Kutsutaan kylään mutta ei olla kumminkaan tervetulleita??
Tai tuntuu ettei olla tervetulleita. Olisiko parempi ettei edes mentäisi?
Onko vastaavia kokemuksia?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olis kiva nähdä viikonloppuna" ei ole synonyymi kyläänkutsulle!
Mitä sillä sitten tarkalleen ottaen tarkoitetaan ?
Että se olisi kiva, jos se olisi mahdollista, mutta nyt ei ole. Konditionaali.
Minusta se kysymys on ehdotus.
Miksi koet sen ehdotuksena? Koko lauseessa ei ole mitään ehdotusta, se on pelkkä toteamus. Vai oletko niitä, jotka kuullessaan jonkun sanovan "olisi ihana matkustaa Ranskaan" olettavat tämän olevan aidosti lähdössä Pariisiin ja pyytävän sinua mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun minä sanon että olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin todella tarkoitan sitä. Eli jos sanon noin, niin kaveri voi vastata ettei nyt onnistu ja sit ollaan näkemättä tai sanoa että olisi mukavaa jolloin sovitaan aika.
Aika kummallista sanoa pelkästään, että olisi kiva nähdä ja tarkoittaa ihan päinvastaista. Vaikka onkin konditionaali, niin tarvitsee myös tuon "mutta nyt ei ehdi / onnistu yms".
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ovat riidelleet ja tunnelma huokuu vihaa ja piikittelevät toisiaan vieraiden läsnäollessa.
Se on keljua vieraalle ja talonväelle, mutta voisiko kysyä että tulenko käymään joskus toisten,
kun teillä on henkilökohtaiset asiat meneillään, vai käsitinkö väärin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet sen ehdotuksena? Koko lauseessa ei ole mitään ehdotusta, se on pelkkä toteamus. Vai oletko niitä, jotka kuullessaan jonkun sanovan "olisi ihana matkustaa Ranskaan" olettavat tämän olevan aidosti lähdössä Pariisiin ja pyytävän sinua mukaan?
Ois kiva nähdä ja Ranska lähtä, eri asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu: pääsettekö meille tiistai-iltana klo 18? Tehdään ruokaa, älkää syökö etukäteen!
Small talkia: olisi tosi kiva kun joskus nähtäisiin, tulisitte vaikka meille kylään.
Nämä kaksi pitää osata erottaa.
Miksi pitää valehdella, jos ei oikeasti tarkoita? Olisi vaan avoimesti epävieraanvarainen ja torjuva. Tai jättäisi koko asian nostamatta esille.
Ei se ole valehtelua. Minulla on elämässä ihmisiä, joista tykkään, ja joiden kanssa ihan oikeasti olisi ihana nähdä, mutta on lapsia ja koiria ja töitä ja harrastuksia, eikä vieraita varten jaksaisi pitää aina kotia putipuhtaana, jos joku poikkeaa. Eli olisi oikeasti ihana nähdä. Jos elämä olisi hieman vähemmän sekavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidät oli kutsuttu lomareissulla ns ystävien vanhempien maatilalle johinkin hiton skutsiin. Silloin ei ollut kännyköitä. Oli sovittu tietty päivä, milloin ajetaan sinne.
Saavuimme kivan maatalon pihaan ja joku ihminen tuli vastaan pihalle. Kysyittiin niitä kavereita, että piti tavata tänään. Olivat kuulema lähteneet jonnekin telttareissuun.
Ystävyys loppui siihen. Sen koomin en ole heistä kuullut.
Oikeastiko olitte menossa tuntemattomien ihmisten kotiin vieraisille sllä verukkeella, että ystävät on sieltä kotoisin? Maalla oli puhelimia jo silloin, kun ei vielä laitetta kannettu taskussa, joten miksi ette soittaneet ennen lähtöä? Ai niin, ette tienneet vanhempien nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on HENKILÖKOHTAINEN EHDOTUS, jos minulle noin sanotaan, KYSYISIN missä, milloin ?
Tuosta Pariisista tuli mieleeni vanha juttu. Kaveri sanoi toiselle, mun tekisi taas niin mieli Pariisiin. Toinen kysyy, että milloin olit siellä?
En mä ole ollut, mutta ennenkin on tehnyt mieli mennä.🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun minä sanon että olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin todella tarkoitan sitä. Eli jos sanon noin, niin kaveri voi vastata ettei nyt onnistu ja sit ollaan näkemättä tai sanoa että olisi mukavaa jolloin sovitaan aika.
Aika kummallista sanoa pelkästään, että olisi kiva nähdä ja tarkoittaa ihan päinvastaista. Vaikka onkin konditionaali, niin tarvitsee myös tuon "mutta nyt ei ehdi / onnistu yms".
Aikoinaan eräs vanha rouva opasti minua, että tyhmille ihmisille ei pidä olla ystävällinen. He kokevat sen ystävyytenä. Nähtävästi sinä olet näitä, jotka eivät osaa kuunnella kohteliaisuuksia, vaan pitävät niitä faktana sellaisenaan.
On ystävällistä sanoa "olisi kiva nähdä viikonloppuna" ja ystävyyttä sanoa "pääsettekö meille lauantaina klo 13, olisi kiva jatkaa juttelua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsu: pääsettekö meille tiistai-iltana klo 18? Tehdään ruokaa, älkää syökö etukäteen!
Small talkia: olisi tosi kiva kun joskus nähtäisiin, tulisitte vaikka meille kylään.
Miksi pitää valehdella, jos ei oikeasti tarkoita? Olisi vaan avoimesti epävieraanvarainen ja torjuva. Tai jättäisi koko asian nostamatta esille.
Autismin kirjo? Eräs aikuiselämän keskeisistä taidoista on kyky osata lukea rivien välistä. Esim. deittailessa katsotaan tms. yleensä tarkoittaa, että ei katsota myöhemmin. Tuollainen olisi kiva, jos joskus riittää esittämään sanojan hyvässä valossa, mutta ei todellisuudessa useinkaan sido häntä eikä siis vastapuoltakaan yhtään mihinkään konkreettiseen tai joskus oikeasti toteutuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva nähdä ja Ranska lähtä, eri asioita
Ihan sama konditionaali niissä molemmissa on. Käytännössä ne ovat sama asia: olisi kiva tehdä jotain, mutta ei välttämättä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole valehtelua. Minulla on elämässä ihmisiä, joista tykkään, ja joiden kanssa ihan oikeasti olisi ihana nähdä, mutta on lapsia ja koiria ja töitä ja harrastuksia, eikä vieraita varten jaksaisi pitää aina kotia putipuhtaana, jos joku poikkeaa. Eli olisi oikeasti ihana nähdä. Jos elämä olisi hieman vähemmän sekavaa.
Joopa joo, ystävä ei tule katselemaan kodin puhtauttanne !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tarkoitetaan, että molemmat katsovat kalentereitaan ja sitten sovitaan tarkemmin tai nähdään joskus toisella kertaa. Ei tarkoita, että ovelle vaan ilmestytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sanot olisi kiva nähdä viikonloppuna, niin oletko sinä itse menossa kaverillesi? Vai kutsut kaverin kotiisi?
Ok, isäs oli konditionaali kun sua teki, en muuta sano :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on HENKILÖKOHTAINEN EHDOTUS, jos minulle noin sanotaan, KYSYISIN missä, milloin ?
Missä kohdassa tuossa on se ehdotus?
"Haluatko tulla meille viikonloppuna?" on ehdotus.
"Olisi kiva nähdä viikonloppuna." ei ole ehdotus.
Mun ex teki niin, että jos oli tulossa hänen puolen sukulaisia tai kavereita kylään, niin hän oli töissä aina niin myöhään, että nämä vieraat jo ehtivät tulla. Lopulta sanoin, että jos ei ole itse ovea vierailleen avaamassa, niin en muuten avaa minäkään.
Saattoi ehkä liittyä siihen, että kun vieraat näki että isäntä tuli vasta vieraiden jälkeen = ei ole ollut kotona siivoamassa tai valmistelemassa tarjottavia = kaikki puutteet siivouksessa / tarjottavissa = vaimon syy.
Tai sitten koki sen vieraiden tulohetken hankalana (kuten nykyinenkin mies kokee), oli helpompaa että minä otan vieraat vastaan ja alan keskustelun. Onneksi pystyn keskustelemaan vaikka kivenmurikan kanssa :D
Oliko kutsuja mies vai nainen. Jos mies, kutsu ei ole pätevä, ellet aisti, että on naisen lupa.
Tällaisesta on minulla kokemusta molemmin päin. (Myös minun mieheni on löperösti kutsunut ajankohtana, jolloin kämppä ei ole siinä kunnossa, että haluaisin vieraita tai aikana, jolloin on muuta puuhaa, mutta mies ei tajua sitä.)
Jo lapsuudessa: setäni kutsui isäni (eli veljensä) perheineen tupaantuliaisiin. Menimme sitten koko perhe pyntättynä paikalle kukkakimppu kädessä. Siellä vihainen setäni vaimo sanoi ovella topakasti, että ei nyt voi tulla.)
Jenkki meininkiä siellä on aina lässytetty tapaamisesta vailla tarkoitusta.
Tai sitten ovat riidelleet ja tunnelma huokuu vihaa ja piikittelevät toisiaan vieraiden läsnäollessa.