sille vauvalle tarvitse maanisesti laulaa, leikittää ym. Tarvitsee vauvakin omaa rauhaa ja lepoa..
Vierailija kirjoitti:
Tuin ikäinen vauva on hyvin utelias ja alkaa tutkia ympäristöään kosketellen ja maistellen. Ei vauvan kuulukaan ymmärtää kirjojen päälle mitään, tai kuunnella mitään pitkiä satuja. Ihan tavalliset, turvalliset vuorovaikutukselliset hetket arjessa ovat tärkeimpiä.
No näin olen itsekin ymmärtänyt. Tästäkin tehtiin kuitenkin minulle jokin tarkkailua vaativa aihe. Aiemmin olin ihan tyytyväinen itsekin vauvan kanssa oleiluun, mutta nyt on tunne etten enää osaakaan mitään oikein vaan vauvasta kasvaa möllöttäjä kun äiti ei vain "osaa". Huoh.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä täältä haet neuvoa, tossa asiassa pärjää maalaisjärjellä..? Ei sille vauvalle tarvitse maanisesti laulaa, leikittää ym. Tarvitsee vauvakin omaa rauhaa ja lepoa..
Näin sen itsekin näin kunnes jokin laatenpedagogi halusi vääntää tästä tällaista ihmeellistä ja nyt koen etten osaa enää tehdä mitään oikein.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sen itsekin näin kunnes jokin laatenpedagogi halusi vääntää tästä tällaista ihmeellistä ja nyt koen etten osaa enää tehdä mitään oikein.
AP
Tee niinkuin itse koet. Siinä vastaus. Ei tarvita muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois ja vaikka laulukirja tilalle, tai radiosta soi lauluja ja kun opit sanoja niin laula mukana. Alle kaksivuotiaalla on ruutuaika 0 minuuttia. Kansallinen suositus.
Miten radio poikkeaa siitä jos laulaa Youtuben lastenlaulujen mukana JOS puhelin on vaikka pöydällä?
AP
Unohda musiikki taustalta. Laulat omalla äänelläsi. Opettelet laulujen sanat ulkoa. Niin on tehty vuosituhansien ajan. Nytkö löytyy sitten 2020-luvulla ensimmäinen sukupolvi vanhempia, jotka eivät osaa eivätkä välitä opetella lastenlauluja ulkoa?
Olen itse laulanut nuo samat laulut läpi jo tarhassa, mutta EN MUISTA SANOJA ULKOA. Voitko yrittää uskoa jo tämän?
AP
Musikaalinen muistaa kyllä sanat, mutta sinä et ole musikaalinen. Miksi kidutat lasta rääkymällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin pois.
Todellakin. Ei yhtään ruutuaikaa kahdeksankuiselle.
Ei se vauva ole puhelimella vaan minä laulan lastenlauluja Youtuben säestyksellä.
AP
Etkö osaa laulaa ilman? Ei se mukula siihen mitään säestystä tarvitse. Tai jos haluat säestyksen, niin tee joku soittolista tietämästäsi lastenlauluista, laita se soimaan ja känny muualle. Sitten laulelet sen vauvan kanssa. Tai totta kai sitä vauvaa kiinnostaa se kännykkä, kun sieltä tulee musiikkia ja sä vilkuilet sitä koko ajan.
En ole kovin
Haluan laulaa vähän muutakin kuin Hämähäkkilaulua. Siinäkin on kyllä useampi säkeistö.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Osaan laulaa ihan ok äänellä.
AP
Joo onhan se hirveää jos kahdeksan kuukauden ikäinen vauva huomauttaa että nyt meni väärin. Kai nyt jokainen osaa edes hämähämähäkki laulun ulkoa