Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SIJAISPERHEIDEN PALKKIOT!

Vierailija
28.05.2025 |

"Sijaisperhe on perhe, joka antaa kodin lapselle, joka ei voi asua omassa kodissaan. Sijaisperhe huolehtii lapsen arjesta, kasvatuksesta ja hyvinvoinnista. Sijaisperheelle maksetaan palkkiota ja kulukorvausta jokaiselta kuukaudelta, kun sijoitettu lapsi asuu perheessä. Kuukausitulot riippuvat sijoitettujen lasten määrästä (alla olevan taulukon mukaisesti). Tulot kerryttävät eläkettä.

-Yksi lapsi: palkkio 2009 euroa, kulukorvaus 1035 euroa, yhteensä 3044 euroa

-Kaksi lasta: palkkio 4018 euroa, kulukorvaus 2071 euroa, yhteensä 6089 euroa

-Kolme lasta: palkkio 6027 euroa, kulukorvaus 3107 euroa, yhteensä 9134 euroa

-Neljä lasta: palkkio 8036 euroa, kulukorvaus 4143 euroa, yhteensä 12179 euroa"

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperhe yleensä saa 900e palkkiota ja 490 e kulukorvausta. Esimerkin hintaluokka ei kuvaa todellisuutta.

Näin se oikeasti on. Ei aloituksen mukaisia palkkioita makseta.

Vierailija
22/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja saa 1200e eteenpäin kuussa 24h. Ilmeisesti vanhuksia ei arvosteta, mutta lasten hoidolla tienaa.

Kukaan ei ole 24 h töissä. Yöksi tulee sairaanhoitaja, jos on oikeasti tarvetta. 

Ihan varmasti joo!

🤣🤣🤣

Olen itse ollut omaishoitaja 5 vuotta. Tiedän aika tarkkaan kriteerit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä jotka tekevät tätä pelkästään rahan takia.Surullista mutta totta.

Näin on, tiedän pariskunnan jotka tekevät tuota, itse eivät edes asu niiden lasten kanssa vaan ovat palkanneet hoitajia. Ei ne rahat niiden lasten hyvinvointiin mene.

Vierailija
24/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopalkkion vähimmäismäärä nousee 944,34 euroonPerhehoitolain (263/2015) 16 :n mukaisen hoitopalkkion vähimmäismäärä nousee perhehoidossa olevaa henkilöä kohden 944,34 euroon kalenterikuukaudessa 1.1.2025 lukien. Perhehoitolain mukaisen hoitopalkkion vähimmäismäärä on 1.7.2016 alkaen ollut 775,00 euroa kuukaudessa.22.11.2024

Tämä on todellisuus yleensä.

Vierailija
25/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja saa 1200e eteenpäin kuussa 24h. Ilmeisesti vanhuksia ei arvosteta, mutta lasten hoidolla tienaa.

Kukaan ei ole 24 h töissä. Yöksi tulee sairaanhoitaja, jos on oikeasti tarvetta. 

Sä puhut nyt niistä sairaalatyöntekijöistä tai erittäin vaikeavammaisten hoidosta. Poikkeuksellista. Mä vaihdan sen kakkavaipan ja siivoan sängyn, pesen potilaan, vaihdan hänen nukkumisasentoa, käytän imukonetta jne jne MYÖS öisin. Oliko sulla muuta kommentoitavaa kun noi sun mutut ?

Sitten sun hoidettava on hoitoisuusluokkaa 1 tai 2. 3 tasolle kyllä lyötyy hoitaja yöhön, jos hoito tarvitaan potilaan hengissä pitämiseksi. 

Vierailija
26/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin sijaisperhettä, joissa sijaislapsi täytti 18v ja sijoitus olisi päättynyt siihen, mutta perheet ilmoittivat, että ei tule kuuloonkaan. Ilman mitään palkkioita antoivat lapsen asua luonaan lukion tai ammattikoulun päättymiseen asti ja vielä sen jälkeeenkin, omista varoista kustansivat ajokortin jne. Biologiset vanhemmat suuttuivat, koska lapsilla ei ollut mitään halua pitää yhteyttä vankilaan.

Vierailija
27/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjettömän isoja summia. Ja työttömän vanhemman pitää elättää lasta työttömyyskorvauksella joka on 595 euroa netto per kuukausi. 

Vierailija
28/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti joo!

🤣🤣🤣

Olen itse ollut omaishoitaja 5 vuotta. Tiedän aika tarkkaan kriteerit. 

Ja sulle ja sun hoidettavalle tulee yöksi sairaanhoitaja, jos "on tarvetta"? Eipä tapahtunut kertaakaan, kun äitini oli isäni omaishoitaja ja tarvetta todellakin olisi ollut. 

Vierailija
29/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjettömän isoja summia. Ja työttömän vanhemman pitää elättää lasta työttömyyskorvauksella joka on 595 euroa netto per kuukausi. 

Ei se sitten oikeasti ole kuitenkaan, kun lapsi tarvitsee oman huoneen. Ja perhe auton. Ja sijaisvanhempien pitää olla kotona iltaisin ja viikonloppuisin. Ei paljon mahdu omia harrastuksia siihen. 

Vierailija
30/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siihen päälle asumistuki ja toimeentulotuki ja kas, tulot onkin samat kuin keskituloisella yh;lla-

Vierailija
31/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää Vauvan vastaustoiminto ei toimi eli sille tyypille, joka oikeasti luulee että joku tulee hoitamaan omaishoidon potilasta niin ihan tiedoksi.

Mun äidillä on ALS, hoidan häntä 24 h, kukaan ei tule öisin eikä päivisin tänne PAITSI 3 päivää vuorokaudessa. Jolloin mulla vapaata. Meillä nyt käytössä rullatuoli, imukone, letkuruokintalaite (kaikki neste/ruoka/lääkkeet menee mahaletkulla), suihkutuoli rullilla, paine istuin, sairaalasänky, painepatja, passiivinen nostin (jotta saan hänet sängystä pyörätuoliin, rullatuoliin). Ensi viikolla saadaan hengityslaite.

Oliko sulla jotain oikeasti sanottavaa tähän vai ootko yhä musta tuntuu meiningillä?

Vierailija
32/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tuollaista summaa saa vaikka hoitopalkkio on korotettu.

Vierailija
33/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen sijoittaminen maksaa vaikka 6000€/kk niin eikö kannattaisi vaikka puolet siitä antaa lapsen perheelle ja sopia että sillä rahalla ryhtyvät kunnolliseksi perheeksi lapselle?

Sopisi suomalaisen yhteiskunnan kulttuuriin oikein hyvin, rahan syytäminen sellaisille ihmisille jotka ovat pohjaton kaivo.

Ei siinä auta mikään raha kun vanhemmalla ei ole pienintäkään kykyä hoitaa lasta, esim ulkona pakkasta ja itselle puet talvitakin pipon sekä hanskat ja vauvan otat kainaloon trikoopaidassa. Ei tullut mieleen että voisi palella.

Vierailija
34/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ryhdy ihmeessä sijaisvanhemmaksi

Vierailija
35/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitäisikö vähän miettiä niitä lapsilisien määriä tai vaikka jotain seteleitä, millä voi ostaa ruokaa tai maksaa harrastuksia. Lapsiperheitä voisi tukea rahallisesti hieman enemmän. 

Vierailija
36/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskivaikeasti kehitysvammaisen lapsen omaishoitaja ja saan vajaa 400e kuussa. Huijataanko minua?

Vierailija
37/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päiväkodinhoitajan palkka on keskimäärin 2500e/kk, hän tekee 21päivää kuussa, ja 8h työpäiviä. Eli tekee kuussa 168h töitä.

Sijaisperhessä huoltaja tekee töitä 30 päivää kuussa, 24h/vrk. 720h/kk.

Tuosta johtaen sijaishoitajan palkka pitäisi olla 2500/168x720=10714e/kk jotta tuntipalkka olisi sama kuin päiväkodissa.

Vierailija
38/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kova epäsuhde siihen, millaista on köyhän lapsiperheen elämä ja todellisuus. En sano, että on väärin maksaa sijaisperheille korvauksia, mutta miten voidaan perustella semmoista, että alkuperäisessä perheessä eletään murusilla tuohon verrattuna. Sanoisin, että helppoa on huolenpito, kun lapsesta tulee joku 1500e kuussa ylimääräistä tilille. Biologisille perheille ei tule. 

Vierailija
39/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo kova epäsuhde siihen, millaista on köyhän lapsiperheen elämä ja todellisuus. En sano, että on väärin maksaa sijaisperheille korvauksia, mutta miten voidaan perustella semmoista, että alkuperäisessä perheessä eletään murusilla tuohon verrattuna. Sanoisin, että helppoa on huolenpito, kun lapsesta tulee joku 1500e kuussa ylimääräistä tilille. Biologisille perheille ei tule. 

Helppoa huolenpitoa?

Kun saat kotiisi klo 4.15 aamuyöllä poliisin tuomana 4-vuotiaan vihaisena sähisevän narkkariperheen lapsen, joka on kehityksessä 2-vuotiaan tasolla ja jolla on likainen vaippa, risat ulkohousut ja yksi sukka jalassa kun tulee eteiseesi? Poliisi on antanut päälle t-paidan. Joka on mykkä ja jonka ainoa tapa ottaa kontaktia ulkomaailmaan on otta housuista kakkaa ja juosta sen kanssa pitkin taloa sotkien kaikki mihin koskee?

Miten sinä itse aloittaisit tuossa kohtaa? Suihkuun tuntematon lapsi, vai ruokaa?

Vierailija
40/155 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tuohon hintaan ottaa jonkun rauhallisen lapsen. Jos olisi haastavampi tapaus, pidättäisin itselleni oikeuden asialliseen kuritukseen. Eihän kukaan täysjärkinen ota kotiinsa jotain vierasta perseilijää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä