Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa 2-vuotiasta

Vierailija
28.05.2025 |

Mulla on 2 lasta, esikoinen poika 6 ja pienempi tyttö 2. Muistan että esikoisenkin kanssa oli rankkaa, mutta hänen kanssa luettiin paljon. Jaksoi tuntikaupalla kuunnella kirjoja, ja mä jaksan lukea ja jutella kirjoista kyllä miten paljon tahansa. Tämä nuorempi haluaa aina vaan leikkiä, ei suostu kuuntelemaan kirjoja. Haluaa että minä leikin mukana tai piirrän jotain. Ei leiki tai piirrä yksin ollenkaan. Lapset ovat päiväkodissa, mutta olen töiden jälkeen väsynyt ja mies työmatkoilla paljon. Mulla meinaa järki lähteä, kun ei pysty tekemään oikein mitään asioita arkena, jotka tuntuisi itsestä mukavalta tai jotenkin palauttaisi stressistä.

Kommentit (298)

Vierailija
281/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toiset äidit täällä valittaa, kun mummot haluaa jo viikon vanhan vauvan yökylään. Joten eivät vanhempasi pelkää hoitaa 2v siksi, että on liian pieni. Eikä se velikään voi koko aikaa tehdä töitä. 

Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei ei

Siis nämä syyt minulle on kerrottu. Voi hyvin olla, että ei vaan kiinnosta. Siis luuletko, että kaikilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat? Velikin toki saattaa vain sanoa noin, mutta enhän minä voi häntä pakottaa minun lapsiani hoitamaan. Johan se olisi itsestäänselvyys, että jos läheiset hoitaisivat lapsia, niin silloin ei tarvitsisi palstalla kirjoitella eikä loppuun palaa. Ap

Entä lasten isän perhe ja sukulaiset? Onko lapsilla kummeja?

Hyödynnä niitä kummeja ja pyydä seuraksi teille. Kysy voivatko katsoa lapsen perään sillä aikaa, kun teet puolen tunnin jumpan. Siinä ajassa ei tarvitse vaippoja vaihtaa. 

Vierailija
282/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne vaipat on este ottaa tyttöä hoitoon pariksi tunniksikaan, niin nythän on kesä ja voitte alkaa opetella eroon vaipoista. Kesällä se on helpointa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne vaipat on este ottaa tyttöä hoitoon pariksi tunniksikaan, niin nythän on kesä ja voitte alkaa opetella eroon vaipoista. Kesällä se on helpointa. 

Suurin este kyllä heilläkin taitaa oikeasti olla kiinnostuksen puute. Ap

Vierailija
284/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tälläsiä vanhempia. Sano eka että luetaan kirjaa" lapsi sanoo ei tai vaan näyttää jos ol sellainen 2 vee joka ei osaa puhua. Sitten anna leluja ja sano "leiki rakas, äiti ei nyt jaksa " sitten. kun tulee kiukku niin l aita vastamelu kuulokkeet, ja vetäydy sohvalle tai toiseen huoneeseen ja tee "SHHHH!" ääntä ja osoita leluja. Ala selaamaan omia juttuja tiktokissa tai YouTubessa tai kuuntele podcastia, jos edelleen tulee lähemmäs niin ota lattialasta ja sillä työnnät kauemmaksi. Kyllä se siitä oppii kun ei saa tahtoaan läpi. 

Vierailija
285/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tälläsiä vanhempia. Sano eka että luetaan kirjaa" lapsi sanoo ei tai vaan näyttää jos ol sellainen 2 vee joka ei osaa puhua. Sitten anna leluja ja sano "leiki rakas, äiti ei nyt jaksa " sitten. kun tulee kiukku niin l aita vastamelu kuulokkeet, ja vetäydy sohvalle tai toiseen huoneeseen ja tee "SHHHH!" ääntä ja osoita leluja. Ala selaamaan omia juttuja tiktokissa tai YouTubessa tai kuuntele podcastia, jos edelleen tulee lähemmäs niin ota lattialasta ja sillä työnnät kauemmaksi. Kyllä se siitä oppii kun ei saa tahtoaan läpi. 

TÄMÄ!  Ongelma ratkaistu eikä tarvitse kuunnella lässynlää neuvoja jotka ei toimi. 

Vierailija
286/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 2-vuotias esittää vaatimuksen ? 

Itkemällä aina kun en tee sitä mitä halutaan. Ja minä tietenkin lohdutan koska niin kuuluu tehdä. Aika vaikea nauttia vaikka oman biisin kuuntelusta tai laulamisesta kun toinen itkee siihen päälle. Ap

Siis nauttia oman biisin kuuntelemisesta, kun lapsi itkee? Oletko ihan keskenkasvuinen? Mitähän luulit pienten lasten äitinä olemisen olevan? Kauniita kuvia instassa - lapset kuvauksen jälkeen sohvalle istumaan hiljaa kädet ristissä, että äiti saa nauttia omasta ajasta? Yritä saada perheneuvola aika omaan aikuiseksi kasvamiseesi.

Vierailija
287/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toiset äidit täällä valittaa, kun mummot haluaa jo viikon vanhan vauvan yökylään. Joten eivät vanhempasi pelkää hoitaa 2v siksi, että on liian pieni. Eikä se velikään voi koko aikaa tehdä töitä. 

Kallistun siihen että tämä on provo kun aina tulee jotain miksi ei ei ei

Siis nämä syyt minulle on kerrottu. Voi hyvin olla, että ei vaan kiinnosta. Siis luuletko, että kaikilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat? Velikin toki saattaa vain sanoa noin, mutta enhän minä voi häntä pakottaa minun lapsiani hoitamaan. Johan se olisi itsestäänselvyys, että jos läheiset hoitaisivat lapsia, niin silloin ei tarvitsisi palstalla kirjoitella eikä loppuun palaa. Ap

Miten on, auttaisitko itse läheisiäsi ? Lapset tehdään itselle, ei muiden apuun tarrautuen.

Vierailija
288/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi??? 

Vierailija
289/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi??? 

Olen. 

Vierailija
290/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi??? 

Olen. 

Kiitos, aion kokeilla :D

Vierailija
291/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko tosissasi??? 

No ei tietenkään ole.

Vierailija
292/298 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla ikäeeoa 2 vuotta, leikit menivät hyvin yksiin tuossa iässä. 4v ja 2v olivat kuin majakka ja perävaunu. 

Vierailija
293/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ole lapsen kanssa leikkijä. En jaksa tunnista toiseen leikkiä pienen lapsen kanssa. Olen hyvä äiti ja rakastan lastani, mutta omalla tavallani.

meillä toimi esimerkiksi:

- riman laskeminen, en siivonnut joka sotkua enkä joka toistakaan. Parempi sotkuinen koti kuin burn out äiti

- lapsen nakittaminen johonkin omaan kotitytöhön. Esim ruuanlaitossa saa avustaa ja silputa omalla muovivetisellään vesimelonia vapaasti omaan kulhoon. Lapsi silppusi ja muussasi ja tökki meloonia innoissaaan. Ei sitä suussa liotettua meloonia viitsinyt muiden salaattiin laittaa, mutta lapsi viihtyi ja auttoi tohkeissaan. Sama esim astianpesukoneen tyhjennyksessä, annoin aterimet lapselle hommaksi, sai niitä kuskata oikeisiin lokeroihin, tarvittaessa huljautin lopuksi veden alla jos likaantuivat uudelleen. Pyykkejä lajitteli kasoihin ja likapyykkikasoissa hyppi.

- oltiin ulkona leikkipuistossa ja lähimetsässä paljon. Mulle tämä oli helpompaa/mielekkäämpää kuin leluilla leikkiminen sisällä. Heiteltiin keppejä, lapsi läpsi ojassa, ihmetteli ötököitä, oli hiekkalaatikolla jne. Usein siellä myös muita lapsia joista sai seuraa. Hiekkiksen reunalla voi vaikka lukea omaa kirjaa, puistoon mennessä rattaiden alaosassa kulki nippu hiekkaleluja ja vesipullo sekä usein myös hedelmä/ välipalapatukka evääksi

Vierailija
294/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo sisarukset siis voivat tehdä toisilleen jos et ole koko ajan metrin päässä vahtimassa? 

Esimerkiksi isompi laittaa peiton 2v:n naamalle ja menee siihen itse vielä päälle, vaikka olen sanonut sata kertaa että noin ei tehdä. Ei tarkoita pahaa, mutta ei muista mitä voi tapahtua, kun on vaan niin hauskaa hänen mielestään. Ap

Kuulostaa siltä,  että sillä isommalla on ongelmia. Ei tuon ikäisiä pitäisi joutua koko ajan vahtimaan.

Ei häntä joudukaan silloin kun ei ole pienen kanssa. Isompi on oikein hyvää seuraa enkä hänestä enää kaipaa ns. taukoa ollenkaan. Ap

Isompi kiusaa pienempää siksi, koska kokee ottavansa mallia sinusta. Hän aistii ärsyyntyneen ja vähän halveksivan asenteesi pienempää kohtaan, ja ajattelee että on ok kiusata. Olen itse ollut tuo epäkelpo pienempi, jota verrattiin koko lapsuus ja nuoruus isompaan, joka oli niin paljon "helpompi" kuin minä. Meillä vaan luonteet oli eri kuin teillä, itse olin rauhallinen haaveilija ja sisar vilkas ja puhelias, vanhempien mielestä minä olin hidas ja laiska ja sisar aina reipas. Arvaa mitä tämä teki itsetunnolle?

Vierailija
295/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatöihin pakenevat pienten lasten isät saisivat tottavie kompensoida poissaoloaan äidille paljon paremmin. Heidän kuuluu järjestää ja palkata kotiin apua, varsinkin jos äidin vointi on noin huono kuten Ap: n.

Vierailija
296/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun jaksamisen ongelmat saattaa johtua osin siitä, että olet itse nepsy, jonka hermojärjestelmä on ylikuormittunut. Tarvitsisit palautumisaikaa omassa rauhassa. 

Mutta niille pennuille nyt myös rakennetta elämään ja rajoja. Tästä tulee alapeukkuja, mutta 2-vuotias on oikeasti aivan liian pieni päiväkotiin. Aivan erityisesti, jos isä on paljon poissa ja äiti ei jaksa työpäivän jälkeen olla läsnä. Mikä juttu tämä nyt on, kun tuntuu olevan tosi yleistä nykyään, että tehdään liuta lapsia eikä niitä edes pienenä jakseta hoitaa kotona? Äkkiä vain täysiaikaiseen päiväkotiin ja sitten ihmetellään, kun töiden jälkeen ei jaksaisi olla omien lasten kanssa, vaan pitää jatkuvasti pyörittää jotain sirkusta, harrastuksia ja kyläilyjä monena iltana viikossa. Sitten ihmetellään, kun lapset on koko ajan kierroksilla eikä niillä ole rytmiä eikä malttia mihinkään. 

Ymmärrän, jos on yh:n vahinkolapsi, toinen vanhempi kuollut, sairastunut tai jättänyt, tai jotain muuta erikoista ja elämä yllättänyt. Mutta jos ihan itse suunnitellusti rakennetaan hirveän hankala elämäntilanne, niin eikö teillä ole minkäänlaista ennakointikykyä vai luotatteko siihen, että se kuuluisa Joku Muu varmaan hoitaa? Vai jotain somea vartenko pitää olla kauheasti kaikkea yhtaikaa, töitä ja matkoja ja lapsia ja lastenharrastuksia ja omia harrastuksia? Rauhoittukaa hyvät ihmiset. 

Vierailija
297/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni sitten pieleen se perhe-elämä.

Vierailija
298/298 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset aloitti harrastuksen 4-vuotiaana niin ehkä parin vuoden päästä sinun nuorimmainen voisi alkaa harrastaa jotain ja saat sen ajan omaa aikaa käydä vaikka kävelyllä ja kuunnella musiikkia tai nukkua?

4-vuotiaiden harrastukset kestävät puoli tuntia tai korkeintaan tunnin. Se aika on nii  lyhyt, että ehtii vain kaupassa käydä, jos ei ole harrastuspaikan vieressä.

Pikkulapsiaika on raskasta, eikä ole omaa aikaa. Sitä on sitten myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme