379€/kk säästö kun teen työt etänä!
Paljonko säästäisit kuukaudessa jos tekisit työt täysin etänä?
Laskin näin nopeasti että 379€/kk säästyisi minulla! Tämä sisältää työpaikkalounaan, julkisen liikenteen kulut ja pienen 50€/kk vaatebudjetin (minulla on paljon vaatteita ja kenkiä entuudestaan joten tällä budjetilla pärjäisin vuoden kaksi kenties). Unohdin varmaan kumminkin jotain tuosta laskelmasta? Ei ainakaan sisällä aftereja tai muita sosiaalisia menoja jotka voivat kuulua työpaikan tapaan. Oma työni on tietotyö/konsultointia, eli tietokoneen edessä istumista. Voi siis tehdä työni hyvin etänä.
Aika ison määrän rahaa vie pelkästään se että siis pääsee töihin paikan päälle ja syö lounaan ja pukeutuu asiallisesti. Kaupan päälle sitten vielä työmatkaan kuluva vapaa-aika. Minulla menisi työmatkoihin noin 2h/pvä, riippuen julkisten liikkuvuudesta.
Myönnän, vessapareria kuluu 30% enemmän kun olen etätöissä. Mutta se on pieni kustannus siitä mukavuudesta että ei tarvitse raahautua konttorille. Kukaan ei muuten ole vissiin maininnut että kosmetiikkaa menee myös vähemmän esim hajuvesiä, hiussparyta jne joilla saa itsensä näyttämään ja tuntemaan fressiltä koko päivän kun istuu konttorilla. Teams-palvereissa kun näillä jutuilla ei ole merkitystä ja nekin palaverit on vain pari kertaa päivässä joilloin väliajalla kerkeää pieniä ehostuksia tekemään mutta koko päivää ei tarvitse olla vimpan päälle.