Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa 2-vuotiasta

Vierailija
28.05.2025 |

Mulla on 2 lasta, esikoinen poika 6 ja pienempi tyttö 2. Muistan että esikoisenkin kanssa oli rankkaa, mutta hänen kanssa luettiin paljon. Jaksoi tuntikaupalla kuunnella kirjoja, ja mä jaksan lukea ja jutella kirjoista kyllä miten paljon tahansa. Tämä nuorempi haluaa aina vaan leikkiä, ei suostu kuuntelemaan kirjoja. Haluaa että minä leikin mukana tai piirrän jotain. Ei leiki tai piirrä yksin ollenkaan. Lapset ovat päiväkodissa, mutta olen töiden jälkeen väsynyt ja mies työmatkoilla paljon. Mulla meinaa järki lähteä, kun ei pysty tekemään oikein mitään asioita arkena, jotka tuntuisi itsestä mukavalta tai jotenkin palauttaisi stressistä.

Kommentit (298)

Vierailija
201/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitäs lisäännyit. Olet itsekäs ja kaikki pitäisi pyöriä sinun ympärilläsi. 

Kuvittelin että yhteiskunta kaipaisi lisää lapsia ja että kunnon ihmisen on hyvä niitä hankkia. Nyt on vähän myöhäistä kauheasti miettiä tätä katumista, se ei auta yhtään. Olen kyllä myös aina pitänyt lapsista, mutta kuvittelin että vanhemmuus jakautuisi tasaisemmin. Ap

Yhteiskunnan näkökulmasta et ehkä ole "kunnon" ihminen, koska olet masentunut. Se sairaus kulkee myös geeneissä. Sairaat ihmiset eivät saa edes luovuttaa sukusoluja, mikä kertoo jo siitä, että millaiset ihmiset yhteiskunnan mielestä ovat lisääntymiskelpoisia. En minäkään ole "kunnon" ihminen, koska olen niin allerginen ja atoopikkokin.

Mutta sellaista se on. Koita  kehittää itsellesi joku sellainen piirust

Tuolloin ajattelin sillä tavalla kauniisti, että kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan. En ollut sillä hetkellä edes masentunut. Olen kuitenkin joillain mittareilla ihan hyödyllinen yhteiskunnan jäsen ja onhan ainakin tuosta isommasta lapsestani havaittavissa perittyä lahjakkuutta moniin asioihin. Nykyään en ole varma, kannattaako kenenkään lisääntyä tässä maailmassa.

Tykkäisin siis kovasti esim. värittää lasten värityskirjan kuvia yhdessä pienen kanssa. Mutta ei käy, kun minun pitää vain ja ainoastaan piirtää niitä asioita mitä hän sanoo. Ihan sairaan rasittavaa :D muuten alkaa itkeminen ja kynien heittely ja vaihdetaan toimintaa johonkin vielä tylsempään. Ap

Vierailija
202/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itsestäsi huoli-ilmoitus ja lapsestasi lasu. Sano, että et jaksa, kun lapsi haluaa leikkiä tyhmiä leikkejä, joista et tykkää!😅👌

Ja mitä luulet sossun asiaan sanovan? Ap

Että lapsen kanssa pitää leikkiä ja selittävät miksi. Ei tietenkään koko aikaa, mutta päivittäin edes hetki. Eikö tämä ole itsestäänselvää?

Ok? Leikin kyllä, mutta en jaksa sitä, että pitäisi leikkiä ihan koko ajan vain hänen valitsemia leikkejä, mun ehdottama tekeminen, josta tykkäisin itsekin, ei käy. Ap

😂😂 En ole itsekeskeisempää selitystä kuullut. Että 2 vuotiaankin pitää tehdä ja leikkiä kuten äippä haluaa  

Tämä viimeistään paljasti tämän tarinan provoksi. Vain mielenvinsinen keksii moista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itsestäsi huoli-ilmoitus ja lapsestasi lasu. Sano, että et jaksa, kun lapsi haluaa leikkiä tyhmiä leikkejä, joista et tykkää!😅👌

Että lapsen kanssa pitää leikkiä ja selittävät miksi. Ei tietenkään koko aikaa, mutta päivittäin edes hetki. Eikö tämä ole itsestäänselvää?

