En pysty syömään terveellisesti, koska hyvänmakuinen (epäterveellinen) ruoka on ainoa asia mistä saan iloa
Ei kiinnosta mikään muu kuin karkit ja epäterveelliset ruuat, ja alkoholi. Masennun aina jos alan syömään terveellisesti
Kommentit (56)
Niin no, sehän noissa mättöruuissa on ideana että rasva, sokeri ja natriumglutamaatti yms keinoaineet koukuttaa ja addiktoi. Ja em aineet myös lihottavat ja masentavat
Mutta kyllä aikuinen ihminen osaa toimia järkevästi ja kokeilla muutakin. Opettelet vaan kokkaamaan
Oletko edes maistellut oikeita ruokia?? Sillä kukaan ei todellakaan voi sanoa että esim itsetehty gulassi, tuorekasviswokki, burgundinpata, lihapullat (kanttarelli)kermakastikkeessa uunijuureksilla, savulohi ja uudet perunat tai lohikeitto häviäisivät jollekin mätölle.
Tottakai tulee vieroitusoireita! Niin tupakasta, alkoholista, huumeista kuin huonosta ravinnostakin. Niihin ei kuole, myrkkyjen pitä haihtua kehosta
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kokeilla oikeasti pakolla vaikka kuukauden. Masennus helpottaa tai parantuu sillä ja ulkoilulla, vaikka niin ei muka saisi sanoa.
t. Entinen vaikeasti masentunut
Käytkö itsemurhan tehneiden haudoilla kertomassa että eivät olleetkaan oikeasti masentuneita?
Ap:n vika on, ettei ymmärrä, mitä on terveellinen ruoka.
Kuulostaa tutulta. Joka ilta sitä huomaa, että hirveä himo taas jotain herkkuja saada ja tuntuu, että elämästä puuttuu jotain jos ei saa ja ottaa päähän. Ahdistavaa.
Silloin pitäisi lähteä hoitamaan näitä tunteita. Kuulostaa masennukselta. Olisi hyvä päästä keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Jokin on se paha olo, johon syöt.
Itsellä ollut sama ongelma. Helpotti kummasti kun mielenterveys koheni. Sen myötä terveellisempi ruokavaliokin tuli mahdolliseksi.
Toki välillä kun ahdistus iskee niin vanhat himot ja tavat palaavat. Silloin armollisuutta kehiin ja suunnankorjaus taas seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kokeilla oikeasti pakolla vaikka kuukauden. Masennus helpottaa tai parantuu sillä ja ulkoilulla, vaikka niin ei muka saisi sanoa.
Tämä on periaatteessa ja osittain totta, MUTTA tuo "pakolla" ei oikein toimi masentuneelle. Samaa sarjaa kuin "ota itseäsi niskasta kiinni". Ei ihmisellä ole yksinkertaisesti voimavaroja.
Mutta, jos pääsisi esimerkiksi kuukaudeksi kuntoutukseen johonkin kauniiseen paikkaan, jossa syötäisiin ja liikuttaisiin terveellisesti, niin se voisi auttaa löytämään voimavaroja sekä oppimaan, miten maukkaita esimerkiksi hedelmät ovat ja miten hyvää tekee kävellä metsässä.
En ole koskaan syönyt terveellisesti ja muitakin "syntejä" on, mutta sairastan hyvin harvoin. Näin on mennyt lähes 70 vuotta.
Alkaa vain tutkimaan mikä niistä terveellisistä ruuista maistuu parhaimmalta ja pikkuhiljaa löytyy varmasti omat suosikit
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä kysynyt täällä monta kertaa saamatta vastsusta:
1. Mikä on se ruokavalio, jolla masennus parantuu?
2. Mikä on se liikuntamuoto, jolla masennus parantuu?
Ongelma on, että luulet epäterveellisen ruuan tuovan sinulle iloa. Tuolla logiikalla olet siis hyvinkin iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ruokavalio, millä ylipaino katoaa, ja elimistön tulehdustila laskee.
Sellainen liikuntamuoto, mistä itse pitää, ja mikä nostaa kuntoa.
Ei ole monimutkaista.
Kysyn nyt ihan makuasioista: mikä esimerkiksi on hyvänmakuista (epäterveellistä) ruokaa? Anna esimerkki alle.
Kysyn siksi, että minua kiinnostaa ihmisten erilaiset tottumukset ja tavat maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole monimutkaista.
Ei ole ylipainoia, pikemminkin ali. Olen kokeillut kävelyä, juoksua, uintia ja kuntosalilla käyntiä, joista pidän. Mutta ei vaan vieläkään.
Tee ap niin, että syö ns.väkisin terveellisesti ja pienemmillä kaloreilla arkena ja anna itsellesi lupa sitten vaikka la tai su syödä niitä epäterveellisiä roskaruokia. Näin säilyy joku järki tuossa hommassa (ja laihdutkin) ja varmasti myös opit pääsemään pahimmasta roskaruokakoukusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole monimutkaista.
Jos tuo olisi yksinkertaista, niin ei olisi maailmassa ylipainoisia eikä masentuneita. Pointti on, että on se sairaus, joka estää. Ei sairaus ole oma valinta.
Itsellä masennukseen ja ahdistukseen auttoi kyllä liikunta ja ruokavalio. Mistään liikunnasta en pidä eikä mitään endorfiiniryöppyjä tule, mutta säännöllinen liikunta silti auttoi ja samalla kuunnellut äänikirjat jotka irrottivat aivot muusta. Sokerin määrän dramaatrinen tiputtaminen paransi oloa nopeasti. En sano että toimii muilla, sanon että toimi minulla.
Ihmettelen näitä utopiakuntoutushaaveita. Miten sinne jaksaisi hakeutua jos ei jaksa edes miettiä liten syö. Miten siellä jaksaisi tehdä mitään jos kotona ei tee. Mitä sitten kun sieltä palaa jos kaikki on perustunut siihen että muut tekevät ja oma sisäinen motivaatio on nolla.
Pidä epäterveelisensyömisenpäiviä.
1015 prosenttia ihmisistä ei saa liikunnasta mielihyvää tuottavaa endorfiiniryöpsähdystä. Taidan itsekin kuulua näihin, sillä en ole löytänyt mitään liikuntamuotoa, mikä tuottaisi hyvää oloa.