Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsutaan kylään mutta ei olla kumminkaan tervetulleita??

Vierailija
30.05.2025 |

Tai tuntuu ettei olla tervetulleita. Olisiko parempi ettei edes mentäisi? 

Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olis kiva nähdä viikonloppuna" ei ole synonyymi kyläänkutsulle!

Mitä sillä sitten tarkalleen ottaen tarkoitetaan ?

Että se olisi kiva, jos se olisi mahdollista, mutta nyt ei ole. Konditionaali. 

No, kun minä sanon että olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin todella tarkoitan sitä. Eli jos sanon noin, niin kaveri voi vastata ettei nyt onnistu ja sit ollaan näkemättä tai sanoa että olisi mukavaa jolloin sovitaan aika.

Aika kummallista sanoa pelkästään, että olisi kiva nähdä ja tarkoittaa ihan päinvastaista. Vaikka onkin konditionaali, niin tarvitsee myös tuon "mutta nyt ei ehdi / onnistu yms".

Aikoinaan eräs vanha rouva opasti minua, että tyhmille ihmisille ei pidä olla ystävällinen. He kokevat sen ystävyytenä. Nähtävästi sinä olet näitä, jotka eivät osaa kuunnella kohteliaisuuksia, vaan pitävät niitä faktana sellaisenaan.

On ystävällistä sanoa "olisi kiva nähdä viikonloppuna" ja ystävyyttä sanoa "pääsettekö meille lauantaina klo 13, olisi kiva jatkaa juttelua

Minusta on vain hassua ohimennen muuten vaan heittää, että olisi kiva nähdä viikonloppuna jos ei ole aikomustakaan. Enkä tarkoita sitä, että olisin tuollaisen heiton perusteella itse sitten viikonloppuna sinne kylään änkeämässä. Turha sellaista kuvitella sinunkaan. Kyllä on oikeasti sovittu juttu jos toisen luokse menen. Kiitos vaan tyhmäksi tuomitsemisesta.

Kai tuossa on jo jotain keskusteltu mistä voisi kuitenkin päätellä ettei viikonloppu sovi. Ainakin omassa tuttava- tai ystäväpiirissä ei ole ollut tapana sanoa kohteliaisuuksia joita ei tarkoiteta ja josta ei ymmärtäisi että nyt ei ehdi. Siksi tuntuu niin vieraalta.

Vai onko tämä joku aluekohtainen ero? Jossain päin vielä poiketaan kylään ohimennen, toisaalla ei edes ystävällisyyttään vihjata tapaamisesta ja jossain ollaan ystävällisiä vihjailemalla päinvastaista kuin suu sanoo. 

Vierailija
62/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää olis kivat on näitä kulttuurieroja. Ollaan vaimon kanssa eri puolilta suomea ja hänestä täällä meilläpäin ihmiset on vähän tylyjä ja ei niin innokkaasti ota vähemmän tuttuja huomioon.

Käytännössä kuitenkin ainoa ero kun on se, että meilläpäin ei kovinkaan paljon puhuta tuolla tavalla small talkia. Vaimo kun sanoo, että olisi kiva jne, niin se on monesti pelkästään kohteliaisuutta. Josta en vielä tänäkään päivänä (vuosia jo yhdessä) itse pysty erottamaan, onko hän tosissaan vai puhuuko vain lämpimikseen.

Jos taas minä sanon vastaavaa, niin todella tarkoitan sitä.

No kyllä mä sen ymmärrän, että on tervetulleempi olo jos kaikki on tuolla tavalla kiinnostuneita, mutta eihän tuo lämpimikseen puhuminen siirry teoiksi, eli kovin kauas tuollainen kohteliaisuus ei sitten kanna.

On meillä myös sellainen ero, että jos joku ehdottaa jotain vähän erikoisempaa menoa, itse suhtaudun aluksi nihkeästi mutta menosta riippuen saatan innostua siihen. Vaimoni taas aluksi innostuu ja menosta riippuen saattaa alkaa perumaan sitä myöhemmin. Kai näistäkin joku välimalli olisi paras, mutta tuossa tulee pohjimmiltaan taas näkyville se kohteliaisuus. Vaimon mielestä on kohteliasta innostua, kun minä taas alan ihan konkreettisesti miettimään, että mitkä ovat mahdollisuudet.

Ei tämä välttämättä aloitukseen liity, mutta tuli tuosta jatkokeskustelusta mieleeni 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää yllätysvieraista että yhtäkkiä joku sukulainen pelmahtaa kylään. Siis joskus voin sanoa jollekin sukulaiselle että tervetuloa käymään mutta siis tarkoitan että ilmoittavat ennen kuin tulevat vaikka viestillä. Yks tuttu sanoi että hän tykkää tehdä yllätysvierailuja sukulaisiin niin ei sukulaisilla tule stressiä keksiä tarjottavia.

Vierailija
64/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kun minä sanon että olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin todella tarkoitan sitä. Eli jos sanon noin, niin kaveri voi vastata ettei nyt onnistu ja sit ollaan näkemättä tai sanoa että olisi mukavaa jolloin sovitaan aika.

Aika kummallista sanoa pelkästään, että olisi kiva nähdä ja tarkoittaa ihan päinvastaista. Vaikka onkin konditionaali, niin tarvitsee myös tuon "mutta nyt ei ehdi / onnistu yms".

Kun sanot olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin oletko sinä itse menossa kaverillesi? Vai kutsut kaverin kotiisi? 

Sehän sovitaan siinä keskustelun yhteydessä jos tapaaminen molemmille käy, yleensä silloin meille, mut ei aina. Jos ei käy niin sitten ei käy, ei ongelmaa. Eikä kukaan ole koskaan ilmestynyt väärään aikaan kenenkään ovelle. Enkä aina keskustellessa oleta että käy, enkä oleta että hän haluaa myös tavata, silloin hän sanoo että on kiireitä tai ihan vaan ettei nyt jaksa ja asia on silloin ihan täysin ok. Ei niin mitään epäselvyyttä mihinkään suuntaan. 

Me siis jutellaan muutakin kuin huikataan että olisi mukava tavata viikonloppuna. En edes ehdota tapaamista jollei keskustelussa tule ilmi että voisi olla mahdollista, että se kummallekin käy, enkä aina silloinkaan. Enkä todellakaan ehdota jos mulle itselleni ei käy, olen kuitenkin ystävällinen. Ei näistä epäselvää jää koskaan. 

En ole siis AP, mutta ei tosiaan ole ollut ongelmaa et olisin väärään aikaan jonkun oven takana tai joku mun oven takana. Jäin vaan miettimään miten tuo koko keskustelu teillä menee, jos siitä saa ymmärrettyä niin että joku seisoo teidän oven takana.

Kohtelias ja ystävällinen voi olla antamatta väärää käsitystä ja sehän selkeästi nyt on AP:lle tullut kun kerran aloituksen on tehnyt. 

Vierailija
65/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on HENKILÖKOHTAINEN EHDOTUS, jos minulle noin sanotaan, KYSYISIN missä, milloin ?

Missä kohdassa tuossa on se ehdotus?

"Haluatko tulla meille viikonloppuna?" on ehdotus.

"Olisi kiva nähdä viikonloppuna."  ei ole ehdotus.

Miksi pitää yleensä ottaen sanoa "olisi kiva nähdä viikonloppuna " jos ei ole pienintäkään aikomusta?

Vierailija
66/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on HENKILÖKOHTAINEN EHDOTUS, jos minulle noin sanotaan, KYSYISIN missä, milloin ?

Miksi pitää yleensä ottaen sanoa "olisi kiva nähdä viikonloppuna " jos ei ole pienintäkään aikomusta?

Nimenomaan, jos sanoo vielä ajankohdankin niin kyllä se on jo selvä ehdotus, eikä smalltalkia. No ei täälläkään kaikki niin hallitse näitä kuvioita, tuossakin meni vikaan.

Vierailija
67/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menet, jos keskustelu jää tasolle "olisi kiva nähdä viikonloppuna". Ajattelet ystäväsi tulevan teille? Ajattelet ystävän haluavan sinun tulevan hänen luokseen? Ajattelet teidän menevän kahvilaan kahville? 

Eihän tuossa vielä sovittu yhtään mitään. 

Vierailija
68/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää yllätysvieraista että yhtäkkiä joku sukulainen pelmahtaa kylään. Siis joskus voin sanoa jollekin sukulaiselle että tervetuloa käymään mutta siis tarkoitan että ilmoittavat ennen kuin tulevat vaikka viestillä. Yks tuttu sanoi että hän tykkää tehdä yllätysvierailuja sukulaisiin niin ei sukulaisilla tule stressiä keksiä tarjottavia.

Huomattavasti isompi stressi tuleekin sekaisin olevasta kodista. Tuollainen käytös on lähinnä törkeää, jos tuttusi oikeasti haluaisi vähentää jonkun stressiä, niin hän kutsuisi vieraat omaan kotiinsa. 

Vierailija
69/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kutsuja mies vai nainen. Jos mies, kutsu ei ole pätevä, ellet aisti, että on naisen lupa. 

Tällaisesta on minulla kokemusta molemmin päin. (Myös minun mieheni on löperösti kutsunut ajankohtana, jolloin kämppä ei ole siinä kunnossa, että haluaisin vieraita tai aikana, jolloin on muuta puuhaa, mutta mies ei tajua sitä.)

Jo lapsuudessa: setäni kutsui isäni (eli veljensä) perheineen tupaantuliaisiin. Menimme sitten koko perhe pyntättynä paikalle kukkakimppu kädessä. Siellä vihainen setäni vaimo sanoi ovella topakasti, että ei nyt voi tulla.)

Sama kokemus. Mentiin koko perhe appiukon kutsumana juhannuksena mökille. Hänen vaimonsa vain ei tiennyt koko kutsusta mitään,eikä ollut varautunut. Tunnelma oli todellä kireä, eikä mun mieskään meinannut tajuta, vaikka yritin sille nurkan takana sihistä, että nyt ei olla toivottuja. Totesin siten vaan, että tultiin vain näin pikaisesti moikkaamaan, että heipat vaan ja lähdettiin. Ja siis piti 2pv olla.

Enkä kyllä tykännyt mikäkään kun juuri synnyttäneenä, mies kutsui siskonsa perheen meille ja oletti, että mitä hoidan kahvitarjoilut

Vierailija
70/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin menet, jos keskustelu jää tasolle "olisi kiva nähdä viikonloppuna

Lisäyksenä vielä. Tuollaisen keskustelun jälkeen sitten joku tupsahtaa jonkun ovelle... tulin nyt. Tai odottaa koko viikonlopun milloin tämä olisi kiva nähdä viikonloppuna tyyppi soittaa, että nyt sitten on sopiva aika. 

Vierailija
71/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu: pääsettekö meille tiistai-iltana klo 18? Tehdään ruokaa, älkää syökö etukäteen!

Small talkia: olisi tosi kiva kun joskus nähtäisiin, tulisitte vaikka meille kylään. 

Nämä kaksi pitää osata erottaa. 

Jep, small talkia harrastavat pidetään etäisinä tuttuina, ystävien kanssa sovitaan oikeasti milloin nähdään. 

Vierailija
72/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 vuotias ja näihin päiviin saakka olen ystävällisesti näihin ois kiva nähdä uudestaan / tulkaa kylään ja käymään kutsuin osannut suhtautua oikealla tavalla. 

Ne ovat vain sananhelinää, eivät kutsuja.

Ikinä ole itseäni kenenkään kotiin ängennyt.

Vierailija
73/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ottaisin tuollaisen olis kiva nähdä viikonloppuna -heiton keskustelunavauksena. Että yritetään sovittaa aikataulut yhteen ja nähdä viikonloppuna. Jos ei ole tarkoituskaan nähdä tai ei pystytä vielä ehdottamaan aikaa, sanotaan vaikka olis kiva nähdä joskus tai palaillaan. Miksi ihmeessä ehdottaisin näkemistä viikonloppuna jos ei lainkaan kiinnosta tavata sitä toista juuri viikonloppuna? 

Vierailija
74/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 vuotias ja näihin päiviin saakka olen ystävällisesti näihin ois kiva nähdä uudestaan / tulkaa kylään ja käymään kutsuin osannut suhtautua oikealla tavalla. 

Ne ovat vain sananhelinää, eivät kutsuja.

Ikinä ole itseäni kenenkään kotiin ängennyt.

En ole yhtä vanha kuin sinä mutta olen oppinut, että ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Jotkut tarkoittavat tuota nimenomaan kutsuna, toiset eivät. 

Vierailija
75/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran kutsun vappubrunssille ja piipahdinkin sitten kyseiseen perheeseen kylään mutta siellä selkeästi odoteltiin jotain parempia vappuvieraita koko päivä. Siinä yhdessä laitettiin jopa ruokaa mutta sen valmistumista odotellessa minut istutettiin puutarhan kauimpaan nurkkaan ihailemaan istutuksia emännän kanssa ja perhe itse kävi närppimässä tarjottavia sisältä. Parin tunnin päästä kävi ilmi että nämä paremmat vieraat eivät koskaan tulekaan ja kutsut päättyivät siihen ilman että minua kertaakaan kutsuttiin ruokapöytään. Tehdessäni viimein nälkäisenä lähtöä kotiin heidän lapsensakin ihmetteli ääneen että tässäkö se brunssi oli. Niinpä niin.

Vierailija
76/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistin on vaikea osata sosiaalisia normeja.

Vierailija
77/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs puolituttu jonka kanssa oltin samassa työpaikassa totesi pukuhuoneessa  "meillä  on lauantaina tuparit,kiva jos tulisit". 

Kun menin kukkakimpun kanssa niin henkilön ilme oli vähän  "öö mitä sä täällä" ja tunsin selvästi,etten ollut toivottu. Kävin vessassa ja lähdin. Myöhemmin kuulin tämän naisen puhuvan, että olen ihme stalkkeri joka urkki heidän osoitteensa selville ja änkesi vaan sinne. Sain ihan hullun maineen. Vaihdoin työpaikkaa että sain elämäni rauhoittumaan.

Että "kiva jos tulisit mutta älä kuitenkaan tuu".

Vierailija
78/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan näitä sosiaalisia  arvausleikkejä ja rivien välistä lukemista:

Ei mua varten tartte keittää (= totta kai keität!)

En mä tarvitse lahjaa (=isoa ja kallista,kiitos)

Ois ihana nähdä (=ei tässä elämässä)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsu: pääsettekö meille tiistai-iltana klo 18? Tehdään ruokaa, älkää syökö etukäteen!

Small talkia: olisi tosi kiva kun joskus nähtäisiin, tulisitte vaikka meille kylään. 

Nämä kaksi pitää osata erottaa. 

Jep, small talkia harrastavat pidetään etäisinä tuttuina, ystävien kanssa sovitaan oikeasti milloin nähdään. 

Totta. Jenkithän harrastaa tätä. Ollaan kohteliaita ja saatetaan jopa esittää kutsu tyyliin: "kun seuraavan kerran tulet Yhdysvaltoihin, poikkea käymään". Mutta älä nyt hyvänen aika kysy (jos siis et entuudestaan tiedä), missä ko henkilö asuu. Koska tuo kutsu on vain sitä smalltalkia eikä tarkoita, että oikeasti haluaisi sut kyläilemään. Mut yllätti ekalla työreissulla, miten hövelisti ihmiset kutsuivat vasta just tapaamiaan ihmisiä koteihinsa. Kunnes tajusin, että se oli vaan sanahelinää. 

Vierailija
80/106 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma luokkansa ovat nämä jotka tulevat n 4h myöhässä. Osa vieraista on jo lähtenyt ja osa tekee lähtöä. Niin voihan siinä kutsutulle tulla tunne ettei häntä kaivattu.