Ok? Leikin kyllä, mutta en jaksa sitä, että pitäisi leikkiä ihan koko ajan vain hänen valitsemia leikkejä, mun ehdottama tekeminen, josta tykkäisin itsekin, ei käy. Ap

😂😂 En ole itsekeskeisempää selitystä kuullut. Että 2 vuotiaankin pitää tehdä ja leikkiä kuten äippä haluaa  

Tämä viimeistään pa

Ei, kyllä mä ihan oikeasti olen näin itsekeskeinen mulkero. Luuletko että olisin jaksanu koko päivän muuten tätä päivittää ja keksiä näitä suht laimeita juttuja? Ap

Vierailija
204/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lapset mukaan kotitöihin, luulis äkkiä tajuavan että itsekseen leikkiminen onkin kivempaa.

Ei pysty ottamaan tuota 2-vuotiasta kun tulee niin järkyttävä sotku ja on monilta osin vaarallistakin. Ap

päällystä iso alue kotona paperilla. Vaikka eteisen ovi ja sitten osa eteisen seinistä siitä ympäriltä ja lattiaa. Anna lapselle vaikka vesiliukoiset sormivärit ja sano, että nyt saat maalata tuohon etiesen oveen kuvia.  Ne muut paperit siinä ympärillä on ihan vain sitä varten, että lapset tunnetusti tykkää ylittää rajaviivoja, joten väriä sitten varmaan "vahingossa" menee niihkinkin.

Minä halusin olla yksi iltapäivä rauhassa, joten pistin lapsen sitten maalaamaan keittiön ikkunaan maiseman äidille yllätykseksi siten, että saa tulla katsomaan vasta kun se on valmis. Lapsi oikein välillä varmisteli huutelemalla, että "Ethän vain yritä kurkkia". huusi takaisin, että en, äidillä on silmätkin kiinni, tule vaikka katsomaan. Kävi kerran varmistamassa. Tykkäsi projektista erityisesti siksi, koska "Aina" häntä kielletään koskemasta ikkunaan, kun tulee sormenjäljet. kaksivuotiasta ei nyt tietenkään voi laittaa ikkunaa maalaamaan yksin, mutta ihan esimerkkinä, että kyllä niitä keinoja keksii, kun hätä on tarpeeksi suuri. Antaa lapselle jotain houkuttelevaa, jota ei ennen ole saanut tehdä ja menestys on taattu.

Vierailija
205/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa varmaan tilanteet, joissa uupunut äiti nauttii siitä että saa leikkiä taaperonsa kanssa. Kuka sellaista muka jaksaa! Koita vapauttaa itsesi tuosta syyllisyydestä, pääset huomattavasti vähemmällä. Ei sun tehtävä ole siitä nauttia, koitat vaan sietää, sen verran kuin on pakko. Ja todella, jos nyt teet kaiken taaperon pillin mukaan, sitä saat olla sitten tekemässä vielä kymmenen vuoden päästäkin. Koita löytää joku balanssi siihen, että alat siedettää häntä olemaan hetki hetkeltä enemmän itsekseen, ja odottamaan sitä että tulet kyllä, mutta hetken päästä. Kyllä joutuu päiväkodissakin opettelemaan ihan samaa asiaa.

Ja sitten varmaan hyvin epäsuosittu vinkki. Tämä on aika tavalla poikkeustilanne, kun olet noin poikki. Kukaan ei mene rikki, jos annatkin lapsille välillä pidemmän pätkän ruutuaikaa. Sä saat levähtää. Pienempi paha kuin se, että mietit että ihan k

Eli suoritat äitiyttä ja rikot itsesi ja lastesi lapsuuden "kun ne muutkin jaksaa"? Tietäisitpä miten riman alta suuri osa äideistä ja isistä vetää, kun on vaan pakko. Ei niistä kukaan missään somessa hehkuta. Sä vaikutat siltä että olet nyt lähtenyt ulkopuolelta määritellylle tielle, joka on teille ihan väärä, ja vie vain tuhoa kohti. Nyt oma homma haltuun, ihan sama miten täydelliseltä jonkun muun elämä tai äitiys vaikuttaa. Sun tilanne on tämä, hyväksy se! Noi henkiset haasteet ja unettomuus, mies paljon pois, ei herran jestas sun pidä kuvitella että pitäisi pystyä johonkin idylliin! Tekis mieli ottaa sua päästä kiinni, ja sanoa painavasti mutta lempeästi että LOPETA tuo jokin ihmeellinen suorittaminen ja ala tehdä valintoja sun ja perheesi hyväksi!

Vierailija
206/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6-vuotiaan päiväunien nukkumista voi ihan hyvin rajoittaa päiväkodissa. Lapset kuten me aikuisetkin olemme yksilöitä ja toisiin päiväunet vaikuttavat ja toisiin eivät, mitä tulee yöunien sujumiseen. 

Meillä on rajoitettu jo 3-vuotiaan päiväunia koska illalla olisi valvonut sitten puoleen yöhön. Päiväkodissa ei ollut ongelmaa asian suhteen, eikä lapsi ollut siellä väsynyt vaikka nukkuikin lyhyemmän pätkän. 4-vuotiaana päiväunet jäivät pois kokonaan. 

Vierailija
207/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsi pääsee sijaisperheeseen, jossa hänen kanssa jaksetaan leikkiä ja touhuta. Ja sinä saat ehkä myös jotain apua.🤗

Vierailija
208/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsi pääsee sijaisperheeseen, jossa hänen kanssa jaksetaan leikkiä ja touhuta. Ja sinä saat ehkä myös jotain apua.🤗

Juuh Tuskinpa sellaista apua on olemassa, mitä en ole kahdesta pitkästä psykoterapiasta, useammasta lyhytterapiasta ja lukemattomilta psykiatreilta saanut. Ap

Vierailija
209/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viimeistään pa

Juu ei tarvitse aikuisen leikkiä aina pelkästään teekutsuja vaan kyllä voi odottaa että välillä luetaan tai rakennetaan jotain. Monta kertaa olen omalle lapselle sanonut että nyt on leikitty pikkuautoilla, kiitos riittää, voit jatkaa leikkiä itseksesi tai jos haluat tehdä jotain yhdessä niin valitsepa vaikka kirja. On varsin tervettä lapsen oppia että toisellakin ihmisellä on tahto ja mielipiteitä. 

Vierailija
210/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa varmaan tilanteet, joissa uupunut äiti nauttii siitä että saa leikkiä taaperonsa kanssa. Kuka sellaista muka jaksaa! Koita vapauttaa itsesi tuosta syyllisyydestä, pääset huomattavasti vähemmällä. Ei sun tehtävä ole siitä nauttia, koitat vaan sietää, sen verran kuin on pakko. Ja todella, jos nyt teet kaiken taaperon pillin mukaan, sitä saat olla sitten tekemässä vielä kymmenen vuoden päästäkin. Koita löytää joku balanssi siihen, että alat siedettää häntä olemaan hetki hetkeltä enemmän itsekseen, ja odottamaan sitä että tulet kyllä, mutta hetken päästä. Kyllä joutuu päiväkodissakin opettelemaan ihan samaa asiaa.

Ja sitten varmaan hyvin epäsuosittu vinkki. Tämä on aika tavalla poikkeustilanne, kun olet noin poikki. Kukaan ei mene rikki, jos annatkin lapsille välillä pidemmän pätkän ruutuaikaa. Sä saat levähtä

Puhut ihan asiaa tietysti, tuntuu vaan että ne kaikki asiat, mitä nyt ehkä voisi tehdä, on lapsille pahaksi ja heiltä pois. Esim. hoitopäivän pidentäminen tai mahdollisesti lapsenvahdin palkkaaminen useammin, jos siihen nyt on varaa. Sekin voi sitten olla pois asioista, joita voi lasten kanssa tehdä. Ap

Vierailija
211/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lasten kanssa joka kolmas päivä johonkin leikkipuistoon tai aktiviteettipuistoon ja vietä siellä 2-4 tuntia, tai mene uimakouluun. Liikunta auttaa tuossa energian purkamisessa ja jälkeen päin rentoutumisessa.

https://parkourakatemia.fi/lapset/

Vierailija
212/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 6-vuotiaan päiväunien nukkumista voi ihan hyvin rajoittaa päiväkodissa. Lapset kuten me aikuisetkin olemme yksilöitä ja toisiin päiväunet vaikuttavat ja toisiin eivät, mitä tulee yöunien sujumiseen. 

Meillä on rajoitettu jo 3-vuotiaan päiväunia koska illalla olisi valvonut sitten puoleen yöhön. Päiväkodissa ei ollut ongelmaa asian suhteen, eikä lapsi ollut siellä väsynyt vaikka nukkuikin lyhyemmän pätkän. 4-vuotiaana päiväunet jäivät pois kokonaan. 

Meillä rajoitettiin jo 2-vuotiaan päiväunia, kun ne vaikuttivat öihin. Päiväkodin mielestä yöunet olivat päiväunia tärkeämpiä, eikä lapsen kuulunut olla hereillä enää yhdeksän jälkeen. Rajoittaminen tarkoitti sitä, että lapsi nukutettiin viimeisenä ja hänen annettiin nukkua vain tunti. Toki, jos nukahti itse aiemmin, niin saattoi nukkua vähän pidempään mutta näin lapsi sai nukuttua 20-07. Päiväkoti itse ehdotti tätä, kun mainitsin, että lapsi ei nukahda ennen kymmentä.

Vierailija
213/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä rajoitettiin jo 2-vuotiaan päiväunia, kun ne vaikuttivat öihin. Päiväkodin mielestä yöunet olivat päiväunia tärkeämpiä, eikä lapsen kuulunut olla hereillä enää yhdeksän jälkeen. Rajoittaminen tarkoitti sitä, että lapsi nukutettiin viimeisenä ja hänen annettiin nukkua vain tunti. Toki, jos nukahti itse aiemmin, niin saattoi nukkua vähän pidempään mutta näin lap

Hyvä kuulla, että jossain toimii. Netistä olen lukenut vaka-ihmisten pitävän sellaisia päiväunien rajoittamista vaativia vanhempia suunnilleen mengelestä seuraavana, niin en ole uskaltanut. Tai kainosti joskus yritettiin ottaa puheeksi, kun isommalla oli joskus 3-vuotiaana samaa ongelmaa, mutta sanottiin vaan kalseaan sävyyn, että kaikkien on pakko levätä, eivät voi estää nukahtamasta. Ap

Vierailija
214/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös suostuttu päikyssä lyhentämään päiväunia, koska ne lyhensivät yöunet vain 8 tuntiin (kaksivuotiaalla tarve kuitenkin noin 12 tuntia). Harvoin enää nukkunut yli 2v, mutta jos nukkuu herättävät 45min kohdalla. 

Yritätkö nyt olla ns. kympin äiti? Mitä tapahtuu, jos yrittäisitkin olla kasin äiti? Olisikohan kasin äiti lopulta lapsille parempi, kuin lopen uupunut ja jaksamaton kympin äiti?

Vierailija
215/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa? 

Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap

Tuon perusteella ongelmasi on 6-vuotias eikä 2-vuotias.

Vierailija
216/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös suostuttu päikyssä lyhentämään päiväunia, koska ne lyhensivät yöunet vain 8 tuntiin (kaksivuotiaalla tarve kuitenkin noin 12 tuntia). Harvoin enää nukkunut yli 2v, mutta jos nukkuu herättävät 45min kohdalla. 

Yritätkö nyt olla ns. kympin äiti? Mitä tapahtuu, jos yrittäisitkin olla kasin äiti? Olisikohan kasin äiti lopulta lapsille parempi, kuin lopen uupunut ja jaksamaton kympin äiti?

Olispa jossain noille määritelmät, niin olisi helpompaa. Ihan hyvä pointti kyllä. Ap

Vierailija
217/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hirveitä ja empatiakyvyttömiä kommentteja täällä taas! Omat tarpeet pitää siirtää syrjään, hoh hoijaa. Kohtuuden rajoissa joo, mutta ei ole millään tavalla inhimillistä, etteikö aikuisella ihmisellä saisi olla mitään omia tarpeita lastensaannin jälkeen. Tottakai saa olla! Ei lapsia ole yhden ihmisen tarkoitus kasvattaa ja hoitaa. Siihen vielä työt päälle, niin ei todellakaan ihme, että vanhempi väsyy ja masentuu! 

TÄMÄ on se syy, miksi lapsia nykyään hankitaan niin vähän. Vaatimukset on menneet ihan sairaaksi, ei tällaista 24/7/365 läsnäolovaatimusta ilman mitään omia tarpeita ollut esimerkiksi 80-luvulla. 

Hyvä kommentti. Itse olen jotenkin omaksunut kaikki vaatimukset osaksi itseä, on vaikeaa kun on lähtenyt vanhemmuuteen yrittäen noudattaa kaikkia mahdollisia suosituksia ja mennä lasten ehdoilla. Terapeutti sanoi mulle kun aloitin terapia

2v on vielä tosi pieni ja opettelee maailman menoa. Ei voi olettaa että hänen kiinnostuksen kohteet olisivat kuten aikuisella ja jaksaisi kuunnella satuja kummemmin. Oma lapsi innostui saduista 4-5v ja sitten saikin lukea urakalla kirjoja. Ja kyllä hän tykkäsi kuunnella vielä lukemaan opittuaan. Ja kyllä, kun miettii miten, voi oikeasti ottaa lapset mukaan kotitöihin. Leipoa ja laittaa ruokaa. En minäkään 2v päästänyt hellan ääreen enkä antanut puukkoa käteen. Silti osallistui. Ja leivottiin helppoja juttuja. 

Vierailija
218/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisiko mahdollista, että tekisit lyhennettyä työviikkoa työssä?  

Ja hyvä tuo idea aikaisemmin ikkunaan ja seinään maalaaminen. Olisiko mahdollista tehdä liitutauluseinä mihin lapset voisivat piirtää liiduilla? Ei tarvitse maalata liitutaulumaalilla koko seinää, vaan seinään kiinnittää iso maalattu levy.

Vierailija
219/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän leipomuksia tarvitse paistaa, voi ohjata lapsia tekemään kakkutaikina mihin ei tarvita vatkainta. Pieni taikina minkä voivat lopuksi syödä. 6-v oppii sen kohta tekemään ilman opastustasi se pienempi apunaan. 

Vierailija
220/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hirveitä ja empatiakyvyttömiä kommentteja täällä taas! Omat tarpeet pitää siirtää syrjään, hoh hoijaa. Kohtuuden rajoissa joo, mutta ei ole millään tavalla inhimillistä, etteikö aikuisella ihmisellä saisi olla mitään omia tarpeita lastensaannin jälkeen. Tottakai saa olla! Ei lapsia ole yhden ihmisen tarkoitus kasvattaa ja hoitaa. Siihen vielä työt päälle, niin ei todellakaan ihme, että vanhempi väsyy ja masentuu! 

TÄMÄ on se syy, miksi lapsia nykyään hankitaan niin vähän. Vaatimukset on menneet ihan sairaaksi, ei tällaista 24/7/365 läsnäolovaatimusta ilman mitään omia tarpeita ollut esimerkiksi 80-luvulla. 

Hyvä kommentti. Itse olen jotenkin omaksunut kaikki vaatimukset osaksi itseä, on vaikeaa kun on lähtenyt vanhemmuuteen yrittäen noudattaa kaikkia mahdollisia suosituksia ja mennä lasten

Jotenkin nää kommentit on kummallisia, että ihan kuin en tietäisi, mitä lasten kanssa voi tehdä. Voi tehdä vaikka mitä, mutta eivät ne ole sellaisia asioita, jotka minua kiinnostavat. Totta kai tehdään kaikkea lasten ehdoilla, mutta en jaksaisi mennä joka minuutti niin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi