379€/kk säästö kun teen työt etänä!
Paljonko säästäisit kuukaudessa jos tekisit työt täysin etänä?
Laskin näin nopeasti että 379€/kk säästyisi minulla! Tämä sisältää työpaikkalounaan, julkisen liikenteen kulut ja pienen 50€/kk vaatebudjetin (minulla on paljon vaatteita ja kenkiä entuudestaan joten tällä budjetilla pärjäisin vuoden kaksi kenties). Unohdin varmaan kumminkin jotain tuosta laskelmasta? Ei ainakaan sisällä aftereja tai muita sosiaalisia menoja jotka voivat kuulua työpaikan tapaan. Oma työni on tietotyö/konsultointia, eli tietokoneen edessä istumista. Voi siis tehdä työni hyvin etänä.
Aika ison määrän rahaa vie pelkästään se että siis pääsee töihin paikan päälle ja syö lounaan ja pukeutuu asiallisesti. Kaupan päälle sitten vielä työmatkaan kuluva vapaa-aika. Minulla menisi työmatkoihin noin 2h/pvä, riippuen julkisten liikkuvuudesta.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ainut hyvä asia joka seurasi koronasta
T. Konsultti joka 4 päivää viikosta etänä
Joo koronan myötä alkaneet etätyöt (edelleen käyn toimistolla kerran kuussa vain) muuttivat mun elämän kertaheitolla paremmaksi. Jaksan paremmin, olen energisempi, pystyn kuntoilemaan monta kertaa viikossa, olen laihtunut, saan ensimmäistä kertaa elämässäni nukuttua tarpeeksi, en ole ikinä ollut näin terve kun ei tarvi istua pienissä tiloissa räkijöiden kanssa... Olen 2020 jälkeen ottanut 6 saikkupäivää, ennen niitä oli vähintään 14 vuodessa. Ja lisäksi kyllä, rahaa säästyy todella paljon! Vähemmän liikennekuluja, lounaita, kahveja, vaatteita. Ja kaiken lisäksi koska voin paremmin, teen paremmin ja nopeammin töitä!
Rahansäästön lisäksi etätöistä on paljon hyötyä myös jaksamisen kannalta. Sen sijaan että kuluttaisin tunnin/suunta julkisissa, nyt teen aamulla core-harkan, käyn suihkussa ja aloittelen kotitoimistossa päivän rennossa merkeissä ilman stressiä. Niin ja aamulla saa nukkua pidempään. Komppaan terveyshyödyt etätöistä ovat valtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä säästää ihminen paljon, kun jumittuu kotiinsa kökkimään
Voihan sitä vapaa-ajalla laittaa rahaa palaa erilaisiin harrastuksiin myös.
Se on kuule nähty että etätöitä tekevät on kotihiiriä ja myös ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Kai joka työpaikalla on taukohuone jossa voi syödä kotoa tuodun lounaan? Sitä samaa mitä syöt etätöitä tehdessä.
Ryhmäpaine syödä kollegoiden kanssa lounaat siellä kafeteriassa. Kyse ei ole siitä että varaa ei olisi. Vaan siitä kuinka paljon säästöä tulee kun tekee työt kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä säästää ihminen paljon, kun jumittuu kotiinsa kökkimään
Voihan sitä vapaa-ajalla laittaa rahaa palaa erilaisiin harrastuksiin myös.
Se on kuule nähty että etätöitä tekevät on kotihiiriä ja myös ylipainoisia.
Se on jokaisen oma asia mitä tekee vapaa-ajallaan.
Aika kova säästö sulla! Mutta ei kaikilla jos on työvaatteet ja omat eväät ja kävellen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kai joka työpaikalla on taukohuone jossa voi syödä kotoa tuodun lounaan? Sitä samaa mitä syöt etätöitä tehdessä.
Mun ekassa työpaikassa ei ollut mitään paikkaa jossa syödä omia eväitä. Varmaan olisi pitänyt mennä työkavereiden kanssa istumaan samaan pöytään työruokalassa. En olisi kehdannut. En koskaan nähnyt kenenkään syövän omia eväitä.
Pelkästään bensoissa säästää liki 200e kun tekee työt etänä. Ruokamenot murto-osa siitä mitä työpaikalla saa menemään. Kotona on sekin luksus ettei tarvitse erikseen suunnitella mitä ottaa evääksi tai meniskö sittenkin työpaikkaruokalaan. Kotona voi napata sopivasda välissä tähteistä, tehdä vaikka munakkaan tai pari leipää. Kupillisen kuumaa voi keittää juuri silloin kun haluaa jne. Ja mikä parasta, kukaan ei hyppää jatkuvasti pöydän luona kyselemässä typeriä. Se tunne kun saa oikeasti jotain tehtyä päivän aikana 😃
Vaatemenotkin pieneni huomattavasti kun ei tarvinnut enää mennä toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ainut hyvä asia joka seurasi koronasta
T. Konsultti joka 4 päivää viikosta etänä
Joo koronan myötä alkaneet etätyöt (edelleen käyn toimistolla kerran kuussa vain) muuttivat mun elämän kertaheitolla paremmaksi. Jaksan paremmin, olen energisempi, pystyn kuntoilemaan monta kertaa viikossa, olen laihtunut, saan ensimmäistä kertaa elämässäni nukuttua tarpeeksi, en ole ikinä ollut näin terve kun ei tarvi istua pienissä tiloissa räkijöiden kanssa... Olen 2020 jälkeen ottanut 6 saikkupäivää, ennen niitä oli vähintään 14 vuodessa. Ja lisäksi kyllä, rahaa säästyy todella paljon! Vähemmän liikennekuluja, lounaita, kahveja, vaatteita. Ja kaiken lisäksi koska voin paremmin, teen paremmin ja nopeammin töitä!
Rahansäästön lisäksi etätöistä on paljon hyötyä myös jaksamisen kan
Tämä on niin totta.
Pitää laskea mikä olisi mun kulujen määrä jos lopettaisin etätyöt. Ja jos työnantaja pyytää palaamaan konttorille niin esitän että palkankorotusta sitten tuon määrän verran.
Mieti miten paljon säästäisi, jos ei ikinä lähtisi kotoaan minnekään eikä tekisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten paljon säästäisi, jos ei ikinä lähtisi kotoaan minnekään eikä tekisi mitään.
Voit laskeskella, mutta AP ei tätä kysynyt vaan sitä paljonko säästäisi jos työt voi tehdä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään bensoissa säästää liki 200e kun tekee työt etänä. Ruokamenot murto-osa siitä mitä työpaikalla saa menemään. Kotona on sekin luksus ettei tarvitse erikseen suunnitella mitä ottaa evääksi tai meniskö sittenkin työpaikkaruokalaan. Kotona voi napata sopivasda välissä tähteistä, tehdä vaikka munakkaan tai pari leipää. Kupillisen kuumaa voi keittää juuri silloin kun haluaa jne. Ja mikä parasta, kukaan ei hyppää jatkuvasti pöydän luona kyselemässä typeriä. Se tunne kun saa oikeasti jotain tehtyä päivän aikana 😃
Vaatemenotkin pieneni huomattavasti kun ei tarvinnut enää mennä toimistolle.
Tehokkuus nousee juuri siitä ettei tule jatkuvia keskeytyksiä. Mä luulen että teen koko päivän työt noin 5h aikana ja sitten jää hyvin työaikaa purkaa s.postia ja istua Teams-palavereissa. Päivän päätteksi voi lopetella kellon lyömänä.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla kateellinen. Onko sellaiset työt joissa etätyö ei ole mahdollista?
Tiedättekö. Juuri ennen kuin Sipilä alkoi ajaa pidempää työviikkoa, niin Hesarissa oli juttuja miten suomalainen työviikko on Euroopan lyhyimpiä. Eikä se pidä edes paikkaansa. Sitten tuli Sipilä ja arkipyhien määrä väheni ja kiky-keppiä jaeltiin.
Nyt oli paljon juttuja etätöiden huonoista puolista. Työnantajat siirtävät nyt työntekijät takaisin toimistoille.
Nyt on taas ollut juttua arkipyhistä vapaapäivinä ja tuplapalkan suhteen. Katsokaapa vaan, tästä alkaa sunnuntailisien purku.
Sinähän maksat mm. sähkön työnantajan puolesta.
Itse en kyllä noin paljon säästäisi etänä.
Bussikortti 47e/kk (työsuhde etu kattaa osan), mutta sillä samalla kk kortilla liikun myös vapaa-aikana, eli varmaan 20-30e/kk menisi silti irtolippuihin.
Samat eilisen jämät syön töissä, kuin söisin kotona. En pääsääntöisesti mene aftereille tai työlounaille, jos työpaikka ei sitä kustanna. Silloin se ei ole työtä, ja vapaaehtoistyöt teen erikseen vapaa-ajallani.
Teen asiakastyötä virkatehtävässä, eli asiallinen vaatetus pitää olla, mutta vaatekuluni ovat ehkä 50e vuodessa, ei kuukaudessa. Mulla on 3-4 asukokonaisuutta/vuodenaika, pääasiassa kirppareilta hankittuja (nekin vaatteet ovat olleet ihan oikeita kaupasta ostettuja joskus, ehkä vain olleet epäsopivia omistajalleen ja lähtivät uudenveroisena kiertoon), ei siis mitään lumppuja. Monet vaatteet säilyneet vuosia, ei tarve hankkia uutta.
Alle 50e/kk varmasti jäisi minun säästö etätöissä olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse palkankorotusta kun saa tehdä työt kotoonta :)
Mikä.ittu on KOTOONTA?!?!?!?!?!?!
On suomen kielen eräissä murteissa tunnettu sijamuoto. Googlaa jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa tehdä niin. Vihaan kaalilaatikon tai jonkun muun mikrotetun kotimössön hajua taukotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän maksat mm. sähkön työnantajan puolesta.
Mua ei haittaa. Sähkölaskuni ei juurikaan ole muuttunut tässä vuosien varrella. Maksan 35 e kuussa ja saan yleensä takaisin kun tarkistus tehdään kerran vuodessa. Ei se tuota vähempääkään ollut kun kävin toimistolla. Ja kotona olemisen hyödyt hakkaa sähkökukut sata nolla.