Mietittekö te lapsettomat nelikymppiset, että teillä voisi olla jo parikymppisiä lapsia?
Täytin just 44 ja nuorin lapseni muutti omilleen asumaan. Nyt olen vapaa kuin taivaan lintu... Kyllä kannatti hankkia lapset nuorena!
Tämä vain tuli mieleeni, kun eräs 40v kaverini odottaa esikoistaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaako tekemänne abortit?
Ei kaduta. Olisi kamalaa jos tässä iässä kokisi että vasta nyt saa olla vapaa. En halunnut lapsia ja olen saanut nauttia vapaudesta aina, ei vasta nyt nelikymppisenä.
Jos olisin tehnyt 17-vuotiaana lapset. Niin voisin olla jo iso mummi. Jos hekin olisisivat tehneet lapset 17-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Elämä on tosinaan aika julma ja arvaamaton; en tiedä miksi oma kohtalon on ollut saamatta toivomaani ja haluamaani lapsia, yoistaiseksi ilman sitä ensimmäistäkään omaa lasta. Yhtään ei ole auttanut uteliaat tivaamsiet ja syyllistämiset, että miksi en ole tehnyt yhtään lasta. - Juuri nyt puuttuu "tekijä kumppanikin" ja olen pikkuhiljaa alkanut hyväksyä sen, että saatan jäädäkin ilman ainoatakaan omaa lasta mutta vileä elän toiveissa ja unelmissa, että saattaisin ehkä löytää ja kohdata Sen Yhden ja Erityisen, jonka kanssa voisin vanheta yhdessä.
Se on kauheaa se syyllistäminen ja jopa vihaaminen, asialle jolle itse ei aina voi mitään:/
Vierailija kirjoitti:
En millään olisi voinut hankkia lapsia parikymppisenä 90-luvun alun laman keskelle. Olin pätkätöissä ja niistä piti pitää kiinni, jotta tuli toimeen.
Minä tein puolivälissä. 16-vuotiaana. Opiskelin amk tasolle, osan aikaa yh:na. Lapsi asunut omillaan jo kymmenisen vuotta. Vakityössä. Koen onnistuneeni äitinä normaalisti iästä ja tuloista huolimatta.
Elämä kantaa ja liikaa suunnittelu voi myös pilata paljon.
Toisinaan kyllä, mutta elämä kulki eri reittejä. Eli se siitä. Nyttemmin on tulut selkeäksi, että lapsia tuskin on tulossa missään vaiheessa. Adoptio, sijais- tai kumppanuusvanhemmuus ei vetoa enkä aio hankkia lasta yksin, joten todennäköisesti äitiys jää kokematta.
Ap kaverisi on kokenut vapauden ilman lapsia nuorempana ja nyt hän voi keskittyä lapsiperhe-elämään. Enemmän hänellä oli todennäköisesti mahdollisuuksi kokea ja kokeilla kuin nyt nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaako tekemänne abortit?
En ole tehnyt aborttiakaan koska olen osannut huolehtia ehkäisystä aina. Sen sijaan tiedän monta äiti-ihmistä jotka ovat abortoineet ei-toivottuja alkioitaan.
Minä olin nuorena vapaa kuin taivaan lintu. Nyt vanhempana yhtä vapaa. Tissit ei roiku ja alapääkin vielä koossa. Joo, en kadu mitään.
Toisinaan harmittaa ettei tullut käytyä aikoinaan luovuttamassa spermaa.
Normaalilla tavalla en olisi halunnut lapsia kasvattaa kun inhoan kersoja.
Mutta olisi ollut mukavaa kun joku 18 vuotias olisi ilmestynyt ovelle ja kertonut saaneensa tietää kuka on biologinen isä.
Nelikymppisenä lapset oli n 10 vuotiaita, ihan tavallista tehdä lapset n 30-vuotiaana.
Olemme 50 vuotiaita kun lapsi 20v
Elimme nuoruus ajan ilman lapsia, kehitettiin uraa ja hommattiin asunto. Nyt ne on valmiina.
Monella on vaikeuksia tänäpäivänä saada kunnon töitä kun opiskelut ja työt jääneet kokematta nuorena lapsiperheenä.
Olikin parempi ettei se ihminen syntynyt sinulle. Ehkä äitisi vastaavasti katuu ettei tehnyt aborttia sinulle.