Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsutaan kylään mutta ei olla kumminkaan tervetulleita??

Vierailija
30.05.2025 |

Tai tuntuu ettei olla tervetulleita. Olisiko parempi ettei edes mentäisi? 

Onko vastaavia kokemuksia?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät oli kutsuttu lomareissulla ns ystävien vanhempien maatilalle johinkin hiton skutsiin. Silloin ei ollut kännyköitä. Oli sovittu tietty päivä, milloin ajetaan sinne.

Saavuimme kivan maatalon pihaan ja joku ihminen tuli vastaan pihalle. Kysyittiin niitä kavereita, että piti tavata tänään. Olivat kuulema lähteneet jonnekin telttareissuun.

Ystävyys loppui siihen. Sen koomin en ole heistä kuullut.

No eikö tavallisella puhelimella voinut soittaa ennen lähtöä? Kuka lähtee ajamaan jonnekin skutsiin soittamatta ensin, että onko kutsu vielä voimassa. 

Taidatte olla vähän nuorempia, jotka tätä ihmettelette. Tuo on ollut ihan normaalia mun lapsuudessa 70 ja 80-luvulla ja nuoruudessa ysärillä. Menemiset sovittiin vaikka viikkoa ennen, tai lomalle lähtiessä kotoa soitellen, ei me ainakaan missään hotelleissa yövytty vaan teltassa tai (vanhempien) ystävien luona ja samoin meillä kävi perheitä yökylässä. Silloin oli ihan normaalia, että asia sovittiin ja se oli sillä sovittu, ei sinne mistään puhelinkopeista pysähdytty soittelemaan. Miksi olisi pysähdytty, sovittua asiaa varmistelemaan. Johan ne ihmiset, minne oltiin menossa, olis ihan hölmöinä pitäneet, jos oltais soiteltu puhelinkopeista, että ollaan nyt tulossa, sopiihan se varmasti.

Vierailija
102/106 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olis kiva nähdä viikonloppuna" ei ole synonyymi kyläänkutsulle!

Mitä sillä sitten tarkalleen ottaen tarkoitetaan ?

Että se olisi kiva, jos se olisi mahdollista, mutta nyt ei ole. Konditionaali. 

No, kun minä sanon että olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin todella tarkoitan sitä. Eli jos sanon noin, niin kaveri voi vastata ettei nyt onnistu ja sit ollaan näkemättä tai sanoa että olisi mukavaa jolloin sovitaan aika.

Aika kummallista sanoa pelkästään, että olisi kiva nähdä ja tarkoittaa ihan päinvastaista. Vaikka onkin konditionaali, niin tarvitsee myös tuon "mutta nyt ei ehdi / onnistu yms".

Aikoinaan eräs vanha rouva opasti

"Olisi kiva nähdä viikonloppuna " on kyllä ihan selvä ehdotus. "Olisi kiva joskus nähdä" voi sitten olla tarpeeksi epämääräinen kohteliaisuudeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketjun aloittajan tilanteesta, mutta itsellä on tällainen tilanne:

Useita vuosia sitten esitin kyläilykutsun iäkkäälle ihmisille. Hän ei halunnut tulla.

Sen jälkeen hän on erinäisissä yhteyksissä haukkunut minut, ulkonäköni, perheeni, seurakunnan pastorin, kääntänyt selkänsä ja sanonut ettei halua olla tekemisissä kanssani enää.

Olen aina kohdellut häntä kunnioittaen, mutta sanonut kyllä, ettei hänen käytöksensä ole hyväksyttävää (esim. silloin kun pastoria haukkui).

Selväksi on käynyt, että vain hän on tässä maailmassa tehnyt töitä ja osannut kasvattaa lapsensa. Lisäksi hän on minulle teeskennellyt, että on kuuro, vaikka muiden puheet on aina kuullut hyvin. 

Nyt, kuin tyhjästä, hän alkoi muistuttamaan kyläilykutsusta, jonka minä olin jo unohtanut. Asiat muistuivat mieleeni vasta ajateltuani tarkemmin asiaa. Olen suhtautunut häneen neutraalisti, kun nähdään ja jättänyt puheensa omaan arvoonsa. 

Nyt se ei enää onnistu kun hän muistuttaa kyläilykutsusta. Kaikki vastausvaihtoehdot tuntuvat huonoilta:

- käytöksesi takia, en halua sinua kotiini

- kutsu ei ole enää voimassa, sori siitä

- en ole menossa kotiini nyt, enkä tulevista päivistä osaa sanoa mitään varmaa

-tänään ei valitettavasti käy. 

Tietty, voisin laskea hänet kotiini, mutta käytöksensä perusteella hankkisin vain itselleni lisää ongelmia. 

Olen lokeroinut hänet boxiin, rakasta kauempaa. 

Miten kieltäytyä kutsumasta toista loukkaamatta, kun totuus ei ole torjutun iän ja haurauden huomioon ottaen  suositeltavin vaihtoehto, vai onko? 

Vierailija
104/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii,jos kutsutaan ni puolikas tomaatti ei iha hyvä

Vierailija
105/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä ei kai auta muuta sanoa, kuin ei kiinnosta seurasi. Kutsu ei ole voimassa.

Minä jouduin sanomaan suoraan henkilölle, joka ilmoitti tulevansa käymään, että et voi tulla.

Vierailija
106/106 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidät oli kutsuttu lomareissulla ns ystävien vanhempien maatilalle johinkin hiton skutsiin. Silloin ei ollut kännyköitä. Oli sovittu tietty päivä, milloin ajetaan sinne.

Saavuimme kivan maatalon pihaan ja joku ihminen tuli vastaan pihalle. Kysyittiin niitä kavereita, että piti tavata tänään. Olivat kuulema lähteneet jonnekin telttareissuun.

Ystävyys loppui siihen. Sen koomin en ole heistä kuullut.

No eikö tavallisella puhelimella voinut soittaa ennen lähtöä? Kuka lähtee ajamaan jonnekin skutsiin soittamatta ensin, että onko kutsu vielä voimassa. 

Taidatte olla vähän nuorempia, jotka tätä ihmettelette. Tuo on ollut ihan normaalia mun lapsuudessa 70 ja 80-luvulla ja nuoruudessa ysärillä. Menemiset sovittiin vaikka viikkoa ennen, tai lomalle lähtiessä kotoa soitellen, ei me ainak

Varsinkin, kun viesteissä aikaisemmin kerrottiin, ettei tiedetty niiden ihmisten nimeä/ onko edes puhelinta, joiden luokse ne kaverit oli kutsuttu.