Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yksityinen vuokranantaja selvittää hakijan luottotiedot?

Vierailija
29.05.2025 |

Ei kai kuka tahansa voi tarkistaa toisen luottotietoja? Pitääkö siinä itse tulostaa se rekisteriote tai ladata kännykkään ja näyttää näytöltä vuokraajalle? Kerran vuodessahan omat luottotiedot voi tarkistaa maksutta mutta ei enempää. En kai minä siitä alkaisi maksamaan. 

Mietin vain kun Kelan paperissa lukee, että jos alkaa hakea halvempaa asuntoa niin myös yksityiseltä pitäisi hakea. En halua yksityiselle vuokralle. En tosin varmaan pääsisikään kun on pari maksuhäiriömerkintää. Olisiko vain helpompaa kun sanon suoraan vuokranantajalle, että minulla ei ole puhtaat luottotiedot vaan kaksi merkintää perintätoimiston veloista? Jos siis minut hyväksyttäisiin vuokralaiseksi? Mikä olisi järkevin menettelytapa? 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jännää. On selvät ohjeet nokan alla mutta ei silti suju. Hae, perkele, jos olet asumistukea tai tt-tukea vinkumassa.

Kelaa ei kiinnosta sun hakemiset ja vuokrat tippaakaan, jos et hae tt-tukea tai asumistukea.

Vierailija
22/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annat vuokranantajalle henkilötunnuksen ja hän tarkistaa.

Oisko helpompaa kun vain sanoisin itse, että siellä on kaksi merkintää perintätoimiston veloista? En halua yksityiselle vuokranantajalle, hakisin sitä vain koska Kela edellyttää hakemaan myös yksityiseltä. Nuo merkinnät torppaavat sen siihen, minun "onnekseni". 

Ap

Ihan yhtä onneksi nuo sinun merkinnät ovat varoitusmerkki meille vuokranantajille. Älä pelkää että saisit asuntoa vaikka haluaisit.

No eivät kyllä ole. Niillä merkinnöillä ei ole mitään tekemistä vuokranmaksuni kanssa (olen aina hoitanut vuokrani) ja olen muutenkin hyvä vuokralainen: pidän asunnon kunnossa, en biletä enkä metelöi, en tupakoi eikä ole lemmikkejä. 

Mutta sillä nyt ei ole tässä merkitystä kun en yksityiseltä halua halvempaa asuntoa vuokrata (jos niitä nyt tässä kaupungissa halvempia olisikaan).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulta ole ikinä kukaan kysynyt luottotietoja kun olen yksityishenkilöltä vuokrannut.

Ei niitä kysytä ellet ole ihan nistin tai juopon näköinen

Vierailija
24/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko helpompaa kun vain sanoisin itse, että siellä on kaksi merkintää perintätoimiston veloista? En halua yksityiselle vuokranantajalle, hakisin sitä vain koska Kela edellyttää hakemaan myös yksityiseltä. Nuo merkinnät torppaavat sen siihen, minun "onnekseni". 

Ap

Sä oot nyt kaksi päivää mesonut, ettet halua hakea asuntoja ja mollannut Kelaa. Mikä helvetin id io ot ti sinäkin olet. Pelle.

Tämä on kylläkin ensimmäinen avaus, jonka teen tästä aiheesta. 

Ap

Vierailija
25/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jännää. On selvät ohjeet nokan alla mutta ei silti suju. Hae, perkele, jos olet asumistukea tai tt-tukea vinkumassa.

Kelaa ei kiinnosta sun hakemiset ja vuokrat tippaakaan, jos et hae tt-tukea tai asumistukea.

En laita vaan maksan sen ylimenevän osan toistaiseksi itse. Jos saan työpaikan muualta niin ei ole edes järkeä muuttaa enää tässä kaupungissa. Sitten jos en saa töitä muualta enkä täältäkään, niin sitten harkitsen haenko halvempaa vai maksanko edelleen sen 46 euroa itse. Yritän nyt vain välttää tuon pakotuksen yksityiseltä hakemiseen. Voin hakea kaikkialta muualta kyllä ja katsoa tarjoavatko yleensäkään halvempaa ja minkälaista (täällä on ihan muutama muukin hakija). 

Ap

Vierailija
26/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yksityisessä pelottaa? Oletko niin kova kommunisti, että et halua rahoittaa porvaria vai mistä kenkä puristaa?

No kuka esim. hoitaa huoltohommat? Onko taloyhtiöllä silti tietty huoltoyhtiö? Ei minulla niitä ole varaa maksaa jos vaikka joku vuotava hana pitäisi korjata. Vai hoitaako vuokranantaja se yksityiselläkin, kuten nyt hoitaa kaupungin vuokranantaja?

Ap

Vierailija
27/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jätän huomenna Kelalle soittopyynnön ja kysyn, että onko se ehdoton pakko hakea yksityiseltä asuntoa, jos hakee kaikilta isoilta vuokranantajilta. Nimittäin Kelan päätöksessä lukee, että lisäksi pitää hakea myös yksityiseltä vuokranantajalta."

Älä turhaan soittele. Eivät poikkea tuosta ohjeesta. Haet vaan joltain yksityiseltä ja kerrot heti kättelyssä, että sulla on merkintöjä niin ei ole vaaraa siitä, että saisit sen asunnon. Katsot vaan jonkun hyväkuntoisen asunnon ja juuri julkaistun ilmoituksen, niin siihen muitakin hakijoita.

Vierailija
28/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yksityisessä pelottaa? Oletko niin kova kommunisti, että et halua rahoittaa porvaria vai mistä kenkä puristaa?

No kuka esim. hoitaa huoltohommat? Onko taloyhtiöllä silti tietty huoltoyhtiö? Ei minulla niitä ole varaa maksaa jos vaikka joku vuotava hana pitäisi korjata. Vai hoitaako vuokranantaja se yksityiselläkin, kuten nyt hoitaa kaupungin vuokranantaja?

Ap

Vuokranantaja hoitaa tietysti ihan samalla tavalla.

Vierailija
29/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mennä niin, että on pakko vuokrata yksityiseltä asunto, jos ei halua vuokrata yksityiseltä. Kyllä vuokrauksessa on kyse siitä että haluaako vuokranantaja vuokrata juuri sinulle ja toisaalta siitä, että haluatko sinä vuokrata juuri häneltä.

Vierailija
30/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mennä niin, että on pakko vuokrata yksityiseltä asunto, jos ei halua vuokrata yksityiseltä. Kyllä vuokrauksessa on kyse siitä että haluaako vuokranantaja vuokrata juuri sinulle ja toisaalta siitä, että haluatko sinä vuokrata juuri häneltä.

Kyllä se vaan menee niin, että toimeentulotukea hakiessa on joko kiltisti maksettava se liian iso vuokra tai todella yritettävä löytää edullisempi asunto.

Vierailija
31/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan menee niin, että toimeentulotukea hakiessa on joko kiltisti maksettava se liian iso vuokra tai todella yritettävä löytää edullisempi asunto.

Vaihtoehtoisesti voi maksaa ylimenevän itse. En keksi mitään järkevää syytä sille, miksi pitäisi vaatia ottamaan edullisempi asunto vastaan keneltä tahansa, eikä annettaisi vaihtoehtoa maksaa ylimenevää itse.

Vierailija
32/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei se yksityinen sulle tuolla lailla mitåään vuokraa. Se on sitten eri asia, että katsooko kela tuon vuokra-asunnon hakemiseksi.

No sitten kai annan sille luvan katsoa ne tiedot. Mutta jos en siltikään ota sitä asuntoa (koska en edelleenkään halua yksityiselle), niin mikä järki tuossa ylipäätään on?

Eli: tarkoitatko että olisi parasta jos en sanoisi mitään merkinnöistäni, antais

Miksi haet sellaista asuntoa, jota et halua? 

Vierailija
33/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti voi maksaa ylimenevän itse. En keksi mitään järkevää syytä sille, miksi pitäisi vaatia ottamaan edullisempi asunto vastaan keneltä tahansa, eikä annettaisi vaihtoehtoa maksaa ylimenevää itse.

Siis tottakai ylimenevän osan saa maksaa itse jos haluaa. Mutta jos osoittaa aktiivisesti hakevansa halvempaa asuntoa, niin silloin kela huomioi vuokran kokonaan. 

Vierailija
34/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tottakai ylimenevän osan saa maksaa itse jos haluaa. Mutta jos osoittaa aktiivisesti hakevansa halvempaa asuntoa, niin

Miksi aktiivisesti hakemisessa pitäisi hakea asuntoja, joita ei halua vuokrata? Vähän sama kuin se, että on pakko hakea työpaikkaa, jota et halua, mutta vielä pahempi, koska työpaikalta pääsee pois, kun työpäivä loppuu.

Vierailija
35/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tottakai ylimenevän osan saa maksaa itse jos haluaa. Mutta jos oso

Katsos kun. Kela edellyttää että asunnonhaku on aktiivista, ja heidän kriteereillään se tarkoittaa että pitää hakea 1) kunnalliselta vuokranantajalta, 2) isoimmilta vuokrayhtiöiltä kuten Lumo, Sato ja 3) yksityiseltä vuokranantajalta. Mutta minä en halua yksityiselle vuokralle. Olisin kuitenkin pakko hakea jotta nuo kriteerit täyttyy. Muutoin Kela ei huomioi koko vuokraani toimeentulotuessa. 

Ap

Vierailija
36/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katsos kun. Kela edellyttää että asunnonhaku on aktiivista, ja heidän kriteereillään se tarkoittaa että pitää hakea 1) kunnalliselta vuokranantajalta, 2) isoimmilta vuokrayhtiöiltä kuten Lumo, Sato ja 3) yksityiseltä vuokranantajalta. Mutta minä en halua yksityiselle vuokralle. Olisin kuitenkin pakko hakea jotta nuo kriteerit täyttyy. Muutoin Kela ei huomioi koko vuokraani toimeentulotuessa. 

Ap"

Eihän tuossa pakottamisesessa hakea asuntoa, jota et halua vuokrata ole mitään järkeä. Sitten va:t vttuuntuvat siihen, että tulee hakemuksia, että haen, vaikka en halua asuntoosi muuttaa,... Aika paljon nimittäin on, varsinkin syksyisin opiskelijapaikkakunnilla, kyselijöitä muutenkin kuin nämä pakotetut ja jos on vain 1 vapaa asunto, voi vain 1 vuokralaisen valita ja silloin se 100+ hakemuksen läpikäynti käy ihan työstä jo ilmaan 50:tä "haen, kun pakko"-hakijaa...

Vierailija
37/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne sekopäätkin osaa hetken esittää normaalia. Mukavampi kun ei tarvitse ottaa edes sitä pientä riskiä.

Vierailija
38/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ne tiedot liittyy vuokra-asumiseen ellei kyse ole vuokravelasta. Pitäisi olla salaisia. Jos saa vaikka pari tonnia kuussa käteen niin kyllä sillä kustantaa alle tonnin asunnon. Oletetaan nyt että kyseessä on muuten normikansalainen

Mitä väliä mistä ne merkinnät on tulleet. Minä en vuokraa kenellekmään joka on jättänyt yhtään minkään laskun roikkumaan niin pitkäksi aikaa että luottotiedot menee.

Vierailija
39/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yksityiset ei todellakaan tarkista mitään tietoja...

Olen vuokrannut useamman asunnon yksityiseltä ...voi sanoa että merkintää on mutta maksettu...Näin vuokrasin esim: Helsingistä kaksion vuokra 1000 e /kk.

Ei siis ollut keskustassa suht uusi asunto.

Vuokranantaja oli todella mukava nainen joka ei kysellyt vuoden aikana yhtään mitään ja kiitteli yhteistyöstä kun muutin pois..Ainoa ongelma oli kun yksityinen vaatii kotivakuutusta ja sitä  ei ennen saanut jos merkintä luotoissa nyt myös sen saa ilman luottoja.

Vierailija
40/66 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa myös kelan raja vuokran suuruudelle sellainen, että ei niitä tarpeeksi halpoja paljon ole. Varmasti ei yhtä paljon kuin tarvitsevia - eli käytännössä kela vaatii mahdottomia!

Jos ruvetaan komentamaan niin voisi myös varmistaa että on mahdollista totella.

Hitto miten hullua kaikki on!