Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei ole junarataa Lahti-Jkl-Oulu?

Vierailija
09.01.2023 |

Jyväskylään pääsis Helsingistä jossain 2,5h. Nyt vedetään ensin 100km sivuun. Helsingistä Ouluunkin pääsis rannikoita kiertelemättä ja säästyis varmaan 2h siinäkin.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no niinpä. Typerää kiertää Tampereen kautta.

Vierailija
2/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan rahoittamaan ja Väylävirastolle asiaa esittämään. Kyllä minäkin mielelläni nopeuttaisin Oulu - Helsinki -väliä, mutta välillä on päästävä kyllä myös Tampereelle. Ouluun pääsee muuten myös itärataa pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sanoppa se. Kiva Onnilla matkustaa miljuuna tuntia Jykylään.. 

Vierailija
4/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki vihaa Lahtea. 

Vierailija
5/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.

Vierailija
6/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.

Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ensimmäinen junarata Suomessa oli Helsinki-Hämeenlinna. Ja siitä sitten Tampereelle.

Vierailija
8/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"säästyis varmaan 2h siinäkin."

No ei säästyisi. Matka Jyväskylän kautta on muutaman kymmenen kilmetria lyhempi kuin Seinäjoen kautta joten säästö ei olisi kuin ehkä vartti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere vähän isompi paikka kuin Lahti tai Jyväskylä, siksi päärata menee pohjoiseen Tampereen kautta. Ei näitä voi jokaisen yksittäisen toiveen takia toteuttaa.

Samoin voisi myös ehdottaa rantarataa Oulu-Vaasa-Pori-Turku mutta mistä rahat. Tässäkin pitään turhaan Tampereen kautta koukata jos haluaa Turkuun tai sieltä pohjoiseen.

Vierailija
10/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka Helsinki-Jyväskylä-Oulu on linnuntietä 544 km ja Helsinki-Seinäjoku-Oulu taas 591 km. Eroa on siis 47 kilometriä. Jos juna kulkee 120 km tunnissa niin ero matka-ajassa olisi 23 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.

Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.

Näin on. Kaikki maan isommat rautatielinjat on siltä ajalta.

Vierailija
12/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ensimmäinen junarata Suomessa oli Helsinki-Hämeenlinna. Ja siitä sitten Tampereelle.

Helsinki-Hämeelinnan jälkeen tuli Riihimäki-Pietari, joka menee Lahden kautta. Se valmistui ennen Tampereenrataa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen rataverkosto on minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan.

Vierailija
14/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautatiet on aikoinaan rakennettu pääasiassa teollisuuden tarpeiden perusteella. Jkl-lahti välille ei tarvittu rataa, koska oli järvi.

Tämä oli varmaan aikaa, kun puutavaraa kuljetettiin enimmäkseen uittamalla vesistöjä pitkin.

Näin on. Kaikki maan isommat rautatielinjat on siltä ajalta.

Anekdoottina: Helsinki-Pietari rata rakennettiin Salpausselälle, ei rannikolle, jotta Saksan sotalaivojen tykkien kantama ei radalle ulottuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no niinpä. Typerää kiertää Tampereen kautta.

Eipä kyllä ole mitään Lahti-Tamperettakaan. 

Jos se Lahti nyt oli jotenkin oleellinen osa tätä tarinaa. 

Vierailija
16/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere vähän isompi paikka kuin Lahti tai Jyväskylä, siksi päärata menee pohjoiseen Tampereen kautta. Ei näitä voi jokaisen yksittäisen toiveen takia toteuttaa.

Samoin voisi myös ehdottaa rantarataa Oulu-Vaasa-Pori-Turku mutta mistä rahat. Tässäkin pitään turhaan Tampereen kautta koukata jos haluaa Turkuun tai sieltä pohjoiseen.

Ja jos katsoo paikkakuntia Jyväskylästä pohjoiseen, niin missä paikoin tällä Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Oulu -radalla olisi asemat Jyväskylän ja Oulun välillä? Pihtipudas, Kärsämäki, Pulkkila? Jotenkin kuulostaa tutulta, mistähän johtuisi? Ai juu nelostie menee juuri tuota reittiä. Tälle junaradalle on vaikea löytää business casea.

Vierailija
17/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska junaradan tekeminen on helvetin kallista, ja ne suunnitellaan odotettavissa olevan käyttöasteen ja kaupallisen hyödyn mukaan. Siksi.

Vierailija
18/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän rata jykylästä äänekosken kautta haapamäelle. Se ei vain ole käytössä.

Vierailija
19/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junaradan rakentaminen vuoriston ja kanjonin yli olisi liian kallista.

Vierailija
20/41 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen rataverkosto on minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan.

Suomen väestö on myös minimaalinen verrattuna Keski-Eurooppaan. Monikymmenkertainen väestö mahdollistaa tiheän raideverkon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